OL i Rio 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Bogey »

Har sett litt på golfchannel sin sending, der ble det sagt at det var 3 forskjellige typer sand I bunkeren.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

For oss som har GET er det "profilering" godt nok at det en hel uke har ligget på deres sendeskjema at Viasat Golf (kanal 164) skal sende alt fra OL-golfen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: OL i Rio 2016

Post by kevin »

Du synes ikke det er rart at de skriver at det blir svarte skjermer denne uka og at det er INGEN live sendinger denne uka? Om de ville at folk skulle følge sendingene hadde de vel profilert det for alt det er verdt. Høyst merkelig spør du meg. Tv-guiden til Viasat stemmer sjeldnere enn Eurosport sin. Jeg så det for lenge siden jeg også, men regnet med at det var en feil siden Viasat bare hadde rettigheter i Sverige. Men de har vel funnet et smutthull
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Bogey »

Til informasjon så får man Tv2 sumo til kr 0 første mnd. Deretter 129 pr mnd. ☺

Får legge med linken til saken også: http://m.nettavisen.no/na24/tv-2-kalt-i ... 51230.html
barnum1
Rookie
Rookie
Posts: 9
Joined: 12 Apr 2014, 21:27

Re: OL i Rio 2016

Post by barnum1 »

Takk for det, Bogey, saved my day!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: OL i Rio 2016

Post by GolfMickey »

+3 idag, faller som en stein på resultatlista.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: OL i Rio 2016

Post by Eaglespree »

Veldig synd for Espen!
Men helt ærlig kunne vi vel ikke vente all verdens. Det er forskjell på baner og greener og spillerne på PGA vs Challenge Tour, som over 4 runder bør gi markant utslag.
Håper uansett at han koser seg og at nyter opplevelsen OL er.
Utrolig bra å kvalifisere seg i det hele tatt!
Kom igjen Espen!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Bra å kvalifisere seg? Kofstad kom med i OL bare fordi det var ca. 200 andre spillere som er bedre enn ham som ikke fikk lov å være med, da kvoten for hvert land er begrenset til 2. Samt at totalen ikke skal være mer enn 60.

Kevin har nok rett i at det har foregått noe "ulovlig" hos Viasat Norge i samarbeide med GET. De golfsendingene de viser nå er merket med "OS-golf" øverst til høyre. Hadde det vært "norsk" sending så hadde det stått "OL-golf". Det tyder på at Viasat Norge og GET har stjålet de svenske sendingene?
Håper at dette vedvarer, slik at vi får se damene neste uke.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: OL i Rio 2016

Post by GolfMickey »

bedre saker i dag -3 etter 9.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Og på par etter 14, og 50. plass.

La meg utdype det jeg skrev om å være kvalifisert til OL-golfen.
Selv om Kofstad var "kvalifisert" gjennom sin nesten-siste plass blant de 60 som fikk lov å spille (og som ble muliggjort da halve verdenseliten trakk seg), så er det i siste instans NIF og Olympiatoppen som bestemmer hvem som er god nok til å delta i OL, etter innstilling fra særforbundet. NGF innstilte Kofstad, og Olympiatoppen aksepterte det - for de har jo ikke greie på golf og følger særforbundet (noe de selv har sagt). Etter min mening burde ikke Kofstad vært innstilt av NGF, og i siste instans vært stoppet av Olympiatoppen. Som ca. nr. 300 i verden er han opplagt ikke kvalifisert.
I andre idretter må man ha oppnådd visse resultater for å kunne delta i OL. I golf er dette umulig å praktisere, da det ikke finnes objektive kriterier i form av kval-grenser eller lignende.
At Kofstad ikke skulle vært innstilt er noe jeg har ment hele tiden, og ikke noe jeg sier nå, basert på hans dårlige resultat så langt i turneringen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

Nå prøver du bare å fyre opp til diskusjon igjen, men måtte le når du skrev at man i andre idretter måtte ha oppnådd visse resultater for å kunne delta i OL.. Du kan umulig ha sett på OL før, da det i ALLE idretter der er svømmere med "pappakropper" og mange "buljongpar" som det heter i skøytesporten...

OL er OL, og det er ikke alle idretter som er noen suksess i OL (f.eks herrefotball). Jeg er litt enig med Rory at OL er til for idretter som "betyr noe" i olympisk sammenheng (som f.eks friidrett). Sommer-OL blir for mye hestedressur og andre obskure "idretter".

Kofstad har kvalifisert ihht reglement (med landskvoter) og har selvsagt like mye der å gjøre som alle andre. At Olympiatoppen skulle satt tøffere krav enn i andre land blir bare tull. OL aldri vil bli like stort som en major, kort og godt fordi det er begrenset av landskvotene som du ikke har i de fleste profesjonelle idretter samt golf-historien. Det kan derimot komme på nivå med WGC- eller Players seier, litt avhengig av hvem du spør.


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: OL i Rio 2016

Post by liverglimt »

Vel skrevet golffreak, og med din konklusjon så vil jeg si at golf i OL burde vært spilt som parturneringer. Ja gjerne flere varianter.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

Parturnering er ikke min favoritt, og tror ikke det ville medført verken økt deltagelse, prestisje eller publikumsoppslutning. Vet ikke om formatet kunne vært så mye annerledes, men tror etter 1-3 OL til så er de fleste top 5 med (som i tennis). IOC må helt klart jobbe med omdømme, prestisje og samarbeide tettere med de profesjonelle organisasjonene. I basket så "mangler" Lebron James og Steph Curry blant annet. Etter første "dream team" i 1992 hvor alle de største stjernene stilte opp, så har ikke OL betydd like mye for alle i basket heller.

OL er heller ikke så stort i sykkel, og jeg tror mye skyldes arrogansen og manglende evne til fornyelse hos IOC..


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Unnskyld, men OL er veldig stort i sykkel. Det er det også i tennis, der alle de beste stiller opp.
Jeg vet at alle land har rett til å få med en utøver i alle øvelser, uten å ha klart noen krav. Men er det nødvendigvis så lurt? Jeg tenker da både på utøveren og på landet. Skal man sendes til OL som slakt - som Norge har gjort så mange ganger - så kreves det psykisk styrke å stå imot skuffelsene. Norske damer har grått seg til OL-plass, og vi ser hvordan det går.
Nå skal Kofstad videre til CT og slite for å bli top15 der, for å få spille på ET neste år. Han har droppet flere turneringer for å bli best mulig i OL, en turnering der han selv "går for medalje". Var det dumt eller lurt?
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: OL i Rio 2016

Post by Selters »

Freud wrote:Og på par etter 14, og 50. plass.

Selv om Kofstad var "kvalifisert" gjennom sin nesten-siste plass blant de 60 som fikk lov å spille (og som ble muliggjort da halve verdenseliten trakk seg), så er det i siste instans NIF og Olympiatoppen som bestemmer hvem som er god nok til å delta i OL, etter innstilling fra særforbundet. NGF innstilte Kofstad, og Olympiatoppen aksepterte det - for de har jo ikke greie på golf og følger særforbundet (noe de selv har sagt). Etter min mening burde ikke Kofstad vært innstilt av NGF, og i siste instans vært stoppet av Olympiatoppen. Som ca. nr. 300 i verden er han opplagt ikke kvalifisert.
Foreløpig ligger han bedre an enn sin ranking før turneringen og følgelig vil jeg si han har gjort det omtrent som forventet. Alle vet at om Kofstad hadde prestert på sitt aller beste, så ville han vært i øvre halvdel av resultatlisten, kanskje til og med topp ti, men det gjelder jo alle som er med i turneringen. Dog ikke om alle hadde gjort det samtidig:). Men, det er jo det som skiller de beste fra de nest beste. De aller beste får ut potensialet sitt oftere enn de nest beste. I så måte vil jeg tro denne turneringen har vært en verdifull erfaring for Kofstad. Basert på hans tidligere uttalelser om OL og sin satsing på Ol-turneringen vil jeg tro at han har lagt et stort press på seg selv og hatt høye ambisjoner. Denne gangen lyktes han ikke (med mindre et mirakel skulle oppstå i morgen), men er en erfaring rikere.

Du spør om det var lurt å droppe CT for å satse på OL? Svaret på det får vi når CT-sesongen nærmer seg slutten. Han trenger sannsynligvis en seier til eller et par andreplasser for å være sikret topp 15. Erfaringen han har fått ved å spille mot mange av de beste har sikkert vært verdifull, og du skal ikke se bort fra at det likevel gir ham en boost i de neste CT-turneringene. Jeg vil også tippe at han ikke føler det samme presset når han er tilbake på CT, det kan også slå positivt ut. Det skal spilles om veldig mye penger i de siste turneringene for sesongen.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

Jeg skrev jo at alle de beste stiller opp i tennis. Men, spør en syklist om han vil vinne TdF eller OL-gull? Spør en tennisspiller om han vil vinne Wimbledon eller OL-gull? Spør en fotballspiller om han vil vinne CL eller OL-gull? Basketspiller om han vil vinne NBA eller OL-gull? Golfspiller om han vil vinne Major eller OL-gull? IOC sliter med prestisjen i de store idrettene utenom friidrett.

De som kvaler internasjonalt til OL skal selvsagt til OL, og det er ingen "kenyanske skiløpere" blant de norske deltakerne. Hvis noen griner etter dårlige resultater så vokser de på det. Ser ikke poenget ditt, mener du virkelig at Olympiatoppen ikke skulle sendt Kofstad når han var kvalifisert?!?? Om han blir nr.30,40 eller 50 imorgen så ødelegger det nok neppe karrieren hans (heller motsatt).

Lurt å delta og stå over flere CL events? Tja, han anså vel OL som ett så stort høydepunkt i livet (og mulighet) at det er verdt det? Ære være han for det. Godt ikke alle velger den "trygge sti" ved å gå på NHH for å bli revisor.... Skulle han ikke kvale til ET neste år, slite på CL i en del år for så å legge opp så vil han verken skylde på eller angre på OL når det betyr så mye for han. For Rory derimot....


Sent from my iPhone using Tapatalk
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Dine sammenligninger med andre idretter i OL halter.
TdF går over 3 uker, landeveisrittet i OL over en dag. Og det er dessuten mye lengre (260 km.) enn de lengste etappene i TdF. Jeg tror nok at alle de beste syklistene heller vil vinne OL-gull enn et endagersritt i en av klassikerne. OL-gull eller Wimbledon? Jeg er ikke så sikker på svaret. Fotball i OL er amputert, siden 8 av spillerne må være under 23 år. OL-gull i basketball kan ikke sammenlignes med en hel sesong i NBA.

OL-gull eller en major i golf? Jeg er ikke sikker, men jeg tror spillerne hadde foretrukket OL-gullet. Stående øverst på seierspallen med gullet rundt halsen og nasjonalsangen spilt! OL går bare hvert fjerde år, og i den perioden blir det spilt 16 majors. Et OL-gull er nok et større minne - og vil bli stående i historiebøkene for alltid. Om det er en større prestasjon er noe annet.
Jeg tror at årsaken til at de beste trakk seg, nettopp er frykten for å tape, og det irriterende i å bli stående ett eller to trinn lavere enn vinneren på pallen.

Både Okparaebo og Pedersen "gråt seg til OL-plass". I haugevis av sommer-OL har vi hatt deltagere som "ikke skulle ha vært der", og sendt hjem som slakt. Hva det har gjort med selvtilliten deres vet vel ingen. Ikke dermed sagt at Kofstad blir dårligere etter dette. Og som Norges eneste og kvalifiserte er det vel naturlig at han deltar. Men presset blir stort på top15 på CT når han kommer hjem. Han er heldigvis påmeldt neste ukes turnering i Sveits, sammen med ETJ og KKJ.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Det har vært ironisert og spekulert i hvor mange fra NGF som er i Rio, særlig på Golfsiden. Spådommene var at det er mange.
Jeg har spurt gen.sekretær Hanssen om dette, på e-post. Han svarer at det kun er han fra NGF som er i Rio!

Håper noen fra Golfsiden leser dette, og kan meddele leserne der hva som er sant og hva som var rykter.
User avatar
Golffreak
Guru
Guru
Posts: 1316
Joined: 06 Aug 2010, 00:47
Hcp: 8,9
Hjemmeklubb: Miklagard GK

Re: OL i Rio 2016

Post by Golffreak »

Selv om lengden på arrangementene naturligvis er forskjellig så halter jo ikke sammenligningene, dette handler om hva som har størst prestisje i de ulike idrettene. Det er ikke tvil om at 99% av utøverne setter TdF, Wimbledon, CL, NBA, major høyere enn OL-gull, det har nok relativt mange spillere sagt og det har vært gjort undersøkelser. Dette handler om profesjonell idrett hvor det ikke handler om hvilket pass du har, om du er "kompis" med Olympiatoppen eller andre faktorer som er irrelevant for å kunne kåre den/de beste i de store idrettene. At det ikke går an, eller nødvendigvis trenger å sammenlignes med OL er vel eneste det fornuftige du forsøker å si.. At top 4 i verden ikke deltar i OL fordi de er redde for å tape blir så dumt, at det kan ikke bare være fordi du ikke har filla peiling på idrett men fordi du naturligvis bare forsøker å kverulere (for å skape debatt som du har sagt før....).

OL i golf, som jeg har sagt før, vil nok rangeres på linje med eller kanskje over WGC og The Players (selv om disse turneringene har bedre startfelt). Majors vil alltid være majors, uavhengig av om OL bare er hvert fjerde år.

Jeg følger ikke så godt med på de utøverne du nevnte, men er de kvalifisert ihht internasjonale krav så er de kvalifisert! Mener du at alle som ikke når en finale i friidrett er "slakt" og ikke skulle vært der? Da kunne jo IOC satt kravene til kun de med de 8 beste tidene i verden det året, og spart mange dager med innledende runder etc. OL kunne vært gjort unna på ei langhelg...hehe. Får du dårlig selvtillit av å "tape" så er det ikke uttaket det er noe galt med, men den mentale treningen og fokuset hos utøveren og man får heller jobbe med det. En liten quiz: hvilken norsk utøver kom sist i OL i sin idrett, for deretter å vinne i neste OL?

Ang NGF så er vel Jon Karlsen også i Rio, men mulig han er der som puttetrener og ikke I NGF regi.

Nå er det fokus på finalerunden, og tror ikke det kommer så mye nytt i "debatten" om OL-prestisjen.
TM R9 Supertri @9.5 Kuro Kage Silver 60 S cut@44.5
Ping i25 3W@14.5 PWR 75 Tour Stiff
Titleist 913h 19 Diamana S+ Blue 82 HY
3i-PW Nike Vapor Pro Combo KBS Tour C-taper 120 S
TM XFT Z 52/9 & 58/9 KBS Hi-Rev S
Nike Method 3 Superstroke Slim 3.0
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: OL i Rio 2016

Post by Freud »

Jeg synes vi skal sammenligne epler med epler og ikke med pærer. Da blir en sammenligning mellom TdF og et OL-ritt bare dum. Likeså i basket.
Jeg tviler på om en seier i Wimbledon rangeres høyere enn et OL-gull av spillerne selv. Djokovic gråt da han ble slått ut i Rio; det gjorde han ikke da han ble slått ut i Wimbledon (eksemplet bør tas uhøytidelig!).

Grunnen til at golfeliten i dag (muligens) rangerer en seier i en major høyere enn et OL-gull er at OL-golf er helt nytt for dem. Men et OL-gull er uansett en gigantisk prestasjon, ikke minst fordi det går bare hvert 4. år. I den perioden - som kalles en olympiade - går det 16 majors. Jeg er sikker på at når dette går opp for eliten, så stiller de opp alle sammen i Tokyo i 2020. Han som vinner i dag vil til evig tid bli omtalt som "gullvinneren fra Rio-OL". Hvem som vant de 16 majors mellom 2016 og 2020 blir glemt.

Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at vi skal sende bare de som har rimelig sjanse til å nå finaler. Men semifinaler bør være et overkommelig mål.
Post Reply