Solheim Cup 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Keyser »

furu wrote:2-4/3 kan ikke brukes, da det aldri har blitt sagt noe fra spillernes side. Kroppsspråk og tolkning av dette er ikke med i den avgjørelsen.

"....B made a statement" kan ikke tolkes som annet enn at spilleren må si noe muntlig.
Er det din tolkning eller finnes det noe utdypende på dette?
Ellers er jeg er enig i at man bør gi putter muntlig og tydelig. Og man bør ikke plukke ballen før man er sikkert på at motstander har gitt putten.

(Tar frem flisespikkeren....)
Jeg er ingen engelsk-ekspert, men kan ikke uttrykket "make a statement" også være ikke-verbalt? Håndbevegelser?
(Legger bort flisespikkeren...)

Tror det vil dukke opp noen interessante betraktninger fra regeleksperter når bølgene har lagt seg...
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup 2015

Post by furu »

Definisjonen av ordet "statement".
a definite or clear expression of something in speech or writing.
Det er ikke min personlige mening. Samtidig sier det en god del om golfreglene, når man også må ha språklige ferdigheter for å kunne tolke dem korrekt.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by GolfMickey »

Tutta ber om unnskyldning, På tide for Usa og "Get over it"
User avatar
ShooterMacgavin
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 494
Joined: 05 Apr 2011, 12:43
Hjemmeklubb: Drammen GK
Has thanked: 1 time
Been thanked: 3 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by ShooterMacgavin »

Amerikanere er rare dyr... Til tider mer usportselige enn noen andre..
Despite being on the green, Robbins pointed out that she faced a longer putt than Sorenstam's chip and, after consulting captain Pat Bradley, ordered the shot to be retaken.
The rules state that, in matchplay, an opponent can force a player to take their shot again for playing out of turn, but Team Europe were still angered by what they branded an "unsporting" decision.
Bradley defended the decision, saying they "have only the greatest respect for the rules of the game" and that they "followed the rules as written".
You're in big trouble though, pal. I eat pieces of shit like you for breakfast!
Golfper
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 21 Sep 2015, 14:07

Re: Solheim Cup 2015

Post by Golfper »

Dette er HØYT spill for galleriet! Bokstavlig talt.

Reglene er klare. Dette hadde alle spillerne blitt enige om på forhånd, en gimmie skal formidles helt utvetydig. Det er kapteinen på laget sin jobb å sørge for at spillerne vet reglene, OG at reglene er til for å FØLGES! Om en spiller, i dette tilfellet for TREDJE GANG, bryter reglene, så er det vedkommendes kaptein som ikke har beskrevet reglene klart nok. Lee ønsket ikke å spille ballen i hullet. Hun ville heller ha en gimmie isf å ta sjansen på å bomme. Og det syntes nok lagvenninnene hennes og var greiest. Hun hadde kommet unna med regelbrudd 2 ganger før, og tok det for gitt at det ville gå denne gangen også, og plukket ballen opp så fort det gikk. Men den gang ei! Suzanne sier i fra, og helvetet er løs. Amerikanerne rir sportmansship bølgen for det det er verd, feiginger som de er, isf å innrømme at Lee tok en sjans på at det var en gimmie for å slippe å kanskje bomme. Resten av verden kaster seg på, og det er Suzanne som er heksa. Dette er bare til å riste på hue av, Suzanne har rett, og amerikanerne fikk seg en lærepenge for tullballet sitt.

Men, hvem er det alle spiller for?, jo, publikum. Og publikum er ikke alltid av de mest oppegående, og de fleste var nok og av den feiloppfattelsen av at det er Suzanne som ikke følger de uskrevne reglene. Hele sirkuset kunne risikert at publikum hadde snudd ryggen til ikke bare Suzanne, men hele sporten. Det er ikke like gøy å se på idrettsutøvere som man misliker. Golf skal jo være en sport hvor alle er så snille og joviale og alt er bare hyggelig. Om noen av publikum i framtiden ville buet eller lagd annen kvalm, så ville det gå utover sportens renomme, og PENGER. ALLE sine penger, ikke bare Suzanne sine. Så, hva gjør man da? Suzanne beklager, og legger seg paddeflat, for galleriet, de som til syvende og sist betaler hele sirkuset. Hun ofrer seg, nok en gang, for sporten, sine medspillere og sine motstandere. Så er det bare å håpe at den amerikanske kapteinen går i seg selv sammen med Lee, skammer seg for grininga si og regelbruddene (3 stykk!), og hyller Suzanne uhemmet for den idrettskvinnen hun er, og fordi hun har reddet sporten sitt renomme som de SELV prøvde å ødlegge med tullet sitt.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Bogey »

Etter den her situasjonen har jeg egentlig lurt litt på hva som gjelder: De uskrevne reglene, eller de skrevne?
Golfper
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 21 Sep 2015, 14:07

Re: Solheim Cup 2015

Post by Golfper »

Amerikanerne har i hvert fall vist fra tidligere episoder, at de mener det er DE som til en hver tid skal bestemme om det er de skrevne reglene eller de uskrevne som skal gjelde. Golf er big bisniss, og det amerikanske publikumet er det største. Derfor mener de amerikanske spillerne at det er de som skal bestemme, det for å få størst seertall. Kan de jukse, så gjør de det. Og nå har de til og med fått Tutta satt i forlegenhet med våset sitt. De evner ikke å se eller å innrømme at dette er Amerikansk "storhet" på sitt verste!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Jeg leser innlegg her med teorier om framprovosert flatlegging ved massivt press, at hun beklager fordi PR-rådgivere har bedt henne om det, osv. Jeg velger å tro noe helt annet.

Jeg går for den velvillige tolkningen at Tuttas beklagelse faktisk er helt oppriktig. Jeg velger altså å tro at Tutta, etter å ha fått ting litt på avtand og har fått tenkt seg om, beklager fordi hun faktisk er enig i at hun "satte én enkelt kamp og poenget foran god sportsånd og golfsporten".

Det å legge seg flat når man faktisk mener det, er definitivt ikke en uting. Bra at du beklager, Tutta, det var på sin plass, og du bør få pluss i margen for å innse det.

Til de som mener at kritikken mot henne har vært usaklig og unyansert. Ja, selvsagt har noe av den vært det, men langt fra alt. Les særlig dette, godt skrevet, absolutt ikke vulgært eller unyansert, og helt to the point!

http://espn.go.com/espnw/news-commentar ... fell-short

Den artikkelen sier også mye om forholdet mellom det skrevne og det uskrevne, og den er viser også hvordan sånne ting kan dukke opp igjen 15 år etterpå, jamfør tilfellet bunkerslaget på Loch Lomond. Skribenten er sånn sett like kritisk til hva amerikanerne gjorde der tilbake i 2000. Så han kritiserer altså ikke Tutta bare fordi hun er europeer. Og det gjør jo selvsagt ikke Laura Davies heller, i det hun er sitert på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Golfper
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 21 Sep 2015, 14:07

Re: Solheim Cup 2015

Post by Golfper »

Jeg står ved det jeg har sagt. Er det noen jeg håper har lært er det amerikanerne.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

VG: http://www.vg.no/sport/golf/golfekspert ... /23528629/

I ingressen står det: "Norske golfeksperter mener det var et sjakktrekk av Suzann Pettersen (34) å legge seg helt flat etter helgens drama."

Det der er tull fra VG, rett og slett en formulering det ikke er dekning for i teksten under. De siterer Haugsrud og Kracht, og de gutta sier ingenting som passer med uttrykket sjakktrekk. Tvert imot, begge mener det er en ærlig og oppriktig beklagelse fra Tutta, dvs. ikke noen taktisk beklagelse.

Haugsrud bl.a. dette: "Det at det kommer så raskt viser at den kommer fra hjertet."
Kracht bl.a. dette: "Hun har tatt til seg kritikken og erkjent at hun har gjort feil."

Jeg er helt enig med dem! Jeg tror også beklagelsen hennes er oppriktig og ærlig ment, dvs. ikke falsk og taktisk.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Hva skal forresten toppidrettssjef Jon Karlsen & co mene nå? De som støttet Tutta helhjertet i går på at hun hadde gjort alt både riktig og sportslig, de står vel nå litt rådville. For dilemmaet er; skal de fortsatt støtte Tutta, dvs støtte henne i det hun selv nå mener, eller skal de fortsatt stå på det Tutta mente i går?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Litt rar situasjon nå, sånn sett. Men om Tutta kunne svart ærlig på om det faktisk var et regelbrudd, så er jeg 99.99% sikker på at hun fortsatt hadde sagt det. Det er jo det som er fakta, bekreftet av dommeren, Lincicome m.fl. Tutta sier inget nytt om selve hendelsen i sin beklagelse, hun sier ikke at putten var gitt. For det var den ikke.

Tror de fleste(de du nevner) fortsatt mener at hun gjorde rett i går, det gjør jeg og. Jeg skulle ønske hun kunne stått ved avgjørelsen, men skjønner at hun kom med beklagelsen også. Hun får mye skryt for beklagelsen, men har også sett mange amerikanere som sier at det vil henge ved henne allikevel. Det er jo ikke sånn at alt er glemt nå, det vil alltid være noen som bringer det opp. Ingen vet hva det kommer til å bety for henne i framtiden, eller hva det hadde betydd om hun ikke beklaget. Det er jo bare synsing, og historisk sett blir ting ganske fort glemt, og så kommer det opp innimellom

Seve var involvert i flere kontroversielle situasjoner opp gjennom tidene, han ble ikke mindre populær for det. Men så spilte han ikke fast i USA heller, og behøvde ikke tenke på anseelsen der.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Det vil nok hefte ved henne, ja, for hun kan ikke gjøre det ugjort. Men det er mye god skadebegrensning i den beklagelsen hun kom med i dag.

Formelt hadde hun reglene på sin side, det mener jo også de fleste av hennes kritikere, så det mener sikkert fortsatt hun også. Men hun har tatt inn over seg og beklaget fordi hun har innsett at det hun gjorde sportslig sett likevel ikke var det riktige. Akkurat som det heller ikke var riktig det amerikanerne gjorde for 15 år siden. Det tjener Tutta til ære at hun nå beklaget, hvilket de involverte amerikanerne fra skandalen på Loch Lomond vel aldri har gjort(?).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Freud »

Det er jo ganske idiotisk at resultatet av en verdensbegivenhet i golf (RC, SC og WGC) skal bli avgjort ved "kroppsspråk"! Uskrevne regler finnes ikke i golf, bare som etikette.
Tolkning av spillernes opptreden på green kan umulig avgjøre en konkurranse.
Det bør bli slutt på gimmies i proffgolfen.
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: Solheim Cup 2015

Post by Gundersen »

Luis Suarez har fått karantene 3 ganger for å bite motstandere. Ikke mange som henger seg opp idet i dag, når han storspiller for en av verdens største klubber. Tror nok ting blåses litt ekstra stort opp i dobbeltmoralens hjemland akkurat nå. Og vi kan jo tenke oss hvordan det hadde blitt om Europa hadde stått igjen som vinner av SC
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by GolfMickey »

Dette blir nok fort glemt. Er jo bare en fillesak uansett. no big deal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Vel vel, siden det ble dratt en parallell til fotball her, så er det vel mange av oss som for alltid vil huske Suarez for biting, Rijkaard for spytting, Zidane for skalling, Vinnie Jones for balletak og en hel del andre for gjentatt filming eller andre usportsligheter. Jeg tror det er mange fotballspillere som skulle ønsket ugjort en del av det som hefter ved dem.

Det som er annerledes her, og for den saks skyld også når det gjelder Loch Lomond 2000, det er at i golf er det ikke nok å ha reglene på din side. Kravet om å vise sportslighet går lenger enn til kun å handle om regler.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Skal "sportsmanship" komme foran reglene da? Og hva skjer med matchplay om man skal forvente at motstanderen skal gi putter hele tiden? Uansett når i matchen det er, hvor vanskelig den er og hvilken lengde den er?

For alle andre enn de involverte blir det jo ens egen personlige mening da, basert på det vi leser og ser. Noen skriver at putten var 16-18 inches lang=45cm, Haugsrud sier 25cm, dommeren m.fl sa 2-3ft=66-99cm. Alle opplever det forskjellig, og danner seg meninger. Og saken gjengis forskjellig fra media til media. Er jo et eneste stort hylekor om sportslighet, uten å legge noe vekt på hva episoden hadde for opphav.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by GunnarBull »

Snowman wrote:Hva skal forresten toppidrettssjef Jon Karlsen & co mene nå? De som støttet Tutta helhjertet i går på at hun hadde gjort alt både riktig og sportslig, de står vel nå litt rådville. For dilemmaet er; skal de fortsatt støtte Tutta, dvs støtte henne i det hun selv nå mener, eller skal de fortsatt stå på det Tutta mente i går?
Tror ikke det er noe problem idetheletatt. Jon Karlsen & Co trenger ikke uttale seg, og kommer heller ikke til å gjøre det.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by GunnarBull »

Jeg er enig i at Tuttas "legge seg flat"-uttalelser vil være bra for hennes karriere. Selv har jeg ingen tro på at den kommer fra hjertet, men det vet vel bare Tutta selv.

Det paradoksale er at ved å legge seg så flat som hun har gjort, så kan dette faktisk forsterke imaget hennes på litt sikt. Folk har en tendens til å være mer glad i angrende syndere enn de som aldri har syndet. At noen fortsatt kommer til å hate henne, vil samtidig føre til mer polarisering. De som tilgir henne, vil forsvare henne desto kraftigere for å kompensere for hatet.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Post Reply