Solheim Cup 2015

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Hvem vet om kanskje Europa tapte Solheim Cup på den episoden med Tutta? Hvordan den evt påvirket tankesett og innstilling for en del av de spillerne som skulle ut og spille singler, det kan man bare gjette på. Men resultatet ble i hvert fall at amerikanerne, som var forbanna på noe de mente var en europeisk usportslighet, kom ut og blåste europeerne av banen i singlene.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Amerikanerne er vel stort sett sterkest i singlematchene, om jeg ikke husker helt feil.

Nøkkelen til seier sånn jeg ser det, var Thompson, Kerr og Piller. De spilte fantastisk hele helga og holdt USA innenfor overkommelig avstand. De står for 10 av poengene til USA.

Hull ble beste poengplukker totalt med sine 4p. Reid hadde 3.5 og Matthew 3. De var de beste europeerne
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Jeg har surfet litt rundt nå, og det er bare å konstatere at her går Tutta på en smell PR-messig. Det er mye kritikk og helt fravær av godord når man leser engelskspråklige medier. Og flere er inne på at dette var det som tente amerikanerne ekstra før singlene. Det at Hull ble preget negativt av episoden, var neppe gunstig det heller.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Noe som er veldig rart, for hun hun påpeker et regelbrudd. Og det er en dommer fra LPGA som tilkjenner Europa poenget på det hullet, etter å ha snakket med spillerne. Amerikanerne kaster stein i glasshus når det kommer til sportmanship i SC. Tenk om det hadde vært motsatt, at Tutta plukket opp uten å få putten. USA hadde gjort akkurat det samme, spesielt Inkster.

Hull spilte en knallrunde i dag og var meget fornøyd selv, men møtte en Kerr som satte alle mulige putter.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

PR-messig internasjonalt så betyr det ikke noe hva som sies og skrives her i Norge, for det er de tunge navnene i engelskspråklige land som har definisjonsmakten på hvordan dette vil bli husket. Ut fra det jeg har lest, så kritiseres Tutta ikke bare i USA, men også i Storbritannia.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Masse støtte, masse kritikk. Noe seriøst, noe useriøst. Har neppe veldig stor innvirkning på lengre sikt. Det vil bli husket, akkurat som andre kontroverser i SC. Det hadde ingen innvirkning på resultatet heller. Heldigvis vil noen si, men det er neppe så svart hvitt. Selv om de hadde gitt putten, var sjansen stor for at Europa hadde vunnet den matchen uansett.

Som Allison Lee selv sa, en haug med misforståelser og hun hadde lært. Hun hadde respekt for Tutta sin avgjørelse og skjønte at hun gjorde som hun gjorde. En voksen tenåring, som ikke gjør samme feil igjen.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Hvor er det masse støtte i engelskspråklige medier? Jeg har nemlig ikke sett noe slikt. De artiklene jeg har lest nå, er klart mest kritiske.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup 2015

Post by furu »

Kritikken består stort sett av sensasjonspreget nettjournalistikk med skrikende overskrifter, og like skrikende kommentarer fra et fåtall golffans som garantert ikke representerer gjennomsnittstilskueren på LPGA Tour. Det er nemlig vanlige, snille mammaer som vil alle det beste og liker videoer av katter som leker med hunder på FB.

Dette blir ingen krise for Suzann. Det seiler over uten mer drama. At hun tapte bidrar selvsagt til dette.

At Hull ble negativt preget er ren spekulasjon.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Det refereres også veldig kritiske twittermeldinger fra tunge golfnavn. Jeg tror det er norsk ønsketenkning at dette vil bli fort glemt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by TheBigEasy »

http://www.aftenposten.no/100Sport/golf ... 4256_1.snd
Tror nok Tutta må regne med motbør etter dette. At det er noen norskvennlige eksperter som forsvarer henne vil bety nada, så lenge 99% av turneringene hennes foregår i USA.
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Du har helt rett BigE, og Aftenposten-linken din viser hvordan dette funker. Der omtales bl.a. den horrible amerikanske usportsligheten fra Loch Lomond nå, vel fortjent for de navngitte amerikanere, men merk at det er 15 år etterpå. Tuttas usportslighet vil også dukke opp igjen i artikler og kommentarer i årevis, både i senere utgaver av Solheim og dersom hun selv skulle komme til å slippe den minste lille fis på feil tidspunkt. Det er sånn det vil bli, dessverre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Keyser »

furu wrote:Kritikken består stort sett av sensasjonspreget nettjournalistikk med skrikende overskrifter, og like skrikende kommentarer fra et fåtall golffans som garantert ikke representerer gjennomsnittstilskueren på LPGA Tour. Det er nemlig vanlige, snille mammaer som vil alle det beste og liker videoer av katter som leker med hunder på FB.
Selv om 9/10 tilskuere er snille mennesker som ser på kattevideoer er det fremdeles igjen 1/10 sinte mennesker som fyller kommentarfelt med dritt og kan "plage" Tutta på banen.
Forøvrig mener jeg at Tutta gjorde rett; man kan ikke la spillere "ta" putter, de må gies bort og de være personlig overlevert.
</Keyser>
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Snowman »

Vel, Keyser, for min del, når det gjelder selve episoden, er jeg helt enig i det resonnementet Per Haugsrud hadde på TV i går kveld. Haugsrud forklarte tydelig hvordan Charley Hull og caddien hennes skaper inntrykket at hullet er ferdigspilt, dvs at de oppfører seg som at putten er gitt.

Men det er ikke det som har vært poenget mitt her i tråden. Poenget mitt har vært, som også andre har vært inne på, at det ikke er norske eksperter og golffans som har definisjonsmakten for hvordan dette vil bli tolket og husket. For det viktige vil være hvordan dette oppfattes i særlig USA og dernest GB.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Keyser »

Hmm - ser litt på decisions...Dersom det at Charley Hull gikk fra greenen kunne tolkes av Lee som om putten var gitt, burde ikke dommeren anvendt decision 2-4/3 (Antar at dommeren har skummet decisions før turneringen)

2-4/3 Player Lifts Ball in Mistaken Belief That Next Stroke Conceded
Q:In a match between A and B, B made a statement which A interpreted to mean that his (A's) next stroke was conceded. Accordingly, A lifted his ball. B then said that he had not conceded A's next stroke. What is the ruling?
A: If B's statement could reasonably have led A to think his next stroke had been conceded, in equity (Rule 1-4) A should replace his ball as near as possible to where it lay, without penalty.
Otherwise, A would incur a penalty stroke for lifting his ball without marking its position – Rule 20-1 – and he must replace his ball as near as possible to where it lay.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Tutta rir av stormen elegant, uansett hvor mange kaster dritt. Hun stod der midt i stormen, og holdt på sitt, til tross for et bakholdsangrep fra sine egne kapteiner også. De var enig i at Tutta hadde gjort rett, men ville at hun skulle gi bort hull 18 for å redde henne, det europeiske laget og dem selv. Det gjorde de foran åpen mikrofon. Om noe skulle påvirke Tutta, tror jeg akkurat det er det verste for henne. Kapteinene skapte splid og støttet henne ikke. Men mest alt tror jeg hun driter i det, og det gjør hun helt rett i.

Seriøsiteten til enkelte medier får en alvorlig knekk når de refererer til en person som Piers Morgan, som er kjent for å provosere voldsomt på twitter. Les alle hans tweets ang Tutta, ganske sjukt mye av det. Mister hodet helt, som veldig mange andre.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Keyser »

Snowman wrote:Vel, Keyser, for min del, når det gjelder selve episoden, er jeg helt enig i det resonnementet Per Haugsrud hadde på TV i går kveld. Haugsrud forklarte tydelig hvordan Charley Hull og caddien hennes skaper inntrykket at hullet er ferdigspilt, dvs at de oppfører seg som at putten er gitt.

Men det er ikke det som har vært poenget mitt her i tråden. Poenget mitt har vært, som også andre har vært inne på, at det ikke er norske eksperter og golffans som har definisjonsmakten for hvordan dette vil bli tolket og husket. For det viktige vil være hvordan dette oppfattes i særlig USA og dernest GB.
Bør "lette" regelbrudd da oversees for ikke å få opinionen mot seg? Er det "in the spirit of the game"?
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Keyser wrote:Hmm - ser litt på decisions...Dersom det at Charley Hull gikk fra greenen kunne tolkes av Lee som om putten var gitt, burde ikke dommeren anvendt decision 2-4/3 (Antar at dommeren har skummet decisions før turneringen)

2-4/3 Player Lifts Ball in Mistaken Belief That Next Stroke Conceded
Q:In a match between A and B, B made a statement which A interpreted to mean that his (A's) next stroke was conceded. Accordingly, A lifted his ball. B then said that he had not conceded A's next stroke. What is the ruling?
A: If B's statement could reasonably have led A to think his next stroke had been conceded, in equity (Rule 1-4) A should replace his ball as near as possible to where it lay, without penalty.
Otherwise, A would incur a penalty stroke for lifting his ball without marking its position – Rule 20-1 – and he must replace his ball as near as possible to where it lay.
Venta litt på den fra deg :) Det er vel også det Zach Johnson skriver på twitter. Det var vel dommerens oppgave å se til at det ble gjort. Dommeren ga poenget til Europa etter å ha snakket med spillerne. Det kan vel tyde på at det ble sagt noe der som ikke har kommet ut offisielt, eller at dommeren rett og slett gjorde feil?

Dommeren er fra LPGA og forklarer sin vurdering her
http://www.golfchannel.com/media/refere ... oversy-17/
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by kevin »

Tutta har fått summet seg og beklager episoden. Har nok fått noen råd fra pr-folkene sine
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Solheim Cup 2015

Post by furu »

2-4/3 kan ikke brukes, da det aldri har blitt sagt noe fra spillernes side. Kroppsspråk og tolkning av dette er ikke med i den avgjørelsen.

"....B made a statement" kan ikke tolkes som annet enn at spilleren må si noe muntlig.

Framprovosert flatlegging ved massivt press i media og sosiale media er en uting.
Instagram @christianfuru
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Solheim Cup 2015

Post by Drizzit »

Jeg synes Susann gjorde det helt rett basert på hva dommeren som tok avgjørelsen sa. Også med tanke på at de i lagmøter på forhånd spesifiserte at det måtte være tydelig at en putt var gitt før en plukket opp.
Det holder ikke å anta noe fordi Charlie begynte å bevege seg bort fra greenen.

http://www.golfchannel.com/media/refere ... oversy-17/
Post Reply