ET-kval 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

På par etter 27 hull, det er vel verken noe å stange hue i veggen for eller å slå hæla i taket for. Helt uvisst hvordan dette går videre. Elias hadde noen tilfeller i fjor da han leverte virkelig sterkt under press, så selv om han ikke har gjort noe tilsvarende i år, så har han vist at han har det i seg i gode stunder.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Siden Franz holder på å analysere meg, så kan han vel forklare hva han mener med at jeg "argumenterer billig"?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: ET-kval 2016

Post by Birdieplayer »

Elias er 3 slag bak streken ift steg-2, fortsatt 36hull igjen og et lass av muligheter.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Dårligere 2.runde på Jason Kelly i dag, men han er T3. Elias bør ha en god 3.runde i morra

Topp-21 og delte går videre fra Elias sin bane, mens topp-23 og delte går videre fra Kelly sin bane
Last edited by kevin on 24 Sep 2015, 09:22, edited 2 times in total.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: ET-kval 2016

Post by Franz »

Freud wrote:Siden Franz holder på å analysere meg, så kan han vel forklare hva han mener med at jeg "argumenterer billig"?
Du tar åpenbare, enkle standpunkt og argumenterer for dem med utgangspunkt i at dette er det eneste fornuftige. F eks i denne tråden - alle skjønner at det krever en viss optimisme å følge norsk golf, men det er liksom optimisme eller ingenting. Vi er en mini-nasjon, også i golf. Alle vet det. Allikevel er folk interessert, og noen ønsker å følge med på det lille som finnes av norsk proffgolf. I denne sammenhengen er det billig å argumentere med at resultatene er dårlige, fordi de er naturligvis det, relativt sett. Det blir som å latterliggjøre juniorer, fordi de ikke er like gode som voksne proffer. Selvfølgelig er de ikke det.

En debatt ville søkt å finne ut hva som skal til for at de skal bli proffer med suksess; det finnes ingen fasit, men det er en spennende debatt.

Det du driver med er ikke debatt. Vi blir ikke klokere av at ting er svart eller hvitt. Ta f eks Aronsen - hva mener du han burde gjøre? Hva skal til? Kan det hende det finnes flere veier videre fra der han er nå til European Tour? Sånne ting. Meninger. Ikke domfellelse.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Elias er -1 etter 9 hull i dag
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

Det er bare så irriterende at det alltid er så mange andre nordiske flagg rundt omkring, men så få norske. Ikke bare på leaderboarder på PGAtour, ET og CT, men nå også blant de som kvalifiserer seg til neste steg på Q-school.

Forrige uke, 15.-18. september, gikk disse videre: M.Larsson (S), R.Pettersson (S), C.Isaksson (S), B.Pettersson (S), Ruuska (F), Wejshag (S), Nordeklint (S), Oja (S), Salminen (F), Haastrup (DK), Løkke (DK), Vejgaard (DK), Askstrand (S), Samooja (F), Grönqvist (S).

Det var altså 15 nordiske videre fra den første av fire helger, og det blir en haug til denne helgen også. I den turneringen Elias spiller, er det i skrivende stund 7 nordiske foran ham på leaderboarden.

Hvordan får de andre til den bredden oppover mot toppen, med massevis av navn hele tiden? Hva er den mest grunnliggende forklaringen? Er det at nabolandene våre har mest fokus på å rekruttere barn og unge til golf, mens norske klubber er mest opptatt av å verve voksne medlemmer?

Uansett, det kommer til å vrimle av nordiske på andre steg av Q-school. Får håpe norske Elias blir en av dem!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Franz mener altså at det "som alle vet" skal vi ikke snakke om. Omtrent som "elefanten i rommet", om du har hørt det uttrykket. Et annet uttrykk er "å slå inn åpne dører". Jeg mener det motsatte; at når ingen vil snakke om det åpenbare og pinlige, så avslører det i seg selv at det er grunn til å snakke om det!

Norsk herregolf internasjonalt er i gjørma. Hvordan kan vi forbedre det? Jeg vet ikke, men jeg antar at eksperter vet noe. Men når ingen vil snakke om det ubehagelige - inkl. ikke minst NGF - så kommer vi ingen vei. Jeg vet i hvert fall at det å la være å arrangere CT på norsk jord er drepen for å nå toppen. Da får NGF ingen wild cards til CT, og eneste veien til å komme seg dit er å bli top5 på Nordic League. Det er så trangt nåløye at det nesten ikke er noen vits å forsøke. Ihvertfall ikke for de unge og ambisiøse spillerne. ETJ klarer det nok i år, men han har holdt på i 15 år! Kanskje klarer KKJ det også. Det blir mange år til nestemann.
Mitt råd til Aronsen har lenge vært å legge opp. Det samme gjelder noen andre, som knapt har begynt. Jeg tror de har hverken talent, tålmodighet, vilje eller midler til å holde på i så mange år, med så mye usikkerhet.
Min konklusjon er at vi mangler TALENTENE, eller rettere sagt; vi finner dem ikke. Og med et talent mener jeg en Tutta, på herresiden, en som tidlig skiller seg ut.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET-kval 2016

Post by Snowman »

Jeg mener du er helt på villspor, Freud. Jeg har ingen tro på å "finne en Tutta på herresiden" og så dyrke fram denne ene spilleren. Min tese er en helt annen, og det er at norsk golf må tenke rekruttering slik "vanlige" idretter gjør, og det er at den viktigste rekrutteringen må være å rekruttere barn og ungdom. Mange flere i bånn, det gir mye bredere pyramide oppover på alle trinn, og etter hvert også en høyere pyramide på toppen.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

-1 på Elias og han er T31. Er redd han ligger litt for langt bak til å klare topp-21, men det er mulig
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Naturligvis enig i det du skriver, Snowman. Det ville vært det ideelle. Men jeg er pessimistisk m.h.t. å dyrke frem spillere fra tidlig tenår (og kanskje enda tidligere). Talenter man finner i så ung alder tror jeg forsvinner igjen på veien. De har ikke tålmodighet, og finner andre ting å interessere seg for. Det er så altfor laaaaangt frem! Tidene er annerledes nå.
Jeg har faktisk mer tro på en 16-17-åring som ikke har tatt i en golfkølle før, men som allerede fra dag 1 viser et unikt talent.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: ET-kval 2016

Post by Franz »

Freud wrote:Naturligvis enig i det du skriver, Snowman. Det ville vært det ideelle. Men jeg er pessimistisk m.h.t. å dyrke frem spillere fra tidlig tenår (og kanskje enda tidligere). Talenter man finner i så ung alder tror jeg forsvinner igjen på veien. De har ikke tålmodighet, og finner andre ting å interessere seg for. Det er så altfor laaaaangt frem! Tidene er annerledes nå.
Jeg har faktisk mer tro på en 16-17-åring som ikke har tatt i en golfkølle før, men som allerede fra dag 1 viser et unikt talent.
Mener du at tidene har forandret seg så voldsomt siden Thorp, Kristiansen, Børsheim og co? Mener du at problemet for disse spillerne var at de fant "andre ting å interessere seg for"?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Godt spørsmål, Franz. Jeg har nok brukt uttrykket "andre ting å interessere seg for" som eufemisme for "fant ut at de ikke var gode nok". Det eneste talentet blant disse unge spillerne du nevner - og noen til - var Thorp. Han ble for utålmodig, og kunne ha blitt noe stort. Så det er mangel på tålmodighet og vilje, og evnen til å utstå slitet som er viktigste grunn til at vi ikke får noen topper på herresiden. Talentet er dog viktigst. Det hadde bare Thorp (og Bjørnstad).
For alle de andre ble det bare på det jevne.
Kanskje er det ett eller flere slike talenter blant de som nå er på college. Men jeg tviler, fordi vi allerede før de reiste skulle ha hørt noe om dette talentet, ved resultater her hjemme. Bjørnstad ble vel Norgesmester som 17-åring. (NM i våre dager er en B-turnering, da de beste er opptatt med andre ting). Og de unike dropper vel college? Så kanskje Arnøy er mannen?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: ET-kval 2016

Post by Birdieplayer »

Foreløpig blant de yngre er det på herresida Ventura, Reitan og Hovland som har vist relativt stabilt gode resultat verden rundt, vi får se hva de får til de neste årene.
Og på damesida er det vel kun SandraN som har vist mye.

Men mye skjer fra alder 18 og oppover, elementene tålmodighet og vilje som Freud nevner er selvsagt viktige. Treningstalentet er superviktig.

Nåløye? Yepp.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Bra skrevet, Birdieplayer. Enig, stort sett. De tre du nevner har vel ikke vist noe spesielt internasjonalt? Testen kommer nå fremover: har de tålmodighet?
Det finnes bare èn vei nå, for alle ambisiøse norske, og det er å bli blant top5 på Nordic League. Veien er sperret for wild cards på CT, p.g.a. NGFs idioti.
Der møter et dusin (er det så mange?) norske ca. 140 sultne dansker, svensker og finner i hver turnering. Top5 er himmelen, resten er ingenting.
Hva vil du råde våre spillere til? Mellom oss her på Golfsnakk, for de ser vel ikke hva vi skriver.
Og hva vil du råde din "helt" Bertheussen til, nå som han ryker ut av ET-kvalet i 1. runde? Ett år eller mange til på NL? Nr. 135 på CT-rankingen avslører jo noe, det er du vel enig i. Tror du han allerede neste år kan bli top5 på nytt?
Mitt råd til ham er klart: legg opp!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: ET-kval 2016

Post by kevin »

Jeg skal videreformidle beskjeden din Freud. Men du av alle vet hvor vanskelig det er å legge opp når man virkelig brenner for noe? Jeg mener, du har jo lagt opp endel ganger selv, uten å lykkes...

btw: bra runde av Jason Kelly igjen, er topp-10 før siste runde
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET-kval 2016

Post by eivaan »

kevin wrote:Jeg skal videreformidle beskjeden din Freud. Men du av alle vet hvor vanskelig det er å legge opp når man virkelig brenner for noe? Jeg mener, du har jo lagt opp endel ganger selv, uten å lykkes...

btw: bra runde av Jason Kelly igjen, er topp-10 før siste runde
Han har jo delvis fått meg med flere til å legge opp...fra Golfsnakk!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

Bertheussen gir jo blaffen i meg. Dessuten vet alle golfspillere selv hva som er best for dem, etter å ha fått råd fra nærmiljøet.
Kevin: hva synes du EB skal gjøre nå? Du har vel en mening, du som alle andre.

Bortsett fra den lille muligheten til å bli blant 71-120 på CT-rankingen i de to turneringene som gjenstår for ham. Da får han kategori 14 neste år, dårligere enn han har hatt i år. Det mangler bare ca. 2 000 euro.

Kanskje vende tilbake til Asia-touren?
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: ET-kval 2016

Post by Birdieplayer »

Mitt råd til en som har mulighet til å satse på det han aller mest vil bruke tid på, og har trua på!? Det sier seg selv.
Kjør på, Elias!

Disse unge folka vet utmerket godt hvor vanskelig det er å få golfene som levebrød, men de føler seg priviligerte og satser alt! Herlig!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET-kval 2016

Post by Freud »

To problemer med det du sier der.
1) Har han virkelig trua?
2) Hvor lenge vil nærmiljøet fortsette å sponse ham?

Et tilleggsspørsmål: hvordan tror du all motgangen på CT i år har påvirket EB psykisk? Positivt eller negativt? Går han inn i neste sesong med optimisme eller er han litt deppa?
Post Reply