LPGA-kvalet

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

LPGA-kvalet

Post by Freud »

Onsdag 2. desember starter årets LPGA-kval. Norge har med Engzelius, Martens og Westrup. Den spilles i Daytona Beach, Florida.
Turneringen går over fem runder, med cut etter fire. Det er ennå ikke oppgitt hvor grensen går for LPGA-kortet, men i fjor var det ved 20. plassen. Alle de fikk kategori 12 på LPGA i år, blant dem mange spillere som har gjort det skarpt i år. Vinneren var (den senere i år så berømte) Alison Lee! Plassene 21-45 ga kategori 17. Blant dem var Westrup, og hun har vel konsentrert seg om Symetra i år.
Det stiller i alt 162 spillere.
ME går ut kl. 0844 lokal tid, CW kl. 0928 og CM kl. 1001.

ME var med i fjor, men klarte ikke cuten.

Dette blir beintøft for de tre norske!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LPGA-kvalet

Post by kevin »

Det er 20 som får kortet, ingen delte.
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Birdieplayer »

Tror CM har størst sjanser av våre.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LPGA-kvalet

Post by kevin »

Sitter litt med den følelsen selv. Hun har hatt bra framgang i år, og beholdt kortet med god margin. Westrup har hatt en ganske ujevn sesong, det samme har Engzelius. Tviler på at mer enn 1 av de klarer det, og det hadde vært en stor prestasjon.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA-kvalet

Post by Eaglespree »

Helt ærlig tror jeg ingen av våre klarer det.

Her er info om startfeltet:
http://www.symetratour.com/golf/news/20 ... lines.aspx

Av de 157 spillerne som stiller til start er det bare 20 kort som er verd noe.

Heriblant er det "61 players had 2015 LPGA status" - hvilket betyr at det er 61 LPGA spillere som ønsker bedre ranking enn hva de får neste år uten å stille på Q-school.

Det er toppspillere fra LET og de asiatiske LPGA tourene. Det er de beste fra Symetratour (minus de ti som fikk LPGA kortet), det er topp amatører og flere tidligere LPGA stjerner som prøver seg på comeback.

Det er altså et knallsterkt felt som langt overgår LET Q-school finalen i desember i kvalitet.
Jeg håper selvsagt alle tre klarer det, men realistisk sett og m t p resultatene tidligere i år for alle tre, blir selv cut'en vanskelig.

Jeg kan ikke huske at Norge noen gang har hatt 3 stykker med i LPGA Q-school finalen. Det må være rekord vel?

Ifjor var -4 etter 5 dager den magiske grensen.

Westrup: Spiller sjeldent dårlig men mangler ofte topprundene synes jeg. Hadde to runder midt på 60-tallet den turneringen hun vant i september. Vært frisk hele sesongen, klarte nesten kortet i 2014, har lang erfaring med LPGA kval, Bermudagresset i Florida og har psyken i orden. På grunn av sin stabilitet har hun best sjanse av de norske tror jeg, men trenger 1-2 runder rundt 69 slag eller bedre for å klare det.

Martens: Q-school dronninga! Variabel sesong. Lenge siden jeg har hørt henne klage på skulderen, så det lover godt. Levert endel gode runder på LET, men møter tøffere motstand nå og 5 gode runder på rad synes jeg virker optimistisk basert på årets resultater. Har vist at hun takler og kanskje også liker psyken rundt Q-school. I tillegg spiller hun med mindre press enn våre to andre ettersom hun uansett har LET kortet i lomma. Klarer dette om hun unngår en-to dårlige runder, men med sesongbeste på 69 slag på en runde er jeg redd en runde på 76 blir for mye å ta igjen. Holder neppe til topp 20.

Engzelius: Sesong preget av håndleddsskaden ifjor og kanskje omlegging til kort putter? Variert mye. Har vært helt i toppen i flere turneringer, men slitt med å sy sammen 3-4 gode runder på rad. Har som Westrup erfaring med LPGA kval (ett slag unna kortet i 2013), er vant til Bermudagresset i Florida og har psyken i orden. Har vist best form i høst med T8 på Symetra i oktober og T2 nå sist helg. Har også hatt lave 60-talls runder denne sesongen (65-runde i oktober), og kan blande seg inn helt i toppen om formen sitter. Fremstår som feltets norske joker. Klarer dette om hun unngår runder på midten av 70-tallet.

Jeg håper virkelig det blir spennende i alle fall. Alle tre har sjansen, men jeg tipper en missed cut og best plasserte på T32.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA-kvalet

Post by Pepper »

Bra vurdert, Eaglespree
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Snowman »

Eaglespree wrote:Helt ærlig tror jeg ingen av våre klarer det.

Her er info om startfeltet:
http://www.symetratour.com/golf/news/20 ... lines.aspx
Takk for linken og gode vurderinger! Det fremgår jo tydelig hvor vanskelig dette er. Jeg kryssjekket nå feltet og Rolex for å se hvordan de norske i utgangspunktet er ranket, og jeg fant ut at de i utgangspunktet har veldig mange som skal være bedre enn dem. Her er det jeg fant, etter å ha tatt copy-paste på de som var bedre ranket enn de norske:

75 - Nicole Broch Larsen, Denmark
91 - Holly Clyburn, England
107 - Jeongeun Lee, South Korea
108 - Ssu Chia Cheng, Taiwan
129 - Amy Boulden, Wales
131 - Rebecca Artis, Australia
141 - Jing Yan, China
177 - Céline Herbin, France
205 - Su Oh, Australia
212 - Stephanie Meadow, N.Ireland
213 - Belen Mozo, Spain
220 - Haeji Kang, South Korea
223 - Nontaya Srisawang, Thailand
225 - Becky Morgan, Wales
233 - Sally Watson, Scotland
235 - Kylie Walker, Scotland
242 - Dewi Claire Schreefel, Netherlands
244 - Stacy Bregman, South Africa
247 - Anne-Lise Caudal, France
267 - Marion Ricordeau, France
275 - Kana Nagai (a), Japan
279 - Chie Arimura Kumamoto, Japan
280 - Giulia Sergas, USA
290 - Dori Carter, USA
299 - Pei-Yun Chien Pingtung, Taiwan
305 - Cheyenne Woods, USA
308 - Wichanee Meechai, Thailand
313 - Stacey Keating, Australia
347 - Laetitia Beck, Israel
359 - Budsabakorn Sukapan, Thailand
365 - Pavarisa Yoktuan, Thailand
366 - Ziqi Ye, China
368 - Marta Sanz Barrio, Spain
375 - Jackie Stoelting, USA
378 - Cydney Clanton, USA
382 - Lisa Ferrero, USA
389 - Isi Gabsa, Germany
393 - Sue Kim, Canada
401 - Marissa Steen, USA
403 - Paz Echeverria, Chile
404 - Lindy Duncan, USA
419 - Kristy McPherson, USA
422 - Augusta James, Canada
431 - Sherman Santiwiwatthanaphong, Thailand
432 - Breanna Elliott, Australia
437 - Lisa McCloskey, USA
438 - Madeleine Sheils, USA
442 - Sophia Popov, Germany
443 - Gaby Lopez (a), Mexico
448 - Maude-Aimee LeBlanc, Canada
463 - Nannette Hill, USA
464 - Karlin Beck, USA
471 - Katie Kempter, USA
472 - Lorie Kane, Canada
474 - Megan Khang, USA
477 - CAROLINE MARTENS, NORWAY (ranket nr.56 i feltet)
479 - Elizabeth Nagel, USA
490 - Samantha Richdale, Canada
495 - Brittany Altomare, USA
497 - Sara-Maude Juneau, Canada
501 - Simin Feng, USA
502 - Rebecca Lee-Bentham, Canada
508 - CAROLINE WESTRUP, NORWAY (ranket nr.63 i feltet)
513 - Julie Yang, South Korea
515 - Brittany Benvenuto, USA
524 - Sandra Changkija, USA
526 - Yu Liu, China
537 - Jennifer Kirby, USA
541 - Demi Runas, USA
542 - Jessica Wallace, Canada
560 - Megan McChrystal, USA
563 - Paola Moreno, Colombia
565 - Katelyn Sepmoree, USA
567 - Emma de Groot, Australia
581 - Louise Stahle, Sweden
582 - Haley Italia, USA
585 - Dottie Ardina, Philippines
587 - Liv Cheng, New Zealand
591 - Lacey Agnew, USA
597 - Anne-Catherine Tanguay, Canada
607 - MARITA ENGZELIUS, NORWAY (ranket nr.81 i feltet)

Det vil altså være en kjempeprestasjon hvis en av de norske blir topp-20 her!! Men rare ting har skjedd i sportshistorien så selvsagt skal vi håpe!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Snowman »

Med relativt god digital kompetanse brukte jeg likevel over 20 min på den lista, så jeg syns jeg fortjener noen "liker", hehe :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: LPGA-kvalet

Post by GolfMickey »

Du får en like av meg, imponerende jobb :)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Birdieplayer »

"liker"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LPGA-kvalet

Post by kevin »

Bra liste. Det skal nevnes at f.eks Isi Gabsa som er ranket mye foran Martens, men ble nr.3 på LETAS i år. Noen av LET-spillerne har mye lavere ranking enn Martens, men var ikke så veldig langt foran på pengelisten i år. Sergas var tilogmed bak Martens, men er ranket nesten 200 plasser foran

Herbin er nr.177, men havnet langt bak Westrup på Symetra tour i år. Det samme gjelder Su Oh(205). Finnes sikkert noen eksempler til. Tøft blir det uansett
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Snowman »

Takk, folkens, og summen har opplysninger her i tråden nå gjør jo dette bare enda mer interessant å følge med på. I tillegg til de norske så skal det også bli morsomt å se hvordan Nicole Broch Larsen vil takle oppmerksomheten som følger av å være feltets topprankede spiller. For ekstra oppmerksomhet, det følger jo alltid med den type status.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: LPGA-kvalet

Post by kevin »

Alle de 3 norske starter på den antatt vanskeligste banen, Hills course. Den er bittelitt lengre enn Jones course, og er omkranset av mer skog. Jones course er en ganske åpen bane.

Nevnte Broch Larsen har med seg kjæresten, Kasper Estrup, som caddie. Det gir henne kanskje den tryggheten hun trenger. Han spiller på Nordic League til daglig
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Snowman »

Santiwiwatthanaphong, lurer på hvordan det er å være supporteren hennes? Kanskje vanskelig å lage et fengende heiarop?

"Let's Go, Santiwiwatthanaphong!" ... eller noe sånn?
Hva med "Santiwiwatthanaphong, Santiwiwatthanaphong, hei, hei, hei!" :)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA-kvalet

Post by Eaglespree »

Du skal passe deg for å gjøre narr av Santiwiwatthanaphong Snowman.
Hennes foreldre ga henne fornavn oppkalt etter en av WWII 's mest kjente stridsvogner https://www.youtube.com/watch?v=JCV2CegydUI - neppe uten grunn...
Mer enn tøff nok til å måke snømenn av veien ;)
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA-kvalet

Post by Eaglespree »

Uten å dykke dypt i materien registrerer jeg at de fleste i øvre 1/3 av listen er spillere fra LET og LPGA, + noen fra de asiatiske LPGA.

Det er først fra 400 og nedover at man finner de aller fleste spillerne fra Symetra Tour. Selv Isi Gabsa fra LETAccess som Kevin nevner, er ranket høyere.

Til tross for dette var 9 av fjorårets 20 kort som ble delt ut til Symetra Tour spillere.
I tillegg var 15 av 25 kategori 17 kort som ble delt ut til Symetra Tour spillere.
http://origin.symetratour.com/golf/news ... chool.aspx

Det jeg synes var litt spesielt i 2014, var at de aller fleste av "kanonene" fra LET falt helt igjennom. Det var vel ikke en eneste LET spiller som klarte topp-20 i 2014, mens bare et par klarte kat 17, inkludert Charley Hull.

Jeg synes det er et sterkt signal om hvor stor nivåforskjell det er på LPGA og LET, samt kanskje også hvor høyt nivået på Symetra Tour egentlig er vs LET, for ikke å snakke om LET Access.

I et slikt lys er nok igjen Westrup vårt sterkeste kort etter sin seier på Symetra tour i September, med Marita i god høstform på 2. plass og Martens på 3.

Starten går om et par timer: http://www.lpga.com/tournaments/qualify ... ve-scoring

********

Som en digresjon sier det meg også at det er på LET man må spille om OL-Rio 2016 er målet, så lenge ikke Symetratour vektes høyere på Rolex enn idag.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Freud »

Takk til eaglespree for fin gjennomgang. Snowmans opptelling er imponerende, men jeg har ingen tro på at akkurat Rolex ranking sier noe om sluttresultatet her. Kval er noe helt eget, og der teller dagsform, liker/misliker banene, og ikke minst psyken.
Jeg er enig med eaglespree i hans tips om at ingen av de norske går videre. Modig av ham å stikke nesa ut. Når jeg gjør det blir det bare bråk.....
Jeg tror Martens vil gjøre det best av våre, og kanskje klare cuten. Da får hun vel kategori på Symetra, og hva velger hun da?

Ellers oppsiktsvekkende å registrere (som jeg skrev om ovenfor) hvor godt flere av de som ble top20 i fjorårets kval har gjort det i år på LPGA. Vitner om at det er kvalitetsspillere som klarer kortet.
User avatar
Eaglespree
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 142
Joined: 29 Nov 2012, 10:32
Hjemmeklubb: Solum

Re: LPGA-kvalet

Post by Eaglespree »

Forøvrig leder Snowmans favoritt:
Sherman Santiwiwatthanaphong etter 5 hull på -2, Håper du har satt penger på henne!!! Go go Santiwiwatthanaphong :)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Drizzit »

Freud wrote:Jeg er enig med eaglespree i hans tips om at ingen av de norske går videre. Modig av ham å stikke nesa ut. Når jeg gjør det blir det bare bråk.....
Spørsmålet blir da om du klarer å forstå hvorfor han får likes for sitt tips, selv om det i utgangspunktet er negativt???
Hva gjør han som er så forskjellig fra deg???
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: LPGA-kvalet

Post by Snowman »

Het, Eaglespree, hva med en variant av Rosenborg-sangen?

Å Santiwiwatthanaphong, å Santiwiwatthanaphong, er skikkelig i slag.
Å Santiwiwatthanaphong, å Santiwiwatthanaphong, drar seiern hjem i dag.
Vi reiser oss på store stå når Santiwiwatthanaphong går på.
Og ingen banker Santiwiwatthanaphong, å hei og hei og hei og hå!

For øvrig, uansett navn etter en stridsvogn, hun skal passe seg så hun ikke får snømenn på scorekortet, for da blir det tungt!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply