LPGA/Symetra 2016

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

LPGA:

Denne uka starter LPGA touren opp igjen, og årets første turnering spilles på Bahamas.

Touren har fått enda mer økt oppslutning, større sponsorkontrakter, større premiepotter og enda flere turneringer enn i fjor. De får også økt mengden tv-sendinger også. Alt i alt, fortsetter den gode trenden.

Image

Tutta spiller ikke ukas turnering, men starter i Ocala, Florida neste uke. Deretter hopper hun over turneringen i Australia, men spiller Thailand og Singapore.

I fjor startet Tutta som nr.5 på verdensrankingen, mens i år starter hun som nr.12. Det blir en spennende sesong, som også inneholder et OL.

Caroline Westrup har en begrenset kategori fra kvalet og kan kanskje komme med i 2-3 turneringer, om hun velger å spille de. Blir nok mest Symetra tour

Symetra tour:

Det er en positiv utvikling for Symetra tour også. Premiepottene økte mer enn 70% fra 2013-2015, og nå øker de igjen. De prøver å ta på alvor tilbakemelding fra spillerne, om at det er svært vanskelig å leve av golfen på Symetra tour. Man betaler 500$ i entry fee for hver turnering og med 23 turneringer blir det over 11 000$ bare for å få lov til å spille. Samtidig er det vanskelig å få store sponsorer til å satse på en tour som har liten media-dekning. Men nå øker de premiepottene med 400 000$ for 2016 sesongen, og det er bra. Dette har Symetra Life Insurance fått til i samarbeid med arrangørene.

Et annet grep de gjør, er å senke reglene for cut. Fra 70 til 60 spillere. Det vil skjerpe konkurransen og gi litt mer dollar på konto om man klarer cut.

Marita Engzelius, Caroline Westrup og Caroline Martens blir de norske innslagene i år. Sistnevnte satser mest på LET, men har planer om å reise over og spille noen turneringer når hun kan

Første turnering er i California i midten av februar, deretter spilles flere turneringer i Florida i april.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Freud »

"Reise over og spille på Symetra når hun kan", sier Martens. Med flyturer på 7-10 timer hver vei og bare noen få turneringer, er dette tullete. Bare slitsomt. Ikke tjener hun noe særlig på det med en god plassering, og opprykk til LPGA er vel for optimistisk, selv for Martens.
Hun burde holde seg på LET hele året; det er nok av lange reiser der også.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Pepper »

"reise over og spille noen turneringer når hun kan". Jeg vet ikke om det er et sitat eller ikke, eller hva hun faktisk har uttalt. Hvis det er hennes holdning er jeg for en gangs skyld enig med Freud, det virker dårlig planlagt og lite gjennomtenkt. Det å skifte fra den ene turneringsserien til den andre, med forskjellig typer baner og gress, reising, forskjell i tidssoner etc. når det er så lite penger å tjene på Symetra (bortsett fra de aller beste plasseringene) høres ikke særlig fornuftig ut.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Det var fra Golfsiden og jeg skrev det jeg husket. Her er det ordrett: -" Jeg skal spille alt på LET i år selvfølgelig, men de ukene som jeg har fri på LET drar jeg over til USA og spiller noen Symetra Tour turneringer. Men mitt hovedfokus er på LET"

Om det ikke går utover hvile og økonomi, kan jeg ikke se noe galt i det. Hun er jo klar på hva hovedfokuset er, og tipper hun er bedre til å vurdere dette enn oss hjemme i sofaen.
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Pepper »

Jeg lette etter et intervju med Caroline på golferen og norskgolf, men fant det ikke. Golfsiden er det ikke så ofte jeg leser lenger, så det intervjuet fikk jeg ikke med meg.

Vinklingen til Caroline i intervjuet på golfsiden er litt annerledes heldigvis enn slik jeg opprinnelig oppfattet holdnignen hennes. Jeg har imidlertid tidligere vært nokså nær på folk som har reist over til USA midt i sesongen i Europa for å returnere ikke så lenge etter, og det fungerte ikke nødvendigvis veldig bra.

Så Caroline får gjøre som hun mener er best for henne selv, men jeg må innrømme at jeg er skeptisk til om hun får noe særlig sportslig ut av det
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Jeg har fulgt med litt på de intervjuene golfsiden har gjort i det siste, for han har faktisk fått mange norske proffer til å si litt om situasjonen sin. Er ikke noe dybdeintervju, men det funker greit nok.

Tviler på at hun reiser over ofte, det blir kanskje ett par ganger, eller kanskje bare en. Kalenderen til LET inneholder 2 lengre perioder med opphold, som 13.mars-5.mai og 19.juni-21.juli. Spesielt den første perioden er veldig lang og passer vel bra til å spille turneringer i varme og under perfekte forhold. Symetra tour har 3 turneringer i Florida(Lake Wales, Sarasota og Ft.Myers) i april. Da kan det passe bra å ha base der en periode, om det er muligheter for å få spilt 2-3 turneringer.

Men vi får vel se, ting kan jo endre seg underveis
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Sendingen fra Bahamas har akkurat startet, blir nok fine bilder herfra også :D
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by GolfMickey »

Hull nære teten nå.:P
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Denne uka er det turnering i Ocala, Florida. Tutta sesongdebuterer her. Caroline Westrup spiller mandagskval i dag.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Ble T8 på Westrup i dag og dessverre ingen plass. 2 slag for mye
Pepper
Legende
Legende
Posts: 759
Joined: 02 Jan 2009, 16:07
Has thanked: 2 times
Been thanked: 1 time

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Pepper »

Synd for Caroline W, hadde et visst håp.

Jeg var for øvrig i Ocala for noen år siden i forbindelse med en collegeturnering, men det var nok en annen bane enn LPGA spiller på.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Freud »

Typisk at sjåvinistiske nordmenn ikke bryr seg om selve turneringen. Den ble vunnet av Hyo Joo Kim, en meget sympatisk koreansk spiller.
Jeg falt litt for henne da hun vant Evian i 2014. Kalte henne ms. Cool. Hun er nr.7 på WGR.

Stacy Lewis ble nr. 2, og to svensker klarte cuten, med Nordqvist som nr. 4.
Lydia Ko leder fortsatt WGR. Tutta er nr. 12.

På top10 på WGR er det nå to fra USA, èn fra NZ (med koreanske aner) og syv fra Asia.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Turneringen i Ocala starter allerede i morgen, onsdag. Tutta går ut 18:25 norsk tid, og spiller sammen med Alison Lee og Stacy Lewis. Liten re-match med Lee etter Solheim cup.

Bedre startfelt enn i forrige uke, selv om I.Park og S.Feng ikke stiller. 38 av topp-50 på verdensrankingen er med

Tv-sendinger Viasat golf:
Onsdag: 22:00 - 00:30
Torsdag: 17:00 - 20:00
Fredag & lørdag: 21:00 - 23:00
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Freud »

Har nå sett et par timer på damene, og er skuffet. Mye dårlig spill, særlig elendig putting. Både Thompson og Lewis svikter der.
Helt livløst ute på banen. Lover ikke godt for sesongen. Tutta som vanlig langt bak allerede etter 1. runde.

Masse avbrudd, der vi får se "levende bilder" (de samme hver gang) mens det vises reklame i USA. Tok tiden på avbruddene. Etter ca. 6-7 minutters live-sending var det avbrudd med pauser på 1,5 - 2,5 minutter. Irriterende. Tror ikke jeg gidder å se mer på dette.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by furu »

Reklamene på Eurosport virker ikke så gale nå nei :D
Instagram @christianfuru
User avatar
Gundersen
Guru
Guru
Posts: 1322
Joined: 26 Jun 2012, 12:27
Hcp: 14,7
Hjemmeklubb: Hauger
Been thanked: 1 time

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Gundersen »

Freud wrote:Har nå sett et par timer på damene, og er skuffet. Mye dårlig spill, særlig elendig putting. Både Thompson og Lewis svikter der.
Helt livløst ute på banen. Lover ikke godt for sesongen. Tutta som vanlig langt bak allerede etter 1. runde.

Masse avbrudd, der vi får se "levende bilder" (de samme hver gang) mens det vises reklame i USA. Tok tiden på avbruddene. Etter ca. 6-7 minutters live-sending var det avbrudd med pauser på 1,5 - 2,5 minutter. Irriterende. Tror ikke jeg gidder å se mer på dette.
Ikke ofte jeg er enig med deg Freud, men dette var en søvndyssende forestilling. Og det var tettere mellom reklameavbruddene enn det var mellom birdiene.
Det eneste "positive" som var og spore, var at Tutta faktisk gjorde et par forsøk på å smile. Det skjer ikke ofte når hun er på golfbanen.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by GolfMickey »

Knallrunde av Tutta idag:)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Var ventet kraftig regn i dag, og det kom det. Spillet er stoppet
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by Rotten »

Gundersen wrote:
Freud wrote:Har nå sett et par timer på damene, og er skuffet. Mye dårlig spill, særlig elendig putting. Både Thompson og Lewis svikter der.
Helt livløst ute på banen. Lover ikke godt for sesongen. Tutta som vanlig langt bak allerede etter 1. runde.

Masse avbrudd, der vi får se "levende bilder" (de samme hver gang) mens det vises reklame i USA. Tok tiden på avbruddene. Etter ca. 6-7 minutters live-sending var det avbrudd med pauser på 1,5 - 2,5 minutter. Irriterende. Tror ikke jeg gidder å se mer på dette.
Ikke ofte jeg er enig med deg Freud, men dette var en søvndyssende forestilling. Og det var tettere mellom reklameavbruddene enn det var mellom birdiene.
Det eneste "positive" som var og spore, var at Tutta faktisk gjorde et par forsøk på å smile. Det skjer ikke ofte når hun er på golfbanen.
Hæ? Smilte Tutta? Var det noen som kilte henne eller noe? :D

Sent fra min SM-N910F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: LPGA/Symetra 2016

Post by kevin »

Fullførte på -5 i dag og er T9 nå når alle er ferdig med andre runden sin. 3 slag bak lederen
Post Reply