Nordic League 2017

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Nordic League 2017

Post by eivaan »

Mannen er komplett idiot!!! Hvordan blokkerer man faenskapet?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Naturligvis skal disse spillerne få holde på med NL til krampa tar dem. Det er deres valg. Men det må faktisk være lov å stille kritiske spørsmål til realitetssansen hos norske proffspillere, som pr. definisjon hører til de beste vi har.
Dersom deres ambisjon er å ha det moro, bruke ferien til golf, eller ingen ambisjon i det hele tatt, så vær så god. Jeg tror bare at det er bortkastet tid. De som stiller fast på NL-turneringene kan ikke ha noen annen målsetning enn å bli top5. Dersom de vet på forhånd at de ikke er gode nok til det, hvorfor spiller de da der? Penger, utdannelse og tid ut av vinduet.

For ikke så mange år siden var det flere måter å komme seg oppover i systemet på; i klartekst inn på CT og videre derfra. Nå er det kun via top5 på NL og andre odde turneringer (Alps tour, Asian tour, Sunshine tour o.a.). Jeg nekter å tro at de norske som spiller fast på NL gjør det primært for å ha det gøy. Men dersom de vil søle bort egne og andres penger på dette, så er det deres valg. Uten resultater kaller jeg en slik satsing naiv. Hvor lenge skal ungdommer som Arnøy og Marøy satse på NL-spill, før noen i "støtteapparatet" hvisker dem et ord i øret? Aronsen ble nr. 7 i fjor, og satser i år igjen. Jeg tror ikke han klarer å bli top5.

Men, både ETJ, Bertheussen og KKJ har klart å bli top5 på NL, og avansere til spill på CT. For Bertheussen gikk det skeis, for de to andre må vi vente på årets CT-sesong. Jeg tror ikke de klarer å fornye kortet.
Golfspilleren
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 388
Joined: 23 May 2012, 21:34
Been thanked: 1 time

Re: Nordic League 2017

Post by Golfspilleren »

Tenkar du alvorlig at Marøy og Arnøy som bare er noen og tyve år skal legge opp?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2017

Post by kevin »

Ikke noe vits i å ta dette seriøst


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nordic League 2017

Post by GolfMickey »

eivaan wrote:Mannen er komplett idiot!!! Hvordan blokkerer man faenskapet?
Fins jo ignorer knapp, grei å ha den[SMILING FACE WITH OPEN MOUTH AND COLD SWEAT]


Via Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Ja, jeg mener seriøst at Marøy, Arnøy og flere andre som spiller på NL bør legge opp som internasjonalt satsende spillere.
De bør bruke tiden og pengene sine på noe annet og bedre. Dersom de selv og støtteapparatet er sikre på at de er gode nok til å bli top5 på NL, så er det bare å holde ut, år etter år. Da klarer de det vel til slutt. Og gøy har de det jo.

1 av 1000 spillere i deres kategori klarer å komme seg inn på ET, som jo må være målet på lang sikt. Man kan ikke leve av CT-spill. Og målet for alle de tusenvis som satser må vel være å kunne LEVE AV GOLFEN? Eller er det primært for å ha det gøy og reise rundt i Europa til interessante nye steder og baner? Dersom de har penger nok til det, så er jo det en glimrende måte å tilbringe 20-årene sine på.
Bengtie Gilmore
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 260
Joined: 22 Aug 2016, 17:26

Re: Nordic League 2017

Post by Bengtie Gilmore »

Er det mulig å komme med så mye svada på én gang? Tydeligvis.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Typisk for en "diskusjon" på Golfsnakk, dette. Alle angriper mannen, uten å ta stilling til det han sier. Det betyr ett av to:
1) det er så dumt det han sier, at det ikke er verdt en kommentar, eller 2) han har jo rett, men det tør jeg ikke si.

Antagelig er det 1) som ruler her, men hvorfor kan ikke de som deltar enten a) begrunne hvorfor det er dumt/usant, eller b) simpelthen la være å si noe?
Personlig tror jeg mange av de som leser dette er enig med meg, men ikke tør si det. Man skiter ikke i eget reir.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2017

Post by kevin »

Hvorfor skal de legge opp da? Hvor lenge skal man forsøke å klare topp-5, før man må gi seg?


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Nordic League 2017

Post by GolfMickey »

Snakk om tapermentalitet, gi opp med en gang er tydeligvis din greie.


Via Tapatalk
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nordic League 2017

Post by Keyser »

Sett meg opp i kategori b)
(denne gangen også)

Sendt fra mobilatoren min...
</Keyser>
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Nordic League 2017

Post by furu »

Hvor gammel er Arnøy? 20? Annonserte i 2015 at han ble proff? Spilt halvannen sesong?

At du Freud sliter med noe betyr ikke at andre har samme problem. Andre mennesker kan være sterkere enn deg. Ha mer vilje. Lyst. Kraft. Pågangsmot. Grunnen til at vi angriper mannen i diskusjonen er at meningene til mannen er så latterlige at det ikke er en sak å angripe.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Ja, da, Furu, naturligvis har disse gutta styrke, vilje, lyst, kraft og pågangsmot. Men har de evnen og talentet? Det er det som avgjør om de skal lykkes eller ikke. Har de det lille (store) ekstra som gjør at de kan slå alle de 150 som spiller på NL, og som garantert har minst like mye pågangsmot o.l. som de norske gutta? Har de noen resultater hittil som kunne avsløre at de besitter disse to faktorene? Hva tror de selv om fremtiden?
Uten å være noenlunde sikre på å bli top5 på NL er det jo ingen vits i å spille der, annet enn for å ha det gøy. Da blir det å begynne om igjen neste år, og neste år. Andre veier til spill høyere opp finnes jo ikke. Bortsett fra at Norge i år får wild cards til turneringer på CT. Noen av NL-spillerne får vel slike friplasser. Mitt mål ville vært - i deres posisjon - at jeg hadde gitt meg selv maksimum 3 år på NL.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2017

Post by kevin »

Litt forvirret nå. Først ber du spillerne legg opp knapt 1 år etter de ble proer, så sier du maks 3 år??


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Nordic League 2017

Post by Keyser »

Hvor mange hadde vært med på NL dersom det var kun de som var noenlunde sikre på å bli topp-5 som var med?
Blir som å kun ha eliteserien og 4 div og nedover i fotball, spillere som er i 1-3 div kan jo bare gi seg...

Alle ønsker vel å bli så god som man kan bli, og å teste seg på så høyt nivå som mulig. Jeg spiller feks RT Hordaland, selv om jeg ikke har sjans i havet til topp-5.

Ethver idrett på ethvert nivå er fyllt med deltagere som ikke har en sjans, men har håp og jobber hardt. For noen lykkes det etter lang tid, se feks Haugen i alpint. Andre tar nivået kjapt, ref Kristoffersen. Hva som skjer med de norske på NL er umulig å si, men tenker at spillerene selv vet når de evt skal gi seg. De hører uansett neppe på det vi våset vi leverer her på forumet :-)
</Keyser>
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Det er stor forskjell på å bli (ha som mål) top5 blant 150, enn å bli top2 (og rykke opp) blant 12-14 lag. Dessuten er det fundamental forskjell på individuell idrett og lagidrett.
Dersom man vet at man ikke har sjans, hvorfor satser man da? De som satser på NL har vel ikke gitt opp på forhånd? Er de med bare for å ha det gøy?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2017

Post by kevin »

Det er faktisk ganske mange av de på NL som har spilt der i mange år, og som spiller fordi de er gode nok, har det gøy og har råd til det. Noen bruker mange år på å slå gjennom, andre klarer det tidlig. Jeg har snakket med ganske mange som spiller på dette nivået og andre som kjenner godt til det. Klarer man ikke rykke opp innen 5 år er sjansen liten til at man skal kunne leve av det. Men noen bare fortsetter, av de grunnene nevnt over her. Det finnes ingen eksakt fasit eller vitenskap for dette.

Tenk om Alexander Björk hadde lagt opp etter 3 år på NL, da hadde han ikke kunnet klare seg gjennom CT i fjor, og ikke kunnet etablere seg på ET i år. Ble nr.5 i SA i dag, hans andre topp-10 i år, og har i tillegg en 13.plass i Abu Dhabi. Han er 27 år.
LyLu
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 208
Joined: 05 Nov 2016, 17:09
Hcp: 0
Location: Norway
Has thanked: 4 times
Been thanked: 3 times

Re: Nordic League 2017

Post by LyLu »

Jeg føler Nordic League er litt sånn som hadde passet meg bra!
Jeg kommer aldri til å nå opp på noe Challenge Tour, men synes det er artig å spille golf.
Kan jo hende flere av de gamle ringrevene føler det samme :)
Nordic League er liksom Norges Cup for dem som gidder å innvistere penger å tid for å kose seg med golfspilling.
Så har du sikkert endel også som faktisk har et mål med det :)
Men så blir set jo litt sånn at hvis man har bestemt seg for å satse, hva skal man gjøre?
Man må jo liksom delta og prøve ✖ etter gang, er jo ikke noe annen måte å komme seg oppover på.
Er litt enig i at noen av proffene vi har kanskje burde sagt at nok er nok.
Må uansett være lov å prøve for dem som vil.
Men at flere av disse klarer å motivere seg etter å stagnere gang på gang skjønner ikke jeg, men så prøver ikke jeg å bli proff heller....
Å være tidlig i 20 årene er jo heller ikke akkurat noen alder i golf, man har jo mange gode år å utvikle seg på!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2017

Post by Freud »

Disse gjengangerne må ha nok av to ting: 1) penger, og 2) tålmodighet. Sterk psyke må de ha også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2017

Post by kevin »

Det er 2mnd til neste turnering nå, som spilles i Danmark.

De norske på Oom etter 4 turneringer:
9. Reitan (5.) (skal vel heller ikke spille full sesong, men skal spille flere turneringer)
13. Olsen (8.)
20. Arnøy (13.)
39. Aronsen
52. Marøy
54. Johansen
60. Stavnar

Men det finnes endel spillere som kan strykes fordi de ikke spiller på NL fast, men spiller på CT/ET. De kommer ikke til å oppfylle kravene til antall turneringer etc. Har satt reell plassering i parentes på de beste norske.
Post Reply