The Open 2017

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Det betyr ikke at han ikke kjenner lengdene sine. Det er altfor mange faktorer som spiller inn for hvert slag. Slaget over er kun et eksempel på hva han kan gjøre, planla å gjøre og utførte. Under perfekte forhold og yttre påvirkning, gjør han det der 9 av 10 ganger. Du snakker om 2 forskjellige ting. Alle proffene har stålkontroll på hvor langt de slår med hver kølle. De vet hvilken utgangsvinkel de har, hvor lang carry og rull. Samt spinn etc etc. De bruker yardage books på hver bane hvor de har opparbeidet en enorm statistikk over slagene de har slått, alle mulige lengder, avstander, hvilken kølle osv. At du snakker om 10m forskjell på hver kølle, viser bare hvor utpå viddene du er. Vi snakker ikke om køllene du kjøper i butikken her. Eller når du anbefaler de å bruke hybrid oftere....som om de ikke vet hva de gjør

Man vinner ikke over 40 turneringer på touren og 5 major-titler uten å vite hva man snakker om. Dessuten handler det ikke alltid om å gå for pinnen. På noen greener er ikke det alltid like smart. Det spiller også inn på de statistikkene.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Nettopp Kevin, det er mange ytre forhold som spiller inn. Det er stor forskjell på å stå på rangen og dunke baller med stålkontroll. Da er det ingen "ytre faktorer". Ute på banen i en konkurranse er det mange faktorer som spiller inn på slagets lengde og retning, ikke minst det som sitter i hodet.
Dersom Phil har så jæ... god kontroll så er det mange andre i verdenstoppen som har det også. På PGA-statistikken over "Accurary rating" er Phil nå nr. 219.
Og han er nr. 25 på WGR.
Det er vel ikke plass til mer enn ca. 8 jern i bagen. De bruker jern på alt fra chip til fairwayslag på 200 m. Da sier det seg selv at det må være "noen meter mellom hvert jern", selv om de kan variere lengden med det samme jernet.
Du må ikke la deg imponere så mye av det du hører, leser og ser under trening. Det er konkurranseslagene som teller, og som kommer på statistikkene; ikke de innøvde slagene. Følg mer med på TV-sendingene, så ser du hvor ballene lander i praksis.
Et annet godt råd; ikke sammenlign ditt eget spill med deres. Det er lysår mellom dem, fordi de lever av dette. Poenget mitt er at når de ikke gjør annet enn å spille golf hele året, så må det også stilles store krav til spillet og perfeksjonen deres. Som med all annen toppidrett. Golf er en svært vanskelig idrett, og vi selskapsgolfere kan lett bli for beundrende overfor proffene. Det er grunn til det på en del områder, men de har også svakheter.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Freud wrote:Nettopp Kevin, det er mange ytre forhold som spiller inn. Det er stor forskjell på å stå på rangen og dunke baller med stålkontroll. Da er det ingen "ytre faktorer". Ute på banen i en konkurranse er det mange faktorer som spiller inn på slagets lengde og retning, ikke minst det som sitter i hodet.
Dersom Phil har så jæ... god kontroll så er det mange andre i verdenstoppen som har det også. På PGA-statistikken over "Accurary rating" er Phil nå nr. 219.
Og han er nr. 25 på WGR.
Det er vel ikke plass til mer enn ca. 8 jern i bagen. De bruker jern på alt fra chip til fairwayslag på 200 m. Da sier det seg selv at det må være "noen meter mellom hvert jern", selv om de kan variere lengden med det samme jernet.
Du må ikke la deg imponere så mye av det du hører, leser og ser under trening. Det er konkurranseslagene som teller, og som kommer på statistikkene; ikke de innøvde slagene. Følg mer med på TV-sendingene, så ser du hvor ballene lander i praksis.
Et annet godt råd; ikke sammenlign ditt eget spill med deres. Det er lysår mellom dem, fordi de lever av dette. Poenget mitt er at når de ikke gjør annet enn å spille golf hele året, så må det også stilles store krav til spillet og perfeksjonen deres. Som med all annen toppidrett. Golf er en svært vanskelig idrett, og vi selskapsgolfere kan lett bli for beundrende overfor proffene. Det er grunn til det på en del områder, men de har også svakheter.
Jeeeezes...god bedring :shock:
Last edited by kevin on 25 Jul 2017, 23:48, edited 1 time in total.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2017

Post by GolfMickey »

Hvor mange bøker skal Freud skrive om dette :?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: The Open 2017

Post by eivaan »

Han er fullstendig blåst haue heile fyren....kan aldri nytte med et så håpløst tilfelle...Bare svada fra ende til annen!!
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: The Open 2017

Post by liverglimt »

Er det rart jeg har blokkert han? Jeg ser bare når dere siterer. Trolling på høyt plan.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Typisk for de som ikke har motargumenter; da tyr man til personkarakteristikker. Bedre å holde kjeft.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: The Open 2017

Post by Bogey »

liverglimt wrote:Er det rart jeg har blokkert han? Jeg ser bare når dere siterer. Trolling på høyt plan.
Det går an å blokkere brukere altså? Hvor gjør man det? Føler jeg har fått nok av pisset til enkelte her inn, men skal holde meg for god til å nevne navn.....
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Dersom du mener at det jeg skriver er "piss", så anbefaler jeg deg å begrunne det med saklige argumenter. Når du ikke klarer det på et åpent debattforum (som ikke driver med debatt, bare skittkasting), så synes jeg du skal holde munn.
Å blokkere noen fordi man ikke liker vedkommendes meninger er uhyre infantilt. Da har man demonstrert for all verden at man ikke er moden nok til å delta i diskusjoner på nettet.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: The Open 2017

Post by Keyser »

Holder med Freud her...ikke golf-meningene hans, men forum-synspunktene. Uenighet bør vi møte med motargumenter eller stillhet, ikke blokkering og personangrep. Freuds innlegg er LANGT fra å kvalifisere til blokkering etter min mening.
</Keyser>
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: The Open 2017

Post by Bogey »

Har ikke nevnt navn, men føler du deg truffet så ok. Man må få lov å slippe å lese noens meninger om man vil det så lenge enkelte tar så fryktelig stor plass i ellers interessante tråder.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2017

Post by furu »

Freud nevner en del punkt som faktisk mange andre golfere tenker. Denne "hvorfor er de ikke bedre" har jeg hørt tusen ganger før. De fleste av oss her inne har et annet syn på golf enn den gjennomsnittlige norske golferen. Det er vanlig å klage litt på nærspillet og puttingen deres.

Sammenligningen Freud - Flatland gjorde jeg fordi de begge har en tendens til å si "hvorfor klarer han ikke å gjøre det bedre". Du skal altså ikke se langt før noen er enig med Freud i mye. Eller Freudland, som han nå heter hos meg.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Takk til Keyser og furu for saklige innlegg. Bogey vil gjerne fortelle hele forumet at han ønsker å blokkere mine innlegg. Temmelig barnslig, begge deler.
Tåler man ikke å lese ting man er uenig i, så har man meldt seg ut av samfunnsdebatten. Enda verre er det dersom man ikke har egne argumenter.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

F.eks "rådet" om at jeg ikke skal sammenligne mitt eget spill med proffenes. Det er piss, og selvsagt ikke noe jeg gjør. Ei heller har jeg sagt det. Og at jeg må slutte å bli imponert over hva jeg leser, hører og ser på trening. La meg minne om at jeg sa at Spieth spilte eventyrlig golf. Du svarte med å plukke fram enkeltslag. De aller fleste som kan noe om golf er litt mer enig med meg enn deg i det.

Jeg er veldig klar over nivåforskjellen mellom oss hakkere og proffene, og tro noe annet er også piss. Så mange timer som jeg bruker på å følge proffgolf(og amatørgolf), både på tv, nett og faktisk tilstede, burde være bevis nok for det. Hvor mange turneringer har du vært tilstede på? jeg har et titalls NL turneringer, en håndfull CT-turneringer, en håndfull ET-turneringer, samt vært caddie et par ganger på CT. Samt pratet med norske og utenlandske tourspillere ved flere tilfeller.

Du vil alltid være den som finner noe negativt når andre skriver noe positivt. Det er liksom din greie. Noen går på 65 slag i en major og blir hyllet, mens du plukker fram de dårlige slagene og spør deg hvorfor. Du plukker fram statistikkene som viser svakheter med spillet til en som er en av tidenes beste golfere. Det er det du er opptatt av, å være motsatsen.

Du blir avslørt på manglende kunnskap og faktafeil, og da svarer du gjerne ikke på det men finner andre vinklinger. Akkurat som når du bruker statistikk uten å kjenne bakgrunn for tallene. Når noen poengterer det, så hopper du bukk over det. Eller når du sier at proffene ikke kjenner lengdene sine, for da hadde de ikke misset så mye. 2 helt forskjellige ting, men da ror du båten så fort du klarer. Da blir du ingen seriøs debattant, bare en som slenger ut mye greier og ikke en som kan ta til seg det andre skriver.

Jeg sier det igjen; når du snakker om 10m mellom hver kølle og at proffene burde bruke hybrid oftere, da viser du hvor utrolig lite du kan . Som om du vet bedre enn verdens beste golfere. Det er rimelig latterlig. Du trekker også fram at Phil er nr.219 på en statistikk, men nevner ikke at han er nr.2 på den annen.

Skal gi deg rett i en sak; selv proffene slår noen dårlige slag innimellom. Men i det store og det hele er den prosenten svinnende liten i forhold til resten. Og jeg vil heller se noen drive 100m skjevt ut i ingemannsland, og scramble inn en par eller en bogey. Fremfor en som slår 260m rett fram og innspillet 8m fra pinnen, og gjør to-putt par hver gang.

Og furu har endel rett, det minner mye om en viss tv-kommentator. Men han har nok betydelig lavere hcp, bedre forståelse og har sett mye mer golf
Last edited by kevin on 26 Jul 2017, 23:59, edited 1 time in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Edit: Furu sier at det jeg er interessert i og maser om, er spørsmålet "Hvorfor er de ikke bedre?" Men det er ikke det jeg er opptatt av! Jeg er opptatt av at de som diskuterer og refererer og skriver om golf erkjenner at toppspillerne faktisk ikke er bedre; m.a.o. at det er en del å gå på. Og at det som mangler og det de ofte gjør feil, lar seg forbedre. Hvorfor de ikke forbedrer seg, er jeg ikke så interessert i.

Jeg etterlyser altså realisme i golfreferatene, ikke den nesegruse beundringen for eliten. Problemet med golfdiskusjoner blant vanlige selskapsgolfere er at det er de beste - gjerne singlehandicapere - som er mest beundrende. Vi andre med hcp. rundt 20-tallet (altså majoriteten av norske golfspillere) er ikke så ensidige. Egentlig burde det vært omvendt. Vi som er så dårlige spillere sammenlignet med proffene har altså et mer realistisk syn på hva disse kunne/burde oppnå, enn de som er mye bedre spillere enn oss. Vi vet jo enda bedre enn dere gode at golf er en meget krevende idrett, på flere områder samtidig. På meg virker det likevel som om singlehandicapere ikke tror at vi vet hvor vanskelig golf er!
Derfor blir ikke vårt syn verdsatt.

Til Kevin: dersom ingen er kritiske, så blir det aldri noen debatt. Mitt formål er å skape diskusjon, men jeg mener alltid det jeg skriver likevel. Uten meg på Golfsnakk hadde det vært rimelig dødt her, særlig ettersom Snowman har trukket seg.
Når det gjelder lengder for hver kølle, så gjengir jeg her en statistikk fra PGA over hvor langt proffene i snitt slår med hver kølle:
Driver: 251 meter
3-wood: 222 meter
5-wood: 210 meter
Hybrid 15-18 grader: 206 meter
3-jern: 194 meter
4-jern: 186 meter
5-jern: 177 meter
6-jern: 167 meter
7-jern: 157 meter
8-jern: 146 meter
9-jern: 135 meter
PW: 124 meter

Dette stemmer jo ikke så verst med det jeg skrev om "10 meter mellom hver kølle".

Statistikkene for Phil er valgt med omhu, siden det var snakk om hans accuracy.

De to eksemplene dine tror jeg ikke du mener alvorlig. Du vil altså heller se på den "farverike og utradisjonelle" spilleren fremfor den "kjedelige og korrekte", er liksom budskapet ditt. Det holder ikke til å vinne konkurranser. Dessuten går 8-meters-putten i, av og til. Og annenhver gang lander han 2 m. fra pinnen, til en noenlunde sikker birdie.
Jeg beundrer proffene for: langputter, bunkerslag, teeslag og evnen til å komme seg ut av røff og andre vanskeligheter.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Uten meg på Golfsnakk hadde det vært rimelig dødt her, særlig ettersom Snowman har trukket seg.
Hvor mange innlegg har du sa du?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Når det gjelder lengder for hver kølle, så gjengir jeg her en statistikk fra PGA over hvor langt proffene i snitt slår med hver kølle:
Driver: 251 meter
3-wood: 222 meter
5-wood: 210 meter
Hybrid 15-18 grader: 206 meter
3-jern: 194 meter
4-jern: 186 meter
5-jern: 177 meter
6-jern: 167 meter
7-jern: 157 meter
8-jern: 146 meter
9-jern: 135 meter
PW: 124 meter

Dette stemmer jo ikke så verst med det jeg skrev om "10 meter mellom hver kølle".
Det sier ingenting om hvor langt de kan slå med en kølle. Det forteller hva de har slått med en type av kølle, i snitt. Basert på hvordan de har spilt hullet, hvordan vinden var, hvor de ville lande ballen osv osv. F.eks driver statistikken er kun hentet fra 2 hull i hver runde, forhåndsbestemt, uavhengig av om de slår ut jern eller driver. Det er med rull og uavhengig av om man treffer fairway. Som sagt, man må vite mer om bakgrunnen til tallene, før man svelger det som står der rått. Hvor mange tror du spiller med det samme utstyret i hver turnering? De setter opp bagen basert på hvilken turnering det er, hvilken bane, vær osv. I The Open stilte flere med 1-jern eller 2-jern, noe de kanskje ikke har i bagen ellers i året.
Last edited by kevin on 27 Jul 2017, 00:44, edited 2 times in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2017

Post by furu »

Takk for ingenting Freudland.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Jeg er naturligvis klar over at de tallene er for utførte slag, ikke hvor langt det er mulig å slå med en bestemt kølle. Likevel fastholder jeg det jeg skrev, i den forstand at dersom de slår med samme kraft på alle disse køllene (noe som sjelden skjer i praksis på banen), så vil avstanden være ca. 10 m. på landingsstedet. Avstand er det uansett nødt til å være, og spilleren vet selv hvor stor den er mellom kølle x og kølle y. På mange golfbaner som har informasjon på hvert hull om hvordan hullet bør spilles, er det gjerne anbefalt å "bruke en kølle ekstra" dersom vind o.a. gjør det nødvendig å øke vanlig slaglengde. Da tilsvarer denne ekstra køllen ca. 10 m.
Post Reply