The Open 2017

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Vinner med 3 slag, og en av historiens beste avslutninger


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2017

Post by GolfMickey »

Rotten wrote:
GolfMickey wrote:Hva er poenget med det innlegget?
Hvilket innlegg siktet du til?

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Freud sitt
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: The Open 2017

Post by eivaan »

Freud wrote:Da har du vel fulgt alle dagene og alle slagene. Det har jeg, og jeg er ikke imponert, verken på Birkdale eller på andre PGA/major-baner.
Når par4-hullene er så lange som de ofte er på disse banene, så blir "innspillet" på 150-180 m., og da klarer ikke proffene å kontrollere hvor ballen lander. Det blir å delje til og håpe det beste med landingspunkt og heldig rull. Hadde de kontroll så hadde jo ballen landet max. 2 m. fra hullet, med en fair birdie-sjanse. Proffene er veldig gode på de lange puttene som de ofte får fordi de havner for langt fra pinnen (10-15 m.), og setter dem så nær hullet at det blir par. På putter 1-2 m. hender det de bommer. I løpet av en turnering er det mange korte putter som bommes.
Utspillene er relativt ofte utenfor fairway, men sjelden i høyt gress, som oftest i semi. Havner de i røffen er de veldig gode til å slå seg ut derfra.
Havner de i bunker er de veldig gode til å komme seg ut, og nærme pinnen.
Man kan se på proffenes oppstilling med føttene (bakfra på TV) at ballen vil havne utenfor fairway. Der slurves det. Rorys tee-slag går i alle retninger, og han taper slag (og turneringer) på det. Det ser for meg ut som om lengde velges fremfor presisjon fra tee.
Det er altså en del flaks/uflaks i disse store turneringene, fordi de ikke har kontroll på hvor de lange andreslagene ("innspill") havner. Forskjell på èn meter i landingspunkt er ofte forskjellen mellom å rulle ned i en greenbunker eller over en ondulering og nær hullet. Har Spieth hatt mer flaks enn de andre denne uken? Umulig å si; kanskje.
Nettroll!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

"Nettroll" er definert som en person som skriver provoserende innlegg som han ikke mener, bare for å kødde. Jeg er ikke det, siden jeg mener alt jeg skriver.
Dersom du/dere mener at et golfslag med langt jern fra 150-200 meter er kontrollert, i den forstand at spilleren vet hvor ballen lander, så er det du som ikke har greie på golf. Det er tilfeldigheter som avgjør slike slag. Det er to faktorer som avgjør landingen; lengde og retning.
1) Ballen har riktig lengde, men lander langt til siden for hullet
2) Ballen har riktig retning, men havner foran eller bak hullet
3) En kombinasjon av 1 og 2 (worst case)
4) Ballen har både riktig retning og riktig lengde (svært sjelden)

Det samme skjemaet kan lages for par3-hull.

Dette har lite å gjøre med vind, linksbane, parkbane eller andre ytre faktorer å gjøre. Vi ser disse slagene på alle PGA-og ET-turneringer.
Enda verre er det når det er et ekte innspill, fra under 100 meter, med et kort jern. Vi ser dem da også, til tross for at spilleren da skal ha kontroll.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: The Open 2017

Post by eivaan »

Freud wrote:"Nettroll" er definert som en person som skriver provoserende innlegg som han ikke mener, bare for å kødde. Jeg er ikke det, siden jeg mener alt jeg skriver.
Dersom du/dere mener at et golfslag med langt jern fra 150-200 meter er kontrollert, i den forstand at spilleren vet hvor ballen lander, så er det du som ikke har greie på golf. Det er tilfeldigheter som avgjør slike slag. Det er to faktorer som avgjør landingen; lengde og retning.
1) Ballen har riktig lengde, men lander langt til siden for hullet
2) Ballen har riktig retning, men havner foran eller bak hullet
3) En kombinasjon av 1 og 2 (worst case)
4) Ballen har både riktig retning og riktig lengde (svært sjelden)

Det samme skjemaet kan lages for par3-hull.

Dette har lite å gjøre med vind, linksbane, parkbane eller andre ytre faktorer å gjøre. Vi ser disse slagene på alle PGA-og ET-turneringer.
Enda verre er det når det er et ekte innspill, fra under 100 meter, med et kort jern. Vi ser dem da også, til tross for at spilleren da skal ha kontroll.
Ja, huff...at du mener alt du skriver gjør nok at du havner i en annen kategori!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2017

Post by GolfMickey »

Freud wrote:"Nettroll" er definert som en person som skriver provoserende innlegg som han ikke mener, bare for å kødde. Jeg er ikke det, siden jeg mener alt jeg skriver.
Dersom du/dere mener at et golfslag med langt jern fra 150-200 meter er kontrollert, i den forstand at spilleren vet hvor ballen lander, så er det du som ikke har greie på golf. Det er tilfeldigheter som avgjør slike slag. Det er to faktorer som avgjør landingen; lengde og retning.
1) Ballen har riktig lengde, men lander langt til siden for hullet
2) Ballen har riktig retning, men havner foran eller bak hullet
3) En kombinasjon av 1 og 2 (worst case)
4) Ballen har både riktig retning og riktig lengde (svært sjelden)

Det samme skjemaet kan lages for par3-hull.

Dette har lite å gjøre med vind, linksbane, parkbane eller andre ytre faktorer å gjøre. Vi ser disse slagene på alle PGA-og ET-turneringer.
Enda verre er det når det er et ekte innspill, fra under 100 meter, med et kort jern. Vi ser dem da også, til tross for at spilleren da skal ha kontroll.

Usikker på hva du klager på her egentlig, at de ikke legger alle lange innspill innefor 1 meter?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Spieth fortsetter å sette nye rekorder når han vinner hver gang. Han blir 24 år i neste uke. Hva enkelte tror de kan om proffgolf blir liksom ganske uinteressant i denne sammenhengen. Tallene taler for seg selv
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: The Open 2017

Post by TheBigEasy »

Imponerende finish.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Mitt poeng her - som under alle turneringer for verdens beste - er å påpeke hvor feilbarlige disse spillerne er. Alle synes å mene at spillerne har kontroll på landingspunktet og rullen på greenen (den har de jo studert på forhånd alle 18 greenene) på både lange og korte innspill. Det er simpelthen ikke mulig. Spillerne vet vel at det er ca. 10 meters avstand mellom jernene, men selv der svikter det. Retningen blir som oftest feil, selv om lengden er noenlunde riktig.
Det er forbausende ofte at de ikke klarer å slå rett, noe som er det viktigste slaget i golf. Selv på relativt korte par3-hull med full kontroll fra tee klarer de som oftest ikke å slå hverken med riktig retning eller lengde. Kroppsspråket deres avslører at de er skuffet over seg selv.
Det virker også som om de bruker jern for ofte, der en rescue eller wood med høy loft hadde gitt bedre kontroll.

Mickelson påstår at han vet nøyaktig hvor ballen lander med jernkølle. Det er bullshit. Hadde han hatt så fullkommen kontroll, så hadde han vært verdens beste. Som oftest treffer han ikke nøyaktig nok hverken med lengde eller retning. Hans teeslag går alle steder, men han er en mester i å komme seg ut av vanskeligheter og klare par. Han er meget god med puttern og fra bunker, middels med chipping.
Last edited by Freud on 24 Jul 2017, 18:07, edited 1 time in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2017

Post by furu »

Et lite sidespor - er Freud faktisk Flatland? Tenk over det.
Instagram @christianfuru
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3186
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2017

Post by GolfMickey »

Opp til 2 på WR også


Sent from my iPhone using Tapatalk
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: The Open 2017

Post by Rotten »

furu wrote:Et lite sidespor - er Freud faktisk Flatland? Tenk over det.
LOL

Sent fra min SM-G950F via Tapatalk
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Er ikke Furu en slags sjef her? Da bør han ikke dumme seg ut med pinlige morsomheter.
Bogey
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 346
Joined: 26 May 2014, 22:33
Hcp: mhmm
Hjemmeklubb: Vestfold Gk
Location: Tønsberg
Has thanked: 16 times
Been thanked: 9 times

Re: The Open 2017

Post by Bogey »

Ikke sjef, bare kunnskapsrik.....
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2017

Post by furu »

Det var litt lavt nivå på den, men du og Flatland er stort sett veldig enig i at spillet proffene til tider er skikkelig skuffende/pinlig/dårlig. De er overbetalt og burde prestere bedre. Sikker på at dere kunne hatt en virkelig fin helg sammen i sofaen med The Open på skjermen.

Jeg holder meg ikke for god til pinlige morsomheter og til tider platte kommentarer som selv Tom Nordli hadde vært stolt av.
Instagram @christianfuru
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2017

Post by furu »

stooy er forresten sjefen her.

kevin er assistent manager/CEO.

Jeg har ingen tittel. Bare lurer i kulissene. Litt sånn Trond Mohn-aktig når Brann skulle kjøpe spillere for noen år siden.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

furu wrote:stooy er forresten sjefen her.

kevin er assistent manager/CEO.

Jeg har ingen tittel. Bare lurer i kulissene. Litt sånn Trond Mohn-aktig når Brann skulle kjøpe spillere for noen år siden.
Jøss, jeg må nok snakke med stooy om lønnsøkning :lol:
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: The Open 2017

Post by kevin »

Freud wrote:Mickelson påstår at han vet nøyaktig hvor ballen lander med jernkølle. Det er bullshit. Hadde han hatt så fullkommen kontroll, så hadde han vært verdens beste. Som oftest treffer han ikke nøyaktig nok hverken med lengde eller retning. Hans teeslag går alle steder, men han er en mester i å komme seg ut av vanskeligheter og klare par. Han er meget god med puttern og fra bunker, middels med chipping.
Phil har ikke peiling...

User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: The Open 2017

Post by liverglimt »

Oj oj, her har noen snakket for høyt.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2017

Post by Freud »

Naturligvis har Phil og alle de andre slike slag av og til. Men å bruke det som bevis på at de alltid har full kontroll med jernslag og landing blir faktisk for dumt. Det finnes flere slag fra disse proffene som havner lenger fra pinnen enn det vi ser her. Mye lenger fra.
PGA-statistikken viser at Phils baller i snitt lander/ender ca. 5 meter fra pinnen, når innspillets lengde er 50-125 yards. Det er altså et gjennomsnitt. Så når èn ball lander 2 meter fra, så lander en annen ball 8 meter fra.
Post Reply