ET 2018

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Jeg har sett han flere ganger. Var i vannet på hull 11, men droppet og slo innspillet veldig nære og gjorde par der. De har snakket en god del om han. Litt merkelg driversving, litt som Matsuyama

Hadde litt jobb å gjøre på hull 13 også, men reddet par der også. Greit birdie-forsøk på hull 14 nettopp

Har ikke sett Krogh, som også spiller bra
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Avsluttet med birdie og ferdig på -4. Det er delt 6.plass. Ble vist på tv på alle hull på backnine. Krogh gikk på -1. Mens Tage gikk på +5

Det var betydelig høyere scorer på ettermiddagen, noe pga mer vind.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Jeg har også sett Hovland på TV, og ble litt imponert. Ikke bare over spillet, men like mye den voksne og sympatiske måten han opptrer på. En kommende stjerne fra Norge? Han kan jo svikte i morgen, så vi får vente og se....
KKJ er ca. nr. 40, Halvorsen ca. nr. 90 og ETJ ca. nr. 140.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Hovland startet med birdie på hull 10 i dag. Krogh og Tage skal også tidlig ut i dag, mens Halvorsen går ut på ettermiddagen
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: ET 2018

Post by GunnarBull »

Jeg tror Hovland er vårt største talent og fremtidshåp, uansett hvordan det går med ham i akkurat denne turneringen.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Han sliter tydeligvis mer i dag og er +4 etter 13 hull. 3 strake bogies nå. Banen er veldig lang og tøff, men nå ser det mørkt ut for helgespill hvis det fortsetter sånn.

Hovland ble nevnt og vist på Golf central hos golf channel i dag. De hadde også lagt merke til driversvingen hans, som skiller seg fra den svingen han har spilt med tidligere i år, også så sent som i NCAA mesterskapet. Men som de sa, om det funker så er det bare å fortsette med det.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Hovland gikk på + 8 i dag, og er ute av turneringen. Heler ikke ETJ og KKJ ser ut til å klare cuten. Halvorsen ligger to slag bak cuten, men har ennå ikke startet. Dette er ET - med et middels sterkt felt - og ikke CT. Jeg har tidligere sagt upopulært at det må være bedre for våre faste på CT å satse alt der. Det som skjer nå beviser ikke at jeg har rett, men det må være lov å mene det.
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: ET 2018

Post by GunnarBull »

Lov å mene det, Freud. Hovland er vel fortsatt bare 20 år gammel, og trenger all erfaring han kan få. Har han "riktig" personlighet, så lærer han av dette også.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

I går var scorene på ettermiddagene 3 slag dårligere enn på formiddagen. Med mindre det blir motsatt i dag, går cut på par eller +1. Krogh klarer uansett cut nå når han er ferdig på -1.

Tage hadde en teoretisk sjanse før hull 17. Ble dessverre bogey der og da hjelper det ikke at han avsluttet med birdie. Men flott runde på -3 i dag.

edit: cut er allerede gått til par
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

KKJ gikk på +7 i dag, og ligger nestsist. Typisk norsk "lørdagsgolf".
Selters
Forumvant
Forumvant
Posts: 53
Joined: 05 Jun 2016, 08:22
Hcp: 9.1
Hjemmeklubb: Østmarka

Re: ET 2018

Post by Selters »

Freud wrote:KKJ gikk på +7 i dag, og ligger nestsist. Typisk norsk "lørdagsgolf".
Ja, det har vært en del av det i år. Jeg tror dog ikke det er bare nordmenn dette gjelder, har sett utallige eksempler på dette tidligere. En skulle tro at når man akkurat har klart cuten, så vil en spille med relativt senkede skuldre på lørdagen? Er det for senkede skuldre som er årsaken?

Sent from my Nokia 6.1 using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Jeg tror det er motsatt, altså at man spiller med for hevede skuldre.
Bør forskes på, men det kan vel ikke være tvil om at "golfen sitter i hodet".

Jfr. også Karoline Lund på ukens LPGA/LET i Skottland. Falt fra 17. til sisteplass i dag, etter en runde på +12. Og Skarpnord har falt fra 23. til 65. plass, etter en runde på +5 i dag. Jeg har nevnt dette under LPGA-tråden.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Hvordan er tallene for de norske i år da? Hvor ofte spiller de dårligere på 3.runden enn i de andre rundene?
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: ET 2018

Post by GunnarBull »

Freud wrote:det kan vel ikke være tvil om at "golfen sitter i hodet".
At mye kan skyldes nerver eller hodet, er vel hevet over enhver tvil. Men jeg tror det blir for enkelt å bare "skylde" på nervene.

For det første dreier golf seg mye om tilfeldigheter. Man har ikke 100% kontroll på hvordan ballen triller eller spretter. To putter som setter helt likt, kan derfor gi forskjellig utfall, og hvorvidt en ball spretter inn i tykk rough eller ei kan gi to slag forskjellig resultat.

For det andre har vi heller ikke 100% kontroll på vår egen kropp. Vi har alle gode og dårlige dager, og derfor sitter ofte ikke svingen like godt to dager på rad. Og enda sjeldnere fire dager på rad. Dette gjelder forsåvidt i alle idretter, men jeg tror det kan gi seg ekstra store utslag i golf, fordi selve golfsvingen er så ekstremt kompleks.

Men det er klart - i golf har man også sjeldent god tid til å tenke. Og det merker jeg på meg selv også: Begynner jeg å tenke mye lenger enn neste slag, blir det fort en bogey eller det som enda verre er.
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Enig i det Bull skriver. Golf er preget av tilfeldigheter. Men når endringene fra en dag til neste blir så store som i disse tilfellene, så er det andre faktorer som spiller inn. Har man klart cuten, så tenker man "Nå skal jeg vise dem...". Og så går man ut med hevede skuldre, innbitt og med store ambisjoner. Resultatet blir da gjerne det motsatte.
Jeg vet ikke hvor ofte dette har skjedd med de norske, men jeg minnes at det har vært omtalt noen ganger her i år.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2018

Post by kevin »

Synd at de brukte den "ekstra cut-regelen" i dag og dermed fikk ikke Krogh spille sisterunden. Var visst mye frem og tilbake siden det var med to amatører også, og om de skulle telle med. Men det gjorde de og da ble det for mange totalt og dermed tok de bort de 5 siste.

McEvoy som leder, vant forrige uke på CT. Utrolig om han vinner her i dag. Reed er med i teten, men spiller ikke i rødt i dag. Det gjorde han i går. Unge Schwab fra Østerrike er også med der oppe, stort talent som har hatt en kjempebra college-karriere. Evig-unge Hend og Casey er også med. Blir en spennende avslutningsrunde
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Mens vi snakker om nerver: deChambeuau i lederballen går på +6 siste dag. 14 år eldre McEvoy holder hodet kaldt og spiller klokere på de siste hullene, og vinner med ett slag. I klubbhuset er det tre spillere som venter spent på om det blir omspill. To av dem - herunder en tysk amatør - står på rangen og øver seg. Den tredje - italieneren Paratore - sitter avslappet og venter. Han hadde garantert vunnet omspillet!
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: ET 2018

Post by Drizzit »

Freud wrote:I klubbhuset er det tre spillere som venter spent på om det blir omspill. To av dem - herunder en tysk amatør - står på rangen og øver seg. Den tredje - italieneren Paratore - sitter avslappet og venter. Han hadde garantert vunnet omspillet!
Dette er en merkelig påstand som du burde underbygge.
Hvorfor er du så sikker på at Paratore hadde vunnet?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2018

Post by Freud »

Ironivarselet var uteglemt. Men likevel er det litt seriøst i min spådom. Spillerne på dette nivået (med et mulig unntak for amatøren John fra Tyskland) har slått 500 000 baller fra før. Blir de bedre av å slå 20 baller til på rangen før et omspill? For det må jo være hensikten. Hensikten kan ikke være å "varme opp", siden de nettopp har fullført en runde på 4-5 timer, der de har slått 280 slag. Hvorfor går de da på rangen? Paratore sitter og slapper av og taster på mobilen. Det aller beste hadde vært om han tok seg en øl i baren.
Avkobling fra det som venter er antagelig bedre enn trening. Den er uansett bortkastet som sådan.
Men dette er hypoteser fra meg; jeg kan ikke bevise noe av det. Kan noen bevise at det å slå baller på rangen før et omspill og rett etter en runde gjør sjansene større for å vinne?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET 2018

Post by furu »

Gikk torsdag+fredag med Blomstrand da jeg var caddie i Østerrike. Røk på en stjernesmell på andrerunden og misset cuten. God spiller. Sønnen til sjefen for Acushnet i Norden. Kan godt si at han har en utrolig fin stigning siden Østerrike :)
Instagram @christianfuru
Post Reply