Nordic League 2018

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Sterk 2.plass til Olsen på Fjällbacka. Imponerende 5.plass til Braadlie også


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Ellingsberg ble nr. 34. Han er invitert til neste ukes CT i Tsjekkia.
Bertheussen misset cuten. Han er nå nr. 27 på OoM. Hvor lenge gidder han å holde på?
Olsen leder på NL-rankingen, og er vel sikker CT-spiller neste år.

Sendt fra min stasjonære PC.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Flott runde av Ellingsberg i dag, er oppe på 2.plass etter to runder. Olsen er nr.13


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Bogey på siste hullet for Ellingsberg i dag, og dermed misset han muligheten for å komme i omspill med rutinerte Glennemo. Men en knallbra 2.plass og karrierebeste ble det. Sanker verdensrankingpoeng også.

13.plass på Olsen, og han beholder 1.plassen på Oom. Ellingsberg rykker opp til 22.plass.
Last edited by kevin on 01 Jun 2018, 14:22, edited 1 time in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Fortell oss noe vi ikke vet, Kevin.
En selvstendig mening har du vel.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Markus Braadlie imponerer på Österlens i Skåne. Han er kun et slag bak lederen før siste runde. Bertheussen er nr.13. Det var kun de to av de norske som klarte cut, ganske skuffende. Olsen misset cut også.

Spent på om den unge amatøren kan følge opp i morgen og kjempe om seieren. Jeg tror det
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Modig og flott gjort av Kevin å tippe. Braadlie endte som nr. 24 etter en 75-runde i dag.
Nordmenn tåler visst ikke å ligge høyt oppe før sisterunden.....
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

4.plass og årsbeste på Bertheussen.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nordic League 2018

Post by Franz »

Freud wrote:Modig og flott gjort av Kevin å tippe. Braadlie endte som nr. 24 etter en 75-runde i dag.
Nordmenn tåler visst ikke å ligge høyt oppe før sisterunden.....
Hvordan forklarer du Ventura og Hovlands innsats i NCAA-finalen nylig?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Et merkelig spørsmål, men jeg skal svare så godt jeg kan.
Hovland og Ventura var med på laget fra Oklahoma som vant. Det er vanskelig å bedømme deres innsats eller kvalitet i en lagmatch.
I den individuelle konkurransen ble Hovland nr. 11, etter en 75-runde siste dag (hans dårligste runde). Ventura ble nr. 48.
Jeg bedømmer begges innsats som god.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nordic League 2018

Post by Franz »

Hvorfor er det vanskelig å bedømme? De spilte individuelle matcher, og vant med historiske sifre. Er det fordi du kun snakker om slagspill? Norske spillere er generelt dårligere enn spillere fra andre nasjoner når det gjelder søndager med individuell slagspillkonkurranse?

Utdyp, er du grei. Gi oss meninger, ikke bare referat.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Stikker man nesa ut, så får man så det holder...
Ja, jeg kan bare bedømme individuelt slagspill over fire runder. Match-spill (enten på tomannslag eller individuelt) er noe annet. Min uttalelse om at norske spillere gjør det dårlig på sisterunden var naturligvis sleivete, og burde ikke vært skrevet. Likevel stemte den for Hovlands vedkommende.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nordic League 2018

Post by Franz »

Det er ikke fordi du stikker nesa ut. Det er fordi du har en gjennomgående kjip, negativ, nedlatende tone i ALT du skriver.

Golf består stort sett av tapere. Slik er individuell idrett. Golf er i større grad enn mange andre idretter utfordrende på det mentale plan, fordi man ikke kan kompensere for nervene med fysikk. Man må faktisk være komfortabel, eller i det minste være vant med å være ukomfortabel. Vi har dessverre få spillere i toppen, og dermed lite matching på øverste nasjonale nivå. Jeg tror bl a det er derfor vi ser at det går tungt å ta steget helt opp.

Dét er uansett ikke poenget når det gjelder "å stikke nesa ut". Poenget er at vi nå står foran et nytt generasjonsskifte – en spennende tid for norsk golf generelt. Hovland og Venturas prestasjoner i NCAA er helt ekstreme. Andreas Halvorsen viser foreløpig at han har guts til å holde ut for seg selv på PGA Latinamerika. Reitan er i ferd med å ta steget over i proffsirkuset. Kofstad har vist at han takler motgang flere ganger. Det begynner å blir en liten gjeng på CT. Flere av disse har allerede vist tendenser til å tåle en del press og motgang.

Med andre ord: Man kunne OGSÅ hatt noen dryss av positivitet innimellom. Bidra litt til klimaet på forumet, liksom.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Hvorfor skal jeg absolutt være positiv, når jeg ikke har grunnlag for det? For stemningen på forumet, liksom. Som ikke er noe forum, da nesten ingen deltar.
Alle de du nevner følger jeg godt med på. Fælt å si det, men jeg har ikke tro på at noen av dem vil etablere seg fast på ET, som må være målet. CT er en mellomstasjon.
Vi har hatt utallige som har prøvd seg, så erfaringen er negativ. Vi har hatt mange hjemvendte collegespillere, og hvor er det blitt av dem?
Prestasjoner på NCAA teller nada når det kommer til spill på de store tourene etter college. Halvorsen har jeg stor sans for, men tipper at han gir opp om et par år. Jeg er realist, ikke pessimist.
"Generasjonsskifte" er det når en eldre generasjon av spillere viker for yngre og bedre spillere. Denne eldre generasjon består vel stort sett av ETJ. Og Aronsen.
Men spennende blir det, det har du rett i. Av alle de nevnte har jeg kun tro på Reitan.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Nordic League 2018

Post by Franz »

Så du, som vanligvis vurderer hver uke for seg, har mest tro på Reitan. Som misset cutting. Interessant.

En realist trenger ikke være negativ. Entusiasme er nokså ufarlig, og kunne kanskje bidratt til å trekke flere til forumet.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Nordic League 2018

Post by Rotten »

Hvis du ikke har fått med deg de svært gode resultatene til de unge håpefulle den siste tiden, Freud, og synes det er LITT positivt, så er har du ingen troverdighet. En ting er å ikke være overoptimistisk, men å konsekvent være nedlatende og dyster er bare surt. Du som er så glad i debatt, bør i hvert fall vite at dette ikke er sort-hvitt...i ditt tilfelle altså sort..
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Jeg har fått med meg alle resultatene til de norske, både på tourer og på college.
For meg teller ikke resultater på college noe som helst. Vi kan først bedømme de meget gode (?) norske spillerne når de kommer tilbake til Norge og skal forsøke å kvalifisere seg til CT. Det blir hardt nok, siden vi p.t. ikke har frikort der. Da blir det å gå veien om Nordic League, og det blir hardt nok det også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Handler ikke bare om college da, vi har aldri hatt 3 spillere så høyt ranket på WAGR samtidig. Selvsagt har det noe å si. Er det garanti for at de lykkes som proffer? Nei, men det er et særdeles godt utgangspunkt. Hovland er nr.5 i verden. Tenk litt på det.

Dessuten har flere spillere gjort det bra på CT både i fjor og i år, og en nordmann leder faktisk Nordic league rankingen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Nordic League 2018

Post by Freud »

Verdensrankingen - enten den er for amatører eller proffer - sier lite. Jeg velger å forholde meg til stillingen på tourene.
Der har vi tre mann på CT, som p.t. er nr. 17, 71 og 199.
Ingen på PGA og ingen på ET. En nordmann (Olsen) leder NL-rankingen, og alle de andre ligger langt bak.
Norges beste mannlige golfspiller (KKJ) er nr. 504 i verden. Det sier i grunnen alt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Nordic League 2018

Post by kevin »

Du hadde ikke klart å se framgang selv med røntgenbriller. Verdensranking og pengelister er gode nok når du vil forklare hvor det dårlig det går. Når det viser framgang, da er de uinteressante. De flotte resultatene på college er årsaken til at flere av de norske får prøve seg både på PGA tour og ET. Men det betyr sikkert ingenting det heller.

Ny turnering i Danmark fra i morgen. Olsen har spillefri, mens 8 nordmenn stiller til start i det noe spesielle formatet:
ROUNDS ARE PLAYED OVER 12 HOLES.
​CUT TO 30+ TIES AFTER ROUND 2.
CUT TO 12+ TIES AFTER ROUND 3
CUT TO 4+ TIES AFTER ROUND 4. (FINAL ROUND IS 6 HOLES)
Post Reply