Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Ice wrote: 23 Jul 2019, 19:47 Har ikke funnet ut hva som er forskjellen, men det er kanskje et poeng at du får stort sett spille alle turneringene hele året uansett hvor dårlig du gjør det. Men hvis du kommer som nr 2 sammenlagt i finals, men spiller dårlig i starten av året, så blir du reranket nedover lista, slik at du mister de mest attraktive turneringene siden du da har 175++ foran deg i køen og bare 150 får spille i en turnering.
Ja, slik du beskriver forskjellen her, slik oppfatter jeg det også. Og den type forskjell er jo da også til stede mellom det å vinne tre turneringer og det å være nede i køen blant de 24+24. Derfor er det også interessant det Drizzit skrev noen poster lenger opp.

3 stk seire, toppe lista for året, toppe lista i sluttspillet. Alle de tre variantene vil vel da gi enda flere og enda mer attraktive starter på PGAtour neste år.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Ice »

Men vi er vel ikke så pessimistiske at vi tror han spiller dårlig i starten av året?
Hvis han starter året bra, vil han få spille like mange og attraktive turneringer som en i kategori 23. :-)

Er ny på dette forumet, så litt usikker om det bør startes en ny tråd for finals turneringene eller om man tar det her, uansett:

Er det noen som har sett litt i glasskula for å tenke seg til hva Hovland må ha av poeng for å klare kortet/høy ranking?
Tenker at en top 3 (380 poeng) bør holde for å greie kortet uten at jeg har regnet på det, mens skal man få god ranking må man vel ha 750 poeng. Dette er selvsagt veldig avhengig av hva de 25 kvalifiserte henter av topp plasseringer.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Velkommen inn her, Ice, og takk for bra bidrag med både fakta og synspunkter. Om du skriver om finaleserien her i denne tråden eller starter en egen, så funker begge deler bra. Feel free:)

For min del er jeg nygammel på forumet, nettopp begynt å skrive litt igjen, etter flere års pause. Jeg gikk lei, i mangel på gode norske å følge med på. Men nå håper jeg vi går inn i noen gode år, hvor det blir gøy å diskutere norsk golf og norske spillere.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Ice »

Takker, jeg har vel som mange andre fått trigget interessen igjen pga gode norske prestasjoner. Sjekket Golfsiden.com, men forumet på denne siden virker bedre, så håper det kan bli noen gode diskusjoner her med tilhørende gode fakta.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Lefthook »

Dette er forumet for å diskutere norsk golf👍
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by liverglimt »

Fully exemptions menes at de får spille alle de vil. PGA tour card garanterer for ett visst antall turneringer.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by kevin »

Mye spekulasjon rundt dette med antall turneringer, igjen. Faktum er at det er umulig å si noe sikkert grunnet mange faktorer. Det er uansett ingen som velger å spille alle turneringene de kommer med i. Langt derifra. Selv Ventura har droppet 2 turneringer som han kunne spilt her i år, selv om han har kjempet om opprykk.

Behov for hvile,trening, restitusjon etter småskader, reiseopplegg, sponsoroppdrag etc, er noen de grunnene. I tillegg til de sportslige vurderingene.

De færreste spiller mer enn 50% av turneringene. En annen grunn er at det er en god del turneringer som har begrensninger i startfeltene.

Titter man på noen av de som klarte å komme seg rett innenfor topp-25 i fjor, har de spilt 21-24 turneringer i år.

Ventura får nok av muligheter, og det gjelder å ta vare på de. Skal han ha håp om å beholde kortet, bør han komme med i noen av de større turneringene, majors, Players og WGC. Da må han opp på verdensrankingen.


Sent from my iPad using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Men det er ikke spekulasjoner at det gir betydelig bedre rettigheter å få enten flest poeng gjennom hele sesongen (regular+sluttspill) eller i sluttspillet. Det gjøres et tydelig poeng av det her:

https://www.pgatour.com/korn-ferry-tour ... cards.html

De to spillerne får altså betydelig bedre rettigheter enn de 48 andre (inkl. start i Players), og det er noe begge våre nå vil være med å konkurrere om.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Ice »

Hvilken kategori Hovland kommer i tror jeg ikke spiller så stor rolle, hvis han fortsetter spillet han har gjort til nå, kommer han til å sanke masse FedEx poeng, samt at han nok får endel sponsor invitasjoner i tillegg hvis han har behov for det.
Jeg er spent på hvordan Ventura kommer til å gjøre det, han har overbevist med to seiere, men jeg vet ikke nok om nivåforskjellen opp til PGA-tour. Vi får mere svar på forskjellene, i Finals turneringene.
Bunnivået til Hovland virker utrolig høyt, når vi sitter å roper ut på div forum om hvor få putter han setter, så greier han likevel alt av cutter. Han har 173 FedEX poeng på 4 turneringer i år. Holder han det snittet i 20 turneringer, vil han ligge på 40-50. plass på FedEx lista neste år.
Det er bare å glede seg.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Jeg er enig med deg (Ice) i det du skriver om Hovlands bunnivå. Han har jo derfor heller ikke misset en eneste cut det siste halve året.

Men Ventura har utmerket seg med noe annet i det siste, og det er en fantastisk evne til å vinne når han har sjansen. Finnes det i det hele tatt noen annen spiller noen gang på hvilken som helst tour som på fire uker har serien 1 - MC - MC - 1 ?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Lefthook »

@Ice, Jeg har inntrykk av at kf tour er mer «bomb & gauge», mens pga tour krever mer presisjon fra tre og mer strategi. De beste kf spillerne gjør det svært bra på pga når det bare er å hamre i vei fra tre og angripe hvert eneste flagg. Det ser ut som Hovlands spill er som skreddersydd for pga og majors, der man blir hardere straffet for dårlige slag, men det betyr ikke nødvendigvis at han vil lage en haug med birdies på de mer tilgivende setups på kf. Og ditto med Ventura. Ikke sikkert han har pga-spillet inne selv om han ville nådd høyt i en pga-turnering høyt med bane-setups som er typisk for kf.

Jeg krysser fingrene for at de lykkes begge to.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by kevin »

Det kan se ut som at det ikke gjør noe at Ventura stod over denne uka. Flere av de beste stiller ikke, og nr.1 på rankingen misser cut.


Sent from my iPad using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Freud »

Kvein ramser opp en del grunner til at de beste står over en del turneringer. Han glemmer at for de som er litt mer enn 22 år, så er hensynet til familien (= kone og barn), antagelig den viktigste årsaken til at de tar pauser. Våre unggutter skal være glade for at de ikke har slike hensyn å ta, men det kommer etter hvert. Derfor er det viktig å etablere seg fast på PGA før kjæreste/samboer og evt. barn krever sitt. Jfr. ETJ.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

De beste spiller vel i snitt stort sett halvparten av alle uker. Se på høyre kolonne på siden med de hundre beste på verdensrankingen, den som heter «Events Played (Actual)»:

http://www.owgr.com/ranking

Uten at jeg gidder å regne det ut, så er vel ikke snittet så langt unna 52 turneringer på 104 uker (dvs halvparten av alle uker de siste to årene).
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Ice »

Ser ikke ut til at Ventura spiller kommende helg, så han har nok tatt seg en god pause for å stille klar til "finals".

Når det gjelder antall turneringer stemmer det sikkert med ca. halvparten av ukene i snitt, har ikke sjekket for de siste årene, men mener å huske at mange av de beste har seg en god pause nå på høsten etter at Tour Championship er er ferdig, og hopper over mange av turneringene som går utenfor USA.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Jo, mange av de beste gjør det sånn. Men det er blitt noen flere amerikanske PGAtour-spillere som også er medlem på ET nå. Det er en positiv trend for ET og turneringene sent på høsten. Hvis vi ser på amerikanere fra verdensrankingens topp-100 som er medlemmer både på PGAtour og ET, så har vi disse:

DeChambeau, 7 på OWGR, 23 på R2D, 16 på FedEx.
Schauffele, 11 på OWGR, 9 på R2D, 4 på FedEx.
Finau, 12 på OWGR, 21 på R2D, 13 på FedEx.
Reed, 23 på OWGR, 56 på R2D, 54 på FedEx.
Kisner, 28 på OWGR, 5 på R2D, 21 på FedEx.
Horschel, 43 på OWGR, 100 på R2D, 56 på FedEx.
Wise, 74 på OWGR, 70 på R2D, 116 på FedEx.

Vi er vel nå på et off-topic sidespor til hva akkurat denne tråden handler om, men skitt au, for vi kommer helt sikkert fint tilbake på Korn Ferry-sporet i tide til de tre finale-turneringene:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Freud »

Jeg antar at alle fire majors og alle fire WGC teller på ET, så da er det ikke mye å skryte av at man er "medlem" av ET.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Snowman »

Det skal bli veldig spennende når de tre finaleturneringene kommer. Jeg er spent både på hvordan de norske gutta kommer til å gjøre det mot feltet og på hvem av de to som vil vise seg sterkest.

De har jo nå i sommer gjort det veldig bra begge to i ulike felt og på ulike baner, men nå stiller de snart opp samme tid og sted.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Ice »

Jeg er enig med deg om at det blir veldig spennende å se hvordan de norske presterer mot hverandre, Ventura kan spille med lave skuldre siden han er sikret kortet, men ønsker selvsagt å gjøre det så bra som mulig uansett. Hovland må prestere hvis han skal spille på PGA-touren til neste år, noe jeg regner med han greier, men morro blir det å følge med uansett.
Blir alle 3 turneringene vist på TV?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Web.com tour/Korn Ferry tour 2019

Post by Freud »

Det ble sagt her at dette er stedet man diskuterer golf. Men det gjør man ikke, fordi en diskusjon forutsetter at man er uenige om noe. Her alle enige med hverandre, og utveksler selvfølgeligheter, informasjon og tips. Bortsett fra meg, som alltid skaper bråk med mine kontroversielle innlegg.
Jeg har ennå til gode å se en ekte diskusjon og uenighet mellom aktørene her, som ikke jeg har initiert.
Post Reply