Ryder Cup

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Tiger/Bryson spilte ikke så aller verst i ettermiddag, men de satte jo nesten ingen putter. Var veldig mye på hullkant. Tiger har jo bare spilt mot de desidert beste, og de har spilt fantastisk. Kanskje ikke så rart han ikke har tatt poeng. For hans del håper jeg han unngår Molinari i morgen, for italieneren har et godt tak på Tiger.

Jeg tror ikke på noe mirakel i morgen, og tror nok Europa drar det i land. USA har for mange som ikke spiller bra nok nå. Dessuten har Europa stor fordel av å spille denne banen, og det utnytter de til det fulle. Dessuten er flere av de gode venner og kjenner hverandre svært godt, det er viktig i dette formatet. Reed og Tiger hadde f.eks svært lite kommunikasjon og felles strategi i dag, hvor det ble gjort noen merkelige valg underveis. Banen er steintøff og det nytter ikke spille fra roughen

Håper og tror at Fleetwood og Molinari kan fullføre med seire i morgen også.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Søndagens matcher:
Rory v. JT
Casey v. Brooks
Rose v. Webb
Rahm v. Tiger
Fleetwood v. Finau
Poults v. DJ
Olesen v. Spieth
Garcia v. Fowler
Molinari v. Phil
Hatton v. Reed
Stenson v. Bubba
Noren v. Bryson
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryder Cup

Post by Freud »

Skylden for dårlig pairing ligger hos laglederen, altså Furyk. Flere underlige sammensetninger har ødelagt for USA. Det er også jobben hans å vite hvor godt spillerne kjenner hverandre og hvordan kjemien er. Og hvordan var hans coaching disse to dagene i forholds til Bjørn? Det lille vi fikk se av ham viste en leder som var ganske "dau".
Det er en underlig påstand av Kevin at de europeiske spillerne fra seks forskjellige land kjenner hverandre bedre enn de amerikanske, som spiller mot hverandre hele året i USA. Og hvorfor er denne banen en fordel for europeerne? Fordi det er så mye vann i spill?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Om du ikke vet hvem som kjenner hverandre godt, eller som spiller godt sammen, da har du ikke fulgt godt med. Det er vel og merke flere rookies med, men generelt opptrer europeerne mye mer som et lag enn amerikanerne. Spieth/Thomas er unntaket hos amerikanerne.

Banen er ikke spesielt lang, og den straffer spillere som ikke er presise fra tee. Helt annerledes enn parkbanene de spiller i USA hver uke. USA har mange bombere i sitt lag, og her får de ikke utnyttet den styrken. Dessuten har de passet på at greenene ikke er for raske, fordi amerikanerne normalt sett er bedre på lynraske greener. Banen er nøye satt opp for å passe Europa best mulig. Dessuten har europeerne spilt over 200 runder her, mens nesten ingen av amerikanerne har spilt her tidligere. Justin Thomas spilte French Open tidligere her i år og har spilt endel runder, og han gjør det jo bra. Ble nr.8 i French Open, som ble vunnet av Norèn. Mer enn 50% av Europa sine spillere stilte i denne turneringen. Fleetwood vant der i fjor.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ryder Cup

Post by mciljoy »

Noen som vet om andre plasser å se Ryder på enn Viasat?
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Oops, Rory klart nærmest på innspillet, men når JT satte sin ble Rory sin plutselig vanskelig. Misser. Faen for et liv rundt 1.gruppe, helt sjukt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Fleetwood spiller alt annet enn bra, og Finau gjør det ikke lett for han. Men Europa er opp i mange matcher og skal klare dette
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Da var det over, med europeisk seier og med god margin. Fantastisk stemning
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryder Cup

Post by Freud »

Siden Kevin vet det, så synes jeg han i ettertid skal fortelle oss hvem av amerikanerne som spiller best sammen, og om det stemte med Furyks pairing.
Samt fortelle oss hvem av amerikanerne som ikke er "presise fra tee". Man tilhører ikke verdenstoppen dersom man ikke er det, pluss å beherske alle forhold og banetyper. Hvor mange på Europas RC-lag har spilt denne banen tidligere? Da er vel alle banene som er brukt og vil bli brukt i RC i USA, satt opp for amerikanerne?
RC var en nedtur for flere av USAs spillere, mest Tiger, Mickelson, Reed, Fowler, Bubba og DJ. Noen av disse hadde vist formsvikt før RC, så det overrasket ikke. På EUs lag sviktet McIlroy hele veien, til dels også Rose. Gledelig med Olesens seier over Spieth. Tipper han var forbannet over bare å få spille en firerball.

TV-sendingen var fantastisk godt redigert. Stemningen var høy, men all klemmingen tok fullstendig overhånd. Ble bare vemmelig å se på til slutt, og ville ingen ende ta.

Tigers opptreden med steinansikt i tre dager var dårlig PR for både ham, USA og golf. Ikke det at de andre går rundt og smiler, men de har i hvert fall mimikk!
Tiger ser ut som han er på gråten hele veien.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Hvor mange på Europas RC-lag har spilt denne banen tidligere?
Det står det litt om litt lengre opp. Det går dessuten an å finne ut om man gidder å sjekke resultatlister fra French Open
Da er vel alle banene som er brukt og vil bli brukt i RC i USA, satt opp for amerikanerne?
Ja, det er privilegiet til de som har hjemmebane.
Siden Kevin vet det, så synes jeg han i ettertid skal fortelle oss hvem av amerikanerne som spiller best sammen, og om det stemte med Furyks pairing.
Spieth/Thomas er et sånt eksempel. Spieth og Reed var et sånt tidligere, men denne gangen tyder mye på at Spieth heller ville spille med Thomas.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryder Cup

Post by Freud »

Til eivaan: jeg er drittlei av slike sleivspark. Det er totalt uforpliktende, uetisk og temmelig primitivt å skrive "god bedring". Det indikerer at du mener jeg er syk. Pleier du å si det til de du er uenig med? Jeg forlanger at du begrunner denne meningen konkret. Hva er det jeg skriver som er sykt? Du kan ikke holde på slik. Merkelig at ikke Moderator reagerer når noen på Golfsnakk sier at en meningsmotstander er syk.

Til Kevin: dersom den opplagte pairingen med Spieth/Thomas er ditt eneste eksempel, så står det dårlig til. Selv jeg har skjønt at de går bra sammen. Hva med alle de andre pairingene; var de vellykket eller mislykket? Hva visste du på forhånd om hvem som passet sammen?

Siden RC er en landskamp, så nekter jeg å tro at arrangøren velger bane eller setter opp banen slik at den passer arrangørlandet best. Det er i så fall råttent spill, og vil jo bli avslørt av det andre "landet". Min påstand er uansett at verdens beste golfspillere - alle 24 blant top50 (?) - skal beherske alle mulige forhold, ansett hva de er vant til fra sin verdensdel. Det gjelder både lengde, bredde, vannhinder, raske/trege greener, røff. Spiller alle de 12 europeerne likt, slik at banen er "satt opp" for dem? Har de 12 fortalt arrangøren på forhånd hva slags bane de foretrekker, når banen er utvalgt for mange år siden, mens spillerne er valgt ut i år?
7 av de 12 europeerne spilte Open de France i sommer på denne banen. 2 av dem - Fleetwood og Olesen - klarte ikke cuten. Jeg har ingen tro på at dette har gitt Europas lag noen som helst fordel.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Jeg lever fint med at du mener det, men stort sett alle golfskribenter, eksperter etc sier at hjemmebane gir fordel. Les saken til Norsk golf hvor Jon Karlsen forteller om hvordan dette med banen foregår. Dette er helt normalt og er en lang prosess. Ingenting er overlatt til tilfeldighetene. Det er et faktum du ikke kan argumentere imot, bare kverulere. Det er ikke råttent spill, det er en helt åpen prosess, alle vet om det. Det eneste de ikke kan bestemme, er pinneplasseringene. Utover det har Bjørn og teamet hans bestemt hvordan de ville at banen skulle være. Akkurat som USA gjør på hjemmebane

Det var kun Thomas som spilte her tidligere i år. Kanskje er det tilfeldig at han ble USA sin beste poengplukker. Mange av spillerne hadde ikke en gang sett banen når de kom hit på tirsdag. Noen droppet også innspillsrunden på tirsdag. Furyk har inspisert banen og informert spillerne. Men det har tydeligvis ikke vært bra nok, for flere av spillerne ble overrasket over hvor smalt det var når de spilte treningsrunder. Kanskje tok de for lett på det?

Hvordan de andre parene gjorde det? Eeh, se på resultatene. Behøver ikke spørre meg om det. Fowler kunne fint spilt med enten Spieth eller Thomas, men utover det er det ingen veldig klare gode duoer. Kanskje skulle Spieth og Reed spilt sammen, og Fowler/Thomas vært et fast par. Selv om Fowler og DJ startet bra på fredag. Mickelson burde ikke spilt foursome, det er helt klart. En som knapt treffer fairway på PGA touren, var garantert problemer her. Og spesielt i foursome ville han bli hardt straffet. Ellers blir det meste bare spekulasjoner, men det er liten tvil om at europeerne opptrer mye mer som et lag, og de aller fleste fungerer bra sammen. Alle europeerne tok poeng, det gjorde ikke alle amerikanerne.

Sånn i etterkant ville jeg nok heller sett en Kisner og Z.Johnson på laget til USA, fremfor Tiger og Phil. Men det er alltid lett å si i etterkant.

Hva tenker du om at du tok 100% feil når du skrev at USA kom til å knuse Europa?
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ryder Cup

Post by furu »

RC er kjent for at landet som arrangerer tilpasser banen etter sine ønsker. USA er verst på dette området, men Europa er ikke ukjent med å kutte inn på fairwaybredder i kampen mot Bubba og DJ. Det er ikke råttent spill. Foregår i andre idrettsgrener også. Både i USA og her hjemme har klubber jeg har spilt fotball for smalnet inn eller gjort banen bredere basert på hvordan motstander spiller. Alle vet at det er slik i RC.

Å fikse litt på banen handler om psykologi. Du tar ikke feil når du sier at alle bør beherske alle forhold fordi de er så gode spillere, men hvis du går ut på banen og har fått beskjed om at greener, rough og fairway er tilpasset deg og lagkameratene - da gjør det noe med hodet ditt. På samme måte med motstanderen - de kan ubevisst bygge opp en frykt for at de møter noe de ikke takler der ute. Du skal ikke undervurdere psykologi i idrett.

USA sliter med parene pga sine sterke personligheter. Når Captain Americas kone slenger dritt om andre spillere i sosiale medier, sier det mye om hvor sterkt de sliter med lagfølelsen.

Europeerne kjenner hverandre mye bedre. Det er vel noe kevin nevnte og som Freud var uenig i. Miljøet er ikke voldsomt stort. Jeg har vært på en god del ET turneringer etter hvert, både som presse og på innsiden som caddie. Det er sterkt vennskap mellom mange av spillerne. Det kommer kanskje av at de er mindre individualister enn amerikanerne. De har lettere for å knytte bånd med og stole på andre.

Å kjenne Le Golf National handler ikke bare om å spille Open de France samme år som RC. Europeerne har nok vært innom der flere ganger. De har også Jaquelin, Bourdy, Levet og andre "lokale" som hjelpere.

eivaan kan slutte med det, slik at vi ikke sporer av til stadighet.
Instagram @christianfuru
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryder Cup

Post by Freud »

Ja, jeg tok grundig feil i mitt tips, men det var det nesten alle andre som gjorde også, de som turde å tippe...
Bakgrunnen for at "dere" mener det spiller stor rolle hvordan banen er valgt og satt opp, er basert på den noe primitive teori om at europeerne som blir tatt ut på RC-laget er en ensartet gruppe, som alle liker den samme type baner. Og at det samme gjelder amerikanerne, på sin måte. Det finnes altså en spesifikk europeisk og en spesifikk amerikansk spillemåte, baner, oppsett, og hva de liker og ikke liker. Dette mener jeg er tull. Den teorien må i så fall dokumenteres.

Mange av de beste europeerne spiller mer på PGA (inkl. WGC) enn på ET. En "vanlig" ET-turnering har nesten ingen av de beste europeerne med. Jeg ser mye på ET på Viasat Golf, og ser sjelden noen RC-spillere der. Det har vært spilt ca. 40 ET-turneringer hittil denne sesongen. Fratrukket de som er felles med PGA - fire majors og fire WGC - så er det spilt ca. 32 rene ET-turneringer. Mange av de "faste" ET-spillerne, som aldri får spille på PGA eller RC, har spilt 20-25 av disse. Bortsett fra Olesen har ingen av Europas RC-spillere spilt mer enn 10 rene ET-turneringer. De fleste godt under dette, og noen av dem (for eksempel Casey, Rose, Stenson) aldri på europeisk jord denne sesongen. Kom ikke og snakk om en europeisk spillestil eller hva de spesielt ønsker seg!

Alle disse 24 spillerne er i verdenstoppen, og det er (eller skal være) likegyldig for dem hvordan banen er. De behersker alle forhold; det er derfor de er i toppen. I golf gjelder regelen "spill ballen der den ligger". Det kan utvides til "spill banen som den er".

I fjor spilte fem av årets RC-spillere på Golf National.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ryder Cup

Post by furu »

Hør her Freud. 4-5 uker før Paul McGinley offisielt ble valgt som kaptein for Ryder Cup laget 2014, spiste jeg middag med ham i Portugal. Jeg satt direkte overfor ham på et smalt bord, og visste ikke bedre enn at jeg valgte å mase hull i hodet på ham i over fire timer. Så godt som alle historiene han fortalte ble startet med "don't quote me on this, but......"

Han fortalte om alt mellom himmel og jord om RC. Hva som egentlig hadde skjedd i situasjoner hvor mediene hadde omtalt ting med store bokstaver. Som for eksempel den med at Luke Donald valgte å ikke være med laget under RC på Medinah. Og hva som egentlig skjedde med Rory da han dukket opp noen minutter før han skulle spille.

Jeg fikk høre om hvordan europeere mener de skal takle Tiger. Og ikke minst Phil, som de mener oftest er mer som en 13.mann for dem enn en farlig mann i USAs oppstilling.

Han sa han gjerne ville komme til Norge for å spille. Jeg sa reis til Lofoten. Det er det eneste virkelig minneverdige du kan oppleve, men vent til de åpner alle hullene. Ikke aner jeg om han har spilt Lofoten. Regner med at han allikevel husker meg, for jeg tror ikke så mange andre har spurt så mange spørsmål i løpet av et måltid. Alt dette var etter vi hadde slått baller med ham og fått høre hvordan han hadde gått ned til mykere flex på 7.6 i skaftene sine........ 7.6, ja.

Det jeg mener å få frem er ikke skryt Freud. Det er bare en måte å si forsiktig at her vet noen andre mer enn deg. Mye mye mye mer.

(Beklager hvis det florerer med skrivefeil her. Litt sent på natten)
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Ryder Cup

Post by kevin »

Send en forespørsel til Jon Karlsen og be om å få se analysene da. Eller til alle ekspertene som mener at baneoppsett betyr noe.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: Ryder Cup

Post by Freud »

Furu skriver om utenforliggende ting. Skryt og smalltalk kan ikke kommenteres. Forsøk heller å respondere på det jeg skrev om hvilke europeiske spillere som er med på RC-laget og hvor de har sin bane-erfaring fra. Det er ikke "de trange banene på ET". Europas RC-lag består i hovedsak av spillere som svært sjelden spiller i Europa. Da skal det ikke spille noen rolle for disse at USA setter opp RC-banen slik at den passer best for amerikanerne. Og hva er best for amerikanerne? Ondulerte greener eller ikke, vann i spill eller ikke, høy eller lav røff, brede fairwayer (som alle helst vil ha for å unngå røff eller trær), blinde innspill eller ikke, dype bunkere eller ikke, lange hull eller ikke, raske eller trege greener? Ingen har gitt noe svar på dette. Var det flere amerikanere enn europeere i Paris som slo skjevt fra tee og havnet i røffen, eller behersket europeerne de "trange" fairwayene best? Det er jo påstått her at de amerikanske bombers ikke er så presise fra tee, og derfor oftere havnet utenfor fairway på Golf National. Who knows?
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Ryder Cup

Post by mully »

Du trenger jo virkelig god bedring du..! At du ikke aksepterer at andre er milevis foran deg når det kommer til kunnskap rundt golf er jo bare trist. Du skal kun kverulere, uansett hva som skrives. Innlegg fra de over er meget godt begrunnet og saklig, du kommer bare med kvalm og idiotiske spørsmål tilbake. SKJERP DEG!
TaylorMade
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Ryder Cup

Post by mully »

PS! Og dette med klemming - idrettsglede heter det din surpomp! Her var det tårer i øya og gåsehud, det var helt magisk å se bildene fra Paris.
TaylorMade
mokl
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Jan 2016, 21:18

Re: Ryder Cup

Post by mokl »

Freud wrote:Furu skriver om utenforliggende ting. Skryt og smalltalk kan ikke kommenteres. Forsøk heller å respondere på det jeg skrev om hvilke europeiske spillere som er med på RC-laget og hvor de har sin bane-erfaring fra. Det er ikke "de trange banene på ET". Europas RC-lag består i hovedsak av spillere som svært sjelden spiller i Europa. Da skal det ikke spille noen rolle for disse at USA setter opp RC-banen slik at den passer best for amerikanerne. Og hva er best for amerikanerne? Ondulerte greener eller ikke, vann i spill eller ikke, høy eller lav røff, brede fairwayer (som alle helst vil ha for å unngå røff eller trær), blinde innspill eller ikke, dype bunkere eller ikke, lange hull eller ikke, raske eller trege greener? Ingen har gitt noe svar på dette. Var det flere amerikanere enn europeere i Paris som slo skjevt fra tee og havnet i røffen, eller behersket europeerne de "trange" fairwayene best? Det er jo påstått her at de amerikanske bombers ikke er så presise fra tee, og derfor oftere havnet utenfor fairway på Golf National. Who knows?
Jeg fikk ikke dette til helt som jeg ville, men uansett:
Oversikt over Driving Accuracy i % for spillerne i RC:

Europa
Henrik Stenson 74,8
Ian Poulter 65,4
Justin Rose 64,9
Francesco Molinari 64,3
Tommy Fleetwood 63,7
Paul Casey 62,8
Sergio Garcia 62,4
Tyrrell Hatton 61,1
Alex Noren 60,5
Jon Rahm 59,2
Thorbjørn Olesen 58,3
Rory McIlroy 55,5
Snitt 62,7,

USA
Rickie Fowler 64,5
Bryson DeChambeau 61,9
Webb Simpson 61,9
Jordan Spieth 61,3
Tiger Woods 59
Dustin Johnson 58,3
Justin Thomas 57,8
Bubba Watson 57,8
Brooks Koepka 56,3
Tony Finau 54,6
Patrick Reed 54,4
Phil Mickelson 51,6
Snitt 58,3

Kanskje ikke enorme forskjeller i snitt-prosent, men det viser at det ikke er unaturlig å analysere seg frem til at tyngre rough og smalere fairwayer vil være en fordel for europeerne. Europa hadde 9 spillere med over 60%, mens amerikanerne stilte med 4. Tallene er for øvrig hentet fra følgende link; https://www.telegraph.co.uk/golf/2018/0 ... sa-teams1/ og kun delvis kvalitetssjekket.
Post Reply