PGA tour 2018/2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Ice wrote: 03 Aug 2019, 09:53
pgaa wrote: 03 Aug 2019, 00:06 Den dagen han kan putte blir det bra, ellers tror jeg det blir mye alt mellom 15-25 plasseringer på PGA-touren. Om han er der til neste år vel å merke..

Mere troa på at Ventura får en større karriere på PGA-touren enn Hovland..

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Tror Hovland får større karriere på PGA touren enn Ventura. Fordi bunn-nivået til Hovland er så høyt, han klarer alltid cutten.
På vanskelige baner, som straffer mere de som bommer fairway, tror jeg han ofte vil kjempe i toppen.
Er også veldig sikker på at han kommer til å få kortet i år, best over 3 turneringer tror jeg passer han veldig bra.
Uansett blir det også spennende å se hva Ventura kan få til.
Om Ventura får en større PGA-karriere enn Hovland, eller omvendt? Det er jo selvsagt vanskelig å gjette og umulig å vite. I det siste har de vist forskjellige styrker. Hovland med jevnt veldig gode plasseringer og - som det er skrevet her - høyt bunnivå. Ventura med en fantastisk vinnerskalle, hvor han to ganger har klart å vinne turneringer med mange involvert i seierskampen.

Vi kan jo ikke fremskrive noe ut fra det lille vi har sett hittil, men det illustrerer to måter å se ting på. Hvem vil ha hatt størst karriere av to spillere med disse egenskapene?

Den ene med flest innspilte dollar, ut fra alltid å levere, misse få cuter, være høyt på mange leaderboarder, men uten å vinne.
Den andre med mye mer varierte resultater, flere downperioder, flere missede cuter, men faktisk vinne enkelte turneringer.

Det finnes jo en del spillere med den type ulike profiler. Hvem har da størst karriere?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Freud »

Har det ikke falt noen inn at det er stor forskjell i kvalitet (!) på Korn Ferry og PGA?
Derfor er spekulasjonene her ubrukelige.
Den beste spekulasjonen ville ha vært: hvordan hadde Ventura gjort det på de PGA-turneringene som Hovland har spilt og spiller nå, og hvordan hadde Hovland gjort det på Korn Ferry-turneringene som Ventura har både spilt og vunnet? Svare mitt er: aner ikke! Noen bedre?
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Ice »

Freud wrote: 03 Aug 2019, 13:21 Har det ikke falt noen inn at det er stor forskjell i kvalitet (!) på Korn Ferry og PGA?
Derfor er spekulasjonene her ubrukelige.
Den beste spekulasjonen ville ha vært: hvordan hadde Ventura gjort det på de PGA-turneringene som Hovland har spilt og spiller nå, og hvordan hadde Hovland gjort det på Korn Ferry-turneringene som Ventura har både spilt og vunnet? Svare mitt er: aner ikke! Noen bedre?

Selvfølgelig vet alle her inne at nivåene er forskjellige, det er derfor dette kan diskuteres. Mange av de som har gjort det bra på Korn Ferry, har gjort det bra på PGA året etter, mens mange har falt gjennom. Derfor er det interesant å se hva andre tror, og hvorfor. Hvis det hadde vært åpenbart hadde det ikke vært noe å snakke om.
Om 2 uker starter de sansyneligvis i samme turnering, og skal så spille mot hverandre i 3 turneringer, så da vil vi få en liten indikasjon på hvordan de er i forhold til hverandre.
Hvorfor er spekulasjoner/synsinger ubrukelige? Er alt som skrives her som ikke kan dokumenteres med fakta ubrukelig?
Det er ikke lett å forstå seg på hva du egentlig vil her inne, i det ene øyeblikket klager du på at alle er enige og at alt som skrives er selvfølgeligheter, og i neste øyeblikk klager du over at noen skriver om noe som absolutt ikke er noen selvfølgelighet.
Er du her inne bare for å klage, eller ønsker du å få noe annet ut av å lese her inne?
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Freud »

Jeg skrev dette, fordi man diskuterer Venturas og Hovlands styrker og svakheter, uten å ta hensyn til at de spiller på to ulike nivåer. Da blir en slik diskusjon meningsløs.
Det er vel ingen som tror at disse to ville oppnådd de samme plasseringene om de hadde byttet tour? Eller vist de samme svakhetene og styrkene om de hadde spilt på den motsatte touren.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Nå når vi endelig har de to gutta der å følge med på, da hadde det vært gøy om etterhvert mange her inne spekulerte, mente, syntes, trodde, håpet, gjettet osv. med varierende grad av dekning og peiling. Slik flere av oss har gjort i noen av de nyeste innleggene i denne tråden. Da kan vi jo la oss fascinere og imponere av litt ulike ting, og vi lever selvsagt godt med at en person (Freud) synes dette er meningsløst.

For min del har jeg mest av alt latt meg imponere av at en spiller - Ventura - kan prestere serien 1-MC-MC-1 på fire uker. Det er rett og slett oppsiktsvekkende og antakelig helt unikt på enhver tour. Det skal bli veldig spennende å se om han kan vise den samme vinnerskallen og konkurransementaliteten dersom han neste år spiller seg i posisjon til å kjempe om seieren en søndag på høyeste nivå.

Kanskje kommer han aldri i en sånn posisjon på PGAtour fordi han detter av tidligere hver gang(?). Men hvis en sånn mulighet likevel byr seg en søndag neste sesong, da har jeg tro på at han har hue til å mestre det.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Ice »

Freud wrote: 03 Aug 2019, 17:49 Jeg skrev dette, fordi man diskuterer Venturas og Hovlands styrker og svakheter, uten å ta hensyn til at de spiller på to ulike nivåer. Da blir en slik diskusjon meningsløs.
Det er vel ingen som tror at disse to ville oppnådd de samme plasseringene om de hadde byttet tour? Eller vist de samme svakhetene og styrkene om de hadde spilt på den motsatte touren.
Styrkene til en golfspiller er vel stort sett det samme hvor han spiller, Hovland vil ikke begynne å misse masse fairways og putte som en gud, om han spiller på Korn Ferry, at man ikke kan samenligne resultatene er en selvfølge. Men etter min mening er det klart at man kan diskutere styrker å svakheter i spillet, og hvordan det vil påvirke kommende resultater.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by kevin »

Bra start i dag


Sent from my iPad using Tapatalk
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by azazel »

Er vel ikke bare siste året de har spilt slik. Når en av landslagstrenerne ble intervjuet av tv2 om Ventura for ikke lenge siden var det dette som nevnes her som ble sagt. At han var utrolig ustabil, men at han hadde et veldig høyt toppnivå.

Neste år får vi se hvordan dette toppnivået blir mot andre som presterer den uken i touren over. Jeg tipper at de fleste seirene i korn ferry tour hadde tilsvart topp ti i pga samme uke, hvis man ser bort ifra at de ulike banene kanskje ikke passer spilleren. Men om det hadde blitt seier er ikke sikkert.

Golf er en idrett hvor det er mye viktigere å ha et fåtall fantastiske turneringer enn å være jevnt over veldig god. Så det hadde vært utrolig morro hvis både Ventura og Hovland kvalifiserte seg, for å kunne samenligne dem over en hel sesong på samme touren.

Virker som korn ferry tour er satt opp til å være birdie-fest for å vinne. Så da er det ikke helt sikkert Hovland får like bra plassering der som i en pga turnering hvor banen er satt vanskelig opp og han får brukt styrken sin. Også interresant om vi har sett toppnivået til Hovland eller om han greier å prestere med putteren over en hel uke.
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Jumper »

Norsk ledelse på PGA touren! Ikke hver dag man skriver det :D
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Hva skal til for at Viktor Hovland denne uka skal gjøre det beste norske resultatet (best performance) slik prestasjoner defineres av OWGR? Først en liten omvei før jeg kommer tilbake til spørsmålet:)

Jeg har sett på de 16 norske spillerne som har gjeldende verdensrankingpoeng. Hver av dem får oppgitt det som i OWGR-systemet defineres som deres beste resultat i en profesjonell turnering. Det er disse som da ble topp-5:

1: Espen Kofstad, 1.plass, CHA, 2012: 16,00 p.
2: Kristoffer Ventura, 1.plass, KFT, 2019: 14,00 p.
3: Eirik Tage Johansen, 1.plass, CHA, 2019: 12,00 p.
4: Viktor Hovland, T12, MAJ, 2019: 10,63 p. (US Open)
5: Henrik Bjørnstad, 2.plass, ASA, 2001: 9,60 p.

Til det med at det er umulig å sammenligne prestasjoner på ulike tour’er, så er det jo nettopp det OWGR gjør gjennom sitt poengsystem. Så kan all verdens golfinteresserte mene at det er urettferdige kriterier. Men slik er i hvert fall systemet systemet, med prestasjoner verdsatt i definerte poeng.

Tilbake til spørsmålet:

Hva trenger så Viktor Hovland hvis han denne uka skal få tidenes beste norske prestasjon ut fra OWGR-systemet, dvs bedre enn Kofstads prestasjon i 2012? Svaret er at han trenger 3.plass alene i det pågående Wyndham Championship, som i så fall vil gi ham 17,6 OWGR-poeng. Alternativt kan han ha en delt 2.plass, delt med maks tre andre spillere.

Nå er ikke dette det viktigste, selvsagt ikke, for veldig mye viktigere er det jo å komme seg inn på PGAtour. Men et tilleggsmoment og fotnote, rent apropos, det kan det jo godt være for oss som ser på.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by TheBigEasy »

Blir litt rart med bare Bjørnstad som kommenterer. Har ikke helt den samme entusiasmen som Haugsrud. Han hadde gått bananas nå...



Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Hovland har misset 5 putter på inntil 2 meter. Første runde hull 1 (1,37m), hull 5 (1,98m) og hull 8 (1,83m). Andre runde hull 2 (1,47m) og hull 4 (2,00m). Han har ikke misset noen på under 2m i dag, men en som var 2,18m.

Likevel ligger han nå i delt ledelse i turneringen, så det viser hvor vanvittig sterk han har vært i andre deler av spillet. Hvis han i tillegg hadde satt alt fra 2 meter og inn, da hadde han jo ligget langt foran feltet. For et potensial han viser!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by kevin »

Synd med 2.slaget på par 5 hullet, ble inget lett bunkerslag derfra. Blir kanskje bare par det


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by kevin »

For et spill på hull 17, men så misser han birdie-putten fra 1.3m


Sent from my iPad using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Hovland spiller en golf som minner meg om Lee Westwood-metoden, på godt og vondt.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by kevin »

Satte iallfall birdie på siste ette nok et aggressivt innspill.

Men det er mange som spiller bra nå og det er veldig jevnt i toppen


Sent from my iPad using Tapatalk
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

Jeg har sagt det før, at TV-tid ikke bare handler om spill, men også om sjarm og image. Hovland viste igjen nå nettopp at han har bøttevis med den type TV-sjarm, helt på høyde med intervjuer Amanda :) Han kommer til å få mer TV-tid enn mange andre når de leverer på samme nivå.

Nå har ikke jeg sett intervjuer med Ventura. Derfor er jeg veldig nysgjerrig på hvordan han fremstår i sånne sammenhenger. Er det noen som vet?
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
pgaa
Rookie
Rookie
Posts: 15
Joined: 30 Jul 2019, 17:37
Hcp: Altfor høyt
Location: Oslo

Re: PGA tour 2018/2019

Post by pgaa »

Håper ikke det blir mere enn 2-3 slag bak.. Da bør det være gode sjanser. Men 2 plass er vel godt nok også for PGA neste sesong. Så er vel mere der han skal/bør sikte seg inn..

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk

YNWA
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2018/2019

Post by Snowman »

pgaa wrote: 03 Aug 2019, 22:28 Håper ikke det blir mere enn 2-3 slag bak.. Da bør det være gode sjanser. Men 2 plass er vel godt nok også for PGA neste sesong. Så er vel mere der han skal/bør sikte seg inn..

Sent from my LYA-L29 using Tapatalk
Sikte på seier:) Å lande på 2.plass får være plan B.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: PGA tour 2018/2019

Post by furu »

For øyeblikket to slag bak Simpson og An. Nøkkelen er at det ikke er mange spillere foran. Nå er det fire. Hvis det feks hadde vært 10-12 spillere 2-3 slag foran - så mange feiler ikke på sisterunden. Men 3-5 spillere 3-4 slag foran - det kan faktisk gå.
Instagram @christianfuru
Post Reply