ET 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Da er vi tilbake til diskusjonen om at golf er en spesiell idrett. I hvilke(n) av de fire dagene skal utøveren være "best når det gjelder"? Har ikke KKJ levert det torsdag, på sin egen lucky day, da alt klaffet? Han er normalt ikke bedre enn det han har vist fre+lø. Det stemmer med resultatene på de 17 foregående ET-turneringene i år.
Og hva betyr "best når det gjelder" i golf? Klare cuten, eller bevege seg oppover på moving day, eller starte turneringen med sin beste score på lang tid, eller spille fire gode runder, eller klare å ikke miste motet og komme tilbake med en god runde etter en dårlig, eller få en birdie rett etter en bogey. You tell me.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Har du lest Railo-boka, Freud? De teknikkene for å være best når det gjelder, handler i stor grad om å klare å være på sitt beste i viktige og pressede situasjoner. Mange faller i prestasjon når noe ved situasjonen gjør at nervepresset øker. Railo-boka ga teknikker og råd for å mestre situasjonen, slik at man ikke ble dårligere pga press, men i stedet klarte å vise sitt beste.

Det er mange golfspillere som faller i prestasjon hvis de har gjort det bra i starten eller et godt stykke ut i en turnering og så tenker: "Oj, nå har jeg sjansen!" KKJ virker denne uka som et godt eksempel på akkurat det, dessverre.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Mitt poeng, Snowman, er nettopp: hva er "det avgjørende øyeblikket" i en golfturnering over to eller fire dager, der spilleren er på banen i 4-5 timer hver dag, og der han utfører ca. 270 slag, som alle er ulike?!
Railos teknikker er ubrukelige i golf. Men de kan kanskje brukes når spilleren skal slå innspill eller putte for seier i sitt 270. slag på siste hull av 72 på turneringens fjerde dag.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET 2019

Post by furu »

Presset situasjon og viktige øyeblikk kommer på rekke og rad i en proffturnering. Det er ingen avgjørende enkeltøyeblikk.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Det er absolutt helt sikkert, hevet over enhver tvil, at også golfere kan ha nytte av anerkjente teknikker for stressmestring.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Før, under eller etter et slag/putt, en runde eller en turnering? Hvor mange ganger i løpet av fire dager og 270 slag skal spilleren koble inn "stressmestringen"?
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Så mye som er nødvendig for å yte sitt beste. Og det handler ikke bare om i selve konkurransen. Det handler også om tankemåter i forberedelser og noe så banalt som når man skal sove om natta.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET 2019

Post by Jumper »

Les også gjerne Golf Is Not A Game Of Perfect, av Bob Rotella. Man får seg ganske mange aha-opplevelser om tanker og teknikker da. Fikk faktisk anbefalt boka av en pro for noen år siden, som mente jeg antagelig ville ha mer fremgang av å lese boka enn å ta flere protimer... :lol:
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET 2019

Post by furu »

Rotella er oppbrukt. Det mener jeg faktisk. Han har blitt en klisje innen golfen. Selvhjelp er populært. Vi er jo udugelige alle sammen. Fokus, konsentrasjon og avslapping er greie teknikker men man trenger ingen guru for å lære dem.

Stressmestring Snowman - har du noen gang spilt en turnering på høyt nivå? Vært litt på innsiden av hodet til virkelig gode spillere? Det er stressmestring i 72 hull. Eller 90 med innspill. Det handler faktisk ikke om å mestre situasjoner, men å bli en person/ha en personlighet som fungerer.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

furu wrote: 06 Oct 2019, 23:05 Rotella er oppbrukt. Det mener jeg faktisk. Han har blitt en klisje innen golfen. Selvhjelp er populært. Vi er jo udugelige alle sammen. Fokus, konsentrasjon og avslapping er greie teknikker men man trenger ingen guru for å lære dem.

Stressmestring Snowman - har du noen gang spilt en turnering på høyt nivå? Vært litt på innsiden av hodet til virkelig gode spillere? Det er stressmestring i 72 hull. Eller 90 med innspill. Det handler faktisk ikke om å mestre situasjoner, men å bli en person/ha en personlighet som fungerer.
Hva slags hersketeknikk er det der, Furu? Jeg er ikke noen toppspiller i golf og har aldri vært på innsiden av hodet til noen som er det, men hva så? Burde jeg av den grunn la være å mene noe?

Nå har jeg vel en viss erfaring som både utøver, trener og idrettsleder fra flere andre idretter. Som norgesmester, landslagsspiller og leder for flere som i dag er proffer i utlandet. Det gjør meg ikke til ekspert i golf, men jeg kan da vel mene noe generelt om verdien av idrettspsykologi, mental trening og stressmestring på et golfforum, uten at debatten trenger å vris fra sak og over til meg som person?

Det var nok sagt om meg og min bakgrunn, som verken bør være et argument for eller imot om jeg kan mene noe. Og så kan vel debatten heller få handle om sak igjen, og sak her, det er golf.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET 2019

Post by Jumper »

furu wrote: 06 Oct 2019, 23:05 Rotella er oppbrukt. Det mener jeg faktisk. Han har blitt en klisje innen golfen. Selvhjelp er populært. Vi er jo udugelige alle sammen. Fokus, konsentrasjon og avslapping er greie teknikker men man trenger ingen guru for å lære dem.
Er ikke enig med deg her. Rotella fikk meg til å bli bevisst på den negative tankegangen min og ga meg verktøy til å endre det. Klart man kan lære seg det selv, men det kan man med golfsvingen også. Greit med en pro til å hjelpe innimellom likevel.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Furu har rett, etter min mening. Det er personligheten som er avgjørende, og den er enten medfødt og/eller kan utvikles til å mestre vanskelige situasjoner. Mye av det som idrettspsykologer lærer bort er temmelig banalt, i dag. For 20-30 år siden var det antagelig revolusjonerende i det hele tatt å snakke/skrive om mental trening.
Det viktigste for meg er likevel det enda mer banale: golf er en meget spesiell idrett. Erfaringer fra lagidretter (!) eller andre individuelle idretter er bortimot verdiløse når det kommer til stressmestring i golf på toppnivå. Det er vel og bra å møte dagen med masse mental opptrening, men i løpet av 4-5 timer på banen og 72 ulike slag og utfordringer mister eller glemmer man fort denne "opplæringen". Deretter er det ny mental trening før man legger seg og etter at man har stått opp, i tre nye dager med samme antall utfordringer som dag 1. Det kan lett bli for mange mentale mestringsøvelser for en stakkars golfspiller! Mye av golfen sitter i hodet, og det kan man best håndtere selv, for det er spilleren som kjenner seg selv best. "Ta deg sammen nå, mann!" er en god regel.

"Best når det gjelder" anvendt på golf betyr 280 øvelser i praksis, under konkurranse. Blir lett litt masete, det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Freud wrote: 07 Oct 2019, 13:30 Furu har rett, etter min mening. Det er personligheten som er avgjørende, og den er enten medfødt og/eller kan utvikles til å mestre vanskelige situasjoner. Mye av det som idrettspsykologer lærer bort er temmelig banalt, i dag. For 20-30 år siden var det antagelig revolusjonerende i det hele tatt å snakke/skrive om mental trening.
Det viktigste for meg er likevel det enda mer banale: golf er en meget spesiell idrett. Erfaringer fra lagidretter (!) eller andre individuelle idretter er bortimot verdiløse når det kommer til stressmestring i golf på toppnivå. Det er vel og bra å møte dagen med masse mental opptrening, men i løpet av 4-5 timer på banen og 72 ulike slag og utfordringer mister eller glemmer man fort denne "opplæringen". Deretter er det ny mental trening før man legger seg og etter at man har stått opp, i tre nye dager med samme antall utfordringer som dag 1. Det kan lett bli for mange mentale mestringsøvelser for en stakkars golfspiller! Mye av golfen sitter i hodet, og det kan man best håndtere selv, for det er spilleren som kjenner seg selv best. "Ta deg sammen nå, mann!" er en god regel.
"Best når det gjelder" anvendt på golf betyr 280 øvelser i praksis, under konkurranse. Blir lett litt masete, det.
Det der om at golf er den vanskeligste idretten i hele verden, det ser jeg på som en ren myte. Det er mange tennismatcher på f.eks. Roland Garros i Paris som også varer i 4-5 timer, og da slår de atskillig mye mer enn 72 slag, på en ball som er i bevegelse, og som ekstrautfordring blir de etter hvert skikkelig fysisk utmattet.

ALLE idretter har sin egenart og sine særegne utfordringer. Likevel er det helt opplagt, selv om Knoll og Tott i denne tråden kanskje mener noe annet, at det også finnes kunnskap og erfaringer med overføringsverdi mellom ulike idretter.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Korreksjon til Snowman: jeg har aldri skrevet eller ment at golf er den vanskeligste idrett i verden, som du tillegger meg. Jeg har skrevet at det er en meget spesiell idrett, og det er noe annet. Alle golfspillere - inkl. Snowman - vet hva jeg mener med det.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Igjen ..., alle idretter er spesielle ved at de har sin egenart og særegne utfordringer. Men likevel går det an å sortere idretter i enkelte kategorier, som f.eks. kondisjonsidretter, kraftidretter, kampsporter, osv.

Golf kan da plasseres naturlig blant andre lavintensive, tekniske presisjonsidretter, og de fins det mange andre av. For eksempel kan nevnes biljard, bowling, curling, petanque, dart, skyting, bueskyting, baseball, cricket og casting. Dette er også idretter der man må ha kontroll på tankene sine når presset øker, slik at ikke hue under armen og shaky nerver medfører dårligere prestasjon. Dette er også idretter hvor det er pauser mellom hvert støt, hvert slag, hvert kast, hvert skudd eller hva det kalles, før det skal presteres om og om igjen med en kort og presis utførelse.

Golf er faktisk ikke så spesielt at det bare er golfproffene selv som kan skjønne hva de har av utfordringer når de skal prestere i tøffe konkurranser.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Jeg orker faktisk ikke å ramse opp alle de områdene hvor golf skiller seg fra de idrettene du nevner, og der hvor golf er helt spesielt. Noe kan jeg nevne i farten:
Ulike redskaper i bruk kontinuerlig, der spilleren må foreta et valg
Konkurranse over 20 timer fordelt på fire dager
Spilleren kan ikke snakke med hverken trener eller "lagkamerater" i løpet av en hel dag
Spilleren går 10-12 km. hver dag.
Underlaget for spilleren og ballens lie varierer hele tiden
Veien frem til målet er ulikt på hvert hull og for hvert slag

Med mere.....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Ingenting av det du skriver taler imot at golf hører hjemme i kategorien lavintensive, tekniske presisjonsidretter.

... og for flere av de andre idrettene av den typen kunne jeg godt skrevet like mange punkter om hvor spesielle de er.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: ET 2019

Post by Drizzit »

Kan dere vennligst ta denne debatten en annen plass?
Dere er nå så langt OT at det blir helt fjernt.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Drizzit wrote: 09 Oct 2019, 06:32 Kan dere vennligst ta denne debatten en annen plass?
Dere er nå så langt OT at det blir helt fjernt.
Men kan du og mange andre da i stedet skrive mye mer her? Det største problemet med dette forumet, er jo ikke at det kommer så mange innlegg som er OT, men at det kommer så få innlegg som er on.

De siste innleggene her har jo ikke forstyrret en pågående debatt om noe som helst, de har bare brutt stillheten.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Golfsnakk er helt tydelig ikke det forumet jeg hadde håpet på at det kunne bli nå, med de gode prestasjonene som nå heldigvis oftere kommer i norsk golf. Se på denne tråden:

Torsdag 3.10, for en snau uke siden, tok en nordmann ledelsen etter første dag i en ET-turnering! HALLO, FOLKENS!!! EN NORDMANN TOK LEDELSEN ETTER FØRSTE DAG I EN ET-TURNERING!! Må jeg rope? Er dere våkne? Det kom nesten ingen innlegg her. Gå tilbake i tråden her og se selv! Det var praktisk talt musestille, med bare noen få innlegg. Men skjønte ikke folk at dette var oppsiktsvekkende? Hvor ofte skjer det at en nordmann leder på ET?

Deretter datt dessverre vår mann igjennom, etter at -8 ble fulgt av +1 og +5, pladask ned gjennom feltet. Da var det noen av oss skrev innlegg om betydningen av mental trening og idrettspsykologi. Den debatten var da så OT at vi ble hysjet på av Drizzit, som selv ikke hadde skrevet ett eneste innlegg om den oppsiktsvekkende førsterunden til KKJ torsdag, ikke ett eneste innlegg om det som skjedde de neste dagene, og heller ikke ett innlegg etter turneringen.

Det første han skrev, det var å be andre holde kjeft, og det ble han deretter takket for! Folkens, ser dere hva slags forum dette er? Ønsker dere å ha det like musestille også neste gang en nordmann tar ledelsen på ET, eller hadde det vært morsommere dersom mange da skrev om tankene sine rundt prestasjonen?

Jeg hadde virkelig håpet på noe bedre da jeg begynte å skrive her igjen, etter noen års pause. Jeg hadde trodd at det nå, med flere nordmenn ute på de store tourene, var mange som ville diskutere golf på golfsnakk. Men når ikke engang turneringsledelse på ET er nok til å vekke engasjement og skriveglede, da er det bare å si god natt!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply