ET 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Siem disket seg selv i går for å ha spilt med ballplassering, når det ikke var det. Skulle hatt 10 straffeslag visstnok. Det er mildt sagt amatørmessig, og veldig merkelig at ingen sa ifra før det gikk for langt.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Reitan traff færre fw i dag, men traff mange greener. Puttingen derimot kunne vært bedre.

Er T31 før helgespillet.

Snittscoren gikk opp med over 1.3 slag i dag kontra i går. Åpenbart mye tøffere forhold ja
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET 2019

Post by furu »

Haha :D Ingen som har reagert på at Siem gikk rundt og flyttet på ballen hele tiden? Det går jo ikke an. Samtidig - de fleste går i sin egen verden og er hverken sosiale eller oppmerksomme.
Instagram @christianfuru
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Spillerne bør jo si fra til hverandre når de begår regelbrudd uten at de selv er klar over det. Jeg husket denne her, som var lett å søke opp, hvor Luke Donald sa fra til Rory med en gang, og sånn bør det være:

https://www.telegraph.co.uk/sport/golf/ ... nship.html
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

I dag så jeg den gode franskmannen Levy fire-putte fra 1 meter. Rett etterpå to-puttet Kaymer fra under 1 meter. Utrolig hva disse gutta får til!
Man kunne se på Levys oppstilling at han ville bomme. Hvordan er det mulig?
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: ET 2019

Post by eivaan »

Freud wrote: 18 Oct 2019, 21:48 I dag så jeg den gode franskmannen Levy fire-putte fra 1 meter. Rett etterpå to-puttet Kaymer fra under 1 meter. Utrolig hva disse gutta får til!
Man kunne se på Levys oppstilling at han ville bomme. Hvordan er det mulig?


Fordi han ville klare cuten ved å sette den første, alle skjønner jo d....at han ikke ville spille i helga, på hjemmebane!!!
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Så du mener at en erfaren spiller som Levy skalv av nervøsitet, og glemte alle innlærte rutiner foran en kort putt? Eller at han var sikker og glad for at han omtrent hadde klart cuten.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Reitan starter med birdie på hull 10


Sent from my iPhone using Tapatalk
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

-3 etter 10 :D


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Danske Joachim Hansen fikk en quintuppel bogey på hull 13 i dag, og falt ut av ledergruppen. På de tre neste hullene fikk han birdie! Hva skal vi kalle det? Tilfeldigheter eller mental styrke, eller....
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Det ble fire birdier på rad! Utrolig imponerende etter sammenbruddet på hull 13. Det skyldtes to elendige chipper som føk lavt over hele greenen og havnet i vannet. Ren udyktighet.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: ET 2019

Post by furu »

Alltid litt gøy når vi amatører ser proffene på ET og PGA misse putter, og tenke "den der var jo enkel!" :) Greenene er så helt vanvittig ufattelig mye raskere. Alle hellinger blir vanskeligere.

Nå kommer noen sikkert inn og sier "jeg har spilt på Mikla rett etter de klippet greenene for KM". Jada :)
Instagram @christianfuru
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: ET 2019

Post by stooy »

Jeg har spilt Ålesund GK når det er en uke siden sist klipp, ikke så lett det heller skal jeg fortelle deg!
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: ET 2019

Post by Lefthook »

furu wrote: 19 Oct 2019, 21:11 Alltid litt gøy når vi amatører ser proffene på ET og PGA misse putter, og tenke "den der var jo enkel!" :) Greenene er så helt vanvittig ufattelig mye raskere. Alle hellinger blir vanskeligere.

Nå kommer noen sikkert inn og sier "jeg har spilt på Mikla rett etter de klippet greenene for KM". Jada :)
Det er jo litt av sjarmen med golf på det høyeste nivået; de også slår elendige slag fra tid til annen. De gjør det bare "litt" sjeldnere enn oss andre.

Jeg har forøvrig spilt NM mid-amatør på Mikla på lynraske greener. Alt blir ikke mye vanskeligere, men det blir mye viktigere å holde innspillet på nedsiden av flagget, og misse på steder der det er mulig å stoppe ballen nære hullet. Den største utfordringen er dog å justere seg inn til de raskere greenene. Det ble enn haug med 3-putter og chipp & 2-putt den helgen for mitt vedkommende, av det slaget som jeg ikke har når jeg har hastigheten i kroppen. På søndag ettermiddag, med noen få hull igjen, slo jeg mitt første nærspills-slag som både kjentes rett ut og var rett. Derfra og inn satt det som det pleier, men før det hadde jeg sikkert lagt igjen 10-15 slag på dårlig nærspill.

Mange år tidligere spilte jeg samme turnering på Nes Verk / Arendal. Som oppladning tok jeg og et par andre en liten golftur rett i forkant der vi spilte Nøtterøy og Vestfold, hvor henholdsvis X og Y hadde spilt sine runder den sommeren. Nøtterøy var raskere enn jeg var vant med, og der briljerte X. Vestfold var tregere og der briljerte Y. Da vi kom til Arendal var det tilfeldigvis "min" hastighet på greenene. Jeg rundet de første 9 på 36 eller 37 slag etter usedvanlig god flyt på nærspillet og endte opp med en hederlig plassering. X og Y slet med å få ballen i hullet. Kun en av de klarte cuten, med liten margin.

Proffene er bedre på dette som på alt annet, men de spiller stort sett omtrent like raske greener hver helg. Og så har de 2-3 dager til å kalibrere seg inn hvis/når det behøves. Men det hender de sliter de også. På US Open, når USGA har gått bananas i å lage raske greener har det ofte vært mye dårlige puttestrokes å se etterhvert som stimpen tar av i helgen. Den jevne, fine pendelen forsvinner hos mange, og de begynner å misse putter som de vanligvis setter i søvne. Mange amerikanere sliter når de kommer til tregere greener i Europa, selv om det er enklere å gå fra raskt til tregt enn andre veien. Da Tiger want Masters i år forklarte han noe av suksessen med at han droppet innspillsrunden på onsdag. Han visste at greenene ville være mye raskere på torsdagen og ønsket ikke å bli feilkalibrert.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Neste uke er det siste turnering i år for våre tre, i Portugal. KKJ er nr. 1 på venteliste.

I ukens turnering er antagelig Reitan "Bogey-kongen" av Paris. Med tre hull igjen å spille har han 16 bogeyer. Han har enda flere birdies. Likevel er det klart at med så mange bogeyer kan han ikke klare å avansere eller beholde ET-kortet. Hvorfor han har så mange bogeyer vet vel andre.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Danske Joachim Hansen er antagelig "Birdiekongen", med i alt 23 birdier. Hansen er 29 år og nr. 205 på OWGR. Det ble svært spennende på backnine. Det kom en del bogeyer av alle typer i lederballen, der bl.a. Donaldson hadde en quintuppel på hull 2 (par3) og mistet motet etter det. Hansen derimot hadde ikke mistet motet etter gårsdagens fabelaktige opphenting, og var i ledelse (!) etter 16 hull. Så fikk han en dobbel på hull 17, og Colsaerts overtok ledelsen igjen og rotet seg ikke bort på de tre siste hullene. Hansen ble nr. 2 og Coetzee (S-A) nr.3.
Det var kaldt, overskyet og vindstille. En flott og vanskelig bane.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Lefthook wrote: 20 Oct 2019, 12:04 Mange amerikanere sliter når de kommer til tregere greener i Europa, selv om det er enklere å gå fra raskt til tregt enn andre veien.
Det lange innlegget ditt ovenfor her var veldig bra, med mange gode poenger! Det overordnede poenget ditt, som selvsagt stemmer, det er at det særlig er uvante forhold som gjør det vanskelig. Og den setningen jeg nå siterte fra innlegget, det var for å legge til hva som er noe av den mest hjelpeløse puttingen jeg kan huske fra enkelte amerikanske toppspillere.

Det har vært under noen utgaver av The Open, hvor arrangøren har måttet la greenene være trege fordi ballen ikke skulle rulle på greenene i mye vind. Da har spillere som til vanlig er gode puttere i USA, vært blant de dårligste i feltet. Da har de måttet takle både mer vind enn de er vant til og mye tregere greener. Da skiller det virkelig hvem som er gode til å omstille seg eller ikke, når forholdene er så annerledes fra det de møter uke inn og uke ut.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2019

Post by kevin »

Flott turnering av Reitan dette. 18.plassen ga drøye 19 200,- euro og han rykket opp til 144.plass på R2D. En veldig bra uke tee til green, langt bedre enn tidligere i år. Langt bedre på greenene også kontra tidligere i år. Alt dette på en av de tøffere banene de spiller i år.

Synd med den doble for JB Hansen på hull 17, hadde vært gøy om han hadde vunnet. Han har hatt en kjempesesong og endelig fått sitt gjennombrudd på ET. 2.plassen er karrierebeste

Krogh er også inne i neste ukes turnering i Portugal nå
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2019

Post by Freud »

Skal Reitan bli top-110 og klare ET-kortet neste år, så må han ikke bli dårligere enn nr. 3 i Portugal.
Si fra hvis min utregning er feil.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2019

Post by Snowman »

Jeg kjenner at jeg har mistet trua på at Reitan skal holde ut når han drar i gang noe bra. Det har vært et par ganger tidligere i år at jeg har våget å håpe på noe skikkelig bra fra han, og så har han rotet det til. Så da jeg kikket innom leaderboarden i dag og så at han hadde kommet seg til -4, klarte jeg ikke å ha trua på at det skulle vare. Og det gjorde det jo ikke heller.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply