The Open 2019

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: The Open 2019

Post by Snowman »

Freud wrote: 19 Jul 2019, 15:03 Golf er i hovedsak en teknisk idrett, i motsetning til de andre idrettene du nevner. I golf spiller også det mentale en viss rolle, men det gjør det i alle idretter. De andre idrettene du nevner domineres av egenskaper som fysisk styrke, kondisjon, spenst og taktikk. Bortsett fra i tennis der naturligvis teknikk er viktig. ... Jeg regner med at du og de andre (om det er noen) som leser dette, har registrert de mange dårlige slagene vi ser på Portrush. Med "dårlig" mener jeg altså at det er slurvete gjennomført med tanke på at disse spillerne ikke gjør annet enn å spille og trene golf, hele året, år etter år.
La meg ta en veldig teknisk idrett da, bowling. Det har jeg selv spilt som bedriftsidrett, med 239 poeng som pers, en serie der jeg fikk 8 striker.

Skulle jeg ut fra det kanskje ment at proffene, de beste i verden, som trener bowling hver dag, burde greid 300 poeng og 12 striker på rad i de fleste serier de spiller? Selvsagt ikke! Det de beste proffene der leverer, den miksen av vellykkede og ikke vellykkede kast, det aksepterer jeg som definisjonen på kvalitet, ut fra den idrettens egenart. De har uansett et veldig mye høyere bestenivå enn meg, og fremfor alt har de et helt ekstremt mye høyere lavestenivå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2019

Post by Freud »

Beklager at jeg blandet sammen Snowman og Kevin. Antagelig mener Kevin det samme som Snowman skrev....

Ellers er intet annet å tilføye enn at jeg i dag og i går (har sett 10 timer sammenlagt) har sett masse eksempler på det jeg kaller dårlige slag. Når spillerne selv med sitt kroppsspråk viser at de er misfornøyde med seg selv ("dette burde jeg ha slått bedre"), da er det ingen av amatørene her som er enige. De er nesten uansett fulle av beundring for hva proffene leverer, målt i forhold til dem selv. Og det er der den store feilen ligger. For proffer som ikke gjør annet enn å spille golf hele året, gjelder en helt annen standard. Den kan hver av oss sette, ut fra hva vi mener er mulig å oppnå for disse toppspillerne. Og det nivået er de ikke på ennå. De leverer rett og slett for mange dårlige slag. Men i golfen spiller det mentale en ganske stor rolle. "Det sitter i hodet".

Golf er dessuten i den særstilling at man der ikke har noen konkurrent å spille mot, mens man spiller (bortsett fra i sjeldne tilfeller av matchplay). Man spiller bare mot/med seg selv. Hva de andre i flighten gjør angår ikke spilleren direkte. "The loneliness of the golfplayer" er en realitet.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: The Open 2019

Post by Snowman »

Jeg håper at enten Lowry, Fleetwood eller Westwood kan lykkes nå i helga! Alle tre har jo vært nr. 2 majors tidligere, uten å vinne. Hadde vært gøy om en av dem vant sin første major nå.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2019

Post by GolfMickey »

Synd med Rory, nære, håper en ikke amerikaner vinner, Fleetwood hadde vært gøy, spennede spiller.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2019

Post by Lefthook »

Jeg heier på Westwood...
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: The Open 2019

Post by Jumper »

Er det Flatland som skriver under navnet Freud? Jeg må bare le av de bastante uttalelsene i sendingene om at det var et helt elendig slag etc. Sitter på hytta og streamer hele dagen, og jeg digger linksgolf med alle onduleringene, roughen osv.
Sveen
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 08 Jul 2016, 08:31
Hcp: 22,9
Hjemmeklubb: Gjøvik og Toten GolfklubbK
Has thanked: 3 times
Been thanked: 5 times

Re: The Open 2019

Post by Sveen »

Herlig å se disse gutta spille fra ekte rough, istedenfor den nedtråkkede hageplenen de kaller rough i USA.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

The Open 2019

Post by kevin »

Jumper wrote:Er det Flatland som skriver under navnet Freud? Jeg må bare le av de bastante uttalelsene i sendingene om at det var et helt elendig slag etc. Sitter på hytta og streamer hele dagen, og jeg digger linksgolf med alle onduleringene, roughen osv.
Flatland har jo egentlig mye golfkunnskap, men disse uttalelsene fra han er jo helt off. Han har båret bagen til Haugsrud på ET flere ganger, spilt mye golf og kommentert mye golf på TV.

Forståelse og en viss ydmyket for at man faktisk ikke ser alt på TV, vet hva spillerne prøver på og faktorer som påvirker, er lurt å ha med seg.

På linksbaner kan det også være svært små marginer mellom helteslag og fiaskoslag.

Kult med Westwood i toppen


Sent from my iPad using Tapatalk
Last edited by kevin on 20 Jul 2019, 15:11, edited 1 time in total.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: The Open 2019

Post by TheBigEasy »

Fleetwood, Westwood, Rose, Stenson, Koepka og Lowry er helt greit.
Bare det ikke blir J.B. Holmes..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: The Open 2019

Post by Snowman »

TheBigEasy wrote: 20 Jul 2019, 16:02 Fleetwood, Westwood, Rose, Stenson, Koepka og Lowry er helt greit.
Bare det ikke blir J.B. Holmes..


Sent from my iPhone using Tapatalk
Helst ikke Koepka heller. Jeg liker det ikke hvis amerikanerne tar alle major-titlene i år. Nå i The Open vil jeg helst ha en europeisk vinner.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2019

Post by Lefthook »

Heia Lee!
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: The Open 2019

Post by GolfMickey »

Lowry spiller som en drøm nå! hadde vært fett om han tok detta!
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2019

Post by kevin »

Spilte drømmegolf i dag, og så utrolig nære å gå på 62 slag. Koepka ser ut til å jage topplassering i en major denne gangen også.


Sent from my iPad using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2019

Post by Freud »

Så mye dårlig golf har jeg ikke sett før på en sisterunde. Men det var vel vinden eller nervene?
Molinari - fjorårets vinner - tok "en Hovland", og leverte dagens beste runde (-5) og avanserte fra 54. til 11. plass! Ellers hadde 90 % av spillerne en runde over par.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: The Open 2019

Post by azazel »

Freud wrote: 19 Jul 2019, 15:03 Med all den trening og konkurranser de bedriver, så burde etter min mening det rent tekniske vært bedre utviklet. Slå alle utslag i fairway, lande innspill (på under 200 m.) max. 5 m. fra pinnen, chippe mye bedre enn de gjør, sette alle putter på under 2 m. Jeg mener ikke å gjøre spillerne til roboter
Golf er en ute-idrett. Feks et vindkast når ballen er 30+ meter oppe i luften har faktisk en del å si. Og på putting er det svært mange variabler som spillerne bare må gjette seg til.

Det du forlanger greier selv ikke en robot. Var vel i fjor Mark Crossfield hadde en video med Titleist sin short game robot. Roboten slo flere slag hvor ballen ble plassert på millimeteren samme sted og med nøyaktig samme sving. Var ca 20 meter fra greenen, med lite vind og perfekt lie. Selv fra denne avstanden endte ballene mer enn fem meter fra hverandre...
Jumper wrote: 20 Jul 2019, 10:11 Er det Flatland som skriver under navnet Freud? Jeg må bare le av de bastante uttalelsene i sendingene om at det var et helt elendig slag etc. Sitter på hytta og streamer hele dagen, og jeg digger linksgolf med alle onduleringene, roughen osv.
Er svært fint å kunne styre audio selv. Jeg skifter alltid til et annet språk når ser viasat golf...
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: The Open 2019

Post by furu »

Hvis noen vil ha køller fra køllemakeren til en majorvinner, kan de besøke Derek Murray - https://www.foregolf.ie/ :) Verdens beste køllemaker.
Instagram @christianfuru
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: The Open 2019

Post by kevin »

Herlig med seier til Lowry


Sent from my iPhone using Tapatalk
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: The Open 2019

Post by Freud »

Til azazel: ditt eksempel med putting fra 20 meter har ikke noe med mine påstander å gjøre.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: The Open 2019

Post by azazel »

Freud: Glemte å spesifisere at dette var chipping over en bunker, med flagget ca 10 meter inn på greenen. Så da går jeg ut i fra at det gjelder? Eller kanskje du også mener at det er lettere å komme nærmere flagget fra 200 meter enn 30.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: The Open 2019

Post by Snowman »

Etter denne oppvisningen skal det vel mye til å komme utenom Lowry på neste års Ryder Cup-lag. Og da kan vi jo håpe på han og Rory som et skikkelig europeisk radarpar, siden de jo spilte samme for Irland i lagkonkurranser for juniorer:)
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Post Reply