PGA tour 2019/2020

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Ice »

Freud wrote: 09 Mar 2020, 22:07 Fjerde turnering på rad for Hovland. Kanskje også de to neste ukene? Et slikt tett program er høyst usedvanlig (korrigér meg gjerne), men vår mann er vel ung, sterk og sulten. Jeg tror det er dumt likevel.
Koreaneren Im spiller alt han kan delta i, men det har vel sine spesielle grunner.
Han sa vel etter seieren at han skulle ha en pause etter denne turneringen. Han nevnte ikke da WGC match play, men han visste vel ikke da hvor han ville ligge på rankingen.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Freud »

Vi skal ikke se bort fra at hans spill er og blir påvirket av at han har spilt tre turneringer på rad før The Players.

Det må være noe galt med OWGR, som gjør at Hovland - med det spillet han presterer - og de få turneringene han har spilt på PGA siden han ble proff høsten 2018, ligger så høyt som nr. 58 (!). Han ligger da - etter min betraktning - innenfor den gruppen av verdens beste der alle er "like gode", og det er mer eller mindre tilfeldigheter og dagsform som avgjør hvem som vinner. Er han virkelig så god?
Jeg mener fortsatt at det er noe galt med systemet i OWGR når man får relativt så mange poeng for en seier i en C-preget turnering som den i Puerto Rico.
FREUD-FAN1
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 25 Oct 2019, 11:14

Re: PGA tour 2019/2020

Post by FREUD-FAN1 »

Freud wrote: 10 Mar 2020, 16:29 Vi skal ikke se bort fra at hans spill er og blir påvirket av at han har spilt tre turneringer på rad før The Players.

Det må være noe galt med OWGR, som gjør at Hovland - med det spillet han presterer - og de få turneringene han har spilt på PGA siden han ble proff høsten 2018, ligger så høyt som nr. 58 (!). Han ligger da - etter min betraktning - innenfor den gruppen av verdens beste der alle er "like gode", og det er mer eller mindre tilfeldigheter og dagsform som avgjør hvem som vinner. Er han virkelig så god?
Jeg mener fortsatt at det er noe galt med systemet i OWGR når man får relativt så mange poeng for en seier i en C-preget turnering som den i Puerto Rico.
Kan du rangere de du mener er de 30 beste i verden etter ditt system? Sier på ingen måte at Hovland har per dags dato noe å gjøre blant disse, men litt spent på hvem du mener fortjener plass her.
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Ice »

Freud wrote: 10 Mar 2020, 16:29 Det må være noe galt med OWGR, som gjør at Hovland - med det spillet han presterer - og de få turneringene han har spilt på PGA siden han ble proff høsten 2018, ligger så høyt som nr. 58 (!). Han ligger da - etter min betraktning - innenfor den gruppen av verdens beste der alle er "like gode", og det er mer eller mindre tilfeldigheter og dagsform som avgjør hvem som vinner. Er han virkelig så god?
Jeg mener fortsatt at det er noe galt med systemet i OWGR når man får relativt så mange poeng for en seier i en C-preget turnering som den i Puerto Rico.
På spørsmålet ditt om han virkelig er så god, så mener jeg ja, han har bevist over mange turneringer, deriblandt 2 majors at han har noe oppe i top 50 å gjøre. Poengene han fikk for seieren, er vel det laveste du kan få på pga-touren, så dette er ikke alene grunnen til at han ligger der han ligger, men mange top15 plasseringer i sterke startfelt, er like viktig.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Snowman »

Hvilken idrett er det da som har et bedre rankingsystem enn OWGR i golf? Er det ATP-rankingen i tennis? Er det FIFA-rankingen i fotball? Eller hva som helst, bare fortell ...
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Freud »

Svar på spørsmål:
1) Jeg kan godt ramse opp de jeg mener er de 30 beste, men det tar for mye tid, og det er uinteressant for Golfsnakk hva jeg mener. Jeg kan nevne 15-20 navn blant top50 på OWGR som jeg mener ikke hører hjemme der, målt ut fra både dagsform og resultater det siste året.

2) Det blir whataboutisme å skrive om rangeringssystemer i andre idretter. Dette dreier seg om golf. Min mening om OWGR er a) rulleringen bør gå over max. 1 år, ikke 2, b) det bør være større forskjell i poeng på turneringer med svært ulik kvalitet, c) det siste halvåret bør telle mye mer enn det halvåret som er lengst bort i tid (i dag er det vel 13 uker?), d) The Masters med bare ca. 80 deltagere - inkl. 30 "middelmådigheter" - er overhypet.
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Ice »

Freud wrote: 10 Mar 2020, 22:00 Svar på spørsmål:
1) Jeg kan godt ramse opp de jeg mener er de 30 beste, men det tar for mye tid, og det er uinteressant for Golfsnakk hva jeg mener. Jeg kan nevne 15-20 navn blant top50 på OWGR som jeg mener ikke hører hjemme der, målt ut fra både dagsform og resultater det siste året.
Du synes det er merkelig at Hovland er blandt de 60 øverste, han har skaffet alle poengene sine siste året, samtidig mener du at 15-20 av de foran ikke hører hjemme der. Hvor ser du for deg at Hovland ville være i ditt system?
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Ice »

Forøvrig sender GolfTV egen Hovland feed, hvor alle slagene hans sendes direkte.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by azazel »

Freud wrote: 09 Mar 2020, 22:07 Fjerde turnering på rad for Hovland. Kanskje også de to neste ukene? Et slikt tett program er høyst usedvanlig (korrigér meg gjerne), men vår mann er vel ung, sterk og sulten. Jeg tror det er dumt likevel.
Koreaneren Im spiller alt han kan delta i, men det har vel sine spesielle grunner.
Morsomt hvordan du svært ofte forandrer totalt mening ut i fra om hvordan dette kan spinnes negativt. I slutten av forrige sesong var det helt latterlig at ikke de norske hadde spilt hver eneste uke hele sesongen.

Dumt iforhold til hva? Meningen var nok å ha noen uker pause nå. Men pga seieren har planene naturligvis endret seg helt. Nå må han så klart benytte seg av sjansen til å spille i disse store turneringene. Feks i uken etter seieren hadde det nok vært best å ta seg fri og heller spart seg til de store turneringene han da ble kvalifisert til. Men da hadde han allerede forpliktet seg.

Både i forrige uke og denne uken er han i featured group. All mediadekning etc rundt ham nå kan være mye mer verdifull både sportslig og i penger enn en høy plassering i en av disse turneringene. Spesielt når det skjer i så store turneringer. Og hvis han skulle gjøre det bra så er pengepremiene feks denne uken femdobbelt av uken han vant...

Men blir veldig viktig at teamet rundt ham er flink til å skjerme han i dagene mellom turneringene i disse ukene slik at han får litt hvile.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Freud »

Det er mye rart med hvordan OWGR beregnes. Ta en titt på denne oversikten for Hovland. Den gir alle relevante opplysninger om hvordan poengene beregnes: http://www.owgr.com/en/Ranking/PlayerPr ... erID=18841

Med bare 26 tellende turneringer for Hovland (20 PGA, 4 ET og 2 KF) bruker OWGR likevel en divisor på 40, som er det minste tallet de kan bruke. Det gir VH en fordel. Nesten alle de andre på top100 har en divisor som er lik antallet spilte turneringer, som oftest 45-50. Jeg synes det er merkelig at seieren i Puerto Rico ga ham 24 poeng, mens andre gode resultater i langt sterkere felt bare gir ham under 10 poeng. Se selv og døm. "The winner takes it all", typisk amerikansk.
Ice
Forumvant
Forumvant
Posts: 70
Joined: 22 Jul 2019, 22:44
Has thanked: 3 times
Been thanked: 11 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Ice »

Freud wrote: 11 Mar 2020, 13:30 Det er mye rart med hvordan OWGR beregnes. Ta en titt på denne oversikten for Hovland. Den gir alle relevante opplysninger om hvordan poengene beregnes: http://www.owgr.com/en/Ranking/PlayerPr ... erID=18841

Med bare 26 tellende turneringer for Hovland (20 PGA, 4 ET og 2 KF) bruker OWGR likevel en divisor på 40, som er det minste tallet de kan bruke. Det gir VH en fordel. Nesten alle de andre på top100 har en divisor som er lik antallet spilte turneringer, som oftest 45-50. Jeg synes det er merkelig at seieren i Puerto Rico ga ham 24 poeng, mens andre gode resultater i langt sterkere felt bare gir ham under 10 poeng. Se selv og døm. "The winner takes it all", typisk amerikansk.
Hvilken fordel mener du Hovland har av at OWGR deler på minimum 40 turneringer? Hvis det hadde vært f.eks 25, så ville han vært top 30.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Keyser »

Eh? Fordel for VH at de bruker 40 som divisior??

Summen av poengene hans er 84.73. Han har en "average points" på 84.73 / 40 = 2.118.
Hadde de brukt 26 som divisior hadde han hatt 3.63 "average points" og vært på 27 plass på verdensrankingen?

De bruker vel 40 som divisor for at ikke en eller annen journeyman skal vinne en turnering og havne topp-10 i verden?

At Wyndham er på ca 10 nå, skyldes gradvis reduksjon fra originalt 13.20. Såvidt jeg jeg forstår får man 30% av turneringen ranking pints for en 4. plass. Majors gir 100 ranking points til vinner, Wyndham ga 44, Puerto Rico ga 24.
</Keyser>
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by kevin »

Hater når fakta ødelegger en diskusjon :D
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Freud »

Jeg har uttrykt meg klossete. Jeg mente å si at de andre må finne seg i at alle turneringene deres teller, også som divisor, altså 45-50. VH har bare spilt 26 turneringer og gjort det ganske bra. Jeg forestiller meg at dersom han hadde spilt like mange turneringer som de andre, så hadde han måttet ta med rubbel og bit, også en del dårlige resultater som han utvilsomt ville ha fått med 20 flere spilte turneringer. Klossete formulert igjen, noe jeg beklager.

Mitt hovedpoeng er dog at det er noe galt med OWGR at en førsteplass i en C-preget turnering (Puerto Rico) gir nesten dobbelt så mange poeng som en fjerdeplass i en turnering av mye høyere kvalitet (Wyndham). Å vinne med ett slag (som er ganske vanlig i disse turneringene) viser at man er på samme nivå som de nærmeste. Da bør heller ikke forskjellen mellom 1. og 2.-5.plass være så stor som den er.
At en major gir 100 poeng er meningsløst, sammenlignet med store turneringer der feltet er både større og av minst like god kvalitet. Arnold Palmer ga 66 poeng til Hatton, og WGC-seire ga 70 poeng til McIlroy og Reed. Etter min mening er det en større prestasjon å vinne der enn å vinne The Masters. Men det er det nok ingen som er enig i.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Snowman »

Dette blir bare for dumt, Freud. Det med at seire er mye bedre enn andreplasser, det er jo helt vanlig idrettslig logikk. Og at de pr definisjon viktigste turneringene teller mest, sånn er det jo stort sett også i alle andre idretter. I mange idretter hvor ett eller noen få land dominerer, er det jo viktigst og mest prestisjefylt å vinne OL, selv om de beste nasjonene bare får ha med noen få utøvere.

Jeg syns faktisk OWGR gir en god balanse mellom mange ulike hensyn, blant annet at man får svært ulik uttelling for ulike turneringer, avhengig av type tour, turneringens prestisje og styrke på startfelt.

Dessuten, til de tingene du har tatt opp om Hovland, så er det mer enn dette med antall tellende turneringer som ikke gjør det lettere for ham, men tvert imot vanskeligere. Du syns Hovland ligger for høyt, men samtidig kritiserer du at det er 2-årsrullering. Men Hovland har jo nesten alle poengene sine fra det siste året, så han ville jo ligget høyere dersom poengene fra i forfjor ikke hadde telt med.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Birdieplayer
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 425
Joined: 11 Mar 2012, 12:35
Hcp: 8,0
Been thanked: 2 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by Birdieplayer »

"Demokrati er den verste styreformen. Bortsett fra alle andre som er prøvd..."

Innafor sport i USA er de lidenskapelig opptatt av tall og statistikk, PGA har nok vurdert cirka 1million muligheter, og landa på denne. Ferdig snakka.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by kevin »

"Grunnet situasjonen rundt coronaviruset drar vårt team hjem fra USA i dag. The Players er foreløpig satt opp til å gjennomføres, så kommentering hjemmefra skjer isåfall som planlagt. Mer info kommer. #ESNgolf"

Ting endrer seg fort for tiden
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by kevin »

-2 etter 4 hull på Hovland. Det paret han gjorde på hull 1 var helt utrolig.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by azazel »

Nyeste nå er vel at de skal gjennomføre, men at er bare i dag det er tilskuere.

Kjempestart av Hovland. Hadde ikke trodd det etter to slag på hull 1... :D

Er dette med en featured group på norsk som er bare for abonnementer og bare følger Hovlands gruppe nytt på golf.tv? Mens den virkelige featured groups som er gratis sender ikke Hovland...?
Mange penger å tjene på nordmenn? :P
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: PGA tour 2019/2020

Post by kevin »

dagens første bogey kom på hull 8. Dårlig utslag på det tøffe par 3 hullet. Lå ikke bra i bunkeren der, men greit nok med bogey der.
Post Reply