ET 2020

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
azazel
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 228
Joined: 07 Jun 2018, 15:12
Hjemmeklubb: Fana
Has thanked: 8 times
Been thanked: 30 times

Re: ET 2020

Post by azazel »

Imponerende start på sesongen av MV Lee, men bør nevnes at de to beste resultatene var i Australia, og tredje beste var i Sør-Afrika. Den eneste turneringen han har spilt hvor var en del spillere med litt bedre kvalitet så misset han cut'en.

Hva er begrunnelsen for at ET spiller turnering i Australia?
Arabiske landene skjønner jeg. Mye penger og vinter i Europa. Og relativt nærme. Men Australia...? Skulle tro det ødelagte ET "produktet", mer enn det hjelper å promotere det? Skulle likt å se TV-seer tallene på alle disse turneringene i "fjerne østen". Har liten tro på at er mange som ser på. Selv folk fra Australia gidder nok ikke se på ettersom de tross alt har en egen turnering i Asia. Merker at for min egen del påvirker det negativt i forhold til å se på ET andre uker med større turneringer.

Syntes nesten synd på de lavt rankete som føler at de er nødt til å dra hele den veien for å prøve samle poeng. Med dyr lang reise og tidsdifferanse som kommer til å sitte i kroppen i flere uker.

107 av 144 deltakere i år var fra Australia eller New Zealand...
Fra andre land enn disse to er 4 stykker i topp 200 på OWGR rankingen: 75, 177, 185 og 193
Viser vel klart at dette er ikke noe spillerne på ET har lyst å være med på?

Brannene kan så klart ha påvirket lysten denne sesongen, men i fjor i samme turnering var 93 av 156 fra Australia og New Zealand. Så ikke stor forskjell. Ser det var en turnering der i desember også, da var 118 av 156 fra Australia og New Zealand.
Av de fire beste Australske golfspillerne spilte to av dem i desember turneringen (som sikkert hadde mest å gjøre med at PGA hadde pause og de skulle uansett hjemover på juleferie?), og ingen av dem spilte denne.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

ET lever litt på nåde og godvilje fra andre tourer, som Sunshine tour, Asia tour og PGA Australia i vinterhalvåret. Uten samarbeid med de, hadde nok turneringskjemaet sett helt annerledes ut.

Denne turneringen er en av de svakeste og med minst premiepott, men samtidig gir en seier 2 års excemption og det burde lokke de med lavere ranking. Turneringen er også i en periode hvor de med dårlig ranking, ikke kommer med i andre enn denne. Da kan man fint reise ned i god før, trene, spille turneringer på andre tourer og være godt forberedt til denne. Eller man kan reise til Syd-Afrika og spille CT istedenfor, som noen gjorde denne uka.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Enig med azazel. ET i Australia er en bastard. Det tar mange dager å bli kvitt jetlaget. Og arrangørene setter av 50-100 plasser til "nationals".

Nok av fine baner med gode forhold i landene rundt Middelhavet om vinteren. Det vet alle norske som har vært i dette området på den tiden. Men det er vel vanskelig å finne arrangører og premiepenger.

Om halvannen uke er det den store WGC i Mexico, sammen med PGA. Uken deretter er det ordinær ET-turnering i Oman.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2020

Post by Snowman »

Sterkt av Finland å ha 3 stk inne på topp-11 etter tre runder i Oman.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Og Danmark har 5 som klarte cuten, Sverige 2. Norge hadde ingen deltagere....
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2020

Post by Snowman »

Vi hadde jo med 3 mann i denne turneringen i fjor. Skikkelig kjipt at ingen av dem greide å beholde ET-kortene sine.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

Ganske svakt startfelt hvor man behøvde ikke ha full kategori for å komme med. Tror Reitan var 8. eller 10.reserve. Denne uka ble det litt ekstra styr rundt de plassene, da Gagli og Molinari fikk startnekt pga mistanke om Korona virus. Da fikk to av reservene, Sjöholm og De Jaeger plass. Så kom svaret på testene, og de var negative for begge italienerne, og dermed fikk de starte allikevel. Gikk ut sist på torsdag. Så det er 146 spillere i feltet.

Både Sjöholm og De Jaeger klarte cut. Det samme gjorde Gagli og Molinari.
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2020

Post by Snowman »

Det var en kjempestor opptur da Hovland og Ventura sikret seg PGAtour-kortene, og deretter tidenes største norske golfopptur da Hovland nettopp vant en turnering. Men ...

Da må det samtidig være greit å mene, som jeg gjør, at det var en stor skuffelse og nedtur å miste alle de tre vi hadde på ET. Det gjør det så mye kjedeligere å følge med at nesten ingen gidder, og på TV har de ikke engang norsk kommentator.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2020

Post by Snowman »

Men det var gøy å se på i dag, selv uten nordmenn. Han der 21-åringen Sami Välimäki, for en kald fisk under press!!
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

I hans 6.turnering på ET. I tillegg har han kun spilt CT 4 ganger. Gøy å se at det gror godt i de nordiske landene for tiden.

22 år gammel nordmann vinner på PGA
18 år gammel danske vinner på ET
21 år gammel finne vinner på ET
26 år gammel svenske vinner på CT

alt i løpet av 3mnd.
Last edited by kevin on 02 Mar 2020, 12:14, edited 2 times in total.
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Gror og gror, fru Blom....
På OWGR har Norden disse spillerne blant de 150 beste:
Stenson nr. 29
Hovland nr. 60
Kinhult nr. 99
Norén nr. 101
Bjerregaard nr. 109
Olesen nr. 136 (på vei ut av golfen?)
Søderberg nr. 149

I mine øyne er dette katastrofalt dårlig, av fem land samlet. Syv spillere blant verdens 150 beste!
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: ET 2020

Post by Jumper »

Fem land, men som totalt kun har 27 mill innbyggere. Spania, Italia, Frankrike og UK har alle 60+ millioner, samt mye bedre forhold for golf enn oss her i Nord. USA har 300mill flere innbyggere enn Norden. Hva er det egentlig man skal forvente? Som Kevin nevner så er det unge spillere som vinner på ET nå. De er på vei oppover på rankingen med lange steg!
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: ET 2020

Post by Snowman »

Det er dessuten mange flere enn topp-150 i verden som er med på å gjøre TV-sendingene spennende. På ET i dag var det hele 11 mann som var ranket dårligere enn topp-150 i verden blant de 14 på T10 eller bedre. Og de som endte topp-5 i turneringa, var alle utenfor topp-150 i verden.

For min del, jeg syns det er stas med alle spillere som er gode nok til å være med i TV-sendte turneringer, ikke minst når de også spiller bra nok til å synes mye i ruta. Av nordiske spillere i dag fikk både Välimäki, Korhonen og Højgaard bra med TV-tid.
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Kommentaren til Jumper var ventet. Men det blir for enkelt å vurdere plasseringer på rankingen ut fra innbyggertall og klima. Noe av mitt poeng er at de fleste av de nevnte spillerne er på jevn fart nedover lista. Og noen har falt helt ut, eller ligger på 150+.

Snowmans innlegg og forsvar for ET deler jeg helt. Jeg ser så mye ET som jeg kan, og gleder meg over det. Dette er "våre gutter". Jeg føler mer tilhørighet til disse spillerne enn de jeg ser på PGA. Noen av dem kunne sikkert ha spilt fast på PGA om de hadde satset på det, men velger ET likevel. Det skyldes antagelig familiære grunner, og at de ikke er så grådige. Pengepremiene på ET er mer enn store nok til å bli millionær.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

Å liste opp hvilken plassering enkelte spillere har på verdensrankingen, har iallefall ingenting med hvor bra/dårlig det gror i nordiske golf
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Det er jeg enig i, fordi når det "gror" så er man i en voksefase. OWGR sier noe om hvor man står etter at man er ferdig med å vokse.
Men det blir likevel meningsløst å si at det gror godt i nordisk golf, når vi ikke sammenligner dette med andre land. Alt er relativt. For hver nordisk golfspiller som gror, og spiller på lokale tourer, finnes det sikkert 1 000 på samme nivå i resten av verden. Hva er det som avgjør hvem av disse som vil lykkes? TALENT.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

Ingen norske med i Qatar denne uka heller. Neste uke er det Kenya og der hadde Reitan kommet med, men er ikke påmeldt. Tage er 4.reserve der foreløpig. Bør ha god sjanse til å komme med, men gjenstår å se om han da stiller

Svakt felt i Qatar, kun 12 topp-100 spillere. Mulighet for de nordiske unggutta igjen til å kjempe i toppen
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

Kanskje er det tvillingbror Nicolai Højgaard som skal skinne denne uka? spiller på invitasjon igjen og er -7 etter 15 hull.

edit: ferdig på -7 og leder
Freud
Guru
Guru
Posts: 2535
Joined: 20 Jun 2013, 14:27
Been thanked: 21 times

Re: ET 2020

Post by Freud »

Forrige ukes vinner Valimäki ligger som nr. 38 etter første dag. I forrige uke lå han som nr. 101, så han er i rute.
Sverige har med 9 spillere, Finland 4 og Danmark 4. Tilnærmet tragisk for norsk golf.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: ET 2020

Post by kevin »

Mange nordiske med oppe i toppen i dag. Banerekord av Björk, som kanskje spiller sin beste runde på et par år.

Turneringen i Kenya neste uke er avlyst pga Korona-viruset
Post Reply