Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by smedhaug »

Heisann!

Usikker på om jeg traff rett underforum, men det passer kanskje allikevel.

Ble veldig bitt av golfbasillen for et par år siden og spilte ganske mye, i fjor slet jeg veldig med en håndledd/albueskade som gjorde at det ikke ble så mye spill på meg. Har tenkt å starte igjen nå, men jeg har et par spørsmål angående veien nedover i handicap.

Jeg har slitt med å komme meg ned i handicap da jeg slår vekk endel baller. Hvis jeg kommer meg ut ifra utslaget uten nevneverdige problemer går det ofte bra, men jeg har mange flotte slag inni skogen :D Jeg føler nå at jeg har begynt å få litt mer kontroll etter x antall timer på driving range, men jeg lurer fremdeles på, er det lurt å droppe driver og evt 3-wood?

For referansens skyld har jeg 30 i hdcp og jeg slår et 5-jern sirkus 170 meter, 3-wood er vel rundt 210 kan jeg tenke meg, driver er et rent lotteri. Selvfølgelig er avstandene veldig avhengige av treff da det kan være noe, tja, tvilsomt :roll:
krishanssen
Forumvant
Forumvant
Posts: 57
Joined: 29 Jun 2016, 09:50
Hcp: 15,5
Hjemmeklubb: Bærum GK
Been thanked: 6 times

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by krishanssen »

Det beste er vel å spille med de slagene du har kontroll på i baggen, så det høres ut som at det kan være en idé å ta bort høyrisikokøllene.

Jeg er for øvrig i samme situasjon som deg, men tviholder på driveren rett og slett fordi jeg tar det som trening. Å skrive seg ned er ikke alt (selv om det er det vi vil!)
Callaway Rogue ST Max
Titleist 816 5W og 4H
Takomo 101T 4-PW, C-Taper Lite
Titleist Vokey SM9 50,54,58
Garmin Approach X40
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by liverglimt »

Dette er enkelt. Prøv deg fram. 5 wood eller en 3-4-5 hybrid som utslagskølle kan være veien å gå. Dessverre så er det slik at de fleste har for lav loft på sin driver. Det gjør at ballen slicer enda mer enn den trenger. Det kan også hjelpe å kappe driveren for å få litt kortere kølle, anbefaler å gå til noen som kan det. Så får du den revektet i samme slengen. :)
smedhaug
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 28 Jan 2015, 21:37

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by smedhaug »

liverglimt wrote:Dette er enkelt. Prøv deg fram. 5 wood eller en 3-4-5 hybrid som utslagskølle kan være veien å gå. Dessverre så er det slik at de fleste har for lav loft på sin driver. Det gjør at ballen slicer enda mer enn den trenger. Det kan også hjelpe å kappe driveren for å få litt kortere kølle, anbefaler å gå til noen som kan det. Så får du den revektet i samme slengen. :)
Tror jeg går tilbake til å kun bruke 5-jern eller 3-wood som utslagskølle, avhengig av hull og hvor stor tro jeg har den dagen. Dette med forkortning har jeg forsåvidt vurdert jeg også. Hovedproblemet mitt med drivere tror jeg er at jeg ikke har trent nok med det og at jeg ikke har blitt custom-fittet til drivere.

Har hatt følgende drivere:
Cleveland launcher Xl270: Altfor "myk" og lett, kan liksom ikke kjenne hvor hodet er når jeg svinger, føles helt tilfeldig ut om jeg treffer bra eller ikke
Callaway X2 Hot: Mindre myk, men føler fremdeles ikke at jeg kan kjenne helt hvor hodet er.

Sammenligner man det med 3-wooden, en callaway big bertha 3-wood som føles tung og stiv ut (har stiff skaft, driverne er regular) så er dette veldig mye bedre. Tyngden gjør at jeg føler at jeg har mer kontroll og at det er lettere å svinge med. Hadde nok vært lettere å slå med en 3-wood med litt større hode, men følelsen av denne køllen når jeg slår er veldig mye bedre.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by Rotten »

Tipper du kan få forskjellige svar, avhengig av hvem du spør :) Jeg tenker det avhenger litt av hva du vil med golfen. For meg ville det være utenkelig å droppe driveren, selv om den til tider har vært veldig skjev. Ette mye trening er den nå rettet opp. Dette gjør at potensialet for å score bedre er mye høyere siden innspillene blir lettere. Men dersom det viktigste er å holde ballen i spill akkurat NÅ, og du ikke har tenkt å trene litt systematisk fremover for å rette opp svingfeilene, så får du nok mye mer glede ut av golfen med å slå kortere fra tee og heller lande oftere på kort gress. Sååå gøy er det tross alt ikke inne i skogen :D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
liverglimt
Guru
Guru
Posts: 1542
Joined: 26 Jul 2014, 22:19
Hcp: 7
Location: Ullensaker
Has thanked: 89 times
Been thanked: 16 times

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by liverglimt »

Etter din beskrivelse så har du for lett skaft i driveren om du ikke kjenner den i svingen.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by mciljoy »

Jeg ville fortsatt å slått driver om jeg var deg. Litt fordi det er gøy og litt fordi det ikke er noe å vente med hvis du vil slå driver i fremtiden.

Score-messig gjør det veldig liten forskjell. Vil tippe at jeg i snitt tjener et slag eller to på 18 hull med driver i baggen vs kun rescue f.eks.

Personlig synes jeg en rescue med lite loft (min har 17 grader) er det tryggeste fra tee. Denne gir godt med lengde og er lett å kontrollere pga relativt kort skaft.

Men som det sies over; prøv deg frem og finn ut hva du treffer mest fairway med, samtidig som du passer på å trene med driver ;-)
Affe
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 03 Oct 2016, 11:17

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by Affe »

Kjenner meg godt igjen i dette. Jeg sliter veldig med driver, 95% går ut høyre. Men vil ikke gi slipp på den da det er en herlig følelse de få gangene du virkelig treffer sweet spot og ballen suser avgårde. I det siste spiller jeg mye ut med 6 jern da gåt bare 1 av 10 slag ut til høyre og ikke omvendt som på driveren. :lol: Har vurdert å kjøpe ny driver men usikker om det hjelper noe særlig. Har fått litt pro hjelp med driveren men hjelper lite. Mulig jeg ikke trener nok.
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by jenstf »

Jeg har fortsatt driveren i baggen, men har erstattet 3 wood med en 2er-hybrid. Driveren brukes dog mest på rangen.
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Bedre å droppe driver/3wood for høy handicap?

Post by GolfMickey »

Anbefaler ingen å droppe driveren, den er veldig viktig på baner med litt lengde på hullene, innspillene blir lange, og de lange par 4 blir håpløse å nå på 2.
Post Reply