Målsetning 2018

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
KongHorne
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jan 2016, 16:11

Re: Målsetning 2018

Post by KongHorne »

Niggen wrote:1: Spille stabile runder, slik jeg til dels begynte med i fjor.
2: Jobbe mer med banestrategi og oppstilling før utslag.
3: I fjor var målet å spille flest mulig runder under 100 slag. I år er målet flest mulig runder rett rundt 90-tallet. Min beste runde i fjor var 85, men da følte jeg at jeg hadde litt stang inn : )
4: Komme meg under 20 i hcp (har 21 nå)
Til slutt det viktigste;
5: Bli trygg på chipping. Mitt absolutt største forbedringspotensiale ligger her. Før var jeg bestevenn med sandwedgen, men vi har blitt mer og mer fiender med årene. Ligger kanskje litt på det psykiske plan, men må jobbe hardt for å finne tilbake til gleden med å chippe. Tips mottas med takk : )
Tips til punkt 5: Prøv å chippe med 50-graderen. Jeg har chippet med sandwedge’n i årevis, med vekslende hell. Ble tipset om å bruke en kølle med mindre loft, og begynte 50-graders prosjektet. Det gav umiddelbare resultater. Ikke like avhengig av lie’en. Opplever mye crispere balltreff, får fin høyde og ikke for mye rull. Gjør et forsøk og se om du klarer å legge ballene nærmere pinnen. Jeg sjekket statistikken min i Golfshot. Med SW scrambler jeg kun 25%, hvis jeg kan løfte dette til f.eks. 50 eller 75% vil jeg hente 5-6 slag hver eneste runde. Ingen andre slag eller situasjoner der det er mulig å hente så mye pr runde.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Målsetning 2018

Post by PlayerG »

KongHorne wrote:Med SW scrambler jeg kun 25%, hvis jeg kan løfte dette til f.eks. 50 eller 75% vil jeg hente 5-6 slag hver eneste runde
Hårete målsetning 8-) https://www.pgatour.com/stats/stat.130.html
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Målsetning 2018

Post by Keyser »

Scrambling betyr vel egentlig at man berger par ved GIR-miss, mens chip-og-en-putt er vel kanskje det KongHorne tenker å spare slag på?
Jeg har feks scrambling på 34%, mens Chip-og-en-putt på 54% i år (små greener på Bjørnefjorden spiller inn)
</Keyser>
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Målsetning 2018

Post by PlayerG »

Ser ut som det nærmeste man kommer en slik statistikk er PGA-tourens "scrambling from 10-20 yards" https://www.pgatour.com/stats/stat.368.html.

Litt uklart om dette inkluderer bunkerslag.
KongHorne
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jan 2016, 16:11

Re: Målsetning 2018

Post by KongHorne »

Keyser wrote:Scrambling betyr vel egentlig at man berger par ved GIR-miss, mens chip-og-en-putt er vel kanskje det KongHorne tenker å spare slag på?
Jeg har feks scrambling på 34%, mens Chip-og-en-putt på 54% i år (små greener på Bjørnefjorden spiller inn)
Jeg ser at scrambling målsetningen er i hårete laget, men det er nok chip+1 putt kontra chip+2 som utgjør disse 5-6 slagene per runde.
Niggen
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 23 Jun 2015, 17:16
Has thanked: 5 times
Been thanked: 10 times

Re: Målsetning 2018

Post by Niggen »

Skrev mine målsettinger her i vår.....tid for en oppsummering!

1: Spille stabile runder, slik jeg til dels begynte med i fjor. Resultat: Oppnådd! Mer stabile runder, som ønsket.
2: Jobbe mer med banestrategi og oppstilling før utslag. Resultat: Bedre på banestrategi. Fortsatt dårlig på korrekt oppstilling. Det må bedres til neste år. Ikke oppnådd
3: I fjor var målet å spille flest mulig runder under 100 slag. I år er målet flest mulig runder rett rundt 90-tallet. Min beste runde i fjor var 85, men da følte jeg at jeg hadde litt stang inn : )
Resultat: Oppnådd. Ligger nå stabilt på ca 92 slag fra "rød" tee. Beste runde fra gul tee var 93 slag. Da var jeg stolt etterpå : ) Beste runde i år: 87 (På Bærheim, Sandnes) Kun 4 runder i år over 100 slag.
4: Komme meg under 20 i hcp (har 21 nå) Resultat: Oppnådd! Var nede i 17,8 men har jobbet meg oppover igjen i det siste, og ligger på 18,5
Til slutt det viktigste;
5: Bli trygg på chipping. Mitt absolutt største forbedringspotensiale ligger her. Før var jeg bestevenn med sandwedgen, men vi har blitt mer og mer fiender med årene. Ligger kanskje litt på det psykiske plan, men må jobbe hardt for å finne tilbake til gleden med å chippe.
Resultat: Delvis oppnådd. Nå er det ikke slik at jeg svetter og blir klam i henda av sandwedgen. Vi er fortsatt ikke bestevenner, men heller ikke fiender : ) Bruker mest texaswedgen min.
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Målsetning 2018

Post by Keyser »

>Trene mer nærspill og putting. Her må det være mulig å forbedre seg et par slag. Driving range er kjeeeedelig
Nai, blir fint lite trening, mest spilling

>Herje på NSG-tour'en
Tja, fikk nå rasket med meg et regionsmesterskap (med tynt felt) og en landskamp, men herjing??

>Topp 10 i KM herrer
11. plass, slått av min "nemesis" i turneringer (samme score, han hadde beste "siste 36")

>Vinne KM senior
2. plass etter kanskje den mentalt tøffeste finalerunden jeg har spilt. Tapte med 1 slag for nevnte "nemesis" (og god golf-kompis). Avgjort på siste hull

Handicapmessig startet jeg på 7.5, makset på 8.6, endte på 7.1.
52 stk 18-hulls runder.
Nest beste snittscore (+11.8) jeg har hatt (men har spilt mange flere lengre ukjente baner for første gang i år)
Må skjerpe lange utslag til neste år
Og håper kneet ordner seg til neste år, tror det kan ha hemmet meg litt...
</Keyser>
User avatar
jenstf
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 134
Joined: 29 Jul 2014, 20:17
Hcp: 29.7
Hjemmeklubb: Mørk GK
Location: Spydeberg

Re: Målsetning 2018

Post by jenstf »

Oppsummering:

* Spille mer - fail, kan telle antall runder på en hånd
* Trene mer - fail, like lite som antall runder
* Melde inn guttungen som treningskamerat og markør - Ja, og han trives på banen. Så det må det blir mer av neste sesong.
* Ikke avslutte nok et år med 54 i hcp - Endelig, etter fire år, fikk to gode runder meg til hcp 37
  • Callaway FT Optiforce 460cc @ 12.5°
  • Callaway Big Bertha Alpha 815 2h @ 17°
  • Callaway X2 Hot 3h og 5h
  • Callaway X Hot 4h og 6h
  • Callaway X Hot 7i-pw
  • Callaway Mack Daddy 2 (52/56/60)
  • Odyssey Metal-X 2-Ball
Jumper
Legende
Legende
Posts: 595
Joined: 09 May 2011, 12:58
Hcp: single
Hjemmeklubb: Meland GK
Has thanked: 125 times
Been thanked: 156 times

Re: Målsetning 2018

Post by Jumper »

Jumper wrote: 01 Feb 2018, 09:37 *Håper å komme meg enda litt mer ned, kanskje på 4-tallet.
*Bryte par på en 18-hullsrunde
*Færre av de helt hinsides elendige rundene
*Kose meg mer på banen... (kommer som resultat av punkt 3)
*Spille noen skikkelig fete nye baner, og spesielt links.
Ikke helt den sesongen jeg hadde håpet på. Var nede på 5-tallet, men endte på 6,5. Det blir stort sett en bøtte eller to på rangen i uka, men kun lange slag. Ligger også på mellom 70-90% fairwaytreff, men korte innspill og putting koster meg slag. Spiller mye i buffer, og et par bedre innspill pr runde kan gjøre en del forskjell. I en alder av 42, så er jeg fornøyd med at jeg slår ca ti meter lenger med alle køllene. Crossfit kan anbefales!

Med barn som driver med tre idretter hver, samt at jeg selv er trener 3-5 ganger i uka, så har jeg kun hatt tid til å spille tre runder i Norge i år. Har derimot spilt 25 runder i utlandet :D Har spilt i Skottland, Irland, Wales og Spania, så kan absolutt være fornøyd med antallet nye baner og rå linksbaner. Neste år må bli noe av det samme, med litt mer vekt på nærspill.
User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Målsetning 2018

Post by GolfMickey »

GolfMickey wrote: 23 Mar 2018, 13:23 -Slå noen perser.
-Trene mer
-Ha bedre tid, slutt på å løpe frem til første tee før å rekke rundt.
-Tenke mere postivt, ikke bare når ryker detta
Slo beste 18, ellers var det skralt, skylder på kort sesong med stort sett elendige baneforhold gjennom hele sesongen, håper vi aldri får en slik sesong igjen!

Fortsatt håpløs dårlig til å trene, men tviler på at det blir så mye bedre, det er så kjedelig!

Hodet er nok for negativt, mye å jobbe med der.
Post Reply