Golfskader

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfskader

Post by furu »

Jeg måtte bytte til overlap pga smerter i fingrene. Merket ikke noe når jeg bare spilte litt eller hadde en kort økt, men ved mye trening og hyppig spill ble det et problem. Tok 1-2 uker før jeg var komfortabel med overlap, nå er jeg bare glad jeg byttet :D
Instagram @christianfuru
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfskader

Post by eivaan »

Oblique muscle injury..noen som har vært borti dette? På godt Norsk så har jeg fått en strekk i magemuskelene i venstre side nede..Skulle inn på andre slaget på par 5 med 3 wood sånn cirka 240 meter og dro til noe så aldeles...befant meg øyeblikkelig i knestående med voldsomme smerter i siden :( Har nå holdt på i 5 dager med isposer og ibux, men det kjennes dårlig ut foreløpig. Fysioen snakket om 5-8 uker uten golf, men at disse skadene har gode prognoser..Synes 5-8 uker høres heilt forbanna sinnsykt ut i juni!!! Denne typen skader rammer golfere, baseball, ishockey, tennis, squash, badminton og bandyspillere. Noen som har en quickfix på denslags så sier jeg takk....;)
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Golfskader

Post by sirandrew214 »

Det finnes tydeligvis noen med peiling her inne (takk for tips til de :) ), men sier fysioen din 5-8 uker, så er det vel i nærheten tenker jeg. De mage-musklene er seige å få i stand igjen, og er det fare for brokk, så må man være ekstra varsom.
Nå vet ikke jeg akkurat hva dette er, men jeg hadde nok ikke stresset med å spille igjen, for slår du det opp, blir det enda lengre venting... Dessverre.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Golfskader

Post by furu »

Det er mange som har bedre peiling enn meg, men det første jeg tenker er at det finnes forskjellige grader av denne typen skade. 5-8 uker høres mer ut som behandling for delvis avrevne muskler. En vanlig strekk bør ikke være mer enn 2 uker. Max tre. Har du veldig vondt i dag? Stikkende smerter? "Brennende" følelse i muskelen?

Det er en skade som oppstår ved rotasjon og de idrettsgrenene du nevner er veldig aktuelle ja.
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Golfskader

Post by Rotten »

Er nok dessverre som furu sier. Akutt muskelskade kan vaere alt fra en liten strekk eller brist til avrivning i stoerre eller mindre grad. Det siste medfoerer ogsaa en viss bloedning som maa reabsorberes.
Er dessverre kun tiden og veien her...ingen troest aa faa. Beklager.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Golfskader

Post by eivaan »

Ja, må nok bare ta tia til hjelp :( Har smerter, men er noe bedre. Går på 1200 mg ibux om dagen og skal ta dette som en kur i 5 dager, så får vi se hva som skjer..faren er nok å starte opp igjen for tidlig og dermed forlenge/forverre skaden...kunne ønske meg slike skader til Jul og ikke i Juni...;)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by Kaffekannen »

Var skeptisk til om grepskifte ville hjelpe for meg ettersom smerten var langt oppe på håndbaken, men det kjennes bedre ut. Det kan jeg ikke si om svingen som sliter litt etter byttet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Heisann, jeg er helt ny både her på forumet og når det gjelder golf :-) Bare lurer på en ting. Jeg har etter å ha spilt litt golf og spesielt drivet uten oppvarming opplevd i første omgang en intens smerte ved ribbeinet mitt fra ryggen og frem til magen og som no er blitt litt bedre etter litt over en uke, men kjenner at det gjør vondt ennå. Bare lurer på om det er vanlig å forstrekke muskler/avrivning av muskler i den regionen? hvor lang tid tar sånt å lege? Er utrolig kjipt da jeg nettopp har tatt VTG kurs og har i tillegg betalt ekstra for fri spillerett så håper jeg kan spille igjen snart
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
Kongletrampern
Rookie
Rookie
Posts: 39
Joined: 17 Aug 2011, 09:03
Hcp: 13,6
Hjemmeklubb: Grønmo

Re: Golfskader

Post by Kongletrampern »

Da hadde jeg tatt det rolig. Vent med full sving til du er helt smertefri+ 3 dager til.
En lett strekk gir seg etter noen dager mens en skikkelig strekk kan sitte i flere måneder. (Tipper du har en lett strekk).
Når det gjelder oppvarming i golf er det noe man virkelig ikke burde sluntre unna. Her er omtrent alle muskler i kroppen i sving, på en litt brutal måte som krever at musklene er "varme". Veldig mange som sluntrer unna med dette.
Tren putting og kort chipping til du er bra! Det er mitt tips :-)
Stikord: Natursti og ukvemsord....
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by sleggen »

Hei kjitta. Jeg er også relativt fersk i gamet. Jeg sliter med nøyaktig samme skaden som deg. Eneste forskjellen er at jeg er totalt idiot :) Jeg har latt det hvile max 2 dager før jeg har dratt tilbake på rangen og måkt baller avgårde. De siste dagene har jeg knapt klart å puste. Bruker i tillegg 15 minutter ut av sengen hver morgen pga smerter når jeg beveger meg. Tar meg en lang hvilepause nå for å bli bedre. Anbefaler god oppvarming og at du lar smertene forsvinne helt før du drar på igjen. Godt råd fra kongletrampern å bare trene putting og chipping i mellomtiden. Lykke til :)
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Hehe jeg var jo litt idiot selv. Hadde en liten føling før jeg gikk på rangen og måkte til med driveren. Dagen etterpå var det ikke lett å gjøre noe samt å puste så jeg gjorde nok det samme som deg :-) Lett for når man har funnet noe nytt og kjekt å gjøre
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by sleggen »

hehe, fort gjort :) men ta det seriøst. Jeg har gått over 1 måned med smerter nå. Det ødelegger bare svingen din siden du trekker deg halvveis pga smerter. Mye kjekkere å spille helt frisk!
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Ok, men har du smerter hele den perioden? Jeg har ikke så mye smerter, mer ett ubehag. Altså at jeg kjenner det når jeg gjør ting men det gjør ikke særlig vondt lengre
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by sleggen »

Det begynte med ubehag for meg også, men siden jeg en periode spilte ganske mye og kastet i meg smertestillende i stedet for å hvile så ble alt mye verre. Hadde til dels store smerter og får intense smerter om jeg snur meg i visse posisjoner. Blir bedre for hver dag jeg ikke spiller golf, men klarer bare ikke å la være.. :)
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Hehe ok, ja det blir bedre og bedre her og så de intense smertene er no vekke og ubehaget blir mindre og mindre så det er nok ikke lenge igjen før jeg kan spille :-D
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by sleggen »

lykke til og husk oppvarming :)
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Takk for det :-) hvordan varmer dere opp da?
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
sleggen
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 30 May 2012, 12:00
Location: Bergen

Re: Golfskader

Post by sleggen »

Varmer ikke opp, derfor jeg er skadet :P er vel fornuftig med noen rolige svinger, litt pitching og bøy og tøy! sikkert mye fornuftig å finne på youtube :)
kjitta87
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 03 Jul 2012, 02:06
Hcp: 26,0
Hjemmeklubb: Meland GK

Re: Golfskader

Post by kjitta87 »

Hehe at du ikke gjorde det var jo en selvfølge :P Hehe. Tenkte mer på andre folk herfra :-)
Startet å golfe i 2012 med 45 i Hcp. Målet 2012: Under 100 slag og under 30 i Hcp, jeg klarte 99 slag og 26 i Hcp. Målet sesong 2013: Under 90 slag og under 20 i Hcp.

Jeg har Callaway Razr X golfsett og wooder samt bærebag og en odyssey putter.
User avatar
PlayerG
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 318
Joined: 08 Aug 2010, 17:40
Hcp: 8
Hjemmeklubb: Stavanger
Location: Stavanger
Has thanked: 19 times
Been thanked: 4 times

Re: Golfskader

Post by PlayerG »

Noen som har noen gode øvelser for å styrke håndleddet, og har dere noen erfaring med å spille golf i håndleddsstøtter som denne?

Ekstremt kjipt å spille golf med vondt håndledd... :(
Post Reply