Hvordan trene som nybegynner?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Hvordan trene som nybegynner?

Post by Mathias »

Hei!

Jeg har nylig kjøpt meg golfsett og skal skikkelig begynne å spille golf, det er det som er planen ihvertfall. Jeg spilte mye en periode på videregående, mest på rangen og litt på bane, men jeg har ikke grøntkort. Planen er å ta veien til golf kurset når sesongen starter til neste år.

Men før den tid er jeg ivrig på å være på rangen og lære meg ordentlig å svinge. Er på rangen 1 gang i uka, også har jeg laget meg en liten green+fairway på plena hjemme der jeg øver på litt kortspill.

Men hvordan skal jeg egentlig gå fram for å bli flinkere? Nå på rangen bare slår jeg litt med forskjellige køller, burde jeg starte med å slå men kun kølle helt til den sitter, også gå videre til neste? Og finnes det noen bra kilder på nett for å lese seg opp på hvordan man som nybegynner kan trene seg opp?
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by furu »

Hvordan du går fram er avhengig av eventuelle ferdigheter du har fra før og hvor raskt du lærer. Det kan være greit å ta en time eller to med en pro dersom du føler deg veldig usikker. Hvis du er typen som liker å lære på egenhånd så er youtube et bra sted å finne instruksjonsvideoer. Jeg samler en del av dem på siden min. Du kan også laste ned fra iTunes. Og selvsagt kjøpe bøker fra amazon.com (ingen mva på bøker :D ).

Jeg ville sett noen filmer og lest en bok eller tre. Deretter går du litt på rangen og hvis du ikke får til noe som helst så kontakter du en pro. Noen vil sikkert si at man skal begynne med protimer før man lærer seg uvaner men jeg ville heller begynt litt lystbetont og teste om dette er noe for deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Long-Hit-Wonder »

La meg få presentere LHW's "From mess to success - The fastest way there is": Finn frem ditt 6 og/eller 5-jern og tren med denne. Slår du bra med de lange jernene så slår du også godt med de korte. Slå alltid mot et mål, hvert slag skal ha et mål. Lær deg å holde klubbene riktig, dette er jævlig viktig for å spille god golf. Se filmklipp på nettet av proffene, studer dem nøye. Tren foran et speil der du etter beste evne forsøker å kopiere svingen til en av proffene. Slå på en bestemt måte, aldri nøl. Balanse og rytme er to nøkkelord man må huske på.

Så fort du begynner å få dreisen på slagene på rangen, så vil jeg at du skal begynne å trene på å slå skruer. Slå 5 draw mot et mål, så 5 fade mot det samme målet og avslutter med 5 rette slag mot det samme målet. Slik må du trene jevnlig. Denne øvelsen gir deg veldig mye selvtillit om egen teknikk og spillestyrke. Nå er det du som leker med ballen og ikke omvendt.

På banen er det ingenting viktigere enn å holde ballen i spill. Ingen vits i å risikere en ball ut i skogen med en driver når du kan komme deg helskinnet frem til fairway med en wood eller et jern. Spill smart golf, en bogey er adskillig bedre enn en trippel. Grådig spillestrategi kan holde ut 9 hull, men aldri 18. Ikke tenk teknikk når du spiller på banen, kun fokuser på å få gode treff på ballen. Vær heller ikke redd for å bruke alternative metoder for å få ballen ditt du ønsker. Det er bedre å slå en rolig 7'er fremfor en stresset 9'er, videre kan det ofte lønne seg å velge en putter fremfor en wedge når du ligger ved greenkanten.

Gå alltid bak ballen for å finne siktelinjer. Les greenen nøye og kikk på koppen mens du pendler med putteren, da får kroppen følelsen av eksakt hvor mye kraft som må til for å senke putten. Husk å gi ballen en sjanse til å gå i koppen. En putt som går for kort kan aldri gå i koppen.

I fairwaybunker må du fokusere på å ta med så lite sand som mulig og velg en klubbe ekstra. I bunker ved greenen må du ikke ta med mer sand enn det som tilsvarer en femtilapp i størrelse. Her er det veldig viktig å ikke nøle når du slår slaget.

Lykke til :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Mathias »

Takker for tips:)

Jeg føler meg *delvis* sikker på slagene mine. Slår greit 150+ meter med jern om jeg har litt flaks. Men det jeg sliter litt med er at slagene er veldig inkonsise, noen ganger til venstre, og noen ganger til høyre. For ikke å snakke om woodene, som ihvertfall går i hytt og pine. Men der igjen har jeg av og til noen drømmeslag som går rett frem.

Tror nok jeg skal fokusere som LHW sier på 5-6 jern og bli sikker på de før jeg tar det videre, og ikke fokusere så mye på kraft, men heller presisjon.
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Long-Hit-Wonder »

Prøv også å spille med erfarne spiller om du kan, og så ofte du kan. Godt spill har en tendens til å smitte og du får bra input om spillestrategi. Spill match/slagkonkurranse med hverandre på banen. Vinneren får en ball av de øvrige i flighten som ble slått av vinneren.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Mathias »

Skal se hva jeg får til:) Pr. dags dato kjenner jeg ikke noen erfarne spillere, men jeg håper terskelen for å skaffe seg venner på banen er lav. Jeg er veldig gira på å komme ordentlig i gang og finne folk å spille med:)

Takk for tips!
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by furu »

Du kan jo spille med noen fra forumet. Legg inn klubb i profilen og lag en post der du søker etter noen å spille med.
Instagram @christianfuru
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Mathias »

Smart:) Det skal jeg gjøre!
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Long-Hit-Wonder »

Trondheim GK ser jeg. Vel jeg studerer i Trondheim. Nå har jeg ikke klubbene med meg til Trondheim, men jeg går gjerne med deg på banen og kan bli med å trene på rangen hvis du vil. Klubber får jeg låne av golfklubben. :)

Send meg en PM hvis du ønsker, så kan vi sikkert få til noe.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by spiderboy »

Vi kan godt gjøre en treer-ball utav det også :-)
Skyt meg en PM også, så ser vi hva vi får til. Jeg er medlem på Sommersetra og er der ganske så ofte.

I helga skal jeg til Sverige for å spille, men det er muligheter en kveld i neste uke f.eks. ?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Long-Hit-Wonder »

Sendt PM. :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
Mathias
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 144
Joined: 20 Aug 2010, 10:45
Hcp: 15
Hjemmeklubb: Asker GK / Grini GK
Location: Oslo

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Mathias »

Kjør på! more => merrier!
Nike VRS Covert driver, 3-wood & 3-hybrid
Nike VR Pro-Combo 3-PW
Callaway Mackdaddy 2 52/56gr AW/SW
Odyssey Ice White putter

..og mulligan på første.
Putter
Rookie
Rookie
Posts: 8
Joined: 19 Nov 2011, 14:56

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Putter »

Hei, har lest endel på forumet her de siste dagene, og her uten tvil mye golfkunnskap samlet her!
Tillater meg derfor å stille spørsmål til dere som er etablerte spiller og har vært igjennom nybegynnerstadiet, hvordan vil dere lagt opp treningen deres om dere skule startet med golf idag?

eks.vis hvor mye tid ville dere trent på utslag(sving og lengder), Putting, Chipping?
Hvilken rekkefølge bør man forbedre seg i? (lengde, retning, nærspill, green)
Mål 2011:36
Mål 2012:25
Mål 2013:20
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Yngvebol »

Hvis jeg skulle startet på nytt med golf i dag hadde jeg stilt meg selv noen spørsmål først?
a) Hvor god ønsker du å bli?
b) Hvor mye tid og penger er du villig til å bruke?

Hvis målet ditt er 25 i hcp, er det nok å spille en gang eller tre i uken, samt trene litt på range i ny og ne. Tren litt fulle slag, putt litt og slå noen chipper og pitcher. Alle deler er like viktige og derfor må alt vies tid. 70% av slagene brukes innefor 100 meter så det er størst potensiale for å spare slag der, forutsatt at du klarer å komme deg frem til 100 meters merket. Det viktigste er kanskje å slappe av og kose deg på banen og aldri telle score underveis i runden. Prøv å spill noen runder med spillere som er litt bedre enn deg selv, prøv å finne en god rytme i svingen så kommer resultatet etterhvert.

Hvis 25 i hcp er et delmål på vei nedover mot f.eks under 10 i hcp bør du bruke en annen strategi:
Ta kontakt med en pro på et innendørssenter så snart som mulig, fortell ham hva du ønsker og etabler en kontrakt med proen. Du får instruksjon fra ham, du må vise treningsvilje og ta regelmessig instruksjon både når du spiller godt og når du spiller dårlig. Dette blir da som en PT som er så populært på treningssenter for tiden.
Anbefalingen om å kose seg på banen gjelder nå også..
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Lefthook »

Hei Putter,

Det å bli bedre i golf er en prosess som aldri tar noen ende. Derfor er det aller viktigste at man har det gøy mens man holder på.

En god start er viktig, uansett hvor ambisjonene ligger.

Du må få deg et ordentlig grep og en oppstilling som i hvert fall ikke forhindrer deg fra å gjøre en god svingbevegelse. Det er lett at man legger seg til uvaner her hvis man starter helt uten instruksjon, og det kan være vanskelig å legge vekk senere.

Dette med grep og oppstilling gjelder ikke putteren, forresten. Der er det mye mer rom for smak og behag.

Når du har fått dette helt grunnleggende på plass, så ser jeg ingen ting i veien for å trene på alle slag.

De fleste synes det er morsomst å slå lange slag i starten. Forståelig nok, ettersom det er noe av det mest fascinerende når man begynner å spille. Så jeg vil ikke fraråde deg fra å gjøre det. Men om du bare gjør det vil framgangen fort stoppe opp.

Veien til en god sving går via å trene på korte og halvlange slag. I grove trekk er det slik at en chipp som går 2 meter i luften og 15 meter på bakken skal være en miniversjon av det fulle slaget. Den bevegelsen og den køllekontrollen du har gjennom ballen skal du også ha når du slår alt du makter med driveren. Veien til en god score går også gjennom de korte slagene, så man slår to fluer i ett smekk når man trener korte slag. Alt fra 10 til 80 meter, med en sving der armene aldri går lengre enn til klokka ni i baksvingen.

Det som er helt grunnleggende i en golf sving, kort eller lang, er et bevegelsesmønster der underkroppen og hoftene fører overkroppen, og innsiden svinger utsidene, dvs skuldrene (særlig venstre skulder) trekker hendene rundt, og hendene (særlig venstre hånd) trekker golfkøllen rundt. Alle klarer dette i starten av nedsvingen. Men flertallet av golfere sliter med å holde denne konfigurasjonen intakt til ballen er truffet. Det som gjerne skjer er at golfkøllen passerer hendene midtveis i nedsvingen, at hendene parkerer skuldrene, at skuldrene parkerer hoftene og at man glemmer å bruke beina.

Du vil tjene mye på å ta timer tidlig, da du vil få en del grunnleggende tips på helt fundamentale teknikkdetaljer som du så automatisk vil bygge inn i spillet ditt. Utover det synes jeg du skal fokusere på å få et solid balltreff, der du kjenner at ballen trykkes sammen før den fyker av gårde. Ball compression, som det heter på nynorsk. Det kan man kjenne med alt fra putter til driver.

Jeg vil anbefale deg å se på slow motion videoer av noen av de beste spillerne i verden. Det hjelper på forståelsen av hva man skal få til, enten man . Sakte film sier mere enn tusen ord, og det finnes lassevis med videor på youtube.

Noen tar golfsvingen mer intuitivt enn andre, og trenger ikke å ha en detaljert beskrivelse i hodet av hva man skal få til. De som ikke starter senere enn tidlig i tenårene kommer langt med intuisjon, imitasjon og instruksjon. Hvis man har rundet 20 så har man ikke den samme evnen til å lære slike motoriske ferdigheter, og da kan det hjelpe betydelig å ha en klar forståelse av hvordan et golfslag skal utføres. Dog, her som ellers, ta til deg kunnskaper i den grad du synes det er gøy. Dette er tross alt bare en hobby.

Hvis du kikker på noen av instruksjonsvideoene til Lynn Blake så vil du lære en del grunnleggende prinsipper som er gode å ha i bakhodet når du skal lære å spille golf:

[youtube]http://www.youtube.com/user/lynnblakego ... lR13r9-EXc[/youtube]

[youtube]http://www.youtube.com/user/lynnblakego ... cprJbJx8JQ[/youtube]

Mere av det samme på kanalen hans på youtube: http://www.youtube.com/user/lynnblakegolf#p/a
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Som nybegynner har jeg søkt en del rundt på formumet her men også andre forum og ser at "SliceFixer" sitt opplegg får mye skryt. Jeg har kommet over et dokument han har skrevet, men har ikke lest dette. Spørsmålet er hvor mye jeg har igjen for å bruke tid på dette som fersk i gamet. Blir det så teknisk og detaljfiksert at jeg blir skadelidende av det?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Friedman »

Jeg vet at mange nybegynnere har hatt nytte av Swing Machine Golf og Paul Wilson sine ideer. Personlig kjøper jeg ikke alt, men jeg tror at mange nybegynnere kan gjøre lurt i feks. å slappe av i armene. Det jeg ofte legger merke til på rangen er at ferske spillere har så mye spenning i armene at det nærmest blir umulig å treffe ballen konsistent.

Feks: http://www.youtube.com/watch?v=lqy3wjbUh4I
No laying up
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Lefthook »

vBildoy wrote:Som nybegynner har jeg søkt en del rundt på formumet her men også andre forum og ser at "SliceFixer" sitt opplegg får mye skryt. Jeg har kommet over et dokument han har skrevet, men har ikke lest dette. Spørsmålet er hvor mye jeg har igjen for å bruke tid på dette som fersk i gamet. Blir det så teknisk og detaljfiksert at jeg blir skadelidende av det?
Hvis du studerer det grundig nok til å forstå hovedtrekkene, og også studerer slicefixer sine videoer på youtube, så burde du få en ganske klar svingfilosofi i bagasjen. Og ikke for hvilken som helst sving heller!

Når timingen er litt i ulage og man sliter med balltreffet, så er det ens egne svingteorier som fungerer som rettesnor, og hvis man ikke har disse på stell, så er det fort gjort å gjøre vondt verre. De gode slagene og de gode dagene kommer og går for alle golfere. Det som gir varig fremgang er økt kompetanse. En av grunnene til at jeg er så begeistret for slicefixer sine svingideer er at de er så krystallklare.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Må si at etter jeg skrev den posten har jeg gått mer inn i materiet. Har kjørt noen økter på rangen også. Har allerede merket positive elementer. Ikke minst er jeg blitt mer bevisst på hva som blir gjort feil ved de dårlige slagene.
Kommer til å kjøre videre med denne teorien ut sesongen (minst) og har bestemt meg for å kjøre treningsøktene med SW og 9-3 en god stund.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Lefthook »

Friedman wrote:Jeg vet at mange nybegynnere har hatt nytte av Swing Machine Golf og Paul Wilson sine ideer. Personlig kjøper jeg ikke alt, men jeg tror at mange nybegynnere kan gjøre lurt i feks. å slappe av i armene. Det jeg ofte legger merke til på rangen er at ferske spillere har så mye spenning i armene at det nærmest blir umulig å treffe ballen konsistent.

Feks: http://www.youtube.com/watch?v=lqy3wjbUh4I
Jeg så akkurat en video der han forklarer at han er så "tense" at han ikke klarer å vri opp skuldrene 90 grader i baksvingen. Den egentlige årsaken er at han tilter hoftene i stedet for å rotere dem i baksvingen. Man skal være mere enn "litt stiv" for å ikke klare å rotere bra i golvsvingen hvis man gjør det på rette måten. I sin egen sving har han nedtonet unoter som gjør at mange nybegynnere slicer i sin egen sving. Hoftebevegelsen i baksvingen er ikke god, han svaier i stedet for å rotere. Han bruker høyre armen helt feil i nedsvingen og høyre albue og høyre arm er kraftig ute å kjøre på vei ned mot ballen. Han tar nærmest en reverse pivot gjennom ballen. (og det må vel til tenker jeg for å unngå en snap hook :twisted: )
Post Reply