Hvordan trene som nybegynner?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Franz »

Lefthook wrote:
Friedman wrote:Jeg vet at mange nybegynnere har hatt nytte av Swing Machine Golf og Paul Wilson sine ideer. Personlig kjøper jeg ikke alt, men jeg tror at mange nybegynnere kan gjøre lurt i feks. å slappe av i armene. Det jeg ofte legger merke til på rangen er at ferske spillere har så mye spenning i armene at det nærmest blir umulig å treffe ballen konsistent.

Feks: http://www.youtube.com/watch?v=lqy3wjbUh4I
Jeg så akkurat en video der han forklarer at han er så "tense" at han ikke klarer å vri opp skuldrene 90 grader i baksvingen. Den egentlige årsaken er at han tilter hoftene i stedet for å rotere dem i baksvingen. Man skal være mere enn "litt stiv" for å ikke klare å rotere bra i golvsvingen hvis man gjør det på rette måten. I sin egen sving har han nedtonet unoter som gjør at mange nybegynnere slicer i sin egen sving. Hoftebevegelsen i baksvingen er ikke god, han svaier i stedet for å rotere. Han bruker høyre armen helt feil i nedsvingen og høyre albue og høyre arm er kraftig ute å kjøre på vei ned mot ballen. Han tar nærmest en reverse pivot gjennom ballen. (og det må vel til tenker jeg for å unngå en snap hook :twisted: )

Ja, det der er stusslige greier altså. Styr unna!
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Sharky »

Det er nok ingen uenighet i at det er på slag mot greenen og på green som setter scoren i golf, og av den grunn blir mange nybegynnere instruert til å begynne å trene der.
Jeg vil ikke si at det er en dårlig plass og begynne, men hvis du ikke legger nok trenging ned på lengre slag fra tee/fairway så vil være mer utrygg på disse slagene, begynne å tenke på det du ikke skal gjøre og så skjer akkuratt dette.

Personlig synes jeg det er bedre å bruke 2 slag til greenen og 3 putter for en boogie enn det å bruke 4 slag til green og 1 putt for boogie. Da slipper du og bekymre deg for kvert utslag og at ballen skal havne i vannet eller o/b. Husk når ballen er på greenen så er den trygg, du trenger ikke å tenke på slice/hook, full sving, chip osv..

Vil også bare si at skal du slå jevnt og stabilt så er det aldri bra og ta i 100% på hver sving, men det betyr ikke at det ikke er bra å trene på å slå langt. Tar du utgangspunkt i mangen av de bedre junior spillerne så kan jeg med hånda på hjerte si at de har stått på rangen og dundret ballen så langt de klarer flere ganger, og når de da skal slå et slag med 75-90% kraft så vil de med en gang føle at de har mer kontroll på ballen og mest sannsynlig slå lengre enn en spiller som aldri trener på å slå "fulle" slag. 1 gang i uken er det nok ikke dumt å bruk 1 time eller 2 på å trene på å få lengre slag.

Dette har fungert veldig bra for meg og når jeg først klarte å slå ballen bra så raste hcp ned automatisk. Noen andre som tenker slik som dette?
"The more i practice, the luckier i get"
goffy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 174
Joined: 28 Apr 2011, 13:37

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by goffy »

Sharky wrote:Det er nok ingen uenighet i at det er på slag mot greenen og på green som setter scoren i golf, og av den grunn blir mange nybegynnere instruert til å begynne å trene der.
Jeg vil ikke si at det er en dårlig plass og begynne, men hvis du ikke legger nok trenging ned på lengre slag fra tee/fairway så vil være mer utrygg på disse slagene, begynne å tenke på det du ikke skal gjøre og så skjer akkuratt dette.

Personlig synes jeg det er bedre å bruke 2 slag til greenen og 3 putter for en boogie enn det å bruke 4 slag til green og 1 putt for boogie. Da slipper du og bekymre deg for kvert utslag og at ballen skal havne i vannet eller o/b. Husk når ballen er på greenen så er den trygg, du trenger ikke å tenke på slice/hook, full sving, chip osv..

Vil også bare si at skal du slå jevnt og stabilt så er det aldri bra og ta i 100% på hver sving, men det betyr ikke at det ikke er bra å trene på å slå langt. Tar du utgangspunkt i mangen av de bedre junior spillerne så kan jeg med hånda på hjerte si at de har stått på rangen og dundret ballen så langt de klarer flere ganger, og når de da skal slå et slag med 75-90% kraft så vil de med en gang føle at de har mer kontroll på ballen og mest sannsynlig slå lengre enn en spiller som aldri trener på å slå "fulle" slag. 1 gang i uken er det nok ikke dumt å bruk 1 time eller 2 på å trene på å få lengre slag.

Dette har fungert veldig bra for meg og når jeg først klarte å slå ballen bra så raste hcp ned automatisk. Noen andre som tenker slik som dette?
Enig!
Man bør først trene slik at man klarer å slå seg frem til der nærspillet begynner.
Bruker du 10 slag for å komme til greene så får man ikke score uansett.
Når langspillet sitter sånn någenlunde så kan man terpe nærspillet... Men så klart, man bør mikse treningen men som nybegynner bør man ha mest fokus på langspill.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Prinsippet (slik jeg har forstått det) er at man mye lettere lærer fulle svinger om chipper og pitcher sitter spikret. Derfor er det ikke dumt å starte med trening rundt greenområdet i stedenfor å gå på rangen å slå baller opp mot 200M.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Sharky »

vBildoy wrote:Prinsippet (slik jeg har forstått det) er at man mye lettere lærer fulle svinger om chipper og pitcher sitter spikret. Derfor er det ikke dumt å starte med trening rundt greenområdet i stedenfor å gå på rangen å slå baller opp mot 200M.
Vil si meg enig i at en som chipper / pitcher mye vil få en fin rytme i svingen sin. Men husk at det er snakk om motivasjon også, er du en person som fint klarer å stå og leke rundt greenen i begynnelsen og ikke føler et stort behov for å slå litt lengre baller så er jo dette glimrende. Meg selv derimot hadde ikke talmodighet til det før, og dermed ble det mye range / lange slag på meg. Nå som jeg er en del flinkere til å chippe / pitche, kan jeg godt reise opp på golfbanen og kun ta med meg en wedge for å trene ymse slag med en 52' eller 56*

Golf skal være kjekt også ;)
"The more i practice, the luckier i get"
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Helt klart. Når det er sagt så har jeg funnet veldig mye glede i å gå en rekke runder på korthullsbanen til min lokale klubb. Utslagene er 30-75m fra green og man får øvd mye på kortspill men likevel få følelsen av at man spiller golf.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Nå har ikke jeg lest ferdig hele blekken til "Slicefixer" enda, men er ikke Simon Holmes inne på noen av de samme prinsippene i denne "half swing" videoen? http://www.youtube.com/watch?v=jKjThALo ... ature=plcp
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Franz »

vBildoy wrote:Nå har ikke jeg lest ferdig hele blekken til "Slicefixer" enda, men er ikke Simon Holmes inne på noen av de samme prinsippene i denne "half swing" videoen? http://www.youtube.com/watch?v=jKjThALo ... ature=plcp
Nei. Overhodet ikke. Det er nettopp dette slicefixer prøver å unngå.

Simon Holmes snakker om at hendene skal gjøre mest mulig, og kroppen minst mulig.
Geoff Jones snakker om at hendene skal gjøre null og niks, mens kroppen styrer alt.

Ikke for å være frekk, men Simon Holmes er i høyeste grad gått ut på dato.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by vBildoy »

Er det noen andre som instruerer etter de samme prinsippene som man kan finne på YouTube?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
kenneth
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 02 Sep 2011, 10:00
Hcp: 54

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by kenneth »

Kan anbefale videoene til en Mark Crossfield på youtube. Han har brukernavn 4golfonline på youtube.

Eks. http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... XpRQ&gl=US

[youtube] http://m.youtube.com/#/watch?desktop_ur ... XpRQ&gl=US [/youtube]
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Sharky »

Ja, Mark har en del bra videoer på både svingtips og utstyr.

Skal inrømme at jeg har brukt veldig mye tid på å se tips og triks på youtube i forhold til golfsvingen, men jeg mener at på at tidspunkt så må du gå litt vekk i fra hva som blir sagt i den enkelte videoen og heller prøve å finne ut hva som passer best til deg. Mener ikke at det er dumt å følge et utgangspunkt, men dersom det ikke fungerer etter en stund, så mener jeg at du bør prøve noe annet.

Det er ikke mange som ville anbefalt en nybegynner å bøye håndleddet på toppen av backswingen som Dustin Johnson gjør, og heller ikke mange som ville anbefalt å ha en så flat sving som Rickie Fowler. Så om du har en litt merkelig posisjon på toppen av baksvingen så trenger ikke det å være noe galt i det, så lenge du kommer inn til en noenlunde bra impact posisjon på ballen.

Kommer du litt over toppen inn på ballen og sliter med slice, så er det veldig mange bra tips på hva du kan gjøre for å forhindre dette, men det betyr ikke at disse tipsene vil fungere for deg. Jeg ble kvitt mitt største problem med akkurat dette med å se mange videoer på youtube og prøve og feile til jeg fant ut hva som fungerte for meg. Jeg endret take away og starten på nedsving for å forhindre en over toppen sving som jeg hadde.

Nå har jeg aldri filmet min egen sving, men det er nok enda lettere å finne ut hva du gjør feil hvis du sammenligner din egen sving med en "klassisk" golfsving. Hvis du er litt som meg og ikke ønsker å bruke masse penger på protimer så er youtube samt prøving og feiling en fin måte å gå fram på. Når det er sagt så vil det ta mindre tid for en erfaren pro å finne ut hva du gjør feil enn at du finner ut av det selv. ;)
"The more i practice, the luckier i get"
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Lefthook »

Her er en kar som underviser ca det samme som slicefixer: http://www.youtube.com/user/dfw1500?ob=0
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Hvordan trene som nybegynner?

Post by Zeph »

Franz wrote: Simon Holmes snakker om at hendene skal gjøre mest mulig, og kroppen minst mulig.
Geoff Jones snakker om at hendene skal gjøre null og niks, mens kroppen styrer alt.

Ikke for å være frekk, men Simon Holmes er i høyeste grad gått ut på dato.
Holmes er ubrukeleg etter min meining, men eg er på ingen måte einig i Jones her. Hendene gjer så absolutt noko i svingen.

Mitt beste tips er å bruke ein pro. Du kan sjølvsagt vere uheldig og finne ein dårleg pro, men den risikoen må ein nesten ta. Lær deg reglane for ballflukt først som sist, det gjer prosessen mykje lettare.
Ein kan ikkje legge ned noko generelt som alle kjører etter. Kvar sving er forskjellig og folk har bruk for forskjellig instruksjon. Skal du gjere det sjølv så bruk i det minste video. Å søke etter "Remove slice" på Youtube er etter min meining ein dårleg framgangsmåte. Det å bruke tilfeldige videoar på nett i det heile tatt kan gjere meir skade enn nytte. Når det i tillegg ligg store mengder dårleg og feil informasjon på nettet blir ikkje jobben akkurat noko lettare.

Få direkte hjelp av nokon som kan sine ting. Om det er gjennom internett og video eller protimar er opp til kvar enkelt.
Post Reply