Video av svingen?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Video av svingen?

Post by Rotten »

Ketoprofen (Orudis) er reseptbelagt, også som salve. Ibumetin og diklofenak salve er uten resept. Verdet et forsøk. Forøvrig er det slik at ketoprofen funker for noen, ibumetin for andre.
Om smertene sitter i nedre del av biceps (og du er sikker på det), så er det sjelden at det blir kronisk. :-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Video av svingen?

Post by kevin »

finnes et par tråder allerede ang golfskader.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Da ble det "Voltarol" gel, og det kjentes da godt ut å smøre seg inn ihvertfall. :D

Diklofenakdietylamin... sikkert bra?! ;)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Uansett hva du måtte ta for dette nå så er jeg sikker på at det eneste utfallet blir at du forverrer skaden. Hvis du har en betennelse og tar medisin for å kunne spille så er det nærmest en garanti at tiden til frisk kropp blir forlenget. Men jeg er helt med på hvorfor du velger det :) Hadde sikkert gjort det samme selv.
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

:) ja jeg vet. Må bare prøve å komme over denne helgen, så blir det litt roligere.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Lykke til med både skade og turnering :) Det går sikkert bra med begge deler :)
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Video av svingen?

Post by Rotten »

Bare for å oppklare en misforståelse som går igjen gang på gang: Det er aldri vist at hvile utover ett par dager forkorter sykdomsperioden. Dessverre er dette en inngrodd myte som ikke er serlig moderne. Det er litt som at man alltid har lært at man skal tøye ut ette trening for ikke å bli støl, noe som bare er tull og nå nærmest er et fenomen som er borte. Mer og mer tyder derimot på at man bør trene videre, men også trene eksentrisk. Når det gjelder betennelsesdempende i form av NSAID's eller kortison er det sprikende resultater ang. dette.
Forøvrig; tro er ikke god nok argumentasjon, furu :-)
Så med andre ord, kan du bruke armen, så skal du ikke være bekymret for å fortsette. Lykke til!
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Yorkie
Guru
Guru
Posts: 1161
Joined: 25 Jan 2011, 17:02
Hcp: 13,2
Hjemmeklubb: Holtsmark
Has thanked: 3 times
Been thanked: 1 time

Re: Video av svingen?

Post by Yorkie »

Lurer fælt nå; "trene eksentrisk" altså trene i f.eks gule bukser og flosshatt?
Min baneoversikt: http://www.flickr.com/photos/jannor" onclick="window.open(this.href);return false;
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Har fått en del bukser av qk, så det går bra! :D
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Video av svingen?

Post by Rotten »

Hehehe...definitivt Yorkie :-D
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Rotten wrote:Bare for å oppklare en misforståelse som går igjen gang på gang: Det er aldri vist at hvile utover ett par dager forkorter sykdomsperioden. Dessverre er dette en inngrodd myte som ikke er serlig moderne. Det er litt som at man alltid har lært at man skal tøye ut ette trening for ikke å bli støl, noe som bare er tull og nå nærmest er et fenomen som er borte. Mer og mer tyder derimot på at man bør trene videre, men også trene eksentrisk. Når det gjelder betennelsesdempende i form av NSAID's eller kortison er det sprikende resultater ang. dette.
Forøvrig; tro er ikke god nok argumentasjon, furu :-)
Så med andre ord, kan du bruke armen, så skal du ikke være bekymret for å fortsette. Lykke til!
Jeg liker når noen tillegger meg argumenter jeg ikke står for :D Når det gjelder å tøye så har jeg faktisk aldri vært en tilhenger av det. Jeg har brukt det som aktiv og trener som avslappende øvelser som man samler seg rundt etter trening, det er alt.

Jeg er ikke med på teorien om at dersom han kan bruke armen så kan han ubekymret fortsette. I hvert fall ikke hvis han klarer å fortsette grunnet hjelp av medisin. Er det riktig Rotten? Mener du at det er bra behandling av en skade?

Tro er ikke god nok argumentasjon men det er akkurat det du, jeg og alle andre gjør når vi kommenterer en som vi aldri har undersøkt. Vi tror - det er alt vi kan gjøre.

Når det gjelder hvile så har jeg ikke lest alle innleggene her men jeg tolker det slik at SirA fremdeles er i starten av denne "skaden". Jeg er enig i at man ikke kan hvile seg bedre i det uendelige, men i starten av en slik skadeperiode mener jeg at det er riktig å hvile. Grunnen til at jeg sier at han fremdeles er i starten er at han har opprettholdt treningen.

Vi er sikkert ikke så uenig skjønner du :) Det eneste er hvis du mener at man aldri skal hvile? Eller at man bare kan fortsette med aktiviteten hvis man klarer det ved bruk av medisin?
Instagram @christianfuru
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Video av svingen?

Post by Rotten »

Var ikke forsøk på å tillegge deg argumenter, furu. Beklager det. Tøying var bare ment som et eksempel på "gamle" teorier som fortsatt frekventerer som en sannhet fordi det er gjentatt så ofte.
Det er helt riktig, jeg har ikke undersøkt armen til Sirandrew, og kan kun uttale meg på generelt grunnlag. Det vanligste er nå vanligst, og det er tendinitter ev. tendinoser. Om dette ble misoppfattet, så har jeg tatt utgangspunkt i dette, noe jeg presiserte over. Det kan seff. være andre tilstander av mer sjelden art, men kan likevel med sikkerhet at videre trening ikke vil skade. Om det så skulle være brudd i overarmen, så vil sannsynligvis ikke trening skade. Overrasket?

Når det gjelder god behandling av skade, så er dette seff. avhengig av hva man mener med skade. Om vi snakker akutt traume, mistanke om muskelruptur, seneruptur etc. så sier beh. seg selv. Da skal man hvile til skaden er grodd, men ikke for lenge. Det siste er veldig viktig.
Hvis vi forutsetter at dette er en belastningsskade, så er det forskjellige strategier og teorier hva angår behanling. Dette gjenspeiles også i det store mangfoldet i alternative behandlingsmetoder. Enkelt sagt så er dette ett tegn på at det ikke er noen gullstandard på hva som virker behandlingsmessig. Hadde det vært en metode som sikkert virket, ville det seff. ikke vært noe marked for alle de andre alternativene. (og nye dukker opp hele tiden).
Det som imidlertid er helt sikkert er at den gamle, "gode" metoden med å hvile til man er kvitt smertene, for så å trene seg opp igjen er mer skadelig en nyttig. Det er ikke holdepunkt for at videre aktivitet forverrer betennelse. Kanskje det til og med bedrer situasjonen da det fører til økt kardannelse og hurtigere reparasjon?

Sunn fornuft vil man likevel aldri komme bort i fra, ved akutt oppståtte smerter, tar man det med ro en periode/noen dager. Betennelsesdempende kan vært til god nytte. Om man deretter trenger betennelsesdempende en periode for å gjennomføre aktiviteten sin, så er det SANNSYNLIGVIS ikke skadelig. Om man har tid til å vente, og gjøre alternativ aktivitet i steden, er nok det like bra.
Altså, dette ble langt, men kort fotalt: Hvile en kort periode, men ikke for lenge. Trene selv om man har smerter er aldri vist å være sikkert skadelig. Om man ikke liker betennelsesdempende tabletter, lar man være, hvis ikke kan det være til god hjelp.
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
User avatar
Rotten
Legende
Legende
Posts: 649
Joined: 20 May 2012, 22:54
Hcp: Synkende
Hjemmeklubb: Haga
Location: Oslo
Been thanked: 3 times

Re: Video av svingen?

Post by Rotten »

Forresten, om noen er mer interessert i tennis- og golf albue og gen. om tendinitter, er et en kortfattet og grei evidence basert link her:
http://www.uptodate.com/contents/epicon ... 8%7E137#H9

:-)
Titleist 915 D3; 9,5*
Titleist 917F 15*
Titleist 816H2 21*
Cleveland 588; 52*, 56*, 60*
Titleist AP2 4-P, True temper AMT tour white S300
Nike Origin B2-01
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Wow! Myyye info der. :)
Var på rangen og småchippet litt idag, og tok noen rolige pitcher også. Et par full-sving ble det også, uten smerter, men jeg kjente at det lå og lurte, så jeg avsluttet det.
Smurt inn med voltarol, så får vi se hvordan det går i morgen...

Nb, artig at det finnes ekspertise her inne, og jeg takker for alle gode råd. Forstår at det er noe vanskelig å komme med en helt presis diagnose slik. :)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Video av svingen?

Post by furu »

Veldig mye bra Rotten. Jeg er med deg der så alt i orden :) Du er flink.

Jeg studerte idrettsmedisin i USA for noen år siden. Stadig flere år siden faktisk :) Vi brukte varme og kulde til å behandle omtrent alt så det kan gjøres veldig enkelt og greit. Jeg henger sikkert litt etter på "moderne" behandlingsmetoder.

SirA er så vidt jeg vet en fornuftig person så han takler dette bra. Skal bare se at hvis dette hemmer en full sving så kommer den litt kortere og mer effektive fram :D
Instagram @christianfuru
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Video av svingen?

Post by sirandrew214 »

Om ikke resultatene var så gode, så var det ihvertfall gledelig at jeg nesten ikke kjente smerter etter behandling med Voltarol-gel (og Rehband)! Fortsatt litt vondt når jeg klemmer/tar på muskelen, men minimalt når jeg svinger. Deilig!
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Video av svingen?

Post by sumo »

noen klipp fra dagens treningsøkt.

driver side. kommer litt over toppen, og får en liten pull.



driver front. denne gikk straka vegen.



jernsving. kommer litt over toppen, får en micro pull.



wedge sving. ganske on plane hele veien, men litt steep syntes jeg. den gikk ihvertfall rett fram.



prøver og jobbe en del med og bli kvitt min stygge "over the top", og syntes det ihvertfall er blitt litt forbedret.
skal filme jernsvingene foran neste gang. hvis noen vil kommentere, så er det fritt fram. det er et åpent forum, og jeg tar meg ikke nær av kritikk, tvert imot.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Video av svingen?

Post by kevin »

Detaljene får ekspertene ta seg av, synes det så bra ut jeg :)
User avatar
BomBom
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 14 Sep 2011, 09:33
Hcp: Under 10
Hjemmeklubb: Bærum GK / Holtsmark GK

Re: Video av svingen?

Post by BomBom »

La egentlig ikke merke til at du kom noe særlig over toppen, så ganske bra ut synes jeg. Men du har lukket køllehode gjennom hele svingen.. Da er det fort gjort å dra slagene med seg til venstre.. Kjente meg igjen der ja.. :)
Hvis du ser på video nr 3, "iron swing", og stopper den på 7 sekunder, så ser du at køllehodet er lukket, slagflaten peker nedover.. Tåa på køllehodet skal ideelt sett peke rett til himmels når du har kommet 90gr i baksvingen..
Roter håndleddene litt mer aktivt i begynnelsen av svingen, så vil du få et mer nøytralt køllehode.. Det kan til og med være en fare for å slå en draw.. :)
In the bag:
D: TM RBZ TP Tour 9' Matrix HD6 X
W:TM Burner 3W Stiff
J: Mizuno MX200 4-PW DG S300
W:TM TP 52/56/60
P: TM Ghost Tour
TM Penta baller
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Video av svingen?

Post by Lefthook »

Sumo,

Dette ser ganske bra ut til å være 20 handicapper, for å si det mildt.

Hvordan slår du ballen ute på banen?

Hvordan er balltreffet? Treffer du ballen solid, dvs kjenner du at det er god kraftoverføring hele veien til ballen har forlatt perrongen og kjenner du at venstre siden trekker hardt i køllen gjennom impact - eller kjenner du tendenser til "disconnect" - flipp før impact?

Du har en "early extension" tendens. Ganske subtil med jern, men ganske markert med driver. Men i motsetning til mange andre EE-ere så stopper du ikke å rotere, og det er bra! Det går fint an å spille på 70-tallet med slikt hvis balltreffet er solid på en vesentlig del av slagene. Det var derfor jeg spurte om balltreffet...

Jeg tror EE tendensen skyldes at du jukser i transition og starter nedsvingen med å rotere rundt bakfoten i stedet for å gjøre skikkelig vektoverføring før den egentlige rotasjonen starter rundt framfoten. Du kan godt trykke godt fra med høyrefoten for å få til denne vektfordelingen tidlig, men det er ikke bra at du begynner å rotere høyrekneet med en gang. Høyrekneet bør stå igjen i transitthallen når toget går, og komme halsende etter når det nærmer seg impact. Hvis høyrefoten glipper pga glatt underlag i transition, så skal den rotere med klokka. Den skal først begynne å rotere mot klokka når hendene er i ferd med å passere høyrefoten på vei mot impact.

Oppstillingen, særlig med driver så synes jeg du lener deg litt vel mye vekk fra target. Jeg tror dette er med på å skape den transition som du bruker og dermed EE problemet ditt. Jeg liker å tenke "høy høyreskulder" i oppstillingen, vel vitende om at det er mere en følelse enn en geometrisk realitet.

Men altså hvis du slår ballen halvparten så bra som det ser ut til her, så bør du trene nærspill, feel og tilbringe mye tid på banen der hvert eneste slag oppleves som et helt unikt slag og ikke en identisk kopi av det forrige. Uansett så ser svingen din veldig bra ut og det er neppe kvaliteten på det du gjør på rangen som forhindrer deg fra å gå betydelig ned i handicap.
Post Reply