Spinkontroll - erfaringer og råd

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Spinkontroll - erfaringer og råd

Post by Long-Hit-Wonder »

de 2 siste sessongene har jeg trent på spinkontroll. fade,draw og backspin.

jeg klarer ikke å kontrollere spin'en så godt. enten for mye eller for lite. forholdsvis sjeldent at spin'en blir slik jeg ønsker den.

backspin er vel det som irriterer meg mest. blir stadig for kraftig spin. historien er den samme. ballen lander nydelig og ser ut til å blir en pin-high,men så setter spin'en til for fult og sender ballen vekk fra der jeg vil ha den. ballen spinner i alle retninger.

jeg vet dette er vansklig selv for de mer erfarne spillerne,men avlikevel.

har dere noe erfaringer og råd for hvordan kontrollere spin bedre?
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Spinkontroll - erfaringer og råd

Post by JanB »

Spinn er avhengig av mange faktorer. Du skriver lite om jern, ball og bane.

1.) Har du ikke helt rent jern (rengjort riller) er det liten mulighet for spinn
2.) Har du for hard ball, kan du glemme backspinn
3.) Ballens og gressets beskaffenhet der ballen slås fra har stor innvirkning på om du får spinn eller ikke. For mye gress - no spinn. Hardt underlag - vanskelig å gjøre spinn.

Med ditt HCP tror jeg du kan alt dette.
Skriv litt mer så kan vi kanskje finne ut av det.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Spinkontroll - erfaringer og råd

Post by Long-Hit-Wonder »

ja,jeg kjenner til alle disse faktorene.

holder alle mine jern fine og rene i rillene så godt det lar seg gjøre.
når det kommer til baller, så bruker stortsett callaway green og taylormade black. callaway green spinner noe voldsomt. erfarte at denne spant mer enn den litt dyrere callaway svart.

mine "spin-jern" fra 7-lobwedge.hender jeg får spin med de lengre jerna også,men det er forholdsbetinget. jajaja,jeg vet hva du tenker; "sw og lw trenger man ikke å spinne da de lander så mykt uansett...",men jeg synes de også kan være greie å sette spin på når det trengs. når du ligger litt dårlig til og må presse ballbanen ned.

i tillegg til å ha grunnfaktorene som rene riller og myke baller. så lærte jeg av en annen bedre spiller at jeg måtte presse ballbanen ned med jerna for å få den spinnen som biter seg fast til underlaget.

den metoden funker fint,men spinnen blir ofte en god del mer aggresiv enn jeg stortsett behøver. jeg ble anbefalt å gå over til titleist proV1,denne spant på en mer moderat måte. tildels tam,men jeg sluttet å bruke den pga følelsen i treffet. klarte bare ikke å være komfortabel med den.

når det kommer til draw, så er dette en spin jeg kontrollerer godt. sjeldent denne går feil. kun når jeg er overivrig at den går feil. men stortsett svært fornøyd der.

fade, der sliter jeg litt. blir veldig svak skru som ikke henter seg skikkelig inn igjen. ender halveis. 50/50 for at den blir vellykket.

føttene sikter ditt jeg vil ballbanen skal gå og bladet mot der ballen skal ende. grunnen til at denne feiler tror jeg er fordi at jeg er en naturlig draw'er. har en bitteliten draw på alle mine baller som skal slås rett.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
Post Reply