Putting

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
dirtyzecret
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 205
Joined: 26 Mar 2015, 21:06
Hcp: Hvit Kort

Re: Putting

Post by dirtyzecret »

Hagen wrote:Jeg får ikke til putting om dagen. Verken lengde eller retning, slår som regel for hardt til høyre. Blir mer og mer usikker, og da går det dårligere og dårligere. Noen som har noen gode øvelser eller tips?
Hvordan putter har du og hvordan putter sving har du?
Først og fremst kan det være greit å ha en putter som passer til din stroke, om du er straight back-straight trough (sbst) slight arc eller arc.
Så kan du prøve å putte grep, når jeg byttet til å holde crosshand for 15 år siden var dette veldig uvant, etter å ha puttet med vanlig grep siden jeg var liten.
Men det vokste på meg å putte crosshand og nå kan jeg ikke tenke meg noe annet, veldig enkelt å holde håndleddet stabilt med dette grepet.
Ser også at både Spieth og McIIroy har sett gamle filmer av meg og startet med dette :lol: :lol: :lol:

Kan jo prøve å bytte til et bredere grep på puttern også, for eks superstroke eller lignende, men jo tykkere grep jo mindre følelse. Tror mange bruker for bredt grep fordi det synes behagelig, men det kan bli for bredt også :)
Jazzy
Rookie
Rookie
Posts: 41
Joined: 19 May 2015, 11:42
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Gjøvik & Toten GK
Been thanked: 2 times

Re: Putting

Post by Jazzy »

Byttet til Crosshanded for noen år siden og har etter litt "øvelse" blitt ganske stabil i puttingen. Fører alltid statistikk med hjelp av Golfshot og ligger på 1,9 putter per hull i gjennomsnitt for forrige årets sesong og for de få rundene jeg har rukket å spille i år :-) Sist runde ble det faktisk 1,7 putter per hull :-D Ligger på 20,9 i HCP
TaylorMade JetSpeed Driver
TaylorMade JetSpeed 3W - 5W
Titleist 915H
Titleist AP2 714 4-PW
Miura 51* Y-grind, 56* K-grind
TaylorMade Spider Tour Red Sightline
Joscar
Rookie
Rookie
Posts: 6
Joined: 18 Apr 2013, 23:16

Re: Putting

Post by Joscar »

Det få snakker om, men som jeg syns er interessant, er at vi alle er konstruert på ulik måte. For eksempel har skulderleddets anatomi mye å si. Skulderen består av et kuleledd omkranset av sener og muskler. For mange vil det være veldig vanskelig å få til et jevnt stroke (rett bakover og rett fremover) rett og slett fordi skulderleddet ikke vil. Disse må da trene mer på å få til denne bevegelsen.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Putting

Post by JanB »

Friedman wrote:Noen som har prøvd ut AimPoint-systemet for å lese greener?

http://www.aimpointgolf.com/greenReading
Det som vises på videoen her er Aimpoint Express og ikke den originale Aimpoint.
Express er noe enklere variant. Skal du vurdere denne metoden anbefaler jeg at du ser på forskjellen i de to metodene. Jeg er utdannet i Aimpoint og synes at express varianten er noe "lett" i forhold.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Putting

Post by Lefthook »

Jeg har et tips som er relevant for mange - i hvert fall de som har spilt golf en stund.

Sjekk at den linja du ser som en rett linje mot hullet når du står over ballen faktisk er en rett linje. Hvis den ikke er det, er det underbevisstheten som forsøker å kompensere for en mekanisk feil i svingen eller oppstillingen. Svært ofte er det en svingfeil som kommer av en oppstillingsfeil. Feilen gjør at putteren returnerer med et lukket køllehode sammenliknet med adresseringen. Ballen starter mer til venstre enn det man stilte seg opp til.

Hvis du begynner å følge med på medspillere som sliter med å få ballen i hullet vil du ofte se at putteren ikke peker der den skal ved adresseringen - og at køllebladet lukker seg raskt og litt ukontrollert akkurat i tilslaget. Da ser du en spiller som har dette problemet. (og jeg garanterer at denne spilleren føler at han sikter riktig når han står over ballen)

Finn en rett putt på treningsgreenen. Legg ned ballen. Sett en pegg eller plasser en markør på linjen, halvveis til hullet. Still deg opp og forbered slaget. Hvis det ser ut som puttelinjen går utenfor markøren, så har du et slikt problem.

Det er egentlig en ganske genial kompensasjon som underbevisstheten gjør. Den fungerer, men når man har et slikt mekanisk problem så er man lite retningspresis. Noen ganger lukker køllen seg litt mindre, andre ganger litt mer. Svært få putter utenfor 2 meter vil gå i, og putter som brekker blir også svært vanskelig å senke. Og blir det ille nok, så blir også 1-meters puttene vanskelige.

Løsningen er ofte å jobbe med justering av oppstillingen intil det som faktisk er en rett linje også ser ut som en rett linje når man står over ballen.

Gode preshot rutiner for sikting og oppstilling vil hjelpe. Lag rutiner der plukker ut en uregelmessighet på greenen som er midt i puttelinjen og så sjekker du at dette stemmer også når du står over ballen.

Selv om man oppdager at man har dette oppstillingsproblemet under rundens gang - altså at det man VET er korrekt retning ikke ser og føles korrekt ut når man står over ballen - så er det ikke alltid man klarer å korrigere det. Da er det ofte best å spille med den siktingen som føles riktig (selv om man vet at man sikter i feil retning).

Det finnes en variant av denne feilen der køllen er mer åpen ved impact enn adresseringen. Den er mer sjelden, men prinsippene er de samme.

Omtrent det samme kan skje ved full sving også. Og stort sett samme strategi kan benyttes for å håndtere det der og.
Post Reply