Putting

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Hagen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 183
Joined: 26 Apr 2011, 19:40
Hcp: 24,6
Hjemmeklubb: Hvam

Putting

Post by Hagen »

Jeg får ikke til putting om dagen. Verken lengde eller retning, slår som regel for hardt til høyre. Blir mer og mer usikker, og da går det dårligere og dårligere. Noen som har noen gode øvelser eller tips?
Driver: Titleist 910 d3 10,5 og Nickent 4D 12,5
Wood: mizuno jpx 800 5w
Hybrid: Callaway BB Diablo 5h, Callaway razr x tour 3h
Jern: Cobra Amp
Putter: Never compremise sub 30
Wedger: Cleveland cg 14. 52, 56 og 60
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Putting

Post by furu »

Prøv tipsene på bloggen min -- http://www.christianfuru.com/treningstips-putting.htm" onclick="window.open(this.href);return false;
Instagram @christianfuru
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: Putting

Post by Long-Hit-Wonder »

Dette kommer godt med ettersom jeg i dag erstattet min 10 år gamle Taylormade med en Wilson. :)
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
20legend
Forumvant
Forumvant
Posts: 79
Joined: 15 Nov 2011, 21:33
Hcp: 12.5

Re: Putting

Post by 20legend »

Noen som har gode treningstips til putting eller noe treningsutstyr som anbefales? Er helt på tryne om dagen, slagene sitter, men når puttestat er fra 33 og oppover så blir totalen så som så.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Putting

Post by furu »

Speil. Eller puttebrett med spor. The Pill gir deg selvtillit til å rulle ballen godt.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Putting

Post by Friedman »

Hold hodet i ro. Høres lett ut, men fryktelig vanskelig i praksis. Hjernen er nok koblet slik at den gjerne vil vite om ballen går i hullet umiddelbart.

En mulig øvelse er å legge en mynt eller en annen flat gjenstand under ballen når du trener putting. Hold blikket på denne gjenstanden. Vent på lyden av ballen som ruller i koppen. Start fra 1m og jobb deg bakover.
No laying up
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Putting

Post by JanB »

Mange som har problemer med retningen i putting har feil oppstilling. Står man ikke riktig over ballen, vil man avlese den trigometriske parallakse feil. Dermed sikter man som oftest ut til høyre. Har man en sterk underbevissthet, vil denne kompensere og oppveie dette og overdrive feilen. Resultatet er dytt inn til venstre for hullet. (dette med høyrehåndsspillere).
Bernt Stellander hentet sin viten fra piloter og konstruerte for mange år siden et siktesystem på sine puttere. Hans slogen er : "Hide the orange". Dette sikrer deg at du alltid står riktig over putteren og også dermed over ballen.
http://www.profoundgolf.com/

En annen metode jeg bruker under trening er å legge ned en gammel CD på treningsgreen. I senterhullet på denne legger jeg så en ball. Du skal stå over CDen og se ditt eget speilbilde. Ballen skal dekke ditt venstre øye (igjen for høyrehendte)
Stå rolig slik og slå ballen. Bli stående og se om ditt venstre øye står i ro over hullet på CDen.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Peakation
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 17 Mar 2009, 13:28
Has thanked: 2 times

Re: Putting

Post by Peakation »

Ikke alle er enige om at du skal ha øynene rett over ballen. Et raskt google-søk:
http://www.golfdigest.com/golf-instruct ... ienputting
http://athleticgolftraining.com/golf-ti ... r-the-ball
chrefs
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 02 Jun 2014, 14:34

Re: Putting

Post by chrefs »

Puttingen min har gått fra 25 - 30 putter på 9 hull, til bestenotering på 13 sist turnering, ene og alene grunnet oppstilling av ball (pilen i flukt med puttelinje). Føler at putting går minst 70% på selvtillit, og om jeg vet at utgangen på putten er riktig i forhold til linja, er det kun lengdekontroll det står på.

Ballplasseringen har jeg også flyttet på, fra midt mellom bena til innsiden av venstre fot.

Snittlengden på putter mener jeg å ha lest er 7 meter, så det er i hovedsak den lengden man bør trene mest på.
TinCup
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 410
Joined: 29 Mar 2010, 17:18
Hcp: 4,3

Re: Putting

Post by TinCup »

PGA tour spillere setter vel ca 50% av putter fra 8 fot på perfekte greener (ja, de er raske, og ondulerte). Tror man har mer å hente på å trene konsekvent på 2-3 m lengde med hø / ve break. Det er her man har en reell sjanse for å sette noen birdier. Samt noe fra distanse... Lagputter om man vil. Etter min mening vil man ikke akkurat bygge opp confidence ved sette 1/10 fra 7 m når man trener.
krillep85
Forumvant
Forumvant
Posts: 67
Joined: 09 Aug 2013, 09:00
Hcp: Synker
Hjemmeklubb: GK

Re: Putting

Post by krillep85 »

Jag har skitit i att försöka sätta de 5-10 meters puttarna. Då blir de alldeles för långt undan målet. Det jag gör, är att jag visualiserar ett större hål. 50cm runt hela hålet. Så försöker jag lägga bollen innanför den cirkeln. På det sättet så kom också självförtroendet när jag lyckades ofta. Och så sitter ju nån putt då och då. Men målet kan inte vara att sätta de. För 1/10 skapar inte direkt självförtroende. Men 8 av 10 gör det. Så slipper man en riiiiktigt jobbig andra putt.
Hcp før sesongen 2014 - 34,0
Mål for sesongen 2014 - 22,0
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Putting

Post by kevin »

Interessant å se hvordan proene tenker angående puttetrening.

User avatar
GolfMickey
Guru
Guru
Posts: 3185
Joined: 17 Feb 2015, 23:24
Hcp: 13,4
Hjemmeklubb: Grorud GK
Location: Oslo
Has thanked: 5 times
Been thanked: 19 times

Re: Putting

Post by GolfMickey »

prøv å bruk siktelinje på ballen. og full konsentrasjon på hver putt.
User avatar
TheBigEasy
Guru
Guru
Posts: 1313
Joined: 22 Sep 2012, 18:44
Hcp: 20ish
Hjemmeklubb: Hauger
Has thanked: 10 times
Been thanked: 28 times

Re: Putting

Post by TheBigEasy »

Flatland snakker om cross handed putting i dag. Søkte litt på nett og fant denne:
http://youtu.be/TC4rgtOa8OQ
Tror jeg skal teste ut dette i år.


Sent from my iPhone using Tapatalk
Play your best.
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Putting

Post by Drizzit »

Jeg har brukt denne teknikken i et par sesonger.
For min del har det stort sett vært en stor forbedring, spesielt på antall putter jeg senker innenfor 3 m.
I begynnelsen slet jeg litt med lengdekontrollen på lange putter, men bortsett fra det så har dette vært bra for meg.
Skal du teste det så begynn nå med korte putter på en matte på stuegulvet eller noe. Slå så mange at det føles komfortabelt å holde putteren slik. Lykke til. :)
halvorsen84
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 401
Joined: 29 Sep 2012, 19:38
Hcp: Ja
Hjemmeklubb: Onsøy golfklubb
Location: Fredrikstad, Østfold
Has thanked: 5 times
Been thanked: 15 times

Re: Putting

Post by halvorsen84 »

Personlig tror jeg at putting handler så mye om følelse, at man rett å slett må prøve seg frem med "alt"; grep, oppstilling, ballplassering osv, og ikke minst; type putter. Finn din egen stil og teknikk!
Har selv eksperimentert "mye" siden jeg begynte med golf, og føler at jeg har kommet frem til en "endelig løsning".

-Bladputter, centershafted
-SuperStroke FATSO 5.0

Står veldig smalt med føttene, nesten samlet, og ballplassering rett innenfor venstre fot. Veldig bøyd i ryggen, føler at jeg "henger" over ballen.
Når det gjelder selve "stroket", så varierer jeg stort sett backstroke etter lengden på putten. Får ofte høre at jeg har for langt backstroke, men dette funker for meg! Prøvde med samme backstroke uansett lengde på putt, og heller aksellerere ekstra inn i ballen på lengre putter, men det ble bare rot!

Når jeg trener putting, så måler jeg ikke opp avstander. Jeg spiller puttinggreenen på kryss og tvers, opp og ned, og varierer hullrekkefølgen og hvor jeg starter. Ute på banen sammenligner jeg putten jeg har, med en av puttene jeg husker fra treningsgreenen, eventuelt så setter jeg sammen flere linjer! Det krever mye trening, men det funker! Samme gjelder forresten nærspill; jeg bryr meg ikke om lengder og avstand, for meg handler alt om følelse for den lengden/avstander jeg ser! Som igjen krever MYE trening!

Ser altfor mange som henger seg opp i lengde via gps-klokke osv, som har null følelse for den lengden uansett! :P
Titleist Tsr2 Dr Tour AD HD 4R+
Titleist Tsr2 5w Tour AD HD 5R+
Titleist Tsr2 7w Tour AD HD 6SR
TM Stealth DHY 3i Aldila Ascent 65R+
TM P790 MMT 65R+
SM9 54/60 DG BLK Onyx R300+
SC Select Newport 2.6
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Putting

Post by Friedman »

Noen som har prøvd ut AimPoint-systemet for å lese greener?

http://www.aimpointgolf.com/greenReading
No laying up
TJW
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 211
Joined: 20 Oct 2014, 09:35
Hcp: 23.5
Hjemmeklubb: Drøbak GK

Re: Putting

Post by TJW »

Hvis jeg ikke husker helt feil, så hadde Oppegård Golfklubb ett eget kurs i AimPoint i sitt kursprogram i fjor (ramlet over det på nettsiden for en stund siden).. Ingen erfaring selv, sikkert noen her som har prøvd :)
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Putting

Post by Drizzit »

Ser at Rory McIlroy også nå har gått over til cross handed putting grep.
Er ganske mange av de beste spillerne i verden som bruker denne teknikken nå så det har nok noe for seg.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Putting

Post by kevin »

Interessant intervju med Mickelson i går etter hans gode runde. Han brukte klo-grepet på de kortere puttene, innenfor en viss distanse. Mens på de lengre brukte han tradisjonelt grep fordi han var mer komfortabel med det da.
Post Reply