fitness og golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: fitness og golf

Post by spiderboy »

Har sjekket ut landmines, og det så ut som en fin øvelse ja. Ligner en del på busdrivers, har kjørt denne med slynge på slutten av øktene enkelte ganger, den river noe vanvittig og er en fin måte å få ut siste rest på før dusjen :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: fitness og golf

Post by Martin899 »

Lefthook wrote: Ja jeg er i alle fall uenig i at styrke ikke er viktig. Styrke er kanskje den faktoren der det er størst forskjell på kvinner og menn. Styrke, samt hvor langt ballen går ;)

Jeg er også uenig i at det er en motsetning mellom styrke og fleksibilitet. Herreturnere er ekstremt sterke og ekstremt fleksible....

Spiller man golf profesjonelt og trener hver dag så får man såpass mye golf spesifikk styrke at noen turer i helsestudio neppe gjør så mye fra eller til på slaglengde. Men det kan nok ha stor betydning for stabilitet i svingen, evne til å slå seg ut av rough mm.

For hobbygolferen tror jeg styrketrening vil gi bedre stabilitet og lengre slag.
Jeg har aldri sagt at styrke ikke er viktig. Jeg sier at det er ting som har høyere prioritet. Bevgelighet, balanse osv er fundamentet i en golfsving. Se for deg at du vinner WSM, men ikke har balanse. Da kommer man ingen vei. Men motsatt - godt fundament, men lite styrke = kommer deg langt. Derfor kan eldre mennesker spille med lavt handicap og knuse unge "sterke" mennesker.
Lefthook wrote:
Martin899 wrote: For hobbygolferen tror jeg styrketrening vil gi bedre stabilitet og lengre slag.

Det er nettopp det jeg sier. Men det forutsetter at det er riktig styrketrening. Du må huske på at rehabøvelser er styrketrening. Viste du at det som gjør en golfsving så ustabil som den er, er først og fremst skjevfordelt muskelatur? Når man kjører rehabøvelser er dette for å stabilisere slike feil. Det er derfor styrkeløftere ofte har en mnd++ i året hvor de fokuserer på rehab, for å stabilisere muskelaturen. Skjev mukelatur har veldig dårlige effekter i feks Markløft :lol:

Andre poenget mitt er at størrelse kan hindre bevegelse, og dermed er det ikke en fordel å gå inn for å bli stor, som veldig mange prøvder å kombinere. Man kan jo tydelig se at gutta på touren er ikke de største idrettsutøverene. Men ikke missforstå, man kan bli sterk uten å bli stor, men igjen, da er det riktig trening som må til. Og ettersom spørsmålet i denne tråden var ment for de litt mindre seriøse golferne, så kan jeg anbefale rehabøvelser. Det aller viktigste er å få et grunnlag. Når man har fått det, så kan man kjøre på med litt annen snacks. Men mange syntes rehab er kjedelig, og tror at dette har liten effekt dessverre. Men man kan spørre en hvilken som helst idrettsutøver som har oppnådd noe stort, om han/henne har rehabøvelser på schedule'n - da tørr jeg å vedde MP63 settet mitt på at de svarer ja.
spiderboy wrote: Så hvis Martin eller Veggiss eller noen andre som vet mer kunne delt litt golfspesifikke styrkeøvelser eller tanker om hva som kan fungere hadde det vært fint :)
Jeg kan selvfølgelig skrive ned mine erfaringer her, og ikke minst dele treningsprogrammet jeg fikk av trenern til Tutta. Jeg må bare ha litt bedre tid på meg, og finne igjen programmet, mye eksamener den siste tiden, så papirene flyter.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: fitness og golf

Post by Martin899 »

Haha faen, presterte å putte kommentaren min inni quoten til lefthook

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: fitness og golf

Post by Lefthook »

Ja der ble jeg tillagt både det ene og det andre, gitt :D

Gratulerer med en fremgangsrik sesong forresten. Imponerende handicapreduksjon det der.
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: fitness og golf

Post by hjaadd »

Andreas Hagan skrev en oppgave i utdanningen sin hvor han gjorde intervjuer av 10 spillere og 10 trenere for å få svar på (blant annet) hvilke fysiske egenskaper som er viktige hos golfspillere på høyt nivå. De spurte mente at for menn var bevegelighet den viktigste egenskapen. Dernest styrke, utholdenhet, spenst og hurtighet. For kvinner var styrke ansett som viktigste egenskap, med bevegelighet som nummer to.

Detaljer hentet fra teksten:

Viktigheten av fysisk trening generelt ble begrunnet med to faktorer: skadeforebygging og prestasjonsforbedring. I forhold til styrketrening ble trening av mage og rygg sett på som vesentlig i forhold til skadeforebygging og stabilitet/balanse (prestasjonsforbedring). Styrketrening i lår bidrar også til stabilitet og eksplosivitet i svingen. Så kommer noe jeg mener er et viktig poeng mhp prestasjonsforbedring: sitat: "Det er viktig at det man gjør av fysisk trening ikke går ut over golfteknikk, men heller bygger opp om teknikken. Det betyr for eksempel at bevegelighet er noe som er nødvendig når du setter opp et styrkeopplegg. Hvis du ikke trener bevegelighet vil muskulaturen gradvis bli kortere, noe som kan gå ut over golfsvingen." Bevegelighet ble senere i teksten benevnt som et biomekanisk absoluttkrav for en effektiv golfsving (eksterne kilder).

Når det gjelder skader er det ingen tvil om at en golfsving utgjør en betydelig belastning på ryggsøylen i form av vridning. Det var framvist betydelig korrelasjon mellom lav bevegelighet i hofteledd og skader i korsrygg (eksterne kilder).


Oppgaven ble skrevet med fokus på spillere med <0 hcp, så man kan jo spørre seg om de samme svarene ville kommet fram i en studie for amatører. Jeg tror tendensen er mye den samme. Jeg tror også mye er direkte overførbart til spillere på lavt nivå, spesielt dette med skadebegrensning. F.eks den korrelasjonen som ble funnet mellom ryggskader og bevegelighet i hofter. Pr. def er bevegelighet evnen til å oppnå leddutslag. Skader oppstår når man går ut over sitt maksimale leddutslag, og med dårligere bevegelighet skal det dermed mindre vridning til før skade oppstår. Med andre ord: er du en dvask 30-åring med hengepupper som tar i litt for mye vil den relative belastningen på ryggsøylen bli like stor. Man pusher fortsatt mot maks leddutslag, selv om baksvingen ikke er helt Tiger. Og gjerne med kald muskulatur, rett fra bilen og på første tee :lol: Bare det er grunn nok for meg til å trene bevegelighet og kjernestabiliserende muskulatur før andre/generelle muskelgrupper.

Her er link til hele oppgaven http://www.hagangolf.no/fysisktrening.pdf
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: fitness og golf

Post by spiderboy »

Bra info hjaadd :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: fitness og golf

Post by Martin899 »

Lefthook wrote: Gratulerer med en fremgangsrik sesong forresten. Imponerende handicapreduksjon det der.
Tusen takk! :D begynner å bli bra nå.

Ja hjaadd, det høres veldig likt ut det jeg har lært gitt.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Post Reply