fitness og golf

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
snaphook
Forumvant
Forumvant
Posts: 72
Joined: 25 May 2011, 08:38

fitness og golf

Post by snaphook »

hvor stort utbytte har man av å trene styrke fast ved siden av golf ?

da tenker jeg på å trene musklegrupper som er viktig for golfsvingen...
Titleist 909D Comp 10.5 (Matrix Ozik X-Con 5)
Titleist 909F2 15.5 (Aldila Voodoo)
Titleist 909H 21 (Aldila Voodoo)
Adams IDEA Pro Black CB2 4-PW (KBS Tour 90)
Titleist Vokey Design (54/11)
Titleist Vokey Design (50/08)
Odyssey Black Tour Designs #2
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: fitness og golf

Post by sumo »

vil absolutt tro at dette er ekstremt behjelpelig for utviklingen din.
generell styrketrening vil nok virke positivt for god golf. det sier seg vel nesten selv.
veggiss kan sikkert gi deg et mer utfyllende svar på dette.

jeg har medlemskap på treningssenteret på sandaker i oslo, som igjen er i samarbeid med golfsenteret der. to fluer i en smekk.
har riktignok ikke trent der på en goooood stund, men vurderer og begynne igjen. tror virkelig det kan gjør mirakler for golfen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: fitness og golf

Post by veggiss »

Det er ingen ulemper med å være i bedre form. Hvis du ikke trener noe ved siden av så anbefaler jeg deg å trene et styrkeprogram for hele kroppen, det er ikke vits å isolere spesielle muskelgrupper med mindre du har spesielle problemområder eller har veldig høye ambisjoner for golfen din.

Her er et styrkeprogram for hele kroppen, basert på 4 økter pr uke. Ingen av øktene tar mer enn 45 minutter.

% angir prosent av maksløft-10%. Hvis du klarer 100KG i benken, så er 75% av 90KG, dvs 67,5KG.
> betyr at du skal ta så mange du klarer, men mer enn 3 (hvis >3)

Uke 1:
Dag 1: Hovedøvelse: Militærpress: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Militærpress: 5x10x55%, Pull-ups: 5x10 (kan gjøres med strikker, eller hjelpevekt om du ikke klarer 5x10, til nød nedtrekk)

Dag 2: Hovedøvelse: Markløft: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Markløft: 5x10x55%

Dag 3: Hovedøvelse: Benkpress: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Benkpress: 5x10x55%, Pull-ups: 5x10

Dag 4: Hovedøvelse: Knebøy: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Knebøy: 5x10x55%

Uke 2: 3x70%, 3x80%, >3x90%
Uke 3: 5x75%, 3x85%, >1x95%
Uke 4: Deload, dvs hvile, og bare tøysevekter.

Etter uke 4 justerer du opp mark og bøy med 5KG, og militærpress og benk med 2,5KG. Hvis du ikke klarte mer enn én rep i en øvelse i siste uken justerer du vektene ned 10% før du starter ny runde.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: fitness og golf

Post by kevin »

Så intervju med Gary Player fra Masters uka, og han trener fortsatt veldig mye. Han gjør blant annet 1000 sit-ups om morgen 4-5dg i uka. Før Masters hadde han økt det til 1100 hver morgen, for å få det lille ekstra som han sa. Han ville gjerne drive ut de andre gamlingene under åpningsdriven for turneringen.

Han blir 77 år i november....
Simmyr
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 23 May 2012, 21:03
Hjemmeklubb: Holtsmark
Location: Lier

Re: fitness og golf

Post by Simmyr »

Situps er vel å bra det, men hvorfor ta 1000 sit-ups?. Ville man noen gang trent 1000 repetisjoner på biceps eller latissimus? Tren sit-ups på samme måte som andre muskelgrupper variert og heller med økt motstand/tyngde enn å uendelig mange repetisjoner. Kvalitet over kvantitet :)

Måtte bare skyte inn dette for det er en veldig vanlig misforståelse/myte innenfor styrketrening.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: fitness og golf

Post by kevin »

Helt enig, men regner med at Gary Player vet hva han snakker om...hva som passer han
User avatar
Long-Hit-Wonder
Legende
Legende
Posts: 500
Joined: 28 Feb 2009, 23:21
Location: Telemark

Re: fitness og golf

Post by Long-Hit-Wonder »

snaphook wrote:hvor stort utbytte har man av å trene styrke fast ved siden av golf ?

da tenker jeg på å trene musklegrupper som er viktig for golfsvingen...
Det har nok en god del å si for power og stabilitet vil jeg tro.

En god kondisjon tror jeg også kan hjelpe deg en god del. God kondis hjelper deg å holde god fokus over lengre perioder.
Driver: Taylormade R7 11,5
Woods: Callaway 3W og Ben Hogan 5W
Hybrid: Callaway Edge Tour 2H
Jern: Titleist 735 3-PW
Wedger: Callaway X-Tour 60, Titleist Vokey 52 og 56
Putter: Wilson Vizor
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: fitness og golf

Post by radar1 »

User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: fitness og golf

Post by veggiss »

Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Snowman
Guru
Guru
Posts: 3199
Joined: 02 Jan 2012, 13:51
Has thanked: 6 times
Been thanked: 64 times

Re: fitness og golf

Post by Snowman »

veggiss wrote:Det er ingen ulemper med å være i bedre form. Hvis du ikke trener noe ved siden av så anbefaler jeg deg å trene et styrkeprogram for hele kroppen, det er ikke vits å isolere spesielle muskelgrupper med mindre du har spesielle problemområder eller har veldig høye ambisjoner for golfen din.

Her er et styrkeprogram for hele kroppen, basert på 4 økter pr uke. Ingen av øktene tar mer enn 45 minutter.

% angir prosent av maksløft-10%. Hvis du klarer 100KG i benken, så er 75% av 90KG, dvs 67,5KG.
> betyr at du skal ta så mange du klarer, men mer enn 3 (hvis >3)

Uke 1:
Dag 1: Hovedøvelse: Militærpress: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Militærpress: 5x10x55%, Pull-ups: 5x10 (kan gjøres med strikker, eller hjelpevekt om du ikke klarer 5x10, til nød nedtrekk)

Dag 2: Hovedøvelse: Markløft: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Markløft: 5x10x55%

Dag 3: Hovedøvelse: Benkpress: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Benkpress: 5x10x55%, Pull-ups: 5x10

Dag 4: Hovedøvelse: Knebøy: 5x65%, 5x75%, >5x85%
Støtteøvelse: Knebøy: 5x10x55%

Uke 2: 3x70%, 3x80%, >3x90%
Uke 3: 5x75%, 3x85%, >1x95%
Uke 4: Deload, dvs hvile, og bare tøysevekter.

Etter uke 4 justerer du opp mark og bøy med 5KG, og militærpress og benk med 2,5KG. Hvis du ikke klarte mer enn én rep i en øvelse i siste uken justerer du vektene ned 10% før du starter ny runde.
Jeg mener jeg leste et sted at Shane Lowry bruker det programmet der?? :lol:
- Every performance is different. That's the beauty of it. (Van Morrison)
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: fitness og golf

Post by hjaadd »

Når du sier "utbytte" regner jeg med du mener i score-sammenheng(?) Det er klart en atletisk kropp gir fordeler om du vil bli en bedre golfspiller, men det er adskillg flere fysiske egenskaper enn styrke som ligger til grunn for en atletisk kropp. Blant annet er bevegelighet, utholdenhet, balanse og koordinasjon faktorer som definitivt spiller en rolle. Jeg synes det er merkelig hvor stort fokus som legges på styrke som egenskap når man ønsker å øke prestasjonen (nå tenker jeg også generelt, ikke bare i golfsammenheng). Hvorfor er det gitt at styrketrening vil gi deg best utbytte? Før du setter i gang med et generelt styrkeprogram bør du vurdere: (a) hvordan ligger du an i forhold til de forskjellige fysiske egenskapene, og (b) hvilke fysiske egenskaper er det som faktisk kreves for å prestere bedre som golfspiller.

For meg er bevegelighet, balanse og koordinasjon egenskaper jeg verdsetter mye høyere enn styrke i mitt spill. I forhold til styrke tror jeg trening av kjernemuskulatur (for bedre stabilitet, kraft og balanse) vil gi best utslag for golfsvingen, ikke øking av generell styrke. Ser du for eksempel brede skuldre/nakke/armer eller kraftige lår som en fellesnevner for golfproffene? Det gjør i alle fall ikke jeg. Økning av svinghastigheten skjer mest effektivt ved å øke styrken nær rotasjonsaksen (hofter, ryggmuskulatur og indre magemuskulatur), ikke perifert (armer). Jeg mener ikke det er en bakdel å øke den generelle styrken noen hakk, men blir det for mye/feil styrketrening tror jeg det setter for store begrensninger på bevegeligheten, uten at det gir en økning i ytelse ellers.

Poenget mitt er bare at "trening" er ikke ensbetydende med "styrketrening". Ønsker du å legge tid i fysisk trening for å forbedre svingen er det ikke gitt at styrke er mest riktig å trene. Balanse- og bevegelighetsøvelser kan fort gi adskillig større avkastning på tidsinvesteringen.

vh
Håkon Johansen
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: fitness og golf

Post by veggiss »

Hvorfor bare trene kjernemuskulatur isolert når du kan trene hele kroppen samtidig? Økt styrke i kroppen har ikke bare positive bivirkninger på golfsvingen, men store helsemessige gevinster generelt.
Ser du for eksempel brede skuldre/nakke/armer eller kraftige lår som en fellesnevner for golfproffene? Det gjør i alle fall ikke jeg.
Tiger, Westwood, DJ er alle kraftige gutter. Dessuten blir du ikke "stor og bulkete" så fort du løfter en vektstang, og styrketrening for en golfspiller innebærer ikke mest mulig 1RM i benkpress.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
hjaadd
Rookie
Rookie
Posts: 14
Joined: 15 Aug 2012, 21:11

Re: fitness og golf

Post by hjaadd »

Antydet ikke at det ikke fantes gode golfspillere som er høvelig kraftige, jeg sa bare at det ikke var en gjennomgående fellesnevner.

At generell styrketrening sannsynligvis vil forbedre prestasjonen (og den generelle helsen) for hvermansen er jeg ikke uenig i. Poenget mitt var bare å få fram at styrke ikke er det eneste man får utbytte (i golfsammenheng) av å trene, samtidig som det er viktig å se hva idretten faktisk krever av egenskaper hos utøveren.
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: fitness og golf

Post by Martin899 »

Brede skuldre osv er ingen fellesnevner, nei. Selvom tiger osv har litt over middels brede skuldre, betyr ikke det at det er noen fellesnevner som øker golfferdighetene. Heller tvert imot. Dette kan komme som et hinder for bevegelighet. Dette baserer jeg på pt-utdanningen min. En av forelesningene vi hadde på skolen stod treneren til Suzann P. for. Han fortalte at balanse, kondis og bevegelighet har mye høyere prioritert enn styrke. Veldig selvsagt, men virker som det er uenighet om det her på forumet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: fitness og golf

Post by veggiss »

Martin899 wrote:Brede skuldre osv er ingen fellesnevner, nei. Selvom tiger osv har litt over middels brede skuldre, betyr ikke det at det er noen fellesnevner som øker golfferdighetene. Heller tvert imot. Dette kan komme som et hinder for bevegelighet. Dette baserer jeg på pt-utdanningen min. En av forelesningene vi hadde på skolen stod treneren til Suzann P. for. Han fortalte at balanse, kondis og bevegelighet har mye høyere prioritert enn styrke. Veldig selvsagt, men virker som det er uenighet om det her på forumet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Hvis Tiger har "litt over middels brede skuldre" så lurer jeg på hvor normalen ligger, han er jo bygd som en tanks.

Det er vel ingen her som preker at det ene skal utelukke det andre. Jeg er veldig pro fornuftig treningsøkonomi, og i det legger jeg å trene øvelser som går på mer enn én muskel, og kanskje også har andre fordeler. Olympiske løft f.eks. krever veldig stor fleksibilitet i bl.a. skuldre og hamstrings/glutes, de stiller store krav til balanse og ikke minst sterk kjernemuskulatur...med andre ord helt ypperlige øvelser for en golfspiller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: fitness og golf

Post by spiderboy »

I forhold til at brorparten av deltagerne på dette forumet er på vei inn i en alder der hengebuk og slappe mannepupper truer med å gjøre sitt inntog er det vel fornuftig å diskutere hva slags trening vi kan få tid og utbytte av. For Suzann Pettersen og enkelte andre som lever av golf er det naturlig å trene variert og bruke mye tid på styrke, balanse, kondisjon og bevegelighet. Men for småbarnsfedre i slutten av 30-åra, som meg selv, er tiden litt for knapp for slike treningsutskeielser. Jeg trener styrke noen ganger i uka, og det hjelper både på selvbildet og golfsvingen. Å trene bevegelighet og kondisjon hadde sikkert vært flott og ville helt sikkert gitt meg noen meter ekstra, men styrketrening (med frivekter og en del kroppsvekt samt strikk/redcord) har for min del bidratt til en mye mer stabil sving og mere oppmerksomhet fra kona ;)
I tillegg har spesielt knebøy avslørt at jeg er stokk stiv, noe som har ansporet til stretching også.
Altså får styrketrening min stemme :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: fitness og golf

Post by Martin899 »

spiderboy wrote:For Suzann Pettersen og enkelte andre som lever av golf er det naturlig å trene variert og bruke mye tid på styrke, balanse, kondisjon og bevegelighet. Men for småbarnsfedre i slutten av 30-åra, som meg selv, er tiden litt for knapp for slike treningsutskeielser. Jeg trener styrke noen ganger i uka, og det hjelper både på selvbildet og golfsvingen. Å trene bevegelighet og kondisjon hadde sikkert vært flott og ville helt sikkert gitt meg noen meter ekstra, men styrketrening (med frivekter og en del kroppsvekt samt strikk/redcord) har for min del bidratt til en mye mer stabil sving og mere oppmerksomhet fra kona ;)
I tillegg har spesielt knebøy avslørt at jeg er stokk stiv, noe som har ansporet til stretching også.
Altså får styrketrening min stemme :)
Den forrige kommentaren min var basert på at dette var snakk om "fitness og golf", og regnet derfor med at det var snakk om å utvikle golfferdigheter. Men selvfølgelig - skal du i tillegg ha en pen kropp, står du overnfor en litt annen utfordring. Og når jeg nevnte treneren til tutta, som var innom oss, så pratet ikke han om toppidrettstrening for golfere. Det var mer rettet mot det du kaller "menn med mannepupper og hengebuk", som naturligvis er den største majoriteten av PT-klientene mine/våre.

Men noe som sjokkerer og irriterer de fleste er at før en skal begynne med runge baseløft og faktisk de alle fleste løft som innvolverer over middels bra teknikk, så SKAL man ha kjørt mye rehabiliteringsøvelser først. Alle PT-klienter som skal få seg et ordentlig program blir som oftest skuffet da de ser at rehabiliteringsøvelser dekker mye av programmet. Og det er nettopp disse øvelsene som golfere pleier å bruke. Altså de øvelsene kopsbyggere osv bruker som rehabilitering, bruker golfere som basistrening. Poenget er at man trenger ikke å ha et mål om å bli Tiger Woods, men man kan trene fornuftig, og få "det beste fra to verdener", så langt det lar seg gjøre.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: fitness og golf

Post by spiderboy »

Skjønner den. Og rehab-øvelser er nok bra for de fleste golfspillere. Men hvilke øvelser er det du tenker på som er baseøvelser for golfere, men rehabøvelser for byggere?
Jeg er ingen fitnessløve, men er absolutt interessert i både løfting for løftingens del (det er gøy), for å bygge muskler og for å bli en bedre golfspiller. Jeg trener alltid baseøvelser (knebøy og mark) og fyller på med isolasjon for rygg, mage, bryst og bein. Men dette er vel egentlig mest bygging av muskulatur, noe som trengs for å holde bukfettet unna. I tillegg trener jeg noe core som f.eks. Pallof press og planke.
I min uendelige uvitenhet har jeg fundert mye på hva som kunne være gode golføvelser, og har trent woodchoppers og enkelte andre øvelser som jeg innbiller meg skal kunne gi uttelling på golfsvingen. Denne fundering har så langt ført meg fram til at vel må være trening av eksplosiv styrke som er tingen for å kunne slå lengre, og kjernemuskulatur for å kunne slå rettere. Men hva pokker skal man trene, hvordan osv. Så hvis Martin eller Veggiss eller noen andre som vet mer kunne delt litt golfspesifikke styrkeøvelser eller tanker om hva som kan fungere hadde det vært fint :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: fitness og golf

Post by veggiss »

Fortsett med baseøvelsene dine, men legg til f.eks vendinger og spensthopp for eksplosivtet. Planker og pallof press er også finfint, men du kan også legge landmines, som er en jævlig fin øvelse for golfere.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: fitness og golf

Post by Lefthook »

Martin899 wrote:Brede skuldre osv er ingen fellesnevner, nei. Selvom tiger osv har litt over middels brede skuldre, betyr ikke det at det er noen fellesnevner som øker golfferdighetene. Heller tvert imot. Dette kan komme som et hinder for bevegelighet. Dette baserer jeg på pt-utdanningen min. En av forelesningene vi hadde på skolen stod treneren til Suzann P. for. Han fortalte at balanse, kondis og bevegelighet har mye høyere prioritert enn styrke. Veldig selvsagt, men virker som det er uenighet om det her på forumet.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
Ja jeg er i alle fall uenig i at styrke ikke er viktig. Styrke er kanskje den faktoren der det er størst forskjell på kvinner og menn. Styrke, samt hvor langt ballen går ;)

Jeg er også uenig i at det er en motsetning mellom styrke og fleksibilitet. Herreturnere er ekstremt sterke og ekstremt fleksible....

Spiller man golf profesjonelt og trener hver dag så får man såpass mye golf spesifikk styrke at noen turer i helsestudio neppe gjør så mye fra eller til på slaglengde. Men det kan nok ha stor betydning for stabilitet i svingen, evne til å slå seg ut av rough mm.

For hobbygolferen tror jeg styrketrening vil gi bedre stabilitet og lengre slag.
Post Reply