One plane or two plane, hvilken er du?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

One plane or two plane, hvilken er du?

Post by DuffyDuck »

Selv driver jeg å jobber utifra one plane perspektivet, målet er en sving som er lett å repetere, færre bevegelige kroppsdeler, større treffsikkerhet og holder bedre under press.

Mulige negative konsekvenser: Tap av lengde, miksing av de to svingartene(dødssynd for oss vanlige dødelige) og for øyeblikket store problemer med å slå en fade.

Mange reagerer kanskje med avsky når de hører ordene one og plane i samme setning, og Matt kuchar er vell det første som popper opp i hodet. Men saken er at MK er et ekstrem tilfelle av one plane svingen. Han er faktisk lavere med hendene enn skulderplanet( one plane: der svinger skuldrene og armene på samme plan)
Matteo Manassero går under kategorien one planer, ikke en sving man tenker på med skrekk og gru. Ben Hogen en av tidenes ibeste ball-strikers, også one planer.

Det er mange veldige gode spillere som svinger på et plan idag. Noen av dem blander begge stilartene, men for vanlige folk vil det nok mest sannsynlig lønne seg å velge en, og holde seg til den.

Til de som er intr å lære mer om dette er Jim Hardy en mann verdt å søke opp på google. Han er kjent som personen som satte ord på one plane stilarten.

Så hvilken er du, og er dette noe du har tenkt på ?
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by mciljoy »

One plane her også, men ikke fordi jeg tror det er best. Prøvde forgjeves å endre svingen i vinter. Ønsket en sving med brattere take away og litt mer høyde i baksvingen, men det gikk ikke.

Nå har jeg innfunnet meg med at one plane er min naturlige sving og er happy med det. Om jeg ser ut som Matt Kucher så får det bare være... ;-)

Men jeg sliter med å slå en fade.. blir veldig ofte en ren push som starter til høyre for målet og bare blir der. Har aldri tenkt at lengdetap er en følge av one plane, mener i hvertfall selv at jeg har ok lengder. Derimot er en hook et feilslag som er vanskelig å unngå med one plane :-(
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by veggiss »

Det er jo ganske "lett" å slå en powerfade med one-plane. Lukk kølla tidlig i nedsvingen, og hold igjennom, da er du åpen i balltreffet.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by mciljoy »

Hmm... jeg synes ikke det er så lett. Kan jo være min sving, men når du relativt sett svinger mye rundt kroppen vil du som oftest slå mye fra innsiden. Da blir det vanskelig å få noe høyreskru i ballen (synes jeg). Nå skal det også sies at jeg vanligvis slår en ganske stor draw

Har noe mer hell når jeg slår fade med driver enn jern. Føles som jeg har mer space til å gjøre ting på.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by veggiss »

med andre ord så er jo bare dine fader nødt til å bli pushfades, med mindre du endrer svingsporet, og det er ikke spesielt smart. er jo "bare" å sikte enda litt mer venstre, og slå som normalt med litt åpent hode...lett i teorien!!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by mciljoy »

he he ja, det er lett i teorien! gidder ikke å legge om svingen nei, er ganske fed up av å trene fullsving og terpe teknikk. har innsett at jeg får veldig lite igjen for det og at det absolutt ikke er der jeg har mest å hente

de dagene jeg scorer bra er det aldri fordi jeg har drivet så bra...
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by DuffyDuck »

Har vært samme tendenser her, alt for mye fokus på teknikk og den fulle svingen.
Nærspillet har fått lide pga dette i mange år :( Derfor tror jeg One plane sving vil passe meg bra.

Mine tanker rundt fade problematikken er at man kanskje må være mer passiv i releasen, endre svingspor å holde igjen litt.
Har ikke fått forsket på det enda :D
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by mciljoy »

Det er det jeg øver på ja: Holde igjen releasen. Har tidligere flippet litt med håndleddene som har gitt meg mye lengde, men det er for ustabilt. En stor draw bli fort til en veldig stor hook... og da tar jeg heller litt mindre lengde med mer passive håndledd :-)

Jeg tenker rett og slett totalt motsatt nå i forhold til jeg gjorde før: Da handlet alt om en perfekt sving og mye lengde. Nå handler det om kontrollerte slag og nærspill. Fælt å innse det, men har vel rett og slett blitt voksen!?? :-(
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by veggiss »

den teknikken jeg skrev lengre opp funker fjell, og er ganske lett å gjennomføre også. ingen endring av hverken svingspor eller faceangle. bare sikt venstre, sving vanlig, men lukk kølla tidlig i nedsvingen (slik at den er lukket kl 8) og hold den posisjonen på køllehodet gjennom impact.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by mciljoy »

Skal testes ut! Takk for tipset
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by radar1 »

Etter mange år som fryktelig ujevn (fryktelig) så har jeg prøvd mye rart for å bli bedre. Konverterte til en 1plane sving med blandet hell. Synes det var fryktelig lett at hendene enten ble igjen bak kroppen og jeg slo en push eller at jeg trakk med meg ballen rundt og slo en stor hook. Ballbanen ble også mye lavere. I år står jeg litt høyere og har hevet svingsporet tilsvarende, ligger rett over skulderen med armene, resultat høyere ballflight og på langt nær så mange hooker. Det vanskeligste har vært å ikke bøye meg mer over ballen for så å reise meg opp igjen. Sleit fælt med det i starten, forøvrig ennå, tynne og tykke treff om hverandre.

Jim Hardey har uten tvil mange gode poeng, men det er et par ting jeg stusser over.
Han har noen nøkkelpunkter som han mener må følges for en 1planer.
Man skal stå mer bøyd over ballen, ala Kuchar/Byrd. Se på Ben Hogan, som fant opp sjiten, han står ikke i nærheten av så bøyd over ballen som de gutta.
En annen ting han nevner som et nøkkelpunkt er at en 1planer ikke skal ha rare vektskiftet, igjen- se på Hogan.

Kuchar og Jonathan Byrd slår begge store drawer/hooker. Hogan slo en fade/cut.
Hvis man legger merke til grepet hans så er det veldig svakt. Tipper det er løsningen for å kunne rotere så hardt inn i ballen uten å være redd for en kjempehook.

Mitt svingplan er nå nærmere 1 og en halv, men prøver å bruke et par 1plane elementer. Passive armere og kraftig rotasjon.

Favoritten på Youtube er Jeff Ritter. Anbefales
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by DuffyDuck »

Etter mye forsking denne sesongen og tidligere, så prøvde jeg meg på one-plane denne sesongen. Virket veldig lovende i starten, men etterhvert begynte jeg å slite veldig. Pusher, tynne treff og store hooker. Køllen ble hengende igjen bak meg, vekten ble værende på bakfoten. osv osv. En passiv sving ble som regel en push og en for tøff sving endte i en hook, Alt kombinert med tynne treff.

Etterhvert som problemene ble virkelig ille, så ble jeg veldig teknisk i min fremgangsmåte. Noe som ikke gjorde saken bedre. For en liten stund siden fikk jeg en liten aha opplevelse, de beste slagene mine har/er vært når jeg har prøvd å slå en fade. Både når det gjelder retning og balltreff. Så tok dette med meg på rangen , og prøvde å kutte alle slagene mine. Funket som bare det, ser kanskje ikke så estetisk vakkert ut, men det fungerer. Må snart være slutt med forskingen og heller spille golf. Nærspillet har blitt glemt alt for lenge.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by JanB »

Driiiiit i all teori!! Det viktigste er at du FØLER. Finn din balanse og sving kølla i det planet som kroppen din har det enklest.

Jeg vil gjerne fremme mitt postulat ennå en gang: Gjør det enklest mulig for kroppen din på bevege seg!.

Dette er min filosofi og det virker !!
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
toppern
Rookie
Rookie
Posts: 34
Joined: 05 Jun 2011, 18:19
Hcp: 18,7
Hjemmeklubb: Arendal og omegn Golfklubb
Location: Aust Agder, Risør

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by toppern »

syns two plane er det beste egentlig, for meg that is. Føler jeg har mere kontroll da. Dog jeg har ikke spilt lenge nok til og få testet one plane over lengre tid.. høres jo deilig ut og kunne trekke samme svingen hver gang, uansett kølle! Men de få gangene jeg har prøvd det ut på rangen, syns jeg ting blir vel ustabilt. Det ene er vel like bra som det andre så lenge det passer personen. Enig med JanB der
Its all in the hips
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by JanB »

mciljoy wrote:Jeg tenker rett og slett totalt motsatt nå i forhold til jeg gjorde før: Da handlet alt om en perfekt sving og mye lengde. Nå handler det om kontrollerte slag og nærspill. Fælt å innse det, men har vel rett og slett blitt voksen!?? :-(
Nei, har kommet ned på et handicap der du har forstått hva det går ut på.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: One plane or two plane, hvilken er du?

Post by sirandrew214 »

Tror det er Plane 9 from outer space. Kvakksalvere på nett skal man passe seg for!
Post Reply