Ballbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Ballbane

Post by DuffyDuck »

Syns denne her er litt intr, skal hvertfall testes iforhold til mine feilslag (push, thin, push-draw og en kraftig hook avogtil)
Kommer veldig flat og fra innsiden til ballen. Noe som resulterer i at jeg nesten aldri slår torv.

Hentet fra Montes blogg, en ivrig og dyktig skribent på Golfwrx.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane

Post by mciljoy »

veldig fin den ja. tror det er veldig mange som ennå ikke er klar over de sammenhengene der

man kan få veldig mye ut av treningen hvis man skjønner hvorfor ballen går som den går :-)
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Ballbane

Post by sumo »

fin den der til foley. når jeg prøver meg på draw på rangen, så bruker jeg den teknikken. er ikke alltid det funker, men da er det min feil selvfølgelig.
det stemmer det han sier ang draw slaget. tenk på hvis man skal skru en fotball. du sparker til den med åpen fot, og kommer fra innsiden.
hvis man lukker køllehodet, og steller seg med sikte til høyre, så blir det jo en hook - ikke en draw.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Interessant tema, selv for en nybegynner som meg.

Det jeg savner er videoer som illustrerer (visuelt) hvordan ballen reagerer på de ulike tilslagene. Tenker ikke bare på ballbanen, men hvordan den starter å rotere allerede ved impact for eksempel ved å komme innenfra med åpent køllehode, eller innenfra med lukket køllehodet.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Ballbane

Post by Lefthook »

vBildoy,

Det finnes noen super high speed videoer på www.jeffygolf.com som er tatt av Kelvin Miyahira. Noen av de viser overraskende resultater....
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Ballbane

Post by JanB »

Vi ser ofte at spillere over 20 i hcp forsøker å kunne forme slaget med fade, draw eller andre former. Mitt råd er å vente med dette til man har noe mer kontroll. Forsøk å spille "rett", som faktisk er vanskeligere enn noe annet. Svært få proffer slår rett. Det er lettere å slå noe annet, enten det er en draw eller fade.
Ikke tenk på hva du vil slå, forsøk bare å slå rett. Forsøker du det hver eneste gang og ser resultatet er f.eks en fade, ja så har du slått fast det. Først da kan du begynne å se om du skal endre på din sving. Det er først når du har en sving som er gjentagbar du kan kontrollere den.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Ballbane

Post by DuffyDuck »

For min del er halve morroa med golf å leke med svingen og teste utstyr.
Er ikke noe som er mer kjipt enn å halvtoppe et slag til en meter fra pinnen, for så å få høre hvilket nydelig slag det var, har spilt golf siden 98 så skjønner jo at det er de dårlige slagene som må bli bedre.
Synes det er drit gøy å teste forskjellige ting, gir meg masse glede. Klart jeg har lyst å score bra også, men måten man gjør det på betyr litt også. Har spilt med mange spillerer som scorer bra, men måten de gjør det på er ikke akkurat deilig. Men men different goals for different folks :D

Blir litt lei av å høre hele tiden "spill med den svingen du har"
Har lært masse ting av å prøve og feile. Har sikkert køddet til svingen mer en det har blitt til det bedre, men har hatt det jævlig morro på veien. Burde sikkert vært bedre med tanke på den tid jeg har brukt og med tanke på hvor lenge jeg har spilt med( noen friår innimellom )

Men mistenker at mange hadde vært bedre om de hadde leket seg litt mer, syns det er merkelig at golfere som har golfet i mange år ikke vet hvordan man slår en draw eller hvordan det fungerer. Kan gjerne ha 10 i hcp. Er ingen ekspert men vet hvertfall hvordan man skrur ballen bare ved å manipulere hendene gjennom balltreffet, sier ikke at dette er den beste måten å gjøre det på, men er god trening for å utvikle ballfølelse.

Repeterbar sving er målet ja, men så lenge jeg vet jeg har mer inne, så vil jeg fortsatt teste ut ting.
Jakten på det perfekte, er det som er det morsomste med golf.

God jakt.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ballbane

Post by Kaffekannen »

Jeg er faktisk helt uenig med deg Jan. Jeg har fremdeles ganske langt igjen før jeg er en flink spiller, men jeg begynte først å bli bedre når jeg ble bevisst på hva som skaper hvilken ballflukt. Trening på draw, fade, punch eller en høy ball er det som gjør meg i stand til å, i alle fall innimellom, slå et riktig slag inn på green. Det er ok å treffe litt dårlig å få et godt resultat, men det er fucking fantastic å slå en 160 meters høy fade som legger seg på riktig side av flagget.

Så mitt forslag er nøyaktig motsatt. Tren på å forme ballbanen så tidlig som mulig. Du får det ikke nødvendigvis til, men det vil gi deg betydelig bedre forutsetninger for å slå et rett slag.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Ballbane

Post by mciljoy »

Helt enig med Kaffekannen, bra innlegg :-)

Synes generelt det er veldig mye belærende mentalitet i golf. Holdningen om at spillet blir så mye morsommere dersom du "kommer deg til en pro", er jeg lei av. Virker som det er løsningen på alt hos noen. Tror derimot at det tar spillelyst og motivasjon fra folk, spesielt nye golfere. Alt for mange har meninger om hva som er best for alle andre. Tror veldig mange, spesielt ferske golfere, har hatt mest nytte av å prøve seg frem og finne ut ting selv. Være litt mer kreative og leke litt med ulike slag osv.

For noen (meg selv inkl) passer det med et veldig teknisk fokus, men det gjør det ikke for alle
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Ballbane

Post by bentzen »

sumo wrote:fin den der til foley. når jeg prøver meg på draw på rangen, så bruker jeg den teknikken. er ikke alltid det funker, men da er det min feil selvfølgelig.
det stemmer det han sier ang draw slaget. tenk på hvis man skal skru en fotball. du sparker til den med åpen fot, og kommer fra innsiden.
hvis man lukker køllehodet, og steller seg med sikte til høyre, så blir det jo en hook - ikke en draw.
Nå vet ikke jeg hvordan du er hengsla, men med mindre du heter Chaplin til etternavn vil du aldri klare å sparke en ball med åpen fot.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Ballbane

Post by sumo »

altså, jeg sier ikke at du skal sparke til ballen med vid åpen fot, men bare et par grader, slik du vil gjøre med golfkøllen.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Ballbane

Post by sirandrew214 »

bentzen wrote:
sumo wrote:fin den der til foley. når jeg prøver meg på draw på rangen, så bruker jeg den teknikken. er ikke alltid det funker, men da er det min feil selvfølgelig.
det stemmer det han sier ang draw slaget. tenk på hvis man skal skru en fotball. du sparker til den med åpen fot, og kommer fra innsiden.
hvis man lukker køllehodet, og steller seg med sikte til høyre, så blir det jo en hook - ikke en draw.
Nå vet ikke jeg hvordan du er hengsla, men med mindre du heter Chaplin til etternavn vil du aldri klare å sparke en ball med åpen fot.
Hæ?? Alle klarer da å sparke en ball med innsiden?!
Vet ikke hvordan du er hengsla, men hvis du ikke klarer det bør du gå til fysioteraput? :twisted:
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Ballbane

Post by bentzen »

sirandrew214 wrote:
bentzen wrote:
sumo wrote:fin den der til foley. når jeg prøver meg på draw på rangen, så bruker jeg den teknikken. er ikke alltid det funker, men da er det min feil selvfølgelig.
det stemmer det han sier ang draw slaget. tenk på hvis man skal skru en fotball. du sparker til den med åpen fot, og kommer fra innsiden.
hvis man lukker køllehodet, og steller seg med sikte til høyre, så blir det jo en hook - ikke en draw.
Nå vet ikke jeg hvordan du er hengsla, men med mindre du heter Chaplin til etternavn vil du aldri klare å sparke en ball med åpen fot.
Hæ?? Alle klarer da å sparke en ball med innsiden?!
Vet ikke hvordan du er hengsla, men hvis du ikke klarer det bør du gå til fysioteraput? :twisted:
Innsiden er en ting, men hvis foten skal forestille køllehodet så må vel foten peke 90 grader høyre for å være i nøytral posisjon :?: Altså vil åpen fot bety at den er rotert mer enn 90 grader mot høyre, noe jeg sliter med (dvs jeg klarer det hvis jeg absolutt vil, men det er da ingen som sparker en ball slik). Jeg ville dessuten ikke klart å sparke noen draw med så åpen fot.

Still deg på en fot, vri høyrefot ut 90 grader og der har du gølfkølla di. Nå kan du sparke en draw, se om du velger å lukke foten 45 grader eller om du vil åpne den mer enn 90.
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Ballbane

Post by bentzen »

sumo wrote:altså, jeg sier ikke at du skal sparke til ballen med vid åpen fot, men bare et par grader, slik du vil gjøre med golfkøllen.
Så vidt jeg skjønner prinsippet, så må køllehodet være mer lukket enn svingpath for å skape en draw. Eller til nød i samme vinkel som swingpath, siden køllehodet lukkes jeg treffområdet.

Sparker vi ballen med vrista forresten? Da kan vi si at nøytral fot er tåa rett fram, så åpner vi foten noen grader mot høyre og sparker gjennom ballen med en...footpath som går flere grader mot høyre enn hva foten er åpnet... Eller hur?
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Ballbane

Post by DuffyDuck »

Foten rett fram vil si det samme som et square køllehode ja. Innerside = draw. Ytterside = fade

Så vil svingspor av køllehode/fot diktere om ballen starter til høyre eller venstre i forhold til køllehodes/ fotens posisjon
Ved impact.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:Foten rett fram vil si det samme som et square køllehode ja. Innerside = draw. Ytterside = fade

Så vil svingspor av køllehode/fot diktere om ballen starter til høyre eller venstre i forhold til køllehodes/ fotens posisjon
Ved impact.
Nei, dette er feil.
Vinkel i trefføyeblikket dikterer startlinje.
Kun i svært liten grad svingspor/path
Det er nettopp dette tråden handler om.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Dei same reglane gjeld for ein fotball. Skal du skru den høgre mot venstre (draw), må du sparke ut mot høgre samtidig som foten er vinkla sånn at ballen startar meir mot venstre enn retningen du sparkar. Det er litt vanskeleg å samanlikne med golf sidan ein fot on ei golfkølle har heilt forskjellig utforming, men prinsippet er mykje det same.

Det er ikkje dumt å eksperimentere litt, men du bør finne ein standardballbane som du bruker 95% av tida. Tiger er kanskje ein av dei beste i verda til å slå forskjellige slag, men sjølv han held seg mykje til den same ballbanen. Ser du vekk frå dei beste på det området så vil du sjå at profesjonelle spelar standardslaget sitt bortimot heile tida. Det er kanskje ikkje optimalt inn mot alle flagg, men det er meir forutsigbart enn å heile tida prøve noko nytt.
Martin899
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 18 Jul 2011, 22:15
Hcp: 9,x
Hjemmeklubb: Aurskog, Miklagard

Re: Ballbane

Post by Martin899 »

Går det an å få ballen til å lande rett frem dit du sikter selvom køllehodet er åpent? Ja, selvfølgelig gjør det det, det er bare å ha et mer åpent svingspor!

Ideelt sett skal svingsporet være 2,5 grader innenfra-og-ut, mens faceangel skal være 1,25, altså halvparten(i en draw). Da vil den lande i midten.
2012 sesongen: Hcp sesongstart 24,6/ nå 9,x --> Målsetting - 3

Jern
MP-63 P-4i
TP-12 wedges - 52, 56, 60
Hybrid
Cobra Baffler
Driver
Nike Vrs 9,5
Putter
Nike Method II
Post Reply