Ballbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Molly
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 01 Dec 2011, 14:14
Hjemmeklubb: Losby

Ballbane

Post by Molly »

Hvilken balbane har dere.?

Slår dere snorrett med alle jern,wooder og drivere eller har du en liten fade, draw..

Tiger har vel en fade i slagene sine...?
Abede
Rookie
Rookie
Posts: 23
Joined: 25 May 2011, 14:30
Hcp: 0,8
Hjemmeklubb: Haga GK

Re: Ballbane

Post by Abede »

Tiger slår vel det han vil...
Ping Anser 9,5
Ping I20 3 wood
Ping S55 3-P
Ping Gorge 51,56,60
Ping Piper C
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Riktig at Tiger har jobbet seg mot en fade i det siste.
Foreløpig ispedd noen sjuke hook´er med de lengste køllene.

Blir spennende å se til helgen.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ballbane

Post by veggiss »

Tiger har gått fra draw til å nærmest slå en slice, og til nå å slå en liten fade....men som Abede sier så slår han egentlig det han vil.

Selv slår jeg fade i drive og wooder, men draw i jern. Skulle gjerne hatt det omvendt.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Ballbane

Post by Procli »

veggiss wrote:Selv slår jeg fade i drive og wooder, men draw i jern. Skulle gjerne hatt det omvendt.
Er det tilsiktet at du slår fade i driver - stiller du deg opp slik at det SKAL bli en fade.. eller blir det bare slik?
Jeg skulle ønsket at jeg kunne slå kontrollert draw, men får vell lære meg å slå gode slag (få de opp i luften og noenlunde dit jeg vil ha).
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Ballbane

Post by veggiss »

Det bare blir slik, så jeg sikter selvfølgelig venstre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Ballbane

Post by Kaffekannen »

Jeg jobber stadig med å få lavere ballbane og det begynner endelig å ligne på noe. Ellers så har jeg fra straight til liten fade på gode treff.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Ballbane

Post by Yngvebol »

Som oftest slår jeg relativt rett, med tendenser mot veggiss... fade på bestilling er relativt enkelt, det er bare å legge ballen litt frem i stancen og slå litt hardere :roll: mere kraft = mere fade
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Ballbane

Post by sumo »

må vel åpne køllehodet bittelitt også, for og få faden...?
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Ballbane

Post by Sharky »

Yngvebol wrote:Som oftest slår jeg relativt rett, med tendenser mot veggiss... fade på bestilling er relativt enkelt, det er bare å legge ballen litt frem i stancen og slå litt hardere :roll: mere kraft = mere fade
Vil ikke det i teorien bli mer en "cut" enn fade? I og med at en fade blir produsert av åpen kølle ved impact slik at ballen starter straight og derretter går ut til høyre(for høyrespillere), mens en cut er vel mer sånn at utganen på ballen går først mot venstre for så å endre retning til høyre?

Kjenner meg igjen i det dere sier, jeg slår også relativt rett der feilslaget mitt er åpen kølle ved impact. Må si jeg klarer å legge inn draw om det er nødvendig og føler jeg har grei kontroll på å styre ballen dit jeg vil. Men siden feilslaget mitt er ofte mot en slice vegrer jeg meg litt mot å spille kontrollert fade siden hvis jeg først henger igjen med håndleddene i svingen blir det en skikkelig fin slice ^^
"The more i practice, the luckier i get"
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Jeg har ikke kommet dithen at jeg har øvd på Draw og Fade enda. Men man møter jo behovet på hver golfrunde.

Om man hører på tipsene til Dustin Rose her: http://www.youtube.com/watch?v=mN0wPnLYNy4 så virker det jo så enkelt som at man enten åpner køllen (for Draw) eller lukker køllen (for fade). Han sier ingenting om andre justeringer i svingen sin. Er det riktig måte å gjøre det på?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Sharky wrote:
Yngvebol wrote:Som oftest slår jeg relativt rett, med tendenser mot veggiss... fade på bestilling er relativt enkelt, det er bare å legge ballen litt frem i stancen og slå litt hardere :roll: mere kraft = mere fade
Vil ikke det i teorien bli mer en "cut" enn fade? I og med at en fade blir produsert av åpen kølle ved impact slik at ballen starter straight og derretter går ut til høyre(for høyrespillere), mens en cut er vel mer sånn at utganen på ballen går først mot venstre for så å endre retning til høyre?

Kjenner meg igjen i det dere sier, jeg slår også relativt rett der feilslaget mitt er åpen kølle ved impact. Må si jeg klarer å legge inn draw om det er nødvendig og føler jeg har grei kontroll på å styre ballen dit jeg vil. Men siden feilslaget mitt er ofte mot en slice vegrer jeg meg litt mot å spille kontrollert fade siden hvis jeg først henger igjen med håndleddene i svingen blir det en skikkelig fin slice ^^
Cut og fade brukes om hverandre. Å skille mellom disse blir mer en diskusjonsøvelse enn en faktisk forskjell.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Ein liten push-draw med jern og woods. Driveren går ganske rett fram, av og til med ein liten fade.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Ballbane

Post by Sharky »

vBildoy wrote:Jeg har ikke kommet dithen at jeg har øvd på Draw og Fade enda. Men man møter jo behovet på hver golfrunde.

Om man hører på tipsene til Dustin Rose her: http://www.youtube.com/watch?v=mN0wPnLYNy4 så virker det jo så enkelt som at man enten åpner køllen (for Draw) eller lukker køllen (for fade). Han sier ingenting om andre justeringer i svingen sin. Er det riktig måte å gjøre det på?
åpen kølle (fade), lukket kølle (draw)

Vil tro det kommer litt an på svingsporet ditt. Kommer du over the top med lukket kølle vil du nok fort merke at du kanskje hooker ballen.
Har hørt mange andre som tenkter slik som Rose gjør, og det gjør forsåvidt jeg og. skal jeg slå en fade gjør jeg som han sier, sikter køllehodet inn på hvor jeg vil at ballen ska lande, og føttene/kroppen setter jeg i den retningen jeg vil at ballen skal starte.

Du kan såklart gjøre det mer avansert med og gjøre litt endringer i hvordan du svinger køllen også, men det som Rose demonstrerer her er den enkleste måten som jeg vet om for å leke litt med fade/draw
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Du kan ikkje fastsetje ballflukt ut frå vinkelen på køllehovudet. Den er eit resultat av forskjellen i vinkelen mellom svingspor og køllehovud.

Ein push-draw er til dømes ein draw med ope køllehovud.
Ein pull-fade er ein fade med lukka køllehovud.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ballbane

Post by eivaan »

Jeg var hos en Pro. på mandag og snakket om draw/fade og ballbane. Jeg spiller med samme type slag som de Rose viser på Youtube når det trengs pga. vind doglegs etc. dette har fungert utmerket. Proen mente dette var "fuske draw/fade....;) Samme for meg bare det fungerer sier nå jeg....;)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

eivaan wrote:Jeg var hos en Pro. på mandag og snakket om draw/fade og ballbane. Jeg spiller med samme type slag som de Rose viser på Youtube når det trengs pga. vind doglegs etc. dette har fungert utmerket. Proen mente dette var "fuske draw/fade....;) Samme for meg bare det fungerer sier nå jeg....;)
Ikke stol på proen din :)
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

En "fuske draw/fade"? Vinneren av Blue Monster bruker den metoden, så det kan vel forsvares ;)
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Om det er snakk om denne videoen så er det heilt feil. http://www.youtube.com/watch?v=mN0wPnLYNy4

Slår du med det oppsettet og faktisk får ein draw som endar ved flagget så gjer du noko anna enn det du stiller deg opp og har tenkt å gjere.
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Ballbane

Post by eivaan »

Zeph wrote:Om det er snakk om denne videoen så er det heilt feil. http://www.youtube.com/watch?v=mN0wPnLYNy4

Slår du med det oppsettet og faktisk får ein draw som endar ved flagget så gjer du noko anna enn det du stiller deg opp og har tenkt å gjere.

Og med det mener du....?
Post Reply