Ballbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Hiks wrote:har aldri sagt at ballen starter på svingsporet. viss du ser på oppstillingen til justin, så sikter han føtter og svingspor langt utenfor siktelinjen. på fadeslaget kan det se ut som han sikter minst 30-40m til venstre for flagget. når han treffer ballen med åpent køllehodet(hvilket han vil gjøre pga av at det er åpent ved oppstilling og når han tar grepet.) så vil du skape en fade/slice. ballen vil dermed lande i nærheten av målet.
Siktelinja med kroppen er grei. Om du sving ut-inn eller inn-ut kan du sikte rett på flagget og framleis slå ein draw eller fade, men den delen av instruksjonen er heilt grei.
Problemet med det han fortel er at ballen ikkje vil starte langt nok til venstre eller høgre. Den vil starte nokre meter til høgre eller venstre for flagget og skru forbi det.
Hiks wrote: beklager. leste ut/inn, ikke inn/ut som du skrev. det vil jo selvsagt bli motsatt. du starter ballen nesten rett mot målet og så fader/slicer ballen bort fra det på denne måten. du vil med andre ord måtte sikte enda mer til venstre enn det justin gjør på sin video.
Nei, det er omvendt. Rose startar ballen nesten rett mot flagget på grunn av at han sikter køllehovudet mo flagget. Som nemnt dikterer køllehovudet 70-90% av ballstart. Eg opnar køllehovudet og startar difor ballen til høgre for flagget og med ein draw-skru vil den skru tilbake til flagget.
Hiks wrote:my bad! ;) ja det er utrolig mange måter å få ballen dit man vil på. om du slår ballen gjentatte ganger til flagget med baksiden av køllen, så kan man ikke si at det er feil. man treffer jo der man vil og hva er feil med det. synes derfor påstanden til zeph om at den enkleste teknikken som finnes for å fade/drawe en ball til målet, som virker, er feil er litt drøy:)
Det er heilt greit, eg har diskutert dette emnet i nokre år og det har skapt ein del lange diskusjonar. Eg er derimot ikkje i tvil ein plass om at det er riktig. I staden for å skrive side opp og side ned kan eg like godt kome med litt "bevis".

Først av alt. Kva faktor avgjer ballstart? Dvs. den retningen ballen startar mot når du treff den. Tidlegare har mange påstått (som Rose) at ballen startar der svingsporet går og endar opp der køllehovudet peiker. Dette er som sagt ikkje riktig.
Biletet nedanfor viser dette. Her har dei slått med 9-jern, 6-jern og driver og registrert ballflukt med Trackman, som dei fleste meiner er den beste radaren på markedet i dag. Det er forskjell på jern og driver. Ballen startar nærmare køllehovudet med ein driver enn eit 9-jern. Med driveren ligg snittet rundt 85%, mens det ligg rundt 75% med 9-jern og 6-jern.

Image

For å ta eit konkret eksempel, dog teoretisk: Ignorer kvar du siktar kroppen, den er ein individuell faktor som kan forvirre. Du slår eit 6-jern. Svingsporet går 10º til høgre for flagget i det du treff ballen og køllehovudet peiker rett på flagget når du treff. Me tar utgangspunkt i eit perfekt balltreff. Basert på biletet over kan eg påstå at ballen vil starte ca 75% mot vinkelen på køllehovudet. I vårt tilfelle blir det 3,5º til høgre for flagget. Ballen vil starte litt til høgre, men på grunn av den store forskjellen i vinkel mellom svingspor og køllehovud vil ballen få for mykje skru og til slutt ende opp til venstre for flagget.

Image

Igjen teoretisk i forhold til gradene, men forholdet kan fort stemme ganske godt. Det er lettare å forklare med litt store tal.
Svingsporet går lengst høgre, køllehovudet peiker midt mellom svingsporet og flagget. Ballen startar litt til høgre for køllehovudet og vil på grunn av draw-skruen fly tilbake til flagget.

Image

Visar forskjellen på eit køllehovud som peiker rett på flagget og eit som peiker til høgre for det. Ikkje fokuser for mykje på teksten, det er grafikken til venstre som er mest interessant. Den oransje pila er Rose sin metode, den grøne er den riktige metoden. Overdrive litt kanskje.

Til slutt ein god artikkel om reglane for ballflukt: http://thesandtrap.com/b/playing_tips/ball_flight_laws

Dette verkar kanskje som eit nivå over det den gjengse golfar har bruk for, men eg meiner det er veldig nyttig å kunne. Ikkje berre for å kunne slå ein draw eller fade, men for å kunne forklare med ganske stor nøyaktigheit kvifor ballen fauk som den gjorde. Eg har tidlegare brukt eksempelet med sliceren som lukkar køllehovudet, når problemet er svingsporet. Ballflukta er den beste tilbakemeldinga me har på svingen vår. Om du er i stand til å analysere korleis ballen flyr og på den måten bestemme kva som er feil, så blir jobben med å korrigere det mykje lettare. Det har eg personleg erfart.

Eg er klar over at det høyrest bombastisk ut å påstå at tipset til Rose, som er blitt gjentatt av så mange opp gjennom åra, er feil, men det er altså tilfelle. At du er ein god golfar betyr ikkje at du kan alt om golf like godt. Det finnes diverre mange eksempel på topp PGA-spelarar som gjev ut dårlege tips. Artiklar i Golf Digest og andre blader er gode eksempel på dette.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Hjelp!
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

vBildoy wrote:Hjelp!
Dette må du kunne vBildoy. Egentlig slipper ikke folk ut på banen før de kan slike grunnleggende ting, men de er litt slepphendte på Sotra VTG :D
Instagram @christianfuru
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Tok den på BGK, så noe gikk meg hus forbi ;)
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

På BGK fokuserer de veldig på corioliseffekten og hvordan den påvirker golfballen. Du fikk i hvert fall med deg det :)

Jeg er imponert over kunnskapen til de involverte brukerne her. Jeg mener at det også viser en ting og det er at i golf er det ikke noe som heter "det finnes bare en sving" :D
Instagram @christianfuru
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Men, vi kan vel også legge til at det ikke finnes en fasit heller?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Ballbane

Post by Pan »

Mye nyttig her,interesant på hvor mange teorier og muligheter man har.Kommer til å se tilbake på tråden når når ballen går der eg vil dvs nå stadiet er som idag.Forhåplentigvis så kan eg begynne å eksperimentere om et par dager eller år :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

vBildoy wrote:Men, vi kan vel også legge til at det ikke finnes en fasit heller?
Joda, fasiten er naturlovane. Dei kjem ingen utanom. Du har sjølvsagt mange faktorar som er med i reknestykket, men teorien bak dette er så nær ein fasit som du kan koma.

Det blir litt som å spørje om ein fotball kan ende opp på same plass om du sparkar den i to forskjellige retningar utan skru. Det er ikkje mogleg.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

Zeph wrote:
vBildoy wrote:Men, vi kan vel også legge til at det ikke finnes en fasit heller?
Joda, fasiten er naturlovane. Dei kjem ingen utanom. Du har sjølvsagt mange faktorar som er med i reknestykket, men teorien bak dette er så nær ein fasit som du kan koma.

Det blir litt som å spørje om ein fotball kan ende opp på same plass om du sparkar den i to forskjellige retningar utan skru. Det er ikkje mogleg.
Jo, det er det. Vind. Som du sier - faktorer.
Instagram @christianfuru
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Ballbane

Post by sumo »

furu wrote:

Jo, det er det. Vind. Som du sier - faktorer.
+ 1
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Ballbane

Post by vBildoy »

Så vidt jeg kan lese ut av trådene snakker begge om metoder som vil få en golfball til å skru. I fotballens verden er det veldig ulik teknikk for å få dette til, det samme gjelder vel også i golfens verden vil jeg tro :)
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

sumo wrote:
furu wrote:

Jo, det er det. Vind. Som du sier - faktorer.
+ 1
Slutt å tull a karer. Fysikken er den samme selv om det blåser.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Det er nokså åpenbart at ingen mestrer dette til fulle, men som Zeph skriver blir man neppe noe dårligere av å vite hva som EGENTLIG skjer.

Og så må jeg få si at jeg nyter nivået på denne tråden.
Jeg angrer bare litt på at jeg ikke tok initiativ til å dele den i to på et tidlig tidspunkt; én for fysikk og lover, og én for spillstrategi.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

Påstanden var bare om en ball kan ende opp samme sted hvis man sparker den i to forskjellige retninger uten skru. Det er mulig.

Fysikken er gjerne den samme ja, men vil du dermed påstå at ingen andre krefter enn den spilleren utøver på ballen påvirker resultatet? Vil et visst slag få samme utfall uansett vær og vind?
Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

furu wrote:Påstanden var bare om en ball kan ende opp samme sted hvis man sparker den i to forskjellige retninger uten skru. Det er mulig.

Fysikken er gjerne den samme ja, men vil du dermed påstå at ingen andre krefter enn den spilleren utøver på ballen påvirker resultatet? Vil et visst slag få samme utfall uansett vær og vind?
Nei, men det er heller ikke spørmålet. Det er jo snakk om hva man har kontroll over. Hvis ikke kan man jo bare kline til alt man har med driver på alle slag, og håpe at naturkreftene tar ansvar. Det er klart det er andre faktorer enn sving og balltreff som spiller inn, men på spm om hvorvidt det finnes en fasit må det være legitimt å svare som Zeph, at ja, det gjør det. Fysikken er den samme uansett vær. At vi har ulike løsninger rent teknisk, for å utnytte denne fysikken, det er jeg helt enig i, men det blir for søkt å dra inn vind som en faktor i denne diskusjonen.

Kan en Lada Samara vinne et Formel1-race?
Ja, det kan den. Hvis forholdene er slik at ingen av F1-bilene får start.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Ballbane

Post by Hiks »

Zeph wrote: beklager. leste ut/inn, ikke inn/ut som du skrev. det vil jo selvsagt bli motsatt. du starter ballen nesten rett mot målet og så fader/slicer ballen bort fra det på denne måten. du vil med andre ord måtte sikte enda mer til venstre enn det justin gjør på sin video.
Nei, det er omvendt. Rose startar ballen nesten rett mot flagget på grunn av at han sikter køllehovudet mo flagget. Som nemnt dikterer køllehovudet 70-90% av ballstart. Eg opnar køllehovudet og startar difor ballen til høgre for flagget og med ein draw-skru vil den skru tilbake til flagget.

du snakker om en push-draw, jeg gir ett eksempel på en fade/slice. åpner du køllehodet og slår med inn-ut vil du måtte sikte enda lenger venstre enn justin pga du pusher ballen i tillegg til at du skaper en fade.
ikke uenig i at det blir omvendt med en push-draw.

som sagt tidligere. har du en sving som i utgangspunktet gir en draw eller fade ved nøytral setup så vil det å skape motsatt skru være en utfordring i utgangspunktet, og gjøre at du må kompensere mer i oppstilling enn en som har en nøytral sving og rimelig rett ballflukt.
hovedprinsippet til justin er at man lukker/åpner kølla for å skape skruen. hvor mye man åpner/lukker den vil avhenge av ytre faktorer som vind helning på underlag. dette er ting som man må finne ut av på trening og hva som funker i forhold til din sving.
krangler ikke på teorien. mer på at du bastant påstår at disse tipsene som for den gjengse golfer er veldig lette å utføre og så eksperimentere med, er feil. siden det faktisk er tips som virker.
hvor mange av oss her inne treffer målet vi sikter på ofte? ikke mange vil jeg tro, inkudert meg selv!! :D det er bare å se på hcp tallene! ;) derfor er dette et godt tips til de som ønsker å lære seg å forme slagene begge veier. det finnes mange måter som er vanskeligere å gjøre det på enn denne...
[/quote]
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Hiks wrote: hovedprinsippet til justin er at man lukker/åpner kølla for å skape skruen. hvor mye man åpner/lukker den vil avhenge av ytre faktorer som vind helning på underlag. dette er ting som man må finne ut av på trening og hva som funker i forhold til din sving.
krangler ikke på teorien. mer på at du bastant påstår at disse tipsene som for den gjengse golfer er veldig lette å utføre og så eksperimentere med, er feil. siden det faktisk er tips som virker.
hvor mange av oss her inne treffer målet vi sikter på ofte? ikke mange vil jeg tro, inkudert meg selv!! :D det er bare å se på hcp tallene! ;) derfor er dette et godt tips til de som ønsker å lære seg å forme slagene begge veier. det finnes mange måter som er vanskeligere å gjøre det på enn denne...
Vind og andre faktorar er ikkje med i desse eksempla. Dei har du ikkje kontroll på og er noko du må vurdere i tillegg. Det er her snakk om eit slag på ein heilt flat fairway eller range om du vil med null vind. Som sagt, fysikken endrar seg ikkje av ytre forhold, det endrar berre forholda.

At det fungerer betyr berre at personen ikkje har gjort det Rose forklarer. Om du går på rangen og prøver dette her, men alltid hamnar på høgre side av flagget når du prøver på ein fade, kva skal du då gjere? Du kan sjølvsagt eksperimentere alt du vil, men ingen har så godt kontroll på svingen at dei veit korleis siste sving var, utan å sjå på ballflukta. Skal du slå ein fade eller draw som skal treffe flagget (utan å bli påverka av vind osv), så kan du ikkje sikte køllehovudet mot flagget, så enkelt er det. Då må i så fall vinkelen mellom svingspor og køllehovud vere å sliten at du ikkje er i stand til å observere det.

Eg forstår ikkje kvifor enkelte meiner det er lettare å svinge her og der utan noko kontroll på kvifor ballen går der den går enn å vere i stand til å sjå på ballflukta og vurdere ganske nøyaktig kva som var feil. Om du lukkar køllehovudet litt når du slår ein fade så gjer du ikkje det Rose forklarer, men det fungerer. Har du då gjort andre endringar som fører til at det fungerer, eller tar Rose feil?

Det må vel vere lettare og meir produktivt å jobbe ut frå riktig informasjon enn feil informasjon? Korleis skal ein kunne få ei forutsigbar ballflukt og forstå kva som skjer utan å forstå kva som får ballen til å fly som den gjer? Det einaste som betyr noko er kvar ballen går, ikkje korleis du svingar. Når alt fungerer så er det supert. Når ting derimot ikkje fungerer er det veldig greit å ha kunnskapen til å kunne gjere endringar sjølv.

Golf går i alt for stor grad ut på prøving og feiling utan at ein har peiling på kva som er problemet. Mitt poeng er at riktig informasjon vil gjere det lettare enn feil informasjon. Om du har noko kjelder som viser at min informasjon er feil og Rose sin er riktig så vil eg gjerne sjå den.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

Zeph wrote: Vind og andre faktorar er ikkje med i desse eksempla. Dei har du ikkje kontroll på og er noko du må vurdere i tillegg. Det er her snakk om eit slag på ein heilt flat fairway eller range om du vil med null vind. Som sagt, fysikken endrar seg ikkje av ytre forhold, det endrar berre forholda.
Jeg har stor respekt for all kunnskapen dere viser her. Det er imponerende. Men - hvis dette er forutsetningen så blir diskusjonen rett og slett ikke relevant. Golf spilles ikke under slike forhold. Helt flat fairway med perfekte forhold der ingenting påvirker ballbanen - det er jo simulatorgolf det. Dette sier jeg ikke for å være negativ mot dere som diskuterer her.
Instagram @christianfuru
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Sjølvsagt er det relevant. Det er utgangspunktet for alle slag du slår. At andre faktorar er med på å forandre ting litt betyr ingenting, dette er den viktigaste delen av reknestykket uansett.
Post Reply