Ballbane

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Zeph wrote:
Franz wrote:Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal spille en rett push fremfor en draw.
Jeg mener at hvis du er trygg på drawen er neste skritt å slå en push draw.
Jo flere elementer man kontrollerer en gitt vei, dess færre gigamisser motsatt.
No er eg litt forvirra her. Eg har jo snakka om å slå ein push-draw heile vegen. Å sikte køllehovudet på flagget og svinge inn-ut er ein straight-draw som aldri vil finne flagget. Å sikte køllehovudet litt høgre og svinge inn-ut er ein push-draw.
Vi begynner å enes om at vi har forskjellig svingfilosofi :)

Bare en fysikkting til:

Du skrev tidlig i denne diskusjonen at du sikter face´n litt til høyre for flagget og kroppen litt lenger til høyre for flagget. Du kaller dette en push draw, men det må ifølge din egen beskrivelse av fysikken bli en pull draw...?

Face´n bestemmer ca 80% av utgangsvinkel.
Differansen mellom vinkel på face´n og swing path bestemmer spinn.
Da starter slaget ditt til venstre for der du står stilt opp.

Den korrekte måten å slå en push draw ville (på papiret i hvert fall :) ) vært å sikte face´n til høyre for flagget, kroppen litt nærmere flagget og så svinge inn til ut. Da vil ballen starte litt høyre og (avhengig av hvor "ut" du svingte) draw´e mot flagget.

Eller så stemmer vel ikke fysikken?
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Zeph wrote: Rose sin metode: Sikt køllehovudet mot flagget og kroppen mot høgre. Ballen vil lande der køllehovudet peiker (FEIL).
Riktig metode: Sikt køllehovudet til høgre for flagget og kroppen litt meir til høgre for flagget. Ballen vil starte der køllehovudet peiker og lande til venstre for der, altså ved flagget.

Ballen startar minst 80% i den retninga køllehovudet peiker. Om du siktar rett på flagget vil ballen starte nesten rett på flagget og skru vekk frå det.
Her var det.
Detta kan ikke bli en push draw?
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Eg rota litt. Skulle fram til at eg sikta køllehovudet litt ope, sikta kroppen parallelt mot flagget og sving inn-ut.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Zeph wrote:Eg rota litt. Skulle fram til at eg sikta køllehovudet litt ope, sikta kroppen parallelt mot flagget og sving inn-ut.
Da er vi langt mer enig :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Zeph wrote:Eg rota litt. Skulle fram til at eg sikta køllehovudet litt ope, sikta kroppen parallelt mot flagget og sving inn-ut.
Nå måtte jeg tenke litt, men betyr det at du forandrer svingen fra inn-ut til ut-inn for å slå en fade?
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Neida. For å slå ein fade stiller eg meg opp mot venstre, opnar køllehovudet litt meir og svinger framleis inn-ut. Det blir ein push-fade.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Franz wrote:
Zeph wrote:
Franz wrote:Nei, jeg mener selvfølgelig ikke at man skal spille en rett push fremfor en draw.
Jeg mener at hvis du er trygg på drawen er neste skritt å slå en push draw.
Jo flere elementer man kontrollerer en gitt vei, dess færre gigamisser motsatt.
No er eg litt forvirra her. Eg har jo snakka om å slå ein push-draw heile vegen. Å sikte køllehovudet på flagget og svinge inn-ut er ein straight-draw som aldri vil finne flagget. Å sikte køllehovudet litt høgre og svinge inn-ut er ein push-draw.
Det vil si at du alltid spiller pull draw og push fade.
Altså ikke push draw, som du skrev.

Da blir min argumentasjon plutselig enklere og mer forståelig.
Enkelt forklart: Jeg vil unngå et system som går ut på "litt venstre, og så litt mer venstre". Jeg opplever det som mindre solid enn å "push´e mot en draw eller pull´e mot en fade".
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Franz wrote: Det vil si at du alltid spiller pull draw og push fade.
Altså ikke push draw, som du skrev.
Nei, push-draw og push-fade, som eg skreiv i sist innlegg. Forskjellen på draw og fade er ein endring i alignment og kvar køllehovudet siktar. I praksis til venstre for svingsporet på ein draw og til høgre på ein fade.
Franz wrote:Da blir min argumentasjon plutselig enklere og mer forståelig.
Enkelt forklart: Jeg vil unngå et system som går ut på "litt venstre, og så litt mer venstre". Jeg opplever det som mindre solid enn å "push´e mot en draw eller pull´e mot en fade".
Om du ikkje skal slå push-draw må det bli straight-draw eller pull-draw. Eg meiner push-draw er det optimale sidan du får den nesten av seg sjølv når du treff ballen før botn av svingsporet (D-plane).
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

Skjønner. Jeg som var sløv på det siste innlegget. Sorry.

Vi tenker ganske ulikt. Jeg ser sjelden behovet for en push fade.

Takk for en lang og detaljert tråd.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Fade slår eg kun ved behov om eg skal gå rundt eit tre eller liknande. Tilfelle der ein draw ikkje vil fungere. Push-draw slår eg sidan eg synest det er lettare og meir forutsigbart å endre køllehovudet enn å prøve å endre svingsporet.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Ballbane

Post by Sharky »

Virker som om dere er litt enige selv om det ikke blir sagt.

Vi kan vel alle si oss enig i det Zeph sier her om draw / fade
Zeph wrote: Nei, push-draw og push-fade, som eg skreiv i sist innlegg. Forskjellen på draw og fade er ein endring i alignment og kvar køllehovudet siktar. I praksis til venstre for svingsporet på ein draw og til høgre på ein fade.
For meg så virker det litt tungvint å spille push fade, litt det samme som å spille en pull draw, men har du et bestemt svingspor, er det jo lettere å bruke dette enn å endre dette i tillegg til å slå en draw / fade.

Og etter hva jeg har skjønt av dere så er et "push" slag produsert av et svingspor inn->ut og pull produsert av ut->inn. Kombinerer du svingsporet med å lukke/åpne køllehodet i forhold til svingsporet, så vil du då produsere draw/fade og alt etter om du kommer innenfra (push) eller utenfra (pull) på svingsporet, så kan du legge det til som en push / pull - draw / fade ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Push-fade er til dømes det mange kallar ein power-fade. Du har fordelen av inn-ut svingspor og fade ballbane. Som sagt ikkje noko eg spelar normalt (unntatt med driver), men må dra fram av og til.

Push betyr at ballen startar til høgre for siktelinja med kroppen. Pull betyr at ballen startar til venstre for siktelinja. Kvar svingsporet går i forhold til køllehovudet avgjer kva slags ballbane du får. Det er totalt 9 kombinasjonar.

Image
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Ballbane

Post by furu »

Jeg kan sikkert vise til langt mer enn totalt 9 kombinasjoner :D

Det fascinerende er at med 781 medlemmer på forumet så er det kanskje 4-5 som faktisk klarer å slå disse slagene i praksis. Da snakker jeg med vilje og gjenta dem. Eller? Jeg har hatt en F lenge nå og lever godt med det, men prinsippet mitt når jeg spiller ligner egentlig mer på Wimbledon sitt fotballag i Crazy Gang perioden.
Instagram @christianfuru
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Ballbane

Post by Sharky »

Zeph wrote:Push-fade er til dømes det mange kallar ein power-fade. Du har fordelen av inn-ut svingspor og fade ballbane. Som sagt ikkje noko eg spelar normalt (unntatt med driver), men må dra fram av og til.

Push betyr at ballen startar til høgre for siktelinja med kroppen. Pull betyr at ballen startar til venstre for siktelinja. Kvar svingsporet går i forhold til køllehovudet avgjer kva slags ballbane du får. Det er totalt 9 kombinasjonar.

Image
Enig.

Er noe i det du sier furu. En skal ha rimeleg god kontroll for å klare å manipulere ballens ballbane
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Ballbane

Post by Sharky »

Jeg litt over the place for øyeblikket, Nå spiller jeg venstre, men hvis jeg skal sette ballbane på slagene mine så må det bli slik som dette:

Driver : D-E
Woods : C-D-E
Jern: C-E

Jeg har et veldig straight svingspor men hender at håndleddene henger igjen noen ganger og gir meg et åpent køllehode når jeg slår med woods / driver.
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Ballbane

Post by Hiks »

Zeph: slik jeg forstår deg synes du det er enklere å manipulere svingen enn å manipulere verktøyet du slår ballen med?
det vil i praksis si at du må ha 3 ulike svinger som skal være automatiserte i kroppen for å gjøre dette stabilt...

vet ikke om du får det med deg i videoen til justin rose, men når han stiller seg opp slik så står han med lukket/åpent køllehode, og svinger på en linje som IKKE går mot målet. det vil si at han starter ballen til høyre eller venstre for målet ( ballen vil ikke starte der køllehodet peker pga av retningen på svingsporet. samme prinsipp som å svinge utenfra-inn eller omvendt.) pga av lukket/åpent køllehode, vil man få en fade/slice eller draw/hook. hvor mye den vil skru på ulike oppstillinger og lukning/åpning av køllehode er jo en trening og eksperimenteringssak. men det er helt klart enklere å manipulere oppstillingen av køllehode enn å endre svingen sin.
Hvorfor tror du så mange spiller dårlig når de gjør svingendringer?? ;)

Til slutt: bruk av denne teknikken forutsetter jo selvsagt at man har en noenlunde nøytralt svingspor. spiller du til vanlig med en sving som er veldi utenfra-inn eller omvendt er det klart at du sannsynligvis ikke vil klare å manipulere ballen i noen annen retning en den vanlige slicen eller hooken. men da er vi over på en annen diskusjon.
påstanden om at videoen til justin rose er feil læring er i allefall en feil påstand spør du meg. vet selv at dette funker i praksis.

kanskje eks verdensener også tar feil?? ;p http://norskgolf.no/node/2942
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Ballbane

Post by Hiks »

Zeph wrote:Neida. For å slå ein fade stiller eg meg opp mot venstre, opnar køllehovudet litt meir og svinger framleis inn-ut. Det blir ein push-fade.

såg ikke denne før nå. men dette er jo det samme som justin rose gjør i filmen.... bare at han bruker samme sving som vanlig. han vil starte ballen litt mer mot målet enn deg og med mindre sidespinn enn deg som vil si at ballen går noe rettere...

så i praksis er du vel helt enig med han....?
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Ballbane

Post by Zeph »

Hiks wrote: vet ikke om du får det med deg i videoen til justin rose, men når han stiller seg opp slik så står han med lukket/åpent køllehode, og svinger på en linje som IKKE går mot målet. det vil si at han starter ballen til høyre eller venstre for målet ( ballen vil ikke starte der køllehodet peker pga av retningen på svingsporet. samme prinsipp som å svinge utenfra-inn eller omvendt.) pga av lukket/åpent køllehode, vil man få en fade/slice eller draw/hook. hvor mye den vil skru på ulike oppstillinger og lukning/åpning av køllehode er jo en trening og eksperimenteringssak. men det er helt klart enklere å manipulere oppstillingen av køllehode enn å endre svingen sin.
Det er jo det som er heile greia, ballen startar ikkje i retning av svingsporet. Ballen startar minst 80% mot der køllehovudet peiker. I tilfellet til Rose vil som sagt ballen aldri kunne treffe flagget om han treff ballen med køllehovudet vinkla mot det.
Hiks wrote:påstanden om at videoen til justin rose er feil læring er i allefall en feil påstand spør du meg. vet selv at dette funker i praksis.
Det Rose forklarar er feil, sånn er det berre. Eg har forklart kvifor tidlegare. At det "fungerer i praksis" betyr ingenting sidan folk ikkje har kontroll på kvar køllehovudet peiker i balltreffet og trur det fungerer. Det finnes meir enn nok bevis på at det Rose demonstrerer er feil.
Hiks wrote:kanskje eks verdensener også tar feil?? ;p http://norskgolf.no/node/2942
Diverre, ja. Med vind i mot kan du kanskje kome litt nærmare, men på videoen så traff han ikkje ballen med køllehovudet mot flagget, då hadde ballen aldri landa der den gjorde. Det fungerer for han og det er godt nok, men det er like fullt ikkje riktig. No vil D-plane og litt sånt bidra til eit litt meir ope køllehovud, men ikkje nok til å slå det slaget han gjorde.
Hiks wrote: såg ikke denne før nå. men dette er jo det samme som justin rose gjør i filmen.... bare at han bruker samme sving som vanlig. han vil starte ballen litt mer mot målet enn deg og med mindre sidespinn enn deg som vil si at ballen går noe rettere...

så i praksis er du vel helt enig med han....?
Det er ikkje den store endringen, men stor nok til å påverke resultatet. At han "vil" starta ballen meir mot målet kan ein ikkje sei. Jo nærmare flagget du siktar køllehovudet, jo mindre må forskjellen i vinkel mellom svingspor og køllehovud vere. Rose sikta ganske godt mot venstre og ville aldri vore i nærleiken av flagget med det forholdet.
Skal du slå ein draw mot eit mål og samtidig sikte køllehovudet mot flagget så må den vinkelen vere svært liten.

Så nei, eg er ikkje einig med han fordi han tar feil. Han seier jo sjølv at:
Your swingpath determines where you want the ball to start, and the clubface determines where you want the ball to finish.
Som demonstrert med ein video tidlegare er dette feil.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Ballbane

Post by Franz »

@Hiks: Tror du blander meg og Zeph nå. Det er jeg som vil endre svingen for å endre slagtype.

Det er helt riktig at face´n bestemmer utgang. Umulig å si at det er 80%, for alle køllene i bagen gir ulik spinn og utgangsvinkel, men mellom 70 og 90% avhg av kølle slik jeg forstår det.

Denne diskusjonen ble nok litt vankelig å få oversikt over. Det gikk fort en periode, og skillelinjene mellom fysikk, filosofi og strategi ble uklare. I tillegg skrev begge feil noen ganger, så det er ikke helt lett å se hvem som egentlig mener hva når man leser i ettertid. Kort oppsummert er fysikken avklart, og vi opererer med to ulike tanker om teknikk for å utnytte denne fysikken.
User avatar
Hiks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 109
Joined: 19 Jul 2009, 00:33
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: Solastranden GK
Location: sola

Re: Ballbane

Post by Hiks »

Så nei, eg er ikkje einig med han fordi han tar feil. Han seier jo sjølv at:
Your swingpath determines where you want the ball to start, and the clubface determines where you want the ball to finish.
Som demonstrert med ein video tidlegare er dette feil.[/quote]

Den første videoen du postet med nærbilder av køllehode bekrefter jo det jeg skrev i forgje innlegg. ballen vil starte godt utenfor siktelinjen og spinne tilbake mot målet.
har aldri sagt at ballen starter på svingsporet. viss du ser på oppstillingen til justin, så sikter han føtter og svingspor langt utenfor siktelinjen. på fadeslaget kan det se ut som han sikter minst 30-40m til venstre for flagget. når han treffer ballen med åpent køllehodet(hvilket han vil gjøre pga av at det er åpent ved oppstilling og når han tar grepet.) så vil du skape en fade/slice. ballen vil dermed lande i nærheten av målet.


Hiks wrote:
Zeph wrote:Neida. For å slå ein fade stiller eg meg opp mot venstre, opnar køllehovudet litt meir og svinger framleis inn-ut. Det blir ein push-fade.

såg ikke denne før nå. men dette er jo det samme som justin rose gjør i filmen.... bare at han bruker samme sving som vanlig. han vil starte ballen litt mer mot målet enn deg og med mindre sidespinn enn deg som vil si at ballen går noe rettere...

så i praksis er du vel helt enig med han....?
beklager. leste ut/inn, ikke inn/ut som du skrev. det vil jo selvsagt bli motsatt. du starter ballen nesten rett mot målet og så fader/slicer ballen bort fra det på denne måten. du vil med andre ord måtte sikte enda mer til venstre enn det justin gjør på sin video.

Franz wrote:@Hiks: Tror du blander meg og Zeph nå. Det er jeg som vil endre svingen for å endre slagtype.
my bad! ;) ja det er utrolig mange måter å få ballen dit man vil på. om du slår ballen gjentatte ganger til flagget med baksiden av køllen, så kan man ikke si at det er feil. man treffer jo der man vil og hva er feil med det. synes derfor påstanden til zeph om at den enkleste teknikken som finnes for å fade/drawe en ball til målet, som virker, er feil er litt drøy:)
Post Reply