Hvordan bli singelhandicaper?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Procli »

Ser kanskje litt teit ut når JEG (som har 26,8 i Hcp) spør hvordan man skal bli singelhandicaper.. :lol:

Men dere som allerede er det - hva har dere gjort for å komme dit?
Er trikset å trene mye eller spille flest mulig runder for å få rette "følelsen"?

Har hørt at man kan spare masse slag ved å trene chipping rundt greenen.. jeg ser jo den :arrow: chip+1 putt er jo straks bedre enn chip+2 eller 3 putt.
Tenker også at det kan være lurt å trene innspill.. viktig med green-treff!

Sier ikke at målet mitt er å bli singelhandicaper med det første.. må vell komme meg under 20 først.. men kan jo være greit å ha litt langsiktig mål!
Noen som har noen gode tips?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Franz »

Dette blir veldig vagt. Hvorfor akkurat singel hcp, liksom? Det skjer jo ikke noe magisk i dét det står 9,9 på kortet. Men forstår jo at det er en "ting".

Finnes naturligvis mange veier til å snitte rundt 80 slag. Jeg vil foreslå å finne et ideal du tror på. Finn et bra forbilde, så du har noe langsiktig å jobbe mot, rent svingteknisk. Blir ofte mye småbiter og "en pro sa ditt" og "jeg hørte datt om releasen en gang". Finn noe du tror på. Jeg fant mitt prosjekt i slicefixer. Finn ditt ideal, din referanse. Og så må man alltid chippe og putte til man spyr, selvfølgelig.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Kaffekannen »

Systematisk og korrekt trening er vel nøkkelen. Gå sammen med en pro du liker og fortell ham om målet ditt. Dermed kan han(eller hun) sy sammen et opplegg hvor man legger grunnsteinene riktig. Det er eget en kjedelig vei men jeg tror det er den sikreste.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Drizzit »

Helt enig med kaffekannen, du må trene systematisk og samtidig legge ned endel mengdetrening på og rundt greenen. Helst i samarbeid med en pro.

En annen ting som du burde gjøre er å spille noen runder og føre nøyaktig statistikk over alle slag slik at du ser hvor du taper mest slag.
Etter min erfaring handler ikke framgang om å terpe på ting en behersker, men å eliminere de dårligste slagene. ;)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by radar1 »

Enig med alle, og veldig enig med det
Franz wrote:Finnes naturligvis mange veier til å snitte rundt 80 slag. Jeg vil foreslå å finne et ideal du tror på. Finn et bra forbilde, så du har noe langsiktig å jobbe mot, rent svingteknisk. Blir ofte mye småbiter og "en pro sa ditt" og "jeg hørte datt om releasen en gang". Finn noe du tror på. Jeg fant mitt prosjekt i slicefixer. Finn ditt ideal, din referanse.
Selv erfart at spør man 2forskjellige proer om feks svinplan eller release så får man 2 helt forskjellige svar. Hører man litt på begge så blir resultatet fort veldig dårlig.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Yngvebol »

Egentlig er det ikke så vanskelig å bli singelhandicapper... Det vanskeligste er å finne tid til å komme dit og siden vedlikeholde ferdigheten for å være der :)

a) En god sving spiller ingen rolle bare resultatet er såpass forutsigbart at du finner igjen ballen i nærheten av fairway.
b) En oversikt over dine svake og sterke sider av golfspillet..
c) Systematisk trening, litt trening gir bedre resultat enn mye spilling
d) Fordel treningstiden etter hvor slagene brukes på banen, dette er egentlig et nyttigere tips en det ser ut til umiddelbart.

Hvis du har 26 i hcp i dag bruker du 100 slag på en 18 hulls runde.
Anbefaler derfor sterkt å fordele treningstiden slik

10-15% treningstid med driver fordi:
10-12 av utslagene er med driver
Hvis du har tid til overs en dag er det lurt å øve med driver fordi gode driver kan ta deg til neste nivå i spillet, men du trenger ikke driver for å bli singelhcp'er

25% treningstid fulle slag med jern/hydrid/wood fordi:
6-8 av utslagene er med jern/hydrid/wood
Du har <20 fulle slag med jern.

>35% treningstid med wedger fordi:
20+ av slagene er med wedger (pitch/chip) og fordi du ønsker å bruke wedgene til å komme nærmere hullet slik at puttene blir enklere.

30% treningstid putting fordi resten av slagene opp til 100 er med putter


70% av slagene brukes normalt fra ca 100 meter og inn, bruk derfor 70% av treningstiden på dette.

Hvis du kan spare en putt annenhvert hull har du under 18 i hcp direkte. Den letteste måten å spare denne putten er å slå pitch/ chipp nærmere hullet (+ bli bare litt bedre å putte)


Sist, men ikke minst... Venn deg til tanken å spille bra. De fleste kødder til runden sin fordi de sjekker scorekortet og blir overentusiastisk/ adrenalinfyllt fordi de er på vei til å få bedre hcp

Send meg gjerne en PM med e-postadressen din så kan jeg sende deg noen treningsøvelser som garantert vil redusere hcp'et ditt hvis du legger inn litt innsats

Lykke til :D
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by mciljoy »

det finnes veldig mange måter å bli bedre på, men jeg tror det viktigste er at du har det gøy mens du holder på. det er kanskje en klisje, men likefult et faktum. det er ikke sikkert at systematisk trening passer for deg? mange blir lei og mister motivasjonen av å "trene" og har mest fremgang når de leker og gjør det de synes er morsomt. jeg er i den siste kategorien og synes det er mye morsomere å se hvor kort jeg klarer å slå med full sving, hvor lavt jeg kan slå et 3-er jern eller liknende.

har møtt mange golfere som har gått lei pga press på hcp-nivå pg manglende fremgang og som har tatt hobbyen for seriøst. de slutter så klart når fremgangen en gang ikke blir som forventet.

og jo mer du leker deg jo bedre ballfølelse får du. det finnes veldig mange måter å svinge på, men ballfølelse er ikke mange forunt ;-)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by radar1 »

Enig i a til d punktene dine Yngve.

Det du skriver om hvor mye tid som skal settes av til å trene på de forskjellige områdene - fristende å referere til den her

blogs.golf.com/flyers/2010/08/how-to-grade-your-ballstriking.html

som jeg posted i en annen tråd.

Som Mark Broadie forskning viser så kaster den vanlige golfspiller bort flest slag utenfor 100m, topping, duffing, OB osv.

En vanlig golfspiller (meg selv inkludert) klager over at han nesten aldri klarer up & down rundt green. Da er det jo enkelt å tenke at man bør trene mer på nettopp chipping og pitching.
En enda enklere mulighet vil være å se på hvorfor man faktisk bommer på green i utgangspunktet.
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Yngvebol »

radar1 wrote:Enig i a til d punktene dine Yngve.

Det du skriver om hvor mye tid som skal settes av til å trene på de forskjellige områdene - fristende å referere til den her

blogs.golf.com/flyers/2010/08/how-to-grade-your-ballstriking.html

som jeg posted i en annen tråd.

Som Mark Broadie forskning viser så kaster den vanlige golfspiller bort flest slag utenfor 100m, topping, duffing, OB osv.

En vanlig golfspiller (meg selv inkludert) klager over at han nesten aldri klarer up & down rundt green. Da er det jo enkelt å tenke at man bør trene mer på nettopp chipping og pitching.
En enda enklere mulighet vil være å se på hvorfor man faktisk bommer på green i utgangspunktet.
Innlegget mitt var kanskje litt enkelt formulert. Jeg tror man bommer fairway og green fordi man helt enkelt har det som toleranse sideveis på slaget sitt. Verdens beste spillere ligger på 10 prosent sideveis toleranse. Hvis jeg har det dobbelte vil et innspill fra 150 meter sannsynligvis ligge utenfor green, fordi det er så god jeg er.. eller dårlig alt etter som.

Jeg tenker at hvis jeg blir bedre på nærspill trenger jeg ikke treffe green for å klare par.. En forutsetning er selvfølgelig å finne igjen ballen sin etter forrige slag ;)
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Procli »

Franz wrote:Hvorfor akkurat singel hcp, liksom? Det skjer jo ikke noe magisk i dét det står 9,9 på kortet. Men forstår jo at det er en "ting".
Nei, sant nok - jeg kunne like gjerne skrevet "hvordan komme under 15 i Hcp"
Yngvebol wrote: a) En god sving spiller ingen rolle bare resultatet er såpass forutsigbart at du finner igjen ballen i nærheten av fairway.
b) En oversikt over dine svake og sterke sider av golfspillet..
c) Systematisk trening, litt trening gir bedre resultat enn mye spilling
d) Fordel treningstiden etter hvor slagene brukes på banen, dette er egentlig et nyttigere tips en det ser ut til umiddelbart.

Hvis du har 26 i hcp i dag bruker du 100 slag på en 18 hulls runde.
Anbefaler derfor sterkt å fordele treningstiden slik

10-15% treningstid med driver fordi:
10-12 av utslagene er med driver
Hvis du har tid til overs en dag er det lurt å øve med driver fordi gode driver kan ta deg til neste nivå i spillet, men du trenger ikke driver for å bli singelhcp'er

25% treningstid fulle slag med jern/hydrid/wood fordi:
6-8 av utslagene er med jern/hydrid/wood
Du har <20 fulle slag med jern.

>35% treningstid med wedger fordi:
20+ av slagene er med wedger (pitch/chip) og fordi du ønsker å bruke wedgene til å komme nærmere hullet slik at puttene blir enklere.

30% treningstid putting fordi resten av slagene opp til 100 er med putter

70% av slagene brukes normalt fra ca 100 meter og inn, bruk derfor 70% av treningstiden på dette.
Ikke dumt sagt.. jeg må nok bli flinkere til å trene systematisk ja. Sist sesong ble det egentlig veldig lite trening på rangen.. skal få endret på det denne sesongen. Selv om jeg viste at det var noe som ikke fungerte helt, så var det klart mye artigere å spille en runde golf enn å dra på rangen for å fikse på det..

En annen ting - jeg har vell ikke tatt pro-timer før.. så det er noe jeg absolutt må gjøre! Jeg tror selv at jeg kan komme meg et godt stykke ned i Hcp selvom jeg ikke tar protimer.. men kan vell være greit å få fikset på svingen/teknikken før den "gale" svingen blir for innarbeidet!

Putte-trening ja.. jeg kan vell telle på 2 hender hvor mange ganger jeg har trent putting. Vi har en lokal range her (kun 7 min kjøring fra der jeg bor) med 6-7 matter, 50/100/150/200m flagg + kunstgress green. Føler ikke at man får same feelingen av å putte på kunstgress, kontra naturgress.
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Franz »

Eller du kan drite i å bruke pro. Går fint det og.
Jeg har ikke tatt timer, fordi jeg tenker at jeg (foreløpig) vet hva jeg skal jobbe med.

Også må jeg tillate meg å legge til et annet perspektiv ift hva man skal trene på:

Ved å trene trekvart til full sving forbedrer du alle deler av spillet bortsett fra putting.
Ved å trene putting forbedrer du putting. Ferdig.
(Dette forklarer min horrible putting :) )

Her er mitt forslag:

Gjør et eksperiment av det! Film svingen din nå, hvis du kan slå baller inne et sted. Helst fra flere vinkler.
Legg ut klippene her - i en egen tråd - og se hva du kan få av tips, linker, videoer osv.
Legg ut nye videoer underveis.

Det er dristig, men jeg tror du får mer ut av vår samlede kunnskap enn du får av en tilfeldig pro. Det er fler her som ser godt, og hvis alle er varsomme og ærlige går dette helt bra. Du kommer i hvert fall til å ha noe konkret å jobbe med hver gang du går på rangen.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by sumo »

Franz wrote:Dette blir veldig vagt. Hvorfor akkurat singel hcp, liksom? Det skjer jo ikke noe magisk i dét det står 9,9 på kortet. Men forstår jo at det er en "ting".

Finnes naturligvis mange veier til å snitte rundt 80 slag. Jeg vil foreslå å finne et ideal du tror på. Finn et bra forbilde, så du har noe langsiktig å jobbe mot, rent svingteknisk. Blir ofte mye småbiter og "en pro sa ditt" og "jeg hørte datt om releasen en gang". Finn noe du tror på. Jeg fant mitt prosjekt i slicefixer. Finn ditt ideal, din referanse. Og så må man alltid chippe og putte til man spyr, selvfølgelig.
jeg også har begynt og følge slicefixer prosjektet.
dette tror jeg virkelig er tingen for meg. har jobbet en del med det i det siste, men det er litt up and down.
var senest på rangen idag og trente, følte da at jeg fikk det til sånn nogenlunde. har merket betraktelig at jeg "slicer" mindre, men det kommer noen grove hooker/pulls i ny og ne. dette gjør meg egentlig ingenting, da jeg vet at jeg er inne på rett spor ihvertfall. ny trening på fredag tenker jeg, da skal jeg filme svingen på ny for og se om det er litt forbedringer. legger nok ut noen klipp her på forumet.
jeg liker slicefixer svingen veldig godt. man får en vanvittig ballkontakt når man treffer bra. definitivt en sving som er verdt og se opp til, eller og ha som en referanse.
ben hogan prinsippet er gull verdt. håper virkelig jeg blir kvitt den stygge over toppen svingen min nå i vinter.
9-3 prinsippet har jeg lagt min elsk på. blir noen vanvittige resultater på pithene når jeg treffer skikkelig. solid kontakt hvor du virkelig føler og hører at du treffer klokkerent.

takk igjen for at jeg ble gjort oppmerksom på dette opplegget.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Franz »

Bra! Gi gass!

For de fleste holder 9-3 på bane også. Vi spiller stort sett korte baner fra gult.

Jeg må si jeg syns det er merkelig at ikke fler studerer hva Hogan gjorde.
slicefixers "break down" av Tiger i ET er spot on! Det er bevis godt nok for meg, det dokumentet der.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Procli »

Har dere noen linker til slicefixer og 9-3 prinsippet?
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Franz »

lefthook la ut en link for kort tid siden. Under treningstips, tråden med videoer, mot slutten.
Eller bare google encyclopedia texarcana. Og søk etter slicefixer students på YouTube.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Lefthook »

To ting:

1) Bli kvitt de aller dårligste lange slagene. Man må klare å sette ballen i spill, og komme nogenlunde i nærheten av greenen i regulation på de fleste hull.
* Bedre svingteknikken
* Lær å spill med den svingen du har. Slå minst en kølle kortere enn du har kapasitet til. Headroom gir stabilitet.
* Vær tilpasningsdyktig og fleksibel. Juster forventet slaglengde fortløpende. Noen dager har du din fulle lengde på slagene, andre dager så trenger du kanskje et par-tre ekstra køller for å komme fram.
* De fleste dårlige slag skyldes slurv med oppstilling og adressering. Etabler en god rutine for dette. Gå bak ballen og se nøye på linja før du stiller deg opp. Og sjekk regelmessig at siktet ditt er riktig innstilt.
2) Trene på å gjøre 3 slag til 2.
* Bli dødelig på 2 meters putter
* Lag putte til ca 1 meter
* Få enkle chipper nærmere enn 2 meter
3) Course management
* Spill smart. Ikke ta sjanser hvis ikke oppsiden er betydelig. Og ta aldri sjanser hvis du ikke har stor tro på at du vil lykkes med slaget.
* Planlegg hullet fra tee til green. Velg en plan som gir gode muligheter for par og små muligheter for dårligere enn bogey.
* Den viktigste delen av course management er kanskje å legge en ny plan når utslaget ikke gikk dit man hadde planlagt. Det er kanskje en liten mulighet for at du redder paren med et mirakuløst innspill fra skogen. Ofte er det enklere å få ballen ut i fairway og noen meter framover, slå den på greenen og 1-putte for par. Velger du strategi B blir det ofte en bogey. Velger du den aggressive løsningen ender det ofte med katastrofe.

Det var visst tre ting, det.
User avatar
Procli
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 355
Joined: 06 Sep 2010, 21:21
Hcp: 25,8
Hjemmeklubb: Tromsø Golfklubb

Hvordan bli singelhandicaper?

Post by Procli »

Takk for tips Franz og Lefthook
Min bag:
Nike Machspeed Black 10.5°
Callaway BB Diablo 5w 19° Draw
Nickent 4DX #3 hybrid 20°
Gigagolf PowerMax GX922 4-PW
Callaway V Forged 50° + 56° + SGS 60°
Odyssey White Hot XG #1
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hvordan bli singelhandicaper?

Post by JanB »

Synes denne forklaringen på hvordan å bli god er fin:

Følgende svarte den svenske golferen Robert Karlsson etter han hadde vunnet sin femte tittel på Europatouren for en del år siden:
— Å gå fra handicap 36 til handicap 5 er akkurat like vanskelig, eller lett, som å gå fra handicap 5 til scratch, begynte han.
Og fortsatte:
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra scratch til å bli en god amatør av nasjonal og internasjonal klasse.
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra god amatør til å etablere seg som profesjonell.
— Som igjen er like vanskelig som å gå fra profesjonell på Nordic League til å etablere seg på challengetouren.
— Som igjen er like vanskelig som gå fra godt challengenivå til å klare kortet til europatouren.
Robert Karlsson tok en liten pause.
— Og da, sa han.
— Da er du akkurat halvveis!

hentet fra www.costablancagolfclub.com
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply