Hva er vanlig progresjon for en amatør

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Enzo »

Må bare ta ut litt frustrasjon her om det er ok :|
Jeg hadde for litt over 2uker siden aldri tatt i en golfkølle før , jeg har nå hatt 6x25min protimer + et par timer egentrening , vi har gått gjennom putting , chipping inn på green og resten av tiden har gått med på driving rangen med jernene. (ca 3 protimer).
Jeg slår og proen står og retter på meg og til slutt så klarer jeg å slå noen slag , for et par ggr siden så fikk jeg til kanskje 10 av 50 baller , resten slo jeg oppe ballen , i luften , i matta osv , alt i alt så var det greit nok trodde jeg.
Var så borte og skulle slå noen baller på rangen i dag , kjøpte 2 bøtter (56baller) og satte igang med 5jernet.
Tror jeg slo sånn ca 30baller før jeg traff på en resten var totalt katastrofe ala rett til siden , 3meter rett fram og resten var omtrent som å slå hull i lufta. så prøvde jeg wedgen og slo et klokkeklart treff , gikk tilbake til 5jernet igjen og konsentrerte meg om alt jeg har lært , grep , kroppsstilling , sving , blikk , hastighet osv , alt jeg kom på men jeg sølte bort de siste ca 30ballene også.
Fikk mest lyst til å bare gi opp hele greia , føles som at jeg trenger en person til å stå å rette på meg hele tiden og etter 4-5 korreksjoner så slår jeg et greit slag og neste er fiasko igjen , alene så er det kansje ett av 20 slag jeg kan være nogenlunde fornøyd med.
Kom inn på proshoppen etterpå og var rimelig fortvilt , og ei som jobba der sa at bare slapp av det kommer etterhvert , det tar gjerne 3år å bli en grei spiller og jeg har spilt i 10år nå og har fortsatt grønt kort , det er slett ikke uvanlig.

Greit nok at det er vanskelig og man får det sikkert til tilslutt men å tenke på at jeg kanskje skal knote som jeg gjør nå i flere sesonger før jeg får dette til , det innser jeg at jeg rett og slett ikke har tolmodighet til.
Er dette vanlig , pleier folk som har holdt i en golfkølle i 4-5timer i sitt liv ligge langt over dette i prestasjon ?

FRUSTRERENDE
Covn
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 110
Joined: 23 Apr 2009, 23:04
Location: Porsgrunn

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Covn »

Tror nok vi alle har vært der. Jeg tok selv grønt kort for ca et år siden, og det er først nå at jeg føler at jeg begynnet å få litt mer stabile balltreff. En ting jeg reagerer på i posten din er at du begynner med 5 iron. Dette synes ia allfall jeg er et vanskelig jern, og ikke noe jeg ville anbefalt noen å begynne med. Ta heller frem nieren din, og slå og slå. Det er nesten bedre og fokusere på en ting om gangen til du føler at det sitter istedenfor å ha alt i tankene på en gang.

Jeg hadde sikkert 3-400 baller på rangen før jeg begynte i det hele tatt å få høyde uten å toppe hvis det er noen trøst.
King Cobra Speed LD
Callaway X-18 4-pw i
Titleist Spin Milled Wedge Vokey Design (54, 60)
Cobra Baffler TWS 3,4
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by furu »

Det er helt normalt å oppleve slikt Enzo. Noen er selvsagt naturtalenter men de aller fleste av oss har det akkurat som deg. Har vært der selv og ser dem hver eneste gang jeg er på rangen.

Vil slutte meg til anbefalingen om å droppe 5er jernet for nå. 7 eller 8 gir kanskje mer selvtillit, enklere å få ballen opp. Hvilke type/merke kølle bruker du? Har du kjøpt selv eller låner du?

Grep er noe man kan øve på og mestre selv. Finn videoer på internett og øv på interlock eller overlap. Mye bedre enn baseball/ti-finger/tohånds. Dette kan du øve på hjemme når du har noen minutter til overs.

Uten å ha sett deg slå så kan jeg tippe at du vil tjene på å korte ned baksvingen. Ta halve svinger for å prøve å ha kontroll.

Det tar tid og er frustrerende. Mer frustrerende enn gøy i begynnelsen. Men så etter hvert sitter bevegelsene i svingen, ting begynner å stemme. Kroppen din skal lære seg bevegelser den aldri før har gjort. Muskler og ledd skal gjøre helt nye ting. Det er lov å bli sur og sint men vær tålmodig.

Sving rolig.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by JanB »

hei Enzo.
Du skriver ingen ting om du har noen handicap e.l. Ett øye? Parkinsson? HD?
Da hadde jeg forstått din frustrasjon. Ellers ikke. Sitter her og lurer på hva du har lært etter 3 timer på Drivingrange. Etter min metode lærer elever å forstå hva som skjer og hvorfor ting skjer. Det gjør at de vet hva som er gjort galt. Dette har de lært etter 2 timer. Deretter forfiner jeg svingen i forhold til den kroppen som er der.
MERK: Det heter ikke golfslag. Det heter golfsving.
(bare for å understreke at du ikke er ferdig i det øyeblikket du treffer ballen) ;)
Etter 6 protimer er regner jeg det for normalt å spille på under 120 slag, uansett alder og kjønn.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Enzo »

Protimene er på 35min og vi har brukt 3 slike protimer ca på drivingrangen.
Jeg har ingen handikapp/feil kroppslig , jeg har kanskje noe mer muskler enn folk flest men det skulle vel ikke ha noe å si i negativ retning skulle jeg tro. Jeg hadde solbriller på meg for første gang i dag , det er eneste forskjellen fra tidligere men det skal vel heller ikke ha noe å si.
Om jeg forstår det du sier rett JanB så ligger jeg langt etter det jeg burde gjøre i forhold til hva jeg skulle ha fått til nå.
Vi skulle egentlig teste bunkere og noe annet i morgen og så ut og spille på banen timen etter det men det blir forskjøvet da han mente vi måtte ta enda en runde på å få inn svingen etter at jeg fortalte hvordan det gikk i dag. Går det like dårlig i morgen så.......
Proen er George Beal http://www.golfsenteret.no/showpage.asp ... =228&id=60
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by furu »

@JanB: Hvordan legger du opp timene dine med nybegynnere? Er det viktig/riktig/nødvendig med putting og bunker når man egentlig trenger å øve på svingen?

@Enzo: Jeg føler meg rimelig sikker på at under 120 kan du klare. Med mindre banen er skikkelig vanskelig. Jeg trente forøvrig på range, nærspillsområder og putting på egenhånd i over to måneder før jeg gikk ut på banen. Hadde kun råd til to protimer så det ble mye egentrening med internett som min eneste og beste venn. Var fullstendig i samme situasjon som deg.
Instagram @christianfuru
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by JanB »

furu wrote:@JanB: Hvordan legger du opp timene dine med nybegynnere? Er det viktig/riktig/nødvendig med putting og bunker når man egentlig trenger å øve på svingen?
@furu: Et av de viktigste elementene innen pedagogikk er mestringsfølelse. Nesten uten unntak starter jeg derfor med putting for en som er nybegynner, siden jeg har utviklet et spesielt konsept omkring dette med nærspill.
En golfsving er egentlig lett om man bryter ned det hele og får eleven til å kjenne de forskjellige elementene gjennom sin egen bevegelse.

Å forstå hvordan muskler arbeider og hvordan sentrifugalkraften gjør hele golfsvingen er noen av de effektene jeg bruker. Dermed kan enhver kjenne på golfsvingen og forstå hva som må til. Dette setter spilleren i stand til selv å korrigere seg og altså kunne trene effektivt på egen hånd.

@enzo: At du har mye muskler er ikke noe til hinder for å spille golf. Har du derimot bare trent med styrketrening og "løfta jern", kan det ligge en liten fare i det. Jeg har arbeidet mange år med slike muskelbunter og sett at noen ikke har så god kontroll på muskler som vanlige kropper. Det kan i slike tilfeller være vanskeligere å være avspent. Husk at en avspent muskel kan endre seg mye raskere enn en spent muskel. Golf er en av mange eksplosjonsartede idretter og krever at man kan slappe av når det er nødvendig.

Her har du en øvelse som kan hjelpe deg. Dette kan du gjøre hjemme og du bør faktisk gjøre den flere ganger. Hold en kølle helt loddrett. Hold så løst at den kan gli ned gjennom fingrene dine. Denne styrken på grepet kaller du 0. Nå skal du klemme hardere og hardere ettersom du teller til 10. Litt hardere for hvert tall. På tallet 10 skal du klemme så hardt du bare kan. Hvite knoker og du nærmest rister. Ta så å tell nedover og gjør altså motsatt. Litt løsere og løsere etterhvert som du teller ned til 0. Du vil antakelig ikke miste kølla ned nå, fordi du er svett i hånda, men ved 0 har du ikke noe styrke i det hele tatt.
Så starter du å telle oppover igjen og stopper ved 4. Det er ditt greptrykk. Dette greptrykket er antakelig mye mindre enn det du har brukt.

Nå skal du senke kølla og holde dette grepstrykket når du svinger kølla. Ha munnen litt åpen og konsentrer deg om grepstrykket. Start med liten sving for deretter å øke lengden. Kjenn etter på grepstrykket ditt hele tiden. Du skal altså nå passe på 2 ting og intet annet. 1.) Munnen litt åpen og 2.) Grepstrykket på 4

Lykke til
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Enzo
Rookie
Rookie
Posts: 12
Joined: 27 Apr 2009, 17:45

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Enzo »

Vet ikke om det har noen interesse for forumleserne at jeg oppdaterer framgangen men dette er jo et forum og om ingen skriver noe så blir det rimelig dødt.

Hadde i dag en protime igjen (25min) + 25min alene, forrige gang jeg var på rangen så gikk det rett til helv....
I dag så proen med en gang at jeg hadde for mye knekk i knærne og var krokete i ryggen , litt opp med hodet og rettere i knærne, sto også for langt fra ballen , jeg holdt også for løst har jobbet med å holde løst grep da viktigheten av å ikke holde for hardt har vært tatt opp flere ganger men jeg hadde altså gått for langt.
Vel , vi begynte å svinge og jeg tok rundt 30 svinger med samlede bein , så økte jeg til bredere beinstilling , små justeringer underveis og jeg økte svinghastigheten og fikk også avklart at jeg svingte for langt i baksvingen for å klare å få korrekt bane.
Jeg sendte i dag avgårde ca 120baller 30-60meter med et 6jern , ca 2 hull i luften og 7-8 totale bommer der jeg toppet eller slo ned før ballen.
Motivasjonen er tilbake
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by hanso87 »

Til JanB. I slik spiller jeg golf sier og Tigern. At han lærte å spille golf som du lærer de det.
Du starter på greenen å lærer det grunnleggende og jobber deg utover, og ender opp på Tee og ikke omvendt. For hvordan skal du komme deg til Greenen om du ikke har peilig, kontroll, eller da instilling på hva som skal gjøres.

Ang grepet. Er det vanlig å føle man tar sterkere grep mens man svinger igjennom eller er greia å holde samme grep igjennom hele svingen?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
Solaar
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 435
Joined: 08 May 2009, 00:25
Location: Oslo

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Solaar »

hanso87 wrote:Til JanB. I slik spiller jeg golf sier og Tigern. At han lærte å spille golf som du lærer de det.
Du starter på greenen å lærer det grunnleggende og jobber deg utover, og ender opp på Tee og ikke omvendt. For hvordan skal du komme deg til Greenen om du ikke har peilig, kontroll, eller da instilling på hva som skal gjøres.
Stemmer det. Selv om ikke hans svingteknikk egner seg spesielt mye for oss dødelige så må jeg si at den boka er helt genial når det kommer til å få en forståelse for at golf spilles fra 100m og inn. :)
"Just be the ball, be the ball, be the ball."
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by JanB »

hanso87 wrote: Ang grepet. Er det vanlig å føle man tar sterkere grep mens man svinger igjennom eller er greia å holde samme grep igjennom hele svingen?
Veldig få spillere klarer å føle endringer i grepstrykket gjennom svingen. Et sikkert tegn på at du klemmer hardere til ved impact er å se på muskelbruk i ansiktet, f.eks. stramme lepper. Få en venn til å holde øyne med dette.

Jeg pleier å si; "Bruk av muskler som ikke skal brukes i en sving, er med på å ødelegge svingen."

Dette ordtaket gjelder selvsagt all muskelbruk. En stram muskel kan ikke endre seg like raskt som en avslappet. Derfor skal man være avslappet og svinge rolig. Du skal bruke like mye energi (les muskelbruk) på toppen av svingen, for å få armene dine til å falle nedover, som når du kaster en ball opp i luften og ønsker at den kommer ned igjen fra ballens høyeste punkt. Nemlig ikke en tøddel.

Ha derfor munnen ørlite åpent når du foretar svingen. Det hindrer deg i å stramme. Enda bedre om du samtidig også puster ut med maven i det du treffer.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by Kaffekannen »

JanB wrote:Ha derfor munnen ørlite åpent når du foretar svingen. Det hindrer deg i å stramme. Enda bedre om du samtidig også puster ut med maven i det du treffer.
Det du nevner her er litt interessant. Jeg har drevet med diverse idretter tidligere og deriblant baneskyting. Det første man lærte der var riktig pusting og videre riktig spenning. Jeg har aldri tenkt over eller vært bevisst hvordan jeg puster i golf. Kanskje er det en av grunnene til at jeg(og mange med meg) er helter på rangen men sliter på banen. Klarer man å puste på samme måte ved hvert slag vil fort spenningen i kroppen være relativt lik vil jeg tro.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by JanB »

Dersom du er enda tøffere skal du stikke tungen din ørlite ut mellom tennene. Ha ha .... dersom du faller tilbake til gamle synder og strammer muskler du IKKE skal bruke, forstår du fort at du faktisk har gjort akkurat dette.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
stooy
Site Admin
Posts: 1511
Joined: 03 Dec 2008, 18:00
Has thanked: 84 times
Been thanked: 33 times
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by stooy »

Dette hørtes ut som en sinnsykt bra triks! :) Må teste.....
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by JanB »

skyld ikke på meg om du lesper for resten av livet :lol:
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by furu »

Har allerede innført JanBs triks. Åpen munn hjelper faktisk det.
Instagram @christianfuru
User avatar
zibiri
Rookie
Rookie
Posts: 43
Joined: 06 Jun 2009, 21:44
Location: Sandefjord, Vestfold

Re: Hva er vanlig progresjon for en amatør

Post by zibiri »

Kan du ikke komme med en oppdatering på åssen det går med golfingen nå, enzo? =)
-Olyo- - Mai mål: Etablere hcp: ok - Juni mål: 30 hcp: -
Post Reply