Kommer litt skjevt inn med kølla

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by Sindris »

Denne overskriften kan tydes på feil måte, men det jeg vil fram til er at jeg til tider har problemer med å komme litt fra høyre mot venstre når jeg treffer ballen. I fjor var dette et konstant problem, og jeg slicet nesten hele tiden. I dag slicer jeg ikke like mye som i fjor, men det skjer av og til, noe som er meget irriterende.. Grunnen til at jeg la merke til dette i år, er at jeg så under driveren etter et slag, jeg brukte rød pag, og da så jeg at det kom en skjev rød stripe fra høyre mot venstre.. Denne stripen kom fra pagen.. Dette er ikke noe gigantisk problem til meg nå i dag, men det var det i fjor og jeg frykter at det blir det i år og, så det ville vært kjekt å miste hele dette problemet. Tusen takk for evt. svar!
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by hanso87 »

Jeg har noe av samme problemet med driveren. Men det løste jeg idag :D(håper jeg) . Kan si jeg gikk Fra 100% kraft og full sving til å ta 60% kraft og 80% Sving. Slaget gikk like langt nesten og slaget gikk helt rett.

Jeg har noe annet problem jeg.
På Driver og Wood går slagene helt perfekt. Spesielt Wooden. Den treffer jeg helt fantastisk med.
Problemet er Jerna. Spesielt 8-9-Pw. Har en tendens til å "pushe" ballen til venstre. Lite skru mot venstre. Men ballen bare skjærer mot venstre med en gang og bommer venstre med ca 10 meter.
Jeg har sjekket Stance, Kølle, alt.. Men skjønner ikke hvorfor de har en tendens til å gå til venstre. Og slaget er liksom helt rett, men går til venstre.

Uten å være ekspert på området så kommer jo svingen at du da kommer innover i slaget og ikke helt rett igjennom. Dette kan vel jobbes med, ved når du står på range og kjøre fokus på å komme rett igjennom over ballen. Stoppe underveis, sjekke armer, stance og se om det er noe der.
Var kanskje ikke så mye hjelp. men følte for å legge inn mitt lille problem selv
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by JanB »

Sindris wrote:Denne overskriften kan tydes på feil måte, men det jeg vil fram til er at jeg til tider har problemer med å komme litt fra høyre mot venstre når jeg treffer ballen. I fjor var dette et konstant problem, og jeg slicet nesten hele tiden. I dag slicer jeg ikke like mye som i fjor, men det skjer av og til, noe som er meget irriterende.. Grunnen til at jeg la merke til dette i år, er at jeg så under driveren etter et slag, jeg brukte rød pag, og da så jeg at det kom en skjev rød stripe fra høyre mot venstre.. Denne stripen kom fra pagen.. Dette er ikke noe gigantisk problem til meg nå i dag, men det var det i fjor og jeg frykter at det blir det i år og, så det ville vært kjekt å miste hele dette problemet. Tusen takk for evt. svar!
Slice er den mest vanlige feilen å se. Du kommer altså utenfra og inn i ditt svingspor. Årsaken kan være flere, men de mest vanlig årsaker er det at du.
1.) Du gjør baksvingen din for flat. Nedsvingen vil da forsøke å kompensere og man ender opp med å komme utenfra og inn.
2.) Du trekker til deg armene i nedsvingen og videre gjennom svingen.
3.) Du er for rask med kroppen i forhold til armer og håndledd.

Kur: Stå mer rolig med hodet. Skru kroppen mer i svingen. Start med noe mer tyngde på bakre fot (70%). Ta litt bredere stands. Åpne venstre fot litt. Hold høyre fot nesten rett (90 grader i forhold til målet). Kom litt tettere med høyre albue inn mot kroppen i nedsvingen. Fortsett godt igjennom slaget og tenk at køllehodet skal ut mot målet ditt. Gå ordentlig igjennom med hofter og kom helt opp på høyre tå.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by JanB »

hanso87 wrote: Jeg har noe annet problem jeg.
På Driver og Wood går slagene helt perfekt. Spesielt Wooden. Den treffer jeg helt fantastisk med.
Problemet er Jerna. Spesielt 8-9-Pw. Har en tendens til å "pushe" ballen til venstre. Lite skru mot venstre. Men ballen bare skjærer mot venstre med en gang og bommer venstre med ca 10 meter.
Når ballen starter ut til venstre og fortsetter rett fram til venstre er årsaken ganske enkel.
Slaget kaller jeg Pull.
Du har rotert kroppen raskere (og mer) enn du skal fram til balltreff. Det betyr at dine skuldre peker nå litt mer mot venstre. Den veien skuldrene dine peker er den veien ballen går ut.
Årsaken er vanligvis at du har litt mye sideveis bevegelse og at du er for rask med kroppsrotasjonen i forhold til armer /håndledd.
Den andre årsaken er at du har lukket kølla. Dette skyldes som regel en for aktiv og sterk høyrehånd.
Det kan også være feil ballplassering, men det hadde du jo sjekket.

Kur: Forsøk å stå mer i ro og skru kroppen. Du må gjerne overdrive å forsøke å stå stille.
Du kan med fordel trene dette ved å stå å slå med samlede ben. Altså bena helt inntil hverandre. Dette gjør jeg ofte for å trene balansen og samtidig "full shoulder turn". (bruk gjerne en wood til dette)
Kur for lukket kølle: Skru høyrehånden litt mer med klokka (altså litt mer mot høyre). Dette gjør at du ikke får lukket så mye i release.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
hanso87
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 364
Joined: 22 Mar 2009, 00:22
Hcp: 11.6
Hjemmeklubb: Byneset / Hauger
Location: Oslo

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by hanso87 »

Til janB.
Jeg har en meget hurtig sving. Men nå i vinter med simulator la jeg om til en noe, men ikke veldig roligere sving. Har og mer fokus på rett venstre arm som resulterte i noe lengre slag. får mer kraft i ballen.
Kan da regne med ettersom dette er tileffe at jeg og da roterer mer med overkroppen enn før ettersom jeg har veldig fokus på venstrearm i oppsvingen.

Skal ta dette i betraktning på neste treningsrunde.. Men får se hvor lett det blir.

Når du sier slå med Wood og med samla bein. Mener du da full sving? Eller sving med fokus på å holde høyrearmen mer inntil kroppen?
Taylormade RBZ 9.5* Stiff
Taylormade Burner 4wood 16.5* Stiff
Taylormade SLDR 19* STiff
Nike VRS Forge 4-PW
Titleist Spinned milled 50, 54, 60
Scotty cameron NewPort 1.5 / Odysey 2Ball
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by JanB »

hanso87 wrote: Når du sier slå med Wood og med samla bein. Mener du da full sving? Eller sving med fokus på å holde høyrearmen mer inntil kroppen?
Dette er mer for å trene balanse. Du skal skru kroppen så mye du kan men fremdeles være i balanse. Det sier seg selv at du ikke kan ha den styrken som med vanlig slag. Det er helt umulig i og med at du ikke gjør noe sideveis bevegelse. Det er heller ikke bra for ryggen å dra til og full gjennomsving når høyrefoten står stille.
Øvelsen er også fin på det å trene release. For å få til brukbar lengde med slik oppsilling du ha en aktiv release.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by Sindris »

JanB wrote:
Sindris wrote:Denne overskriften kan tydes på feil måte, men det jeg vil fram til er at jeg til tider har problemer med å komme litt fra høyre mot venstre når jeg treffer ballen. I fjor var dette et konstant problem, og jeg slicet nesten hele tiden. I dag slicer jeg ikke like mye som i fjor, men det skjer av og til, noe som er meget irriterende.. Grunnen til at jeg la merke til dette i år, er at jeg så under driveren etter et slag, jeg brukte rød pag, og da så jeg at det kom en skjev rød stripe fra høyre mot venstre.. Denne stripen kom fra pagen.. Dette er ikke noe gigantisk problem til meg nå i dag, men det var det i fjor og jeg frykter at det blir det i år og, så det ville vært kjekt å miste hele dette problemet. Tusen takk for evt. svar!
Slice er den mest vanlige feilen å se. Du kommer altså utenfra og inn i ditt svingspor. Årsaken kan være flere, men de mest vanlig årsaker er det at du.
1.) Du gjør baksvingen din for flat. Nedsvingen vil da forsøke å kompensere og man ender opp med å komme utenfra og inn.

Det er nok dette jeg sliter med. Har fått noen kommentarer på at baksvingen er flat.. Hva er kuren for dette? Er ikke så lett å bare strake den opp eller..

Takk for et meget utfyllende svar!
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by JanB »

Sindris wrote:
Det er nok dette jeg sliter med. Har fått noen kommentarer på at baksvingen er flat.. Hva er kuren for dette? Er ikke så lett å bare strake den opp eller..

Takk for et meget utfyllende svar!
Jeg skal forsøke å forklare hvordan du får en riktig baksving.

A.) Du skal dele baksvingen din opp i 2 posisjoner. Jeg forklarer begge.
1.) Tenk at forlengelsen på grepet ditt går inn i kroppen (nesten magen). Du kan gjøre dette ved å gripe langt ned på skaftet og sette grepet ditt mot maven. Skru så kroppen som takeaway. Du beveger altså nå kølla bakover uten å knekke i håndledd.
Så tar du vanlig grep og oppstilling og gjør det samme.
Du skal nå stoppe ved det jeg kaller posisjon 1. Det er når kølla er vannrett og parallelt med føttene dine. Ta noen baksvinger og stopp akkurat der. Sjekk at kølla er vannrett og at den er helt på linje med tuppen av skoene dine.

Så kommer neste posisjon
2.) Nå fortsetter du baksvingen og gjør samtidig en knekk på håndleddene. Du skal stoppe omtrent når din venstre arm er vannrett. Da skal skaftet peke ned på den linja ballen ligger på. Stå helt stille og se til høyre og sikt ned. (forlengelsen av skaftet skal altså treffe den linja bakover som ballen ligger på.
Du kan med fordel legge en kølle på bakken bak ballen og få denne kølla og sikte på.

Når du har gjort dette noen ganger, kjører du hele baksvingen opp til dette punktet. Det er ikke full shoulder-turn, men det er et punkt på svingen du skal bruke for å se om du er på riktig plass.

Når du har gjort dette har du en langt bedre baksving og mulighetene for å ligge på rett spor er større.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sindris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 112
Joined: 01 May 2009, 23:28
Hcp: 11

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by Sindris »

Tusen takk! Skriver ut dette og tar det med meg til driving rangen i dag, for å så terpe det inn :)
Callaway X14
Vokey-wedger SM, 54 og 60
Odyssey 3-ballsputter
User avatar
farris
Rookie
Rookie
Posts: 22
Joined: 03 Jun 2009, 14:25

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by farris »

Sent, men godt, kanskje :)

Jeg slet lenge med det samme, fant ut at det var som Jan skriver, for mye bevegelse. For min del så var det hoftene/beina som var for raske. Hender og armer ble hengende for langt etter og dermed så blokka/slicet jeg.
Et bra tips som jeg fikk var å presse knærne samme, det hjalp veldig. Luke Donald har et bra tips.
Sjekk ut denne videoen, og følg med rundt 1:20. Snart er det hooken du er redd for ;)

http://www.pgatour.com/video/?/video/vi ... ur.pgatour
Can I have a mulligan?
User avatar
Fusion
Forumvant
Forumvant
Posts: 99
Joined: 01 May 2009, 00:01
Hcp: 10.5
Hjemmeklubb: Smøla GK

Re: Kommer litt skjevt inn med kølla

Post by Fusion »

Den metoden var smart av Luke! Må prøves den der! :)
Titleist AP1- Titleist Golf Pride Tour Velvet grip
Callaway Big Bertha Titanium - 10.5 - R-Flex
Odyssey DFX
Titleist Vokey SM 54* og 58*
Post Reply