Sliter med slice

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Sliter med slice

Post by JensK »

Har i grunnen hatt problemer med "svak slice" sidan eg begynte med golf, og har no i gjennom simulator-spill fått konstatert at eg ganske regelmessig kjem utafra og inn i nedsvingen. Problemet mitt er at uansett kor mykje eg prøvar å kome beint ned på ballen, så kjem eg utanfra. Noken tips?
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sliter med slice

Post by Kaffekannen »

Det første du må finne ut er hvorfor du kommer utenfra og inn. Det finnes mange grunner. Måten å finne det ut på er å filme svingen og muligens få noen kloke sjeler her på forumet til å hjelpe. Eller du kan besøke en pro som kan hjelpe deg med svingsporet.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Sliter med slice

Post by JensK »

http://youtu.be/rsSkkqG8J9k

Kort snutt av svingen min, antagelig vis ubrukelig...
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Sliter med slice

Post by spiderboy »

Litt vanskelig å se fra den vinkelen, men det kan synes som at du stiller opp med hofter og skuldre åpne.
Dvs, beina peker rett fram, hofter peker til venstre, skuldre peker mer til venstre. Svingsporet vil i størst grad bli avgjort av hvor skuldrene peker i oppstilling, så om du har en fin og riktig sving med din oppstilling, vil kølla svinge fra høyre mot venstre (utenfra og inn) og sette slicespinn i ballen.

Anbefaler definitivt å besøke en pro. Men en kompis eller et speil vil også kunne hjelpe deg med riktig oppstilling. Poenget er at det må sjekkes ofte, da man fort sniker seg tilbake til den gamle oppstillingen. Du kan også lese en del utfra hvor ballen starter. Starter den venstre for målet er svingsporet ditt utenfra og inn.
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Re: Sliter med slice

Post by JensK »

Hm, dei to tinga du nevner med skuldre og hofter har eg faktisk ikkje fokusert på nokon gong, så der har du muligens løyst mysteriet :)
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Sliter med slice

Post by sumo »

det virker også som du har veldig mye vekt på tærne dine. prøv og få vekten litt mer bakpå.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
JensK
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 148
Joined: 27 Feb 2011, 11:33
Hcp: 24.9
Hjemmeklubb: Vanylven GK

Sliter med slice

Post by JensK »

Kjekt med tilbakemeldingar, kjør på! Blir spennande å teste ut :)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Sliter med slice

Post by Franz »

Legg ut en video der du slår en ball, så blir det bedre tilbakemeldinger.
Gjerne med-spillelinjen-vinkel.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Sliter med slice

Post by Kaffekannen »

Franz wrote:Legg ut en video der du slår en ball, så blir det bedre tilbakemeldinger.
Gjerne med-spillelinjen-vinkel.
Tror det er lurt. Min prøvesving er utrolig mye bedre enn når ballen ligger i veien
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
TomShanks
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 193
Joined: 10 Apr 2011, 17:05
Has thanked: 2 times

Re: Sliter med slice

Post by TomShanks »

JensK wrote:Har i grunnen hatt problemer med "svak slice" sidan eg begynte med golf, og har no i gjennom simulator-spill fått konstatert at eg ganske regelmessig kjem utafra og inn i nedsvingen. Problemet mitt er at uansett kor mykje eg prøvar å kome beint ned på ballen, så kjem eg utanfra. Noken tips?
Vektoverføring er noe av hovedproblemet hos slicere, først og fremst starten av nedsvingen. Ut i fra videoen din å dømme begynner du nedsvingen din med skuldrene, noe jeg selv gjorde da jeg slet med slicer. Og som jeg fortsatt gjør på dager jeg enten er stiv og kald.

Tenk at nedsvingen din begynner nedenfra og opp - vekten du kjenner i foten beveger seg fremover mot venstre fot, så knærne, hoftene og til slutt arme og skuldre. Kommer til å ta litt tid å vende seg til, først og fremst fordi det fucker opp timingen din veldig i starten. Men klarer du å begynne nedsvingen med underkroppen, samtidig som du holder ryggen vendt mot målet så lenge som mulig blir det lettere for deg å holde høyrearmen tettere inn mot kroppen i nedsvingen, som igjen gjør det nesten automatisk at køllen treffer ballen på innsiden og ut. Men det er ikke gjort på en dag dessverre, er vel en av de tingene som krever mest mengdetrening for å få på plass. I hvertfall var det det for meg.

Begynn gjerne med å trene halvsvinger hvor du overdriver bevegelsen og forsøker å slå push-hooker, der du fremprovoserer et inside-out svingspor samtidig som du manipulerer frem et lukket køllehode gjennom balltreffet.

Som andre har nevnt og: vekten din er veldig på tærne. La armene dine henge fritt når du stiller deg opp, og det er der du bør gripe køllen.
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Sliter med slice

Post by norrbaggen »

Jag tycker du har en dålig release med händerna, underarmarna i tillägg till många av de andra kommentarerna du har fått. En bra övning om du ska stå inne och "törrsvinge" er att sätta en tom pappkartong ca 30 cm framför där bollen skulle ha varit. Svinga mot esken och försök slå hål på esken med tån på köllen.
Post Reply