Min sving featuring: veggiss

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Veggis,

Det ser ut som du drar til ganske mye i transition. Og så blir det mye armer og lite pivot gjennom ballen. Jeg klarte akkurat å fryse bildet ved impact. Høyre skuldre, og derved høyre albue er strengt tatt for høyt over bakken til at du har mulighet til å bruke skulder-rotasjonen 100% gjennom ballen. Sett bakfra som her, så bør høyre underarm være som en forlengelse av skaftet ved impact. Men hos deg er underarmen mye steilere....

Jeg kan i farten komme på 4-5 måter å få høyre albue nærmere bakken på.

1) mere vinkel i overkroppen ved adressering og i svingen. Jeg tror du tåler litt mer her.
2) bøye knærne mere.
3) få hoftene mer over framfoten i transition og bøye ryggen sideveis slik at høyre skulder dropper kraftig og holder seg lavt deretter. Her tipper jeg du har noe å gå på.
4) Ha skuldrene rotert mer åpent i balltreffet. Du er ganske square i dag, så her tåles mer åpne skuldre.
5) Steil rotasjon med øvre halvdel av overkroppen, men det er ikke min favoritt. Dessuten ser rotasjonsvinkelen din ganske bra ut rett etter impact.

Du kan sikkert finne ut ganske mye om dette bare ved å posere en impact foran speilet. Det bør fortrinnsvis være en posisjon som du kan rotere igjennom. Litt posering kan gi deg noen tips både på oppstilling og timing.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Glimrende feedback som alltid Lefthook! Takker :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Boris »

Håper jeg ikke blander meg for mye i tråden, men jeg får ikke denne SliceFixer-metoden og spesielt ikke 9-3 drillen til å rime med at høyre underarm skal være en forlengelse av skaftet.

Turning till the left arm is 9 o'clock and the wrists are fully set.. [...] turh through the shot till the right arm is at 3 o'clok. The right hand must HOLD THE SET by not ever releasing.

wrist set, betyr at skaftet står vinklet så langt rett ut/opp fra underarmene som man klarer å komme ikke sant? Eller er det å sett håndleddene slik at skaftet blir fremoverlent (slår ned på ballen) ved impact som menes (det virker i så fall rart for han fraråder flat left wrist på toppen av svingen i senere kapittel)?
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Boris,

Ikke en forlengelse av skaftet. Men den skal se ut som en forlengelse av skaftet ved impact når du står bak spilleren og ser mot målet. Dette er noe alle gode golfsvinger har til felles, uavhengig av svingfilosofi.

På Slicefixer 9-3 så kan det være greit å holde høyre håndledd bortimot frosset hele veien. Vel og merke hvis du starter baksvingen fra impact fix. "No hands" Omtrent som Steve Stricker gjør med sine wedger. Dette vil gi en moderat wrist cock i venstre hånda på toppen.

"Wrists fully set" har jeg ikke sett i forbindelse med 9-3. Jeg har akkurat søkt gjennom sitatet ditt på tre versjon er av ET... Full wrist cock vil føre til at køllen får større vinkelhastighet enn hendene i releasen, og da er det vanskelig å holde høyre håndledd bøyd etter impact. Det tåles litt release ettersom møtet med ball og bakke vil bremse opp køllehodet noe, men det tåles ikke en full release. En full release vil forårsake at høyre håndledd flater ut og venstre bøyes rett etter impact. Dette vil maskere det man skal trene på, nemlig å få god synk mellom kropp, hender og køllehode. Slicefixer er tydelig på at når du slår en full sving med full release, så kollapser hendene etter impact. Selv om armer og kropp svinger i synk.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Sharky »

Jeg svarer litt på boris sitt inlegg,

Jeg syns Tom Tomasello forklarer akkurat dette konseptet med wrist cock veldig bra. Og det jeg ser for meg at du tenker slik Tom motsier at du skal gjøre. se fra 3 minutt og utover.

"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Boris »

Jeg har prøvd litt denne 9-3 drillen et par ganger og er svært fornøyd så langt. Synes jeg treffer crisp og fjerner shanken. Særlig om jeg klarer å holde venstre overarm tett inntil kroppen og dra den hardt rundt venstresiden.

Det er likevel noen ting jeg lurer på, og da (så langt :D )mest hva som skjer med hendene. Han legger jo opp til at man ikke skal manipulere nettop hender og vrister på noe vis, men noe må jo likevel skje noen steder i svingen. Man skal ha wrist set/cocked(?) og man skal ha wrist cupped/leaverage, fremoverlent impact position. Når skjer de respektive? Wrist set må man vel manipulere selv i baksvingen, men hva med shaft impact position? Og hvilke av disse to er det som skal holdes og evt hvor lenge? Jeg vil jo tro wrist set skal slippes før/idet man treffer ballen, mens leverage vil kollapse et sted etter impact i en fullswing.
Lefthook wrote: På Slicefixer 9-3 så kan det være greit å holde høyre håndledd bortimot frosset hele veien. Vel og merke hvis du starter baksvingen fra impact fix. "No hands" Omtrent som Steve Stricker gjør med sine wedger. Dette vil gi en moderat wrist cock i venstre hånda på toppen.
Altså: Skal man gjøre dette i en normal fullsving også? Eller vil det skje i nedsvingen?
Lefthook wrote: "Wrists fully set" har jeg ikke sett i forbindelse med 9-3. Jeg har akkurat søkt gjennom sitatet ditt på tre versjon er av ET...
Jeg bruker denne:
http://www.scribd.com/doc/33392364/Ency ... -Texarkana
the 9:00 - 3:00 drill
"TURNING till the left arm is nine o'clock and the wrists are fully set."

Finnes det nyere eller mer omfattende?
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Boris »

Sharky wrote:Jeg svarer litt på boris sitt inlegg,

Jeg syns Tom Tomasello forklarer akkurat dette konseptet med wrist cock veldig bra. Og det jeg ser for meg at du tenker slik Tom motsier at du skal gjøre. se fra 3 minutt og utover.

Ble dessverre bare enda mer forvirret av dette, og ser ikke for meg hvordan dette kan være i tråd med slicefixer, CP-release/releasing with the left side, swinging/not hitting og i det hele tatt .

Edit:
Eller kanskje det blir sånn som dette av rotating forearms som Slicefixer snakker om?

Det har jeg forøvrig også litt problemer med :D vil ikke det lett kunne få kølla på "innsiden"/bak. og ikke holde køllehode på utsiden av hendene i starten av baksvingen som det er nevnt tidligere i tråden?
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by radar1 »

9-3 videoen, er det ikke release der da?

http://youtu.be/uYxsxEamMJE




Lang kobling valget har blitt borte hos meg, noen som vet hvordan jeg får det tilbake?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

veggiss wrote:Slo 130 baller på Fornebu i går, og 110 av de var shanks...på tide å ta noen grep, så jeg begynte å fordype meg i Encyclopedia Texarkana i går kveld. Dro med friskt mot tilbake til Fornebu i dag og slo 60 baller med SW hvor 9-3 var i tankene. Ingen shanks, og mange solide balltreff, så dette er noe å bygge videre på. Et par videoer fra dagens økt.





Jeg ser selv at det er mye å jobbe med enda, spesielt å dra på til venstre i nedsvingen med hele kroppen, samt å jobbe litt mer med å ikke få køllen på innsiden bak. Noen andre tips?
Ble en svipptur i dag også, og nye 60 9-3 svinger med SW. Bare 19 dager med 60 reps igjen før det sitter ;)



Fått ned ballbanen litt nå hvert fall, og klart å roe ned håndleddene litt også synes jeg, selv om vi er et stykke fra Stricker enda. Prøvde tipsene dine Lefthook for å prøve å få høyre arm som en forlengelse av skaftet i impact, men det var jævlig tøft å få til, og ryggen var ikke helt klar for det heller kjente jeg. Får bare prøve å jobbe videre med det.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Boris,

Sånn som jeg husker det fra mine møter med Geoff, så var 9-3 en øvelse der man hadde ninst mulig bevegelse i høyre håndledd. Men dette vil like fullt gi ganske mye vinkel i venstre håndledd kl 9 dersom man har en god oppstilling. Det jeg skrev ovenfor funka som rettesnor for meg, det fikk jeg bekreftet i en detaljert gjennomgang med Geoff etter ett år med trening.

Mye av det samme i full sving egentlig. Men man roterer bak til det knaker, strekker armene vekk fra målet så det gjør vondt, setter håndleddene maksimalt .... Og så vil høyre håndleddet collapse etter impact pga rask release og tung last. Man prøver ikke å gjøre det, men man prøver ikke å unngå det heller.

Det med knakingen og strekningen var noe som Geoff tok meg gjennom andre gangen, mens jeg hadde en driver i hånden der køllehodet må ha veid 700 gram eller deromkring. Driver med noen hundre gram ekstra ai hodet eller nakken er et vidunderlig verktøy for få en følelse for denne svingen.
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Boris »

Takk for supre tips. Hadde en runde i går der ingenting fungerte inntil jeg fant ut at jeg nettopp måtte ha helt strak/wide venstre arm. Skal man strekke høyre arm rak klokka 9 i 9-3 også eller skal den være bøyd inn mot siden? Jeg har vel en mistanke om det siste og at å holde høyre arm inn i siden og bøyd hemmer farta og svingen veldig, og at jeg har bommet litt her..

Skulle kanskje hatt en egen Slicefixer-tråd fremfor å ta fokus bort fra den flotte svingen til Veggis her.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

Boris wrote:Takk for supre tips. Hadde en runde i går der ingenting fungerte inntil jeg fant ut at jeg nettopp måtte ha helt strak/wide venstre arm. Skal man strekke høyre arm rak klokka 9 i 9-3 også eller skal den være bøyd inn mot siden? Jeg har vel en mistanke om det siste og at å holde høyre arm inn i siden og bøyd hemmer farta og svingen veldig, og at jeg har bommet litt her..

Skulle kanskje hatt en egen Slicefixer-tråd fremfor å ta fokus bort fra den flotte svingen til Veggis her.
Du kan lese til du blir grønn på golfwrx.com - en tråd om slicefixer/9-3 som er pinned. Gjerne her også altså. Bare et tips.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Boris wrote:Takk for supre tips. Hadde en runde i går der ingenting fungerte inntil jeg fant ut at jeg nettopp måtte ha helt strak/wide venstre arm. Skal man strekke høyre arm rak klokka 9 i 9-3 også eller skal den være bøyd inn mot siden? Jeg har vel en mistanke om det siste og at å holde høyre arm inn i siden og bøyd hemmer farta og svingen veldig, og at jeg har bommet litt her..

Skulle kanskje hatt en egen Slicefixer-tråd fremfor å ta fokus bort fra den flotte svingen til Veggis her.
Annika Sørenstam har flere ganger blitt sitert på at hun forsøkte å ha begge armer strake i baksvingen. Det var selvsagt ikke slik i praksis men det funket jo ganske bra, for å si det forsiktig. Jeg tror du er på rett spor her, men som så mye annet i golf så går det sikkert an å overdrive dette også.
Post Reply