Min sving featuring: veggiss

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Tok tre nye videoer i dag, ting begynner å hjelpe. Bruker den håndkle-øvelsen som oppvarming, fin for å passe på at jeg vrir opp skikkelig hvert fall, men det blir litt flipping i balltreff.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Videoene er nederst i første posten!
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by spiderboy »

Hmmm...ta dette med en klype salt, fra en høyhcp til en annen. Men..jeg synes det ser ut som det er mer "hit" i svingen din nå enn den fra februar. Kan det stemme? Synes du så mer connected ut på videoen før i vinter, nå er det mer armer enn tidligere. Kan også se ut som, men det er kanskje bare kameravinkelen, du starter ballen litt mer venstre enn tidligere?
Impactposisjonen din er fortsatt nydelig da. Skulle gjerne klart å rotere så mye igjennom. Må vel hjem og tøye tøye tøye :)
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

mulig det ser slik ut, men jeg føler hvert fall at jeg kommer mye bedre inn i ballen med venstresiden nå enn tidligere. balltreffene er også mye bedre, og ballbanen lavere. fremdeles et par konkrete ting som jeg jobber mere med, spesielt det å føre vekten over på venstre ben, før jeg begynner å rotere, og holde avstanden mellom bena litt bedre.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by sirandrew214 »

litt vanskelig å se, men jeg synes nesten det ser ut som du kommer litt over toppen, og dermed utenfra/inn, og drar med deg ballen noe?!
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

hmmm....det er i såfall marginalt?
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by mciljoy »

veldig stilren og fin sving. tempo er spesielt bra, synes jeg. ser ut som det er bra power i slaget

har proen din noen gang villet hatt deg lengre fremover mot ballen? altså; litt opp og frem med rompa (jaja...) og litt lengre unna ballen? synes ikke det ser ut som du kommer over toppen her som sirandrew sier, men det er jo fort gjort hvis du står litt "trangt" til ballen
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by sirandrew214 »

Det var den midterste videon jeg syntes du kanskje kom litt over toppen, men som sagt vanskelig å se. Ballbanen antyder dog forsåvidt at jeg har rett...
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by DuffyDuck »

imo så er du heller litt laid off på toppen, enn ott. Laid off fører oftere til at man kutter ballen hvis overkroppen og vektoverføringen fungerer sånn høvelig.
Står man bakpå og bruker bare hendene så krysser man svingsporet andre veien.
Hele leksa blir motsatt om man svinger ott( ikke sikkert dette er forståelig, men virket logisk i mitt hode :) )

Andre ting jeg (bare synsing fra meg altså) la merke til er at du roterer håndleddene ganske mye i første del av baksvingen, noe som gjør at det hele blir ganske avhengig av timing. Som en treningsdrill hadde det kanskje vært en tanke å holde håndleddene mer passiv i takeaway.
Se litt på starten til TW, køllehode utenfor hendene første del av svingen. Køllen ser kanskje lukket ut men det er en illusjon,( legger til grunn at du har ett bra og nøytralt grep) køllehodet vil ha samme vinkel som din spine og en liten test på dette er bare å reise seg opp fra denne posisjonen og du vil se at køllehodet vil peke rett opp.
Det vil også hjelpe deg holde hendene foran kroppen din gjennom svingen, noen som er key i en two plane swing.
Ser du har ganske raske føtter og hofter, foten kommer kanskje litt tidlig opp til at det er et jern du slår. Hoftene rusher litt og høyre kne skyter litt ut mot ballen( sliter med akkurat samme selv) Ser ut som overkroppen blir hengende litt etter gjennom ballen og ved finish ser man at du må sette litt vekt på bakfoten for å samle balansen litt.
Shit mye babbel, men en siste ting. Du kan med fordel løfte haken litt, slik at skuldrene får litt bedre arbeidsplass.

Men alt avhenger av hva planen din er, hvordan du vil svinge og hvilke slag du vil unngå.
Ellers så ser det jævlig bra ut, bra rytme,tempo og atletisk. Større potensiale enn de fleste.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Takk for bra feedback Duffy! Det med haken hadde jeg glemt, har fått det påpekt av pro tidligere...mer passive håndledd likeså. Har tidligere slitt med at jeg har slidet inn i ballen, samt kommet veldig over toppen (se på drivervidoen fra 2010 f.eks.), så det jeg ønsker nå er et mer stabilt svingspor. Om jeg da blir å slå draw eller fade driter jeg i, så lenge jeg kan stole på at det blir noenlunde det samme hver gang.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

mciljoy wrote:veldig stilren og fin sving. tempo er spesielt bra, synes jeg. ser ut som det er bra power i slaget

har proen din noen gang villet hatt deg lengre fremover mot ballen? altså; litt opp og frem med rompa (jaja...) og litt lengre unna ballen? synes ikke det ser ut som du kommer over toppen her som sirandrew sier, men det er jo fort gjort hvis du står litt "trangt" til ballen
takk takk. jeg har stått for nærme ballen tidligere hvert fall, skal høre hva han sier nå på mandag.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

sirandrew214 wrote:Det var den midterste videon jeg syntes du kanskje kom litt over toppen, men som sagt vanskelig å se. Ballbanen antyder dog forsåvidt at jeg har rett...
Roger that.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:imo så er du heller litt laid off på toppen, enn ott.
Nå surrer du vel litt?
Kan helt fint være laid off og komme OTT - ingen motsetning her.
Hva mener du egentlig?

Har dessverre ikke tid noen ordenlig kommentar nå, men sirandrew har nok rett...
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

veggiss wrote:mulig det ser slik ut, men jeg føler hvert fall at jeg kommer mye bedre inn i ballen med venstresiden nå enn tidligere. balltreffene er også mye bedre, og ballbanen lavere. fremdeles et par konkrete ting som jeg jobber mere med, spesielt det å føre vekten over på venstre ben, før jeg begynner å rotere, og holde avstanden mellom bena litt bedre.
Det ser ut som du har hatt fremgang siden sist.

Jeg tror du fokuserer på den rette tingen. Det virker også som du nærmer deg.

Men du trenger spine tilt vekk fra target ved adresseringen. Reverse K med wedge og korte jern vil gjøre det enklere holde høyrehofta unna vei slik at du kan returnere til hoftehøyde med høyre albue mere foran kroppen. Og da kan det godt hende at en bit til faller på plass her.

Du har også en del å gå på påst impact, i form av post-up / extension. En mellomting mellom reverse C og reverse K her er bra å ta med seg.

Men dette ser ut som en meget bra sving nå, altså. Spesielt down the line.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Takker! Det er notert :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17367
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 290 times
Been thanked: 361 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by kevin »

Du får linke til en videoene i en tweet til Hank Haney, han bruker å svare på endel sånne. Kommer ikke med noe utfyllende svar som oftest, men noe kort og konsist :)
radar1
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 263
Joined: 28 Apr 2011, 10:47

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by radar1 »

Nice Veggiss! Flott fremgang.

Jeg ville kanskje ha endret litt på oppstillingen (kanskje).
På videoen fra februar så synes jeg rumpa stikker litt langt ut og vekten/balansepunket ser ut til å ligge langt langt bak, hvis du ser på pro gutta så har de hoftene/rumpa mer under seg.

Skrev kanskje over fordi det ser ut som om du har fått rumpa litt mer inn i April :) Får du rumpa litt inn så blir du automagisk litt høyere.

Når det gjelder å løfte haken så har jeg lært at man skal prøve å holde den så lavt som mulig, dvs at man fortsatt holder den så høyt at venstre skulder får litt plass, men ikke løfter hodet bevist.

Har nettopp lest en bok om Ben Hogan, han skjorter var vistnok tynnslitt mellom venstre kragebein og skulder.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Er jo bare snø og helvete så langt øyet kan se, så da kan man like gjerne stå inne og prøve å treffe nettet. Ny video i dag, er andre gangen jeg rører køllene siden oktober i fjor, så det er litt rust både på køller og sving ;)

Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

veggiss wrote:Er jo bare snø og helvete så langt øyet kan se, så da kan man like gjerne stå inne og prøve å treffe nettet. Ny video i dag, er andre gangen jeg rører køllene siden oktober i fjor, så det er litt rust både på køller og sving ;)

Hvorfor slå så hardt? Er bare 70-80 meter til veggen...

Lover godt for sesongen dette vel?
Hvor endte du forresten i fjor, hcp-messig?

Det jeg (fortsatt) reagerer på er en litt skummel tendens til OTT. Det er ikke det at du faktisk kommer over og kutter så veldig som er problemet - da kunne du ikke truffet kula så godt og slått den så grundig til hællvette hver gang. Det er mer det at jeg kjenner igjen tendensen fra meg selv, og vet at den kan gi så mange ulike misser. Sånn her ser jeg denne videoen:

Litt mye hender i take away fører til at køllehodet er langt innenfor hendene halvveis bak.

Ganske solid oversving. Det er strengt tatt ikke et problem i seg selv, men er kanskje med på å gjøre nedsvingen utfordrende.

Om du kommer over toppen eller kan sikkert variere, men tendensen er helt klart at nedsvingen foregår på et plan som ligger lengre frem enn nedsvingen. Det lukter en shank i ny og ne av dette...?

Impact-posisjonen er så mye bedre enn min at jeg ikke vil kommentere :)


Hva med å gjøre noen prøvesvinger med mindre hender, og køllehodet skikkelig utenfor hendene, og la skulderrotasjonen "ta seg av" kraften, og ikke svinge lenger enn en behagelig 3/4 sving, og se om du ikke fortsatt kan slå en push draw som går ca like langt, med mindre fare for slice/pull hook?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Bra, da ser vi de samme tingene, og det du nevner er akkurat det jeg prøver å jobbe mot. Prøver å holde hendene så nøytrale som mulig i baksvingen, men ser at jeg blir for flat bakover enda, og da kommer over toppen ned igjen. Tanken min er egentlig å svinge halvveis bakover, og ha kølla rett opp, og man ser jo av videoen at resultater avviker bittelitt fra tanken ;)

Endte på 11,5 ellerno i fjor, ble fire-fem kjappe runder med nedskriving i begynnelsen av sesongen, men etter det stod jeg bom fast. Fikk kid nummer 2 i juni, og det hjalp jo ikke direkte på antall timer på golfbanen...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Post Reply