Min sving featuring: veggiss

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

2010:



2011:
Mars:









Oktober:


2012:
Februar:




April:




2013:
Mars:
Last edited by veggiss on 16 Mar 2013, 20:01, edited 2 times in total.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
Boris
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 167
Joined: 02 Aug 2010, 18:27
Hcp: 23,7

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Boris »

veggiss wrote:
Om jeg hadde vært venstrehendt hadde jeg kunne bedømt både denne svingen og en hel bøtte til av de i dag der jeg står og lager svusjelyd med skaftet rett utafor høyre kamerakant i denne videoen. Er ikke alltid like moro å slå etter en protime der Pro'en snur oppned på tilværelsen igjen. Jeg har forøvrig ikke peil nok til å kommentere annet enn at jeg skjønner hvorfor du spiller med hørselvern når du bruker driver.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by furu »

veggiss må bruke hørselvern for å ikke bli innbilsk. De andre på rangen skryter så mye :D Bare tuller, du slår ballen veldig bra veggiss. Kommer du ned litt åpent av og til?
Instagram @christianfuru
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by DuffyDuck »

Gary Woodland ?
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Boris wrote:
veggiss wrote:
Om jeg hadde vært venstrehendt hadde jeg kunne bedømt både denne svingen og en hel bøtte til av de i dag der jeg står og lager svusjelyd med skaftet rett utafor høyre kamerakant i denne videoen. Er ikke alltid like moro å slå etter en protime der Pro'en snur oppned på tilværelsen igjen. Jeg har forøvrig ikke peil nok til å kommentere annet enn at jeg skjønner hvorfor du spiller med hørselvern når du bruker driver.
Aha...håper ikke musikken forstyrret deg for mye ;)
furu wrote:veggiss må bruke hørselvern for å ikke bli innbilsk. De andre på rangen skryter så mye :D Bare tuller, du slår ballen veldig bra veggiss. Kommer du ned litt åpent av og til?
Stemmer bra det, missen min er at jeg kommer over toppen med åpen kølle.
DuffyDuck wrote:Gary Woodland ?
Nå tror jeg Woodland blir fornærmet...hehe
Last edited by veggiss on 28 Feb 2012, 11:23, edited 1 time in total.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

Kan se ut som det har sneket seg inn en bitteliten over-the-top-move ila vinteren.
Kan det stemme?

Ballen starter penere både på mars 2011- og oktober 2011-klippene.
Hendene er litt nærmere hodet på toppen på disse siste klippene.

Når det er sagt skulle jeg gjerne hatt den impact-posisjonen.
Jeg slutter med golf hvis du ikke er under hcp 10 ila sesongen 2012.
Evt donerer et gavekort på puttetimer.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by DuffyDuck »

Ved første øyekast ser det ut til at du står litt åpen med skuldrene og ikke får rotert fullt opp. Dette resulterer i at du kutter slagene. Ser det ut som :-)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

DuffyDuck wrote:Ved første øyekast ser det ut til at du står litt åpen med skuldrene og ikke får rotert fullt opp. Dette resulterer i at du kutter slagene. Ser det ut som :-)
En liten cut er forsåvidt ikke dumt når man slår såpass dritlangt, bare man får kontroll over den.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by sirandrew214 »

Synes hverken det ser åpent eller over toppen ut jeg, men det er kanskje derfor jeg ikke er Pro..
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Franz wrote:Kan se ut som det har sneket seg inn en bitteliten over-the-top-move ila vinteren.
Kan det stemme?

Ballen starter penere både på mars 2011- og oktober 2011-klippene.
Hendene er litt nærmere hodet på toppen på disse siste klippene.

Når det er sagt skulle jeg gjerne hatt den impact-posisjonen.
Jeg slutter med golf hvis du ikke er under hcp 10 ila sesongen 2012.
Evt donerer et gavekort på puttetimer.
Tror jeg slutter selv om ikke jeg kommer under 10...hehe. Blir å jobbe nå fremover med å prøve å slippe henda litt ned før resten kommer, men det er 8 år med over-toppen som skal bort først.
DuffyDuck wrote:Ved første øyekast ser det ut til at du står litt åpen med skuldrene og ikke får rotert fullt opp. Dette resulterer i at du kutter slagene. Ser det ut som :-)
Bra observert...de har en tendens til å åpne seg. Har også funnet ut at jeg kan stå litt langt unna ballen, og da blir det ofte resutatet.
Franz wrote:
DuffyDuck wrote:Ved første øyekast ser det ut til at du står litt åpen med skuldrene og ikke får rotert fullt opp. Dette resulterer i at du kutter slagene. Ser det ut som :-)
En liten cut er forsåvidt ikke dumt når man slår såpass dritlangt, bare man får kontroll over den.
Kontroll er vel nøkkelordet ja.
sirandrew214 wrote:Synes hverken det ser åpent eller over toppen ut jeg, men det er kanskje derfor jeg ikke er Pro..
Du er god til å spille golf, kan ikke forvente mer :)
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by kevin »

sirandrew214 wrote:Synes hverken det ser åpent eller over toppen ut jeg, men det er kanskje derfor jeg ikke er Pro..
Da er vi to :)
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Friedman »

Det store spørsmålet er jo: Traff du gong-gongen ?
No laying up
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

Ikke i går...
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Hei veggiss,

Dette er en temmelig bra sving på de fleste måter såvidt jeg kan si.

Det eneste jeg reagerer på er hvordan du bruker høyre foten. Jeg tror den har en for sentral rolle i svingen din. Du starter å rotere foten for tidlig i nedsvingen og jeg tror også du står igjen for mye på bakfoten gjennom store deler av nedsvingen. Jeg ser på 9-jernet forfra her. Du blir litt sånn halvstuck, for å si det på nynorsk. Høyre albue kommer aldri helt foran kroppen, men blir hengene litt på etterskudd hele veien. Jeg tipper at årsaken til at du noen ganger kommer OTT og inn i ballen med åpent kølleblad ligger her. Du kan forbedre tyngdeoverføringen i transition. Komme skikkelig over framfoten før du gir full gass gjennom ballen.

Jeg ser at du har mange slag der køllen flipper forbi hendene omtrent i ball treffet. Det henger nok sammen med at svingen din er for mye basert på høyre side av kroppen.

Se på Bubba nedenfor. Legg merke til hvordan avstandene mellom knærne øker i store deler av nedsvingen. Høyre kneet står igjen mens venstre hofte roterer litt åpent og høyre kne roterer enda mere. Når han så får plantet venstrefoten med full tyngde i bakken, så trekker han hele kostebineriet med seg ved å rotere venstre hofte og ved å sparke fra. Høyrefoten er også med på notene, men den er ikke like sentral som i din nedsving. Bubba sin sving kollapser mye senere etter impact enn din gjør. En av årsakene er at han svinger rundt venstrefoten i mye større grad enn du gjør.




Se på Spider og Hogan side om side slå driver helt i starten av slicefixers 9-3 video (nedenfor). Legg merke til hvordan de nærmest kommer seg over framfoten med rompa først og ryggen mot målet. Dette handler om å spare mest mulig av rotasjonen til man har kommet seg over framfoten og har etablert et pivot punkt som er langt fram i stancen, for så å rotere med maks kraft gjennom ballen. Og henger sammen med knærne som skiller lag hos Bubba.



Det er litt flisespikking dette her, for svingen din er svært bra sammenliknet med de fleste. Men hvis du sliter med stabiliteten så er dette absolutt verdt å jobbe med. Jeg vil anbefale deg å trene litt med høyre fot vinklet utover og bakover. Dette vil gjøre det vanskelig for deg å gjøre det du gjør i dag, og avhengig av hvor høyresidig svingen din er nå kan det godt hende at du vil føle at du mister all kraft i nedsvingen, alternativt at du føler at du kommer til å pushe ballen et par tre fairwayer til høyre. Noe av løsningen på det dilemmaet ligger i å ikke la høyre albue drifte innover og bakover slik som i dag, men holde den mere foran skuldrene hele tiden, og i stedet rotere køllen opp forbi høyre albue. Og noe av løsningen ligger i en transition der du kommer skikkelig over framfoten. Du skal føle at venstre skulder og venstre bakside av overkroppen er i posisjon til å trekke hardt på venstre hånd og golfkølle etter transition.

Se også det jeg skrev om reverse K addresse og chair drill i den andre tråden. Det er relevant for deg også.

Edit; Noen som vet hvordan man får opp youtube skjermbilder her?
Edit 2: Takk for hjelpen furu!
Last edited by Lefthook on 28 Feb 2012, 20:16, edited 2 times in total.
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by furu »

På videoen på youtube velger du "Del" og så "Lang kobling". Den limer du inn slik du har gjort.


Instagram @christianfuru
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Franz »

Nok en gang: Meget solid.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by veggiss »

@Lefthook: takk for en grundig analyse. Det du sier er nettopp det jeg har fått beskjed om å trene på fra pro i vinter. Å bli mer aktiv med venstre side, kjenne at venstre skulder trekker køllen ned mot bakken, og få hofte til å rotere tidligere. Tidligere har høyre siden dyttet resten frem, slik at jeg har slidet inn i ballen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Må være en bra pro du går til veggiss

(sagt med bredt glis)

Jeg tror ikke jeg er enig i at du skal få hoften til å rotere tidligere. Jeg tror heller du skal tone ned hofterotasjonen i overgangsfasen og så rotere så mye som du orker etter overgangen, når du har etablert et pivot punkt over venstre fot. Det du gjør, gjør du så bra at det er ikke godt å si hvor mye eller lite du bruker venstre side. Men hvis du bruker den lite, så er du på jakt etter en helt annen svingfølelse enn den du bruker i dag.

Jeg brukte langt tid på å finne den rette følelsen for dette. En ting jeg gjorde som hjalp, var å tenke på nedsvingen som et øksehugg. Når man banker øksa i vedkubben så bruker man ryggen til å gi armene fart nedover. Det jeg typisk gjorde var at jeg banket helen på golfkølla i bakken noen ganger, akkurat som en øks, og så gikk jeg direkte derfra til å forsøke å gjøre en øksesving bed innebygget rotasjon, slik at den passerte foran begge beina. Det første man merker seg er at det kreves mye kjappere skulderoppvridning i baksvingen for at man skal være i posisjon til å hugge nedover...

Det blir kanskje litt i overkant armsving fra toppen av en slik bevegelse, men det ga meg mye av den rette følelsen av å dra og rotere med venstre side av kroppen. Jeg hadde tidligere hatt et bilde av høyrehåndas rolle i nedsvingen som noe a la kaste fiskesprett. Problemet med det bildet er at når man kaster så har man masse armsving, og kastarmen har en helt annen synkronisering med kastskulderen enn i en golfsving. Det er mye lateralbevegelse involvert. Men når man hugger så jobber armene rett foran overkroppen hele tiden. Golfsvingen ligger nok litt mellom disse to, men litt hugging kan gjøre underverker på å få en kjempegod forbindelse mellom skuldre og hender - og så er det bare å rotere hele sulamitten rundt.
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Friedman »

Er du samme Lefthook som på ABS-forumet?
No laying up
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Min sving featuring: veggiss

Post by Lefthook »

Ja.
Post Reply