Treningstips om duffing og topping.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Robbie78
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 29 Feb 2012, 13:57

Treningstips om duffing og topping.

Post by Robbie78 »

Hei kjære alle sammen!

Dette er første gangen jeg skriver her, så jeg håper på mange gode tips :)
Når jeg slår så har jeg en veldig ustabil sving, noen ganger tar jeg med meg hale fairwayen før jeg treffe ballen og
noen ganger topper jeg ballen noe helt utrolig :D
Når jeg står på rangen så føles alt veldig bra ut, men så for jeg kommer ut på banen så er leken igang med duffing og topping.
Har dere noen tips om hvordan jeg kan unngå det?
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by vBildoy »

Er selv i samme situasjon som deg (nybegynner). Problemet med drivingrangen kontra en bane er at forholdene er noe urealistisk. På min lokale range for eksempel er det kunstgressmatter. Om jeg duffer på en slik matte så blir som regel den eneste konsekvensen at jeg treffer ballen svakere og den går noe kortere. Gjør jeg samme feilen på gress så graver køllen seg ned i bakken og i de verste tilfeller når den ikke ballen engang.
Det andre elementet er at man står så og si helt flatt på en range. På en bane er det kuppert og man har alt fra bakker til skråninger. Den eneste måten å venne seg til dette er å spille under slike forhold.

Jeg har selv innsett at tiden på driving rangen brukes ufornuftig for min egen del. Fra nå av skal jeg fokusere langt mer på grep, oppstilling, ballposisjon og teknikk og langt mindre på hvor langt jeg slår. På banen skal jeg fokusere mer på å tilpasse meg forholdene og hvilke type slag i hvilken type situasjon.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Robbie78
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 29 Feb 2012, 13:57

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Robbie78 »

Jeg har vel egentlig funnet ut det samme som det, har også en plan om å tenke mer teknikk isteden for lengde.
Godt å høre at det ikke bare er meg som sliter med det:)
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Franz »

Et tips kan være å ta med en liten plankebit på rangen. (Autokorrekt foreslo at du skulle ta med en plankehytte på rangen, men jeg holder fast ved plankebit). En halvmeter lang, kanskje. Type terrassebord. Legg ballen oppå plankebiten og slå vanlig. Med så hardt, og fullstendig utilgivende underlag får du umiddelbar respons på balltreff. Hvis du kombinerer dette med å "ta for mye kølle", altså ta en kølle som egentlig går 150 meter, og sikt på 100-skiltet, da har du en killer øvelse som du kan holde på med lenge. Det skal bare komme ett "klikk" når du slår ballen fra plankebiten. Ikke noe "ka-dunk." Bare "klikk".
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Lefthook »

dette høres ut som en flipp de luxe. God trening for å bli kvitt den er å slå halve slag, der man beholder bøyen i høyre håndledd hele veien til finishen. Kunsten er å svinge slik at køllen aldri suser forbi hendene.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by vBildoy »

Lefthook wrote:dette høres ut som en flipp de luxe. God trening for å bli kvitt den er å slå halve slag, der man beholder bøyen i høyre håndledd hele veien til finishen. Kunsten er å svinge slik at køllen aldri suser forbi hendene.
Som jeg har nevt på "treningsdagboken" min så har jeg akkurat begynnt å titte på "Slicefixer" sitt opplegg. Jeg har også bitt meg merke i at du har vært hos han. Slik jeg tolker det så mener han at man skal ha et grep som gjør at man ser ca 3.5 knoker på vestre hånd. Jeg har tidligere trodd at 2 var riktig, men har slitt med flipp selv. Hvor avgjørende er 3.5 knoker for å få til en god release?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Lefthook »

Det er individuelt. Tom Watson sa nylig at man burde spille med det sterkeste grepet som man kan bruke uten å få en hook, og det tror jeg er et godt tips her også. Grepet bør være så sterkt at man kan gi full kraft helt gjennom ballen uten at køllebladet er åpent. To knoker høres svært lite ut.

Du kan stille deg foran en døråpning eller et hushjørne eller hva som helst annet som du kan bruke til å trykke hardt med golvkløllen i gulvhøyde uten at det flytter seg. Så simulerer du impact. Press hardt. Så kan du se hva slags grep som lar deg trykke hardt uten at du må manipulere for å holde slagflaten square. Med to knoker tipper jeg at du kommer til å føle at du må vri håndleddene for å holde køllebladed i rett vinkel.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by vBildoy »

Fantastisk tips det der. Uten at jeg har fått testet det enda så virker det som et mer høyrevridd grep (med venstrehånden) vil føre til mindre bevegelighet i håndleddene. Det er vel akkurat det vi er ute etter? Gleder meg til rangen neste gang for mistenker at dette kan hjelpe mot en del slicing jeg sliter med.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Robbie78
Rookie
Rookie
Posts: 4
Joined: 29 Feb 2012, 13:57

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Robbie78 »

Her var det flere bra tips :)
Skjønner jeg må ta med meg en plankebit på rangen og jobbe litt med grepet.
Ser dere nevner " slicefixer". Hva er det for noe? Er litt "grønn" når det gjelder hjelpemidler o.l.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by vBildoy »

"Slicefixer" er et alias brukt av en golfinstruktør som holder til i Texas. Han lærer elevene sine en sving som baserer seg mye på teknikken til en kjent golfer med navn Ben Hogan som var aktiv fra 1940-1960.

Såvidt jeg vet er dette den lengste tråden som omhandler Slicefixer sine metoder og øvelser. Her er også Slicefixer aktiv diskusjonen.
http://www.golfwrx.com/forums/topic/146 ... __hl__9to3
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Friedman »

Ang. Slicefixer: Google "Encyclopedia Texarkana". Det er en slags e-bok bestående av mye info han har kommet med på golfwrx, organisert og klippet til av et par andre forumdeltakere. Ingen quick fix, men hvis du er interessert i golfsvingen er det mye å plukke opp her.
No laying up
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Lefthook »

Jeg har lagt ut link til ET i videotråden tror jeg. Hvis dere ikke finner den, kan dere sende meg PM med mailadresse. Så kan jeg maile den i retur.
MasterS
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 30 Mar 2012, 11:18
Hcp: VGK
Hjemmeklubb: 7

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by MasterS »

Ville jobbet med svingen i baklys (sola i ryggen) og sett på hodebevegelsen under svingen (full sving). Dette luker bort veldig mye. Er hodet i ro, kommer køllehodet tilbake på samme plass som i utgangspunktet. Beveger du hodet opp/ned duffer/topper du, beveger du sidelengs blir det mye torv eller tynt treff.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Treningstips om duffing og topping.

Post by Shankermaker »

Et lite men enkelt tips er å filme svingen, iphone/samsung har masse apps som kan hjelpe deg med å sammenligne svinger og finne ting og forbedre. Tigers myswing og iswing er de to jeg bruker. Iswing er best når man er alene (importerer fra videorullen), men Tigers funker bedre når noen filmer for deg. Problemet er at den ikke klarer å fange opp hva som skjer rundt release, pga for lav fps i kameraene. Men det gir deg uansett svært mye å se på.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Post Reply