Interlock eller Overlapping?

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Fornii89
Forumvant
Forumvant
Posts: 58
Joined: 22 Jun 2010, 23:53
Hcp: 16.6
Hjemmeklubb: Grenland Golfklubb

Interlock eller Overlapping?

Post by Fornii89 »

Interlock, har hørt dette er mer for spillere som har korte fingre. Er dette sant?
Jeg er jo selv 170 og spiller med overlapp, men det er vel mer fordi proen min lærte meg det.
Men når jeg begynte å spille så spilte jeg med interlock.

Hva mener dere?

Hva er negativt og positivt med interlock vs overlapping.
User avatar
sumo
Guru
Guru
Posts: 1713
Joined: 07 Jul 2009, 23:30
Hcp: høyt nok
Hjemmeklubb: stranda GK - fjernmedlem
Location: tigerstaden

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by sumo »

det er sant det du sier. interlock passer bedre for folk med korte fingre. eller, det er ihvertfall det som sies. tiger spiller med interlock, men tror ikke han har så innmari korte fingre egentlig. jeg bruker interlock, men det er bare fordi det er det grepet jeg har brukt siden første gang jeg tok i en golfkølle. det er det mest naturlige for meg. ikke har jeg så veldig lange fingre heller. har prøvd overlap, men det funka bare ikke.
proen din kan jo si at overlap er tingen for deg, men hvis du har spilt med interlock lenger enn du har brukt overlap, så kan det jo hende at dette er det mest naturlige for deg. du må jo bruke det grepet som faller mest naturlig.

uansett hva en pro skulle si til meg i framtiden om hvilket grep jeg burde ha, så vil jeg nok ikke bytte fra interlock.

negativt og positivt? tja, hva skal man si.. vil tro at det positive med interlock er at folk med litt kortere fingre enn normalt vil få et bedre sammensatt grep.
folk med lengre fingre vil kanskje finne dette vanskelig da det blir for mye fingre inni hverandre(litt rotete kanskje). det passer da kanskje bedre med overlap med tanke på lengden på fingern som legges over den andre. for folk med korte fingre vil dette bli veldig vanskelig.
i bagen:
Taylormade M1
Taylormade M2 3W
Taylormade M2 5W
Mizuno JPX 850 4H
Callaway XR s300 5i - p
Taylormade ATV 50, 54 & 58
SC squareback
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Zeph »

Eg er 186 høg og spelar med interlock. Det finnes generelle tips om at folk med små hender bør prøve interlock, men det finnes ingen regel. Bruk det som fungerer for deg.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Kaffekannen »

198 og interlock...
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
bentzen
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 168
Joined: 26 Feb 2011, 20:54
Hcp: 8ish
Hjemmeklubb: Stiklestad GK

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by bentzen »

Bruker overlap og syns det gjør det lettere å rotere håndleddene. Brukte interlock før og blokkerte da mye ut til høyre.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by veggiss »

interlock, stor kuk, og store hender til å matche den.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
furu
Guru
Guru
Posts: 12232
Joined: 02 Jan 2009, 16:55
Location: Bergen, Fana
Has thanked: 23 times
Been thanked: 42 times
Contact:

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by furu »

veggiss wrote:interlock, stor kuk, og store hender til å matche den.
Der klarer jeg meg fint med enhåndsgrep.

Jeg tror forøvrig ikke at det finnes en regel for eller mot noen av grepene. Jhonny Vegas spiller hvis jeg ikke tar helt feil med baseballgrep, han gjorde i hvert fall det i 2011. Prøving og feiling, finn det som føles best for deg uten å tenke på regler.
Instagram @christianfuru
User avatar
Friedman
Legende
Legende
Posts: 729
Joined: 24 Aug 2010, 13:24
Location: Oslo

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Friedman »

Jack og Tiger bruker interlock, og de har vel små hender så vidt jeg vet. Personlig bruker jeg overlap.

Tror ikke interlock vs. overlap er så interessant. Det som er avgjørende er at du har et korrekt grep uavhengig av typen, altså at hendene dine er på riktig plass.
No laying up
CharlieB
Guru
Guru
Posts: 1018
Joined: 30 Aug 2010, 20:12
Hcp: 10.x
Hjemmeklubb: Fana GK

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by CharlieB »

Interlock, har forsøkt begge deler og har så langt vert mest komfortabel med det.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Sharky »

Startet med interlock, men byttet til overlap grunnet vondt i lillefinger. Var uvant i starten, men nå kan jeg ikke tenke tanken på å bytte tilbake igjen ^^
"The more i practice, the luckier i get"
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by kevin »

Sharky wrote:Startet med interlock, men byttet til overlap grunnet vondt i lillefinger. Var uvant i starten, men nå kan jeg ikke tenke tanken på å bytte tilbake igjen ^^
Da er vi to :)
User avatar
Keyser
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 18 Dec 2008, 09:51
Hcp: 5-6-7-ish
Hjemmeklubb: Bjørnefjorden
Has thanked: 11 times
Been thanked: 35 times

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Keyser »

Sharky wrote:Startet med interlock, men byttet til overlap grunnet vondt i lillefinger. Var uvant i starten, men nå kan jeg ikke tenke tanken på å bytte tilbake igjen ^^
Nesten det samme, fikk vondt i pekefingeren siden jeg klemte så hardt med lillefingeren. Knip og knus!
</Keyser>
eivaan
Guru
Guru
Posts: 1072
Joined: 13 Nov 2011, 14:50
Hjemmeklubb: Bjaavann gk
Has thanked: 156 times
Been thanked: 85 times

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by eivaan »

Jeg bruker baseballgrep :) Jeg synes det er lettere å holde mykt grep når ikke fingrene blir låst i grepet samt at jeg føler jeg roterer/styrer høyre bedre. Føler hele svingen min blir mykere.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Franz »

Ingen regler, men det er fler fordeler med overlap enn interlock.

Spill overlap hvis du fikser det, ville jeg sagt.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Zeph »

Ikkje at eg skal starte ein ny, stor diskusjon, men kvifor er det fordelar med det eine over det andre?

Bruk det som fungerer seier eg. Om interlock har fungert for mange, inkludert Tiger og Nicklaus, kan det ikkje vere så mykje negativt.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Franz »

Zeph wrote:Ikkje at eg skal starte ein ny, stor diskusjon, men kvifor er det fordelar med det eine over det andre?

Bruk det som fungerer seier eg. Om interlock har fungert for mange, inkludert Tiger og Nicklaus, kan det ikkje vere så mykje negativt.
Haha, hei igjen :)

Nei, det er ikke så mye negativt, men la oss nå si at jeg tar din rolle fra vår andre diskusjon, og sier at hvis det er NOE bedre med overlap, hvorfor spille interlock?

De vanlige innvendingene mot interlock er...

...at det skaper et trykkpunkt som ikke hjelper på golfsvingen, mellom høyre lillefinger og venstre peke-/langefinger.

...at det gir deg en mulighet til å "låse" grepet i feil posisjon, fordi svingen ikke bryr seg om hvordan fingrene dine passer sammen.

...det er en viss fare for at korrekt grep ikke er mulig, hvis du er uheldig og treffer knoklene på fingrene som er flettet i hverandre.

...det er noe høyrere fare for små fingerskader.

Det er altså fullt mulig å spille best i verden med interlock, men hvis du kan velge, og fikser det, er det såvidt jeg kan forstå flere fordeler med overlap. Og argumentasjon "Tiger gjør det" er ofte fornuftig, men ikke her - han gjør det fordi han så Nicklaus gjorde det, og Nicklaus har betydelig mindre hender enn Tiger. Hvis man vil lese en grundig, teknisk forklaring for overlap anbefaler jeg nok en gang encyclopedia texarcana, slicefixers meget grundige dokument.
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Zeph »

Veit ikkje kor langt eg vil dra denne diskusjonen, basert på den forrige.

Ut frå det eg har lese og lært så er eg ikkje einig. At trykkpunkt mellom fingre er eit problem har eg aldri høyrt eller lese om. Det er klart at om grepet ikkje passar hendene til ein person så er det nok ikkje optimalt, men det betyr ikkje at grepet aldri vil kunne vere like bra som overlap.

Du kan vel låse alle grep i feil posisjon om du vil? Grepet er ikkje noko fundamental komponent i svingen, alle har eit forskjellig grep. Så lenge du får god wrist hinge og er i stand til å levere kølla i riktig posisjon ved impact så fungerer grepet. Interlock har sjølvsagt litt forskjellige egenskapar enn overlap. Ein som ofte er nemnt er at det er lettare å bruke handledda for mykje, men igjen, det er ingen regel som seier at det er noko du må få problem med.
Kva som fungerer for den enkelte må ein sjølv finne ut.

Det er så mange komponentar som er med å setje saman grepet at det er umogleg å påstå at eit grep er overlegent eit anna på generelt grunnlag.
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by Franz »

Les slicefixer-dokumentet.

Jeg vil påstå at grepet er det aller mest fundamentale i golfsvingen. Og det er det letteste å repetere, derfor syns jeg man burde søke det optimale.

På generelt grunnlag er overlap overlegent, og vil passe flest spillere. Det er lettere å låse grepet i feil posisjon med interlock, fordi fingrene lettere får bestemme en helt arbitrær posisjon.
sirandrew214
Guru
Guru
Posts: 1695
Joined: 12 Dec 2010, 16:44
Has thanked: 9 times
Been thanked: 10 times

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by sirandrew214 »

Med overlap er det mye fortere gjort (for meg) å få grepet for langt inn i håndflaten på venstrehånd(som høyrespiller da). Men med interlock fikk jeg som noen andre her også vondt i fingeren, så jeg endte opp med overlapp.
tholae
Rookie
Rookie
Posts: 1
Joined: 19 Mar 2012, 15:32
Hcp: 4,3
Hjemmeklubb: Losby GK

Re: Interlock eller Overlapping?

Post by tholae »

Jeg benytter meg av "Baseball" grepet, 10 fingre. Jeg har ikke så lange fingre å synes dette er mest naturlig da jeg får mer solid grep rundt golfkølla.
Post Reply