9-3 trening.

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

9-3 trening.

Post by vBildoy »

Har inntrykk av at det er flere enn meg som prøver å trene etter 9-3 prinsippet (Slicefixer er min inspirasjon).

Jeg har bestemt meg at tiden på driving rangen skal gå med på å lære sand wedge så godt som mulig denne sesongen. Det å slå 50-60 meters baller i 45 minutter kan vise seg å være en tolmodighetsprøve, men jeg tror på gevinsten det gir. Målet mitt den neste tiden er å lære ulike varianter med SW. Pitch, Punch, Draw og Fade. Det eneste slaget jeg har fokusert på så langt er pitch, men ønsker å utforske de andre slagene.

Punch / Knockdown: Har jeg forstått det rett så krever dette slaget at man legger ballen lengre bak i standsen. På et kort jern blir vel det bak midten? Man bør også ha så mye som 80% av vekten på vestrefoten ved setup og passe på at hendene starter godt forran ballen ved setup, og at de også er godt forran ballen ved impact.
Har jeg forstått prinsippene riktig og er det evt andre ting jeg bør justere i forhold til en pitch med høy ballbane?

Ellers håper jeg denne tråden kan brukes til all form for tips, hjelp og erfaring med denne type trening.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: 9-3 trening.

Post by veggiss »

ballen trenger ikke å legges bak i stancen, men vekten bør fremover og henda godt foran ballen.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: 9-3 trening.

Post by Lefthook »

Jeg trener ganske mye 9-3 eller deromkring. Jeg pleier å plukke meg ut et flagg på rangen i passende avstand, og så velger jeg en wedge som gir rett lengde uten å ta i for mye. Jeg har hovedfokus på fundamentale ting, så som:

1) Solid balltreff uten noe tegn til flipp. Det er det aller viktigste for meg, og også det som synes å gi best uttelling på banen.
2) Korrekt oppstilling. Reverse K
3) Jeg pleier å slå mange slag der jeg holder høyre håndledd helt stivt fra adressering til finish. Dette gjør underverker for rytmen.
4) Balanse - høyre hel i baksvingen, venstre hel i finishen
5) Torv. Divotene skal ikke være for dype. Foretrekker slanke bacon strips. Dype koteletter er fy-fy.
6) fokus på ulike posisjoner i svingen, men særlig toppen av baksvingen og finishen. Det skal helst være litt extension og god balanse begge steder.
7) det som måtte falle meg inn der og da.
8) Sist men ikke minst: Oppstilling, addressering, pre shot rutine. Siden jeg trener på gress med mye sand under så er det rengjøring av køllen mellom hvert slag. Og oppstilling fra scratch.

Mens jeg gjør alt dette så sikter jeg på flagget. Sliter jeg med å få solid balltreff så velger jeg den køllen som fungerer best og forsøker å finne en OK rytme. Hvis ting går bra, så varierer jeg mellom høye og lave slag, og høyre og venstre skru osv. Men jeg tror uansett at når man trener teknikk så må man fokusere mest på teknikk og la resultatet være sekundært.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: 9-3 trening.

Post by vBildoy »

God post Lefthook.
Lefthook wrote: 3) Jeg pleier å slå mange slag der jeg holder høyre håndledd helt stivt fra adressering til finish. Dette gjør underverker for rytmen.
Mener du vestre håndledd? Forstår ikke helt hvordan jeg skal stive av høyre håndledd.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 9-3 trening.

Post by Franz »

vBildoy wrote:God post Lefthook.
Lefthook wrote: 3) Jeg pleier å slå mange slag der jeg holder høyre håndledd helt stivt fra adressering til finish. Dette gjør underverker for rytmen.
Mener du vestre håndledd? Forstår ikke helt hvordan jeg skal stive av høyre håndledd.
Ikke bøy det :)
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: 9-3 trening.

Post by kevin »

Foretrekker slanke bacon strips. Dype koteletter er fy-fy.
:lol:
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: 9-3 trening.

Post by vBildoy »

Franz wrote:
vBildoy wrote:God post Lefthook.
Lefthook wrote: 3) Jeg pleier å slå mange slag der jeg holder høyre håndledd helt stivt fra adressering til finish. Dette gjør underverker for rytmen.
Mener du vestre håndledd? Forstår ikke helt hvordan jeg skal stive av høyre håndledd.
Ikke bøy det :)
Hehe ;)

Men om man skal ha flat høyre håndledd, så må vel det gå på bekostning av et flatt venstre håndledd? Trodde et flatt vestre håndledd var alfa og omega.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: 9-3 trening.

Post by Franz »

Du kan "gi" litt i baksvingen, men ikke fremover.
Jeg tipper lefthook mener å overdrive anti-flip-følelsen.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: 9-3 trening.

Post by vBildoy »

Ah, kanskje han mener at han holder det bøyd, men med en helt låst bøy gjennom hele svingen. I så fall forstår jeg.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: 9-3 trening.

Post by Lefthook »

vBildoy wrote:God post Lefthook.
Lefthook wrote: 3) Jeg pleier å slå mange slag der jeg holder høyre håndledd helt stivt fra adressering til finish. Dette gjør underverker for rytmen.
Mener du vestre håndledd? Forstår ikke helt hvordan jeg skal stive av høyre håndledd.
Du kan simulere impact posisjonen, med flatt venstre håndledd og bøyd høyre håndledd. Og så gipser du høyre håndledd i den posisjonen ;)

Jeg mener altså høyre .... for høyrehendte. Med litt forward press i adresseringen kan man sette riktig bøy på høyre håndledd, fryse høyre hånden i denne posisjonen og holde den fra takeaway til finish. Dette gir et slag der man releaser køllen minimalt - noen vil si at man ikke releaser overhodet. Man får den karakteristiske finish posisjonen med hendene dypt og skaftet rett opp. Noe av poenget med å gjøre dette er at man blir tvunget til å synkronisere pivot, hender og køllehode, så dette er en helt ubetalelig basisøvelse som gir god uttelling på alle lange slag. Dette er en nøkkeldrill hvis man ønsker en slicefixer sving. Eller en Hunter Mahan sving. Kanskje også den nye Tiger svingen....

Med korte svinger kan man langt på vei fryse venstre håndledd også. Men når man begynner å nærme seg 9-3 så er det nesten uunngåelig med litt wrist cock-uncock. Men dog bør man etterstrebe å holde venstre håndledd flatt hele tiden. Det beste jeg klarer er en ørliten bøy etter impact. Om dette er en geometrisk nødvendighet eller skyldes at jeg har mye å gå på er jeg usikker på. Tror jeg satser på det første 8-) Armene svinger forbi skuldrene i finishen og da blir det vanskelig å holde begge håndleddene låst hele veien.

Når det sitter kan man slå ballen ganske hardt på denne måten. 80-90% av maks lengde med de lange køllene er ikke uaktuelt. Dette er også et bra slag å ha på banen, f.eks i motvind. Men hovedpoenget er at man får trent seg til en pivot drevet swing med god synkronisering.
Post Reply