Chipping: Køllevalg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chipping: Køllevalg

Post by veggiss »

MasterS wrote:Tren på dette: Still deg med litt åpen stance (venstre fot litt bak), press hendene godt forran ballen og lås håndleddene, åpne 54/56 graderen og slå en rolig chip. Ballen vil fly og stoppe etter veldig kort touch på greenen. Fungerer veldig bra der det er lite green å jobbe med.
Evt med 60 graderen, og få enda litt mer høyde og stopp.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
mully
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 162
Joined: 28 Apr 2011, 13:25
Hcp: 4.6
Hjemmeklubb: Haga

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mully »

Chipper nesten alltid med pw,9 eller 8. Føler jeg får mye bedre kontroll med disse køllene, enn med 54/58 grader. I noen tilfeller må man selvfølgelig ty til 54/58, men prøver unngå dette mest mulig.
Jeg har mye mer kontroll ved bruk av 9 jern enn jeg har med 54/58 grader.

Før hadde jeg veldig fokus på å bruke 54/58, løfte ballen helt frem, fordi det ser jo så fint ut:) La vekk denne tanken, og resultatene er mye bedre.
TaylorMade
User avatar
GunnarBull
Legende
Legende
Posts: 922
Joined: 03 Oct 2010, 23:23
Hcp: 5,1
Hjemmeklubb: Miklagard
Has thanked: 36 times
Been thanked: 29 times

Re: Chipping: Køllevalg

Post by GunnarBull »

Hvis ballen ligger noenlunde greit og jeg har nok green å jobbe med, så bruker jeg alltid en ganske lukket PW nesten uansett lengde, eller ihvertfall opp mot 30 meter. Grunnen til det er at den går omtrent akkurat like langt som en putter. Preshot-rutinen blir da å ta noen putte-prøvesvinger, deretter lukker jeg kølla og slår med akkurat samme styrken som jeg ville brukt hvis det var en putter.

Teknikken som gjør gode puttedager til gode chippedager :-)
På den siste dag skal den ydmyke bli frelst. Da blir min plass langt fremme.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

Mange god tips her! Nesten alle bekrefter at det mitt valg om å endre chippe-teknikk er riktig.

Hovedfokuset fremover blir en enkel chippe-motion med passive håndledd, åpen stance, tåen mer i bakken og bruk av flere køller for mer rull og mindre flytid.
Yngvebol wrote:Det hadde vært interessant å høre en beskrivelse av hva som er feilen med chippingen din.
Feilen har vel vært at jeg har spilt med en teknikk som er marginal og jeg duffer ballen omtrent annenhvert slag..
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Yngvebol »

mciljoy wrote:Mange god tips her! Nesten alle bekrefter at det mitt valg om å endre chippe-teknikk er riktig.

Hovedfokuset fremover blir en enkel chippe-motion med passive håndledd, åpen stance, tåen mer i bakken og bruk av flere køller for mer rull og mindre flytid.
Yngvebol wrote:Det hadde vært interessant å høre en beskrivelse av hva som er feilen med chippingen din.
Feilen har vel vært at jeg har spilt med en teknikk som er marginal og jeg duffer ballen omtrent annenhvert slag..
Duffing ved chipping skyldes etter min erfaring 1 eller flere av 3 potensielle feil. (mulig fix i parantes)
1) For bratt ned på ballen (du setter håndleddene i take-away. Du skal ikke ha stive håndledd, men du bør ikke være aktiv med å sette håndleddene i take-away)
2) Innenfra svingspor ( Jeg tror at dette er en veldig vanlig feil. Svingsporet ved chipping bør være like rett bakover som ved putting, sjekk med alignment sticks)
3) Release av køllehodet før du treffer ballen. (alignment stick som du stapper ned i skaftet i grep-enden, hvis sticken treffer kroppen releaser du køllehodet)

Jeg ville begynt å trene chipping med et mellomjern og oppstilling som ved putting, men med relativt samlete bein (kanskje 10cm mellom helene) og vekten 70-80 prosent på venstre fot (hvis høyrehendt). Ha fokus på å bevege skuldrene. Ballen plasseres på innsiden av høyre hel (5 cm bak midten av stance). Hvis du føler at det er riktigere å åpne opp stansen litt kan du gjerne gjøre det, men jeg anbefaler å ha skuldrene omtrent på linje med målet eller kanskje litt til venstre for målet. Bruk gjerne en aligment stick på bakken som peker mot målet slik at du klarer å ha fokus på et tilnermet rettlinjet svingspor.

Lykke til
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

Yngvebol. Min chipping har vært spesielt preget av nr 1 og 2. Enig i det du skriver under punktene også :-)
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Shankermaker »

Tutta har et par tips på norsKgolf.no som kanskje kan hjelpe.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Chipping

Post by JanB »

Den store forskjellen i innleggene her er om man skal ha samme baksving eller ikke. Min teori går ut på at det er lettere å lære seg EN baksving når det gjelder chip, enn å forelske seg til en kølle. La oss si at du har forelsket deg i Pithing Wedgen. Den bruker du til alle chipper. En gang skal du legge den 8 meter fra din posisjon og en annen 12 meter. Hmmm.. Hvordan skal du bestemme styrken på slaget. Baksvingen er nødt til å være forskjellig. Du tar prøvesving og tenker: "Er dette nok... nei... litt til .. er dette nok .... hmmm kanskje litt for mye ... er dette nok ... ok ... jeg tar sjansen". Jeg ser det hver eneste dag. De som ikke stoler på svingen sin, tar en sjans. Så enkelt ser jeg det.
Dette gjelder også alt innen shortgame. Det er 2 ting en golfer trenger å vite.
1.) Hvor langt er det til dit jeg vil
2.) Hva skal jeg bruke for å gjøre den lengden

Vet du ikke det, er det bare å slenge ivei en ball og håpe det beste.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Sharky »

Jeg kan for all del si at chippingen min har gått fra helt ok ifjor til helt ubrukelig idag, duffer ihvertfall 50% slagene, 25% går for kort fordi jeg "stopper" svingen for tidlig 15 % topping og 10% treff ^^

kan ikke gå god for at jeg bruker noe tid på chipping / pitching, og har insett at det jeg taper slag på mens jeg spiller er dårlige utslag og et helt fantastisk dårlig nærspill ;)
"The more i practice, the luckier i get"
User avatar
norrbaggen
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 461
Joined: 22 Jan 2009, 23:29
Has thanked: 20 times
Been thanked: 8 times

Re: Chipping: Køllevalg

Post by norrbaggen »

Det absolut största felet många gör det är att inte bruke bouncen när man chippar. Använder man leading edge så är det lätt att man tunnar bollen eller gräver ned sig. Använder man bouncen så har man mer margin att gå på.
User avatar
DuffyDuck
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 370
Joined: 09 Feb 2011, 19:31
Hcp: 9.6

Re: Chipping: Køllevalg

Post by DuffyDuck »

norrbaggen wrote:Det absolut största felet många gör det är att inte bruke bouncen när man chippar. Använder man leading edge så är det lätt att man tunnar bollen eller gräver ned sig. Använder man bouncen så har man mer margin att gå på.

Kan du utdype det litt, norrbaggan?
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Chipping: Køllevalg

Post by spiderboy »

Hvis man chipper med hendene foran ballen ved impact vil man levere køllen med leading edge først. Hvis man da treffer ørlite grann tykt vil kølla grave seg ned bak ballen, litt tynt og man vil blade den over greenen. Hvis man derimot sørger for at hendene og køllehodet er rett over hverandre ved impact, får bouncen på kølla gjort jobben sin. Den vil sørge for at kølla ikke graver om man treffer litt tykt. Tynne treff vil selvsagt ikke bli noe bedre men du får litt margin om du treffer bakken før ballen. Vet ikke om det ble mer forståelig?
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Zeph »

Einig med spiderboy her. Om du ikkje brukar den teknikken kvar gong så er det uansett greit å vite.
Det finnes fleire måtar å slå eit kort slag på. Alt frå ein låg chip med mykje spin til ein høgare slags pitch.

Det fine med bounce er at du har større feilmargin. Om du ikkje veit kva bounce er så vil eg anbefale å lese seg opp på det. Bounce er heilt essensielt i ein pitch, delvis chip og bunkerslag. Mengda bounce er og viktig å kjenne til.

Eit eksempel: Du har ei kølle, 56º loft og 12º bounce. Når du stiller kølla med skaftet vertikalt rett opp er det bouncen som er nedi bakken. Du kan svinge den kølla fram og tilbake med stive handledd og aldri få den fremste kanten på køllebladet nedi bakken. Om du vinklar skaftet meir enn 12º framover vil du få leading edge med i spel, kan risikere å grave den ned i bakken bak ballen og få eit dårleg slag. Vinklar du skaftet bakover vil leading edge flytte seg høgare og du vil få meir bounce i spel. Det same vil ein oppnå ved å opne køllehovudet ved å rotere det mot høgre (for høgrehendte). Det er grunnen til at mange opnar køllehovudet på bunkerslag, for å få meir bounce og unngå at leading edge graver seg ned.

Her ser du ei kølle som står vertikalt og der bounce hever leading edge opp frå bakken.
Image

Her har han vinkla skaftet framover og risikerer å få leading edge i spel.
Image

Det fine med å bruke bounce er at du kan treffe bakken først utan at det går ut over slaget. Du kan faktisk treffe bakken 5cm bak ballen i enkelte tilfelle og likevel slå eit perfekt slag. På grunn av bounce.
Denne metoden vil få ballen til å gå litt høgare og ha litt mindre spin, men er samtidig veldig tilgjevande. Alternativet er å ha hendene framover og slå meir ned på ballen. Då får du ein lågare ballbane og meir spin.

Eg seier ikkje at du skal ta det eine eller andre, men kunne meistre begge delar. For min del brukar eg normalt metoden som tar bounce med i spel.

Men korleis veit ein kor mykje bounce som er i spel på eit slag? Her kjem den viktigaste delen etter min meining. Kvar hendene er posisjonert rett før og når du treff ballen. Kølla blir styrt av hendene og kvar dei står er avgjerande for kva vinkel du får på kølla. Er dei framfor ballen kan du fort kansellere ut bouncen og få leading edge i spel. Det er noko ein vil gjere for å få eit lågare slag med meir spin. Vil du bruke bounce må hendene vere meir rett over ballen, kanskje litt framfor, avhengig av kor mykje bounce kølla har. Du kan til og med ha hendene bak ballen og slå gode slag.

For langt bak så risikerer du å løfte leading edge så høgt opp at du må treffe perfekt for å ikkje treffe tynt. Du kan sjølvsagt ha hendene i riktig posisjon, men treffe bakken så langt bak ballen at kølla er på vei opp igjen når du kjem fram til ballen og sender den rett over greenen. Det er ein treningssak.
Mange er redd for å chippe fordi dei ofte treff bakken først. Då er denne teknikken veldig grei. Etter kvart som du blir betre kan du prøve lågare slag igjen, men dei vil alltid ha ein større risiko for eit dårleg treff. Det er snakk om teknikk der og.

Andrew Rice, for øvrig ein veldig dyktig fyr, har ein del gode innlegg her: http://www.andrewricegolf.com/tag/chipping/
Post Reply