Chipping: Køllevalg

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

Jeg har alltid brukt den samme kølla når jeg chipper, en 60-grader. Grunnen til det er at jeg alltid har vært så dårlig til å chippe at jeg har prøvd å gjøre det så enkelt som mulig. Tanken har vært at en kølle gir mest mulig forutsigbart resultat.

Problemet er bare at jeg er omtrent like dårlig til å chippe nå som jeg var da jeg hadde hcp 30. Og siden alle (kanskje utenom Mickelson) sier at man skal bruke forskjellige køller rundt greenen og forsøke å rulle ballen så langt som mulig, har jeg besluttet å endre helt teknikk og tankesett.

Frem til nå har jeg enten slått veldig bra chipper med mye bite, men for hver gode chip (som vel nesten må sies å være en pitch) så kommer det 3 dårlige. Har ingen selvtillit og det resultetere nesten alltid i en duff. Planen nå er - litt enkelt sagt - å prøve å chippe mer som Luke Donald og mindre som Phil Mickelson.

Så hvilke køller velger dere rundt grennen og hvilken teknikk?
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Chipping: Køllevalg

Post by vBildoy »

Det jeg kaller Chip er en bevegelse som minner om en stor putt, minimal bevegelse av hofter og ryggrad. Prøver nok på samme teknikk som Luke Donald ser jeg.
Når det gjelder køllevalg, eller valg av loft spørs det hvor mye green jeg har å jobbe med. Minimalt med green så velger jeg høy ballbane og rask stopp, men med flere meter green før flagget hender det at jeg bruker selv 8i til å chippe med da den gir plenty med rull.
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Chipping: Køllevalg

Post by vBildoy »

Nå ser jeg derimot at HCPet mitt kontra ditt sier meg at innlegget var totalt meningsløst for deg :D
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
User avatar
Zeph
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 169
Joined: 14 Mar 2011, 00:15
Hcp: 11

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Zeph »

Det går mest i 8-jern til 52º.

Å chippe med ein 60º er kanskje ikkje det lettaste. Då ville eg heller brukt den til å pitche med. Det er vanskeleg å få god kontakt med 60º på ein chip. Ein pitch involverer bruk av bounce.

KISS. Få ballen på greenen og rull den til flagget. Hendene framfor ballen, vekta på venstre side, overkroppen i ro, slå ballen på vei ned. Dette kan du sikkert. Og så er det dette med trening då. Tren på chipping i staden for range i nokre veker så vil du fort sjå resultat.
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Pan »

Hei alle sammen :)
Har engang sett en tabell på hvor langt ballen ruller med forskjellige loft

Er det noen av dere som har den Takker :)
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Re: Chipping: Køllevalg

Post by Kaffekannen »

Pan wrote:Hei alle sammen :)
Har engang sett en tabell på hvor langt ballen ruller med forskjellige loft

Er det noen av dere som har den Takker :)
Er vel altfor mange faktorer som spiller inn til å ha en tabell over det. Teknikk og fart på green for en nevne noen

Sent from my GT-I9000 using Tapatalk
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chipping: Køllevalg

Post by veggiss »

mciljoy wrote:Og siden alle (kanskje utenom Mickelson) sier at man skal bruke forskjellige køller rundt greenen og forsøke å rulle ballen så langt som mulig, har jeg besluttet å endre helt teknikk og tankesett.
Mickelson sier jo at man skal bruke forskjellige køller rundt green, så hvor har du det fra?

Jeg bruker alt fra 7-jern til åpen LW. Alt etter hvor ballen skal lande, og hvor langt den skal rulle. Stort sett samme bevegelsen hele tiden. Det viktigste for meg er at jeg chipper med kroppen, og ikke med henda.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
Pan
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 131
Joined: 23 Nov 2010, 19:59
Hcp: 22,1
Hjemmeklubb: Meland GK
Location: Nordhordaland

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Pan »

Ja er nok det ,men visst forutsetningene er like

Visst man chipper ballen 3 m så ruller den x ant ganger lenger med forskjellig loft det blir ett forholds tall. Chipper man 3 m med 56" og så 6 m med 50" og det er her husken ikke strekker til. :D
HC start 2012 35,5 nå 22,5 Målseting 2012 HC 21 endte på 22,1
Callaway Razr Fit
Titleist AP1 712 PW-4
Taylor Made RBZ 5 W
Ping G20 5 hybrid + 5 Callaway Razr 5HL hybrid
Titleist Vokey 50 + 56+60 Scotty Cameron Studio Select
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

veggiss wrote:
mciljoy wrote:Og siden alle (kanskje utenom Mickelson) sier at man skal bruke forskjellige køller rundt greenen og forsøke å rulle ballen så langt som mulig, har jeg besluttet å endre helt teknikk og tankesett.
Mickelson sier jo at man skal bruke forskjellige køller rundt green, så hvor har du det fra?

Jeg bruker alt fra 7-jern til åpen LW. Alt etter hvor ballen skal lande, og hvor langt den skal rulle. Stort sett samme bevegelsen hele tiden. Det viktigste for meg er at jeg chipper med kroppen, og ikke med henda.
Jeg vet ikke hva Mickelson sier jeg, men etter å ha sett mye av han på TV virker det som han foretrekker 60/64-graders wedge i de fleste tilfellene rundt greenen.

Mer kropp og mindre hender ja, det er det jeg også forsøker å øve inn. Samtidig som jeg prøver å få bouncen i kølla mer i spill ved å ikke ha hendene så overdrevent foran ballen gjennom slaget
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

vBildoy wrote:Nå ser jeg derimot at HCPet mitt kontra ditt sier meg at innlegget var totalt meningsløst for deg :D
haha overhodet ikke! Jeg er ræva til å chippe... og uansett er det interessant å høre hvordan folk tenker rundt greenen :--)
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Chipping: Køllevalg

Post by veggiss »

mciljoy wrote:
veggiss wrote:
mciljoy wrote:Og siden alle (kanskje utenom Mickelson) sier at man skal bruke forskjellige køller rundt greenen og forsøke å rulle ballen så langt som mulig, har jeg besluttet å endre helt teknikk og tankesett.
Mickelson sier jo at man skal bruke forskjellige køller rundt green, så hvor har du det fra?

Jeg bruker alt fra 7-jern til åpen LW. Alt etter hvor ballen skal lande, og hvor langt den skal rulle. Stort sett samme bevegelsen hele tiden. Det viktigste for meg er at jeg chipper med kroppen, og ikke med henda.
Jeg vet ikke hva Mickelson sier jeg, men etter å ha sett mye av han på TV virker det som han foretrekker 60/64-graders wedge i de fleste tilfellene rundt greenen.
Det er fordi han alltid bommer på feil side, og må bruke magi for å i det hele tatt ha mulighet til å nærme seg pinnen :) Hvis du ser DVD-en hans så anbefaler han å bruke flere køller.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

Mickelson sier jo at man skal bruke forskjellige køller rundt green, så hvor har du det fra?

Jeg bruker alt fra 7-jern til åpen LW. Alt etter hvor ballen skal lande, og hvor langt den skal rulle. Stort sett samme bevegelsen hele tiden. Det viktigste for meg er at jeg chipper med kroppen, og ikke med henda.[/quote]

Jeg vet ikke hva Mickelson sier jeg, men etter å ha sett mye av han på TV virker det som han foretrekker 60/64-graders wedge i de fleste tilfellene rundt greenen.[/quote]

Det er fordi han alltid bommer på feil side, og må bruke magi for å i det hele tatt ha mulighet til å nærme seg pinnen :) Hvis du ser DVD-en hans så anbefaler han å bruke flere køller.[/quote]

haha du har nok et poeng der ja. Tror uansett Luke Donalds basics er mer amatørvennlig
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Drizzit »

Jeg for min del prøver å ha en kort og enkel bevegelse, og en stabil oppstilling slik at jeg kan få god ballkotakt. Bruker kun skuldre og stive håndledd i svingen, omtrent som når jeg putter.

Når det gjelder køllevalg så kan jeg bruke alt fra 64 graders wedge til rescue. Synes det er morsomt å teste endel og se hvordan ballen oppfører seg. Det er jo sjeldent at man kan bruke samme slaget gang etter gang. Så da blir det en vurdering for hvert slag om hvordan ballen ligger, hvor langt skal man carrye og hvor mye rull en ønsker.
vBildoy
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 125
Joined: 17 Jun 2011, 09:01
Hcp: Alt for høyt
Hjemmeklubb: Sotra Golfklubb

Re: Chipping: Køllevalg

Post by vBildoy »

Virker som vi bruker samme teknikk. Hvilken begrensning har salget med tanke på avstand til green? Dvs, hvor nære er du før du benytter chip kontra pitch?
Ping G20 Hybrid #4
Taylor Made Burner Superlaunch 5-PW Irons
TaylorMade ATV 52' og 58' Wedge
Nike Method Putter
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Drizzit »

Det kommer helt an på hvordan ballen ligger og hva som er mellom ballen og flagget. Sjeldent at jeg chipper lengre enn 10 m fra greenen.
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Chipping: Køllevalg

Post by kevin »

bruk putteren der det er mulig :D

ellers bruker jeg alt fra hybriden til 56gr
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Chipping: Køllevalg

Post by JanB »

Den formelen jeg bruker og som er mest anvendelige, er formelen at du går ut fra flat green, normal stimp og følgende:
Med PW har du samme lengde i lufta som den ruller på green. Alt er ut fra din faste baksvinglengde. Jeg bruker alltid samme baksving, og skritter opp avstanden jeg skal trille. Så legger jeg på 3-4 meter for hver kølle om det er flatt og enkel green. (oppover / nedover er helt andre kalkulasjoner)
Ikke noe problem å gå opp til 5 jern eller mer om jeg skal rulle langt.
Her er en artikkel som støtter min teori: http://golf.about.com/od/golftips/ss/6_ ... ipping.htm
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Chipping: Køllevalg

Post by mciljoy »

JanB wrote:Den formelen jeg bruker og som er mest anvendelige, er formelen at du går ut fra flat green, normal stimp og følgende:
Med PW har du samme lengde i lufta som den ruller på green. Alt er ut fra din faste baksvinglengde. Jeg bruker alltid samme baksving, og skritter opp avstanden jeg skal trille. Så legger jeg på 3-4 meter for hver kølle om det er flatt og enkel green. (oppover / nedover er helt andre kalkulasjoner)
Ikke noe problem å gå opp til 5 jern eller mer om jeg skal rulle langt.
Her er en artikkel som støtter min teori: http://golf.about.com/od/golftips/ss/6_ ... ipping.htm
Hm.. det var en meget interessant måte å se det på. Kommer vel litt an på spillerens teknikk (hendene posisjon i forhold til ballen f.eks), men teorien er ikke mindre valid.

Kommer til å finne meg en flat green med gjennomsnittlig rull og teste forholdet flytid vs rulletid og øve inne 3-4 køller på bakgrunn av dette. Høres det ut som en god ide, Jan?
User avatar
Yngvebol
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 176
Joined: 03 Oct 2010, 11:58
Hcp: 8,0

Re: Chipping: Køllevalg

Post by Yngvebol »

Det hadde vært interessant å høre en beskrivelse av hva som er feilen med chippingen din. Hvis du putter sånn noenlunde bra er det absolutt noe å bygge videre på siden skulderbevegelsen i putt og chip ligner mye på hverandre...
Jeg har "alltid" brukt 52, 56 og 60 når jeg chipper, men i dag prøvde jeg med PW og 8 jern og det skal jeg absolutt ta med videre samt prøve noen lengre køller til chipping.

En god treningsøvelse er å stappe en siktepinne ned i grepsenden av en kølle (la siktepinnen stikke ca 50-60 cm ut av skaftet) og sjekke om du flipper håndleddet før du treffer ballen. Jeg ønsker alltid å holde køllehodet etter hendene ved balltreff og denne øvelsen hjelper for å unngå flipping.

Jeg har eksprimentert med å stå åpen og stå som om jeg putter ved chipping. For meg passer det best å stå åpent, men jeg hadde helt OK resultater ved å "putte" med en wedge eller lengre kølle fra utsiden av greenen. Dette er vel egentlig konseptet med Chippe-køller som selges. Utforming som en putter, men loft som et 8-jern.

Den verste killeren ved chipping er å ta nedi med helen på køllen/ take-away på innsiden. Jeg adresserer alltid med tåen på køllen og griper ned for å sikre at hosel eller helen ikke kan hekte seg i langt gress som det ofte er utenfor greenene. I tillegg prøver jeg å gjøre take-away i en omtrentlig rett linje bakover
I baggen: (Titleist FitDry)
Taylormade R7 460 9,5*
Taylormade V-steel 15*
Cobra Baffler 3H 20*/ 710 AP2 3j av og til
Titleist 710 AP2, 4-P,
Titleist Vokey SM 50*, 56* og 60*

Oddesey Sabertooth/ Ping Ally i etter dagsform.

Ball, Titleist NXT Tour
MasterS
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 30 Mar 2012, 11:18
Hcp: VGK
Hjemmeklubb: 7

Re: Chipping: Køllevalg

Post by MasterS »

Bruk JanB's sin tilnærming. PW gir 50/50, og vanligvis en 7'er gir 1/3.

Noen små huskeregler kan være greie å ta med seg.
- Er det kort inn til greenen, men mye green fram til flagget, bruk 6-8'er for å kontrollere rullen. Dette kreves litt øvelse, men når du får hendene forran ballen og godt med vekt på venstre fot, går det lett som fot i hose.
- Er det langt inn til greenen, og lite green til flagget, burde ballen gå høyt, og dette er kanskje det vanskeligste slaget å kontrollere, lobben. Dette krever mange timer på rangen. Men bruker man en 54/56 grader og stiller opp litt anderledes, så er det fullt mulig å slå ett 8'er slag med 54graderen.
Tren på dette: Still deg med litt åpen stance (venstre fot litt bak), press hendene godt forran ballen og lås håndleddene, åpne 54/56 graderen og slå en rolig chip. Ballen vil fly og stoppe etter veldig kort touch på greenen. Fungerer veldig bra der det er lite green å jobbe med.
Post Reply