Noen er langsiktig..

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Noen er langsiktig..

Post by koheim »

Det er mange som ønsker å bli god golfer, helst så fort som mulig, men det største problemet er tid..
Jeg har fulgt denne bloggen en stund: http://thedanplan.com/ Synes den er meget god. Ser at golf.com har et stortintervju men karen i dag, anbefales også: http://www.golf.com/tour-and-news/dan-m ... hours-golf

Ingen quick-fix der, men meget metodisk og veldig interessant å se utviklingen. Videobloggene er fulle av erfaringsråd og tips fra en "nybegynners" standspunkt.

Skulle ønske jeg hadde tid og råd til et slikt prosjekt, kanskje jeg skal satse på senior tur om 10 år...(var det ikke en nordmann som annonserte at han skulle gjøre det for noen år siden?).

Mitt mål for året er å spille en full runde pr uke, og å se 70 tallet for første gang.
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Noen er langsiktig..

Post by Sharky »

koheim wrote:
Mitt mål for året er å spille en full runde pr uke, og å se 70 tallet for første gang.
Tenker du alder eller? ;) Hehe, neida..

Ja, er et utrolig spennende konsept, og skulle gjerne ha tatt et friår selv til å spille golf, noe jeg faktisk vurderer, men det får vi ta til neste år ^^, men det er som du sier. Det koster penger.

Hva tror dere, er det gjennomførbart for Dan og bli pro etter 10000 treningstimer med golf? eller for den saks skyld, mulig for average Joe?
"The more i practice, the luckier i get"
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen er langsiktig..

Post by Franz »

Jeg blir veldig overrasket hvis han kan livnære seg som spillende proff. "Titusentimers-regelen" gjelder for de som allerede har valgt å satse - mao har de gjerne et tydelig talent. Hele poenget med denne "regelen" er at du trenger ti tusen timer for å bli proff, selv om du er aldri så god fra før.
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Noen er langsiktig..

Post by koheim »

Jeg tror ikke at han noensinne vil spille på PGA touren, men at han (hvis han selv vil) i fremtiden kan livnære seg av golf er jeg ganske sikker på. Det finnes ingen "titusentimer-regel", men hvis du leser artikkelen så ser du at det henvises det til forskning til en svenske som har inspirert til prosjektet. Poenget er nettopp at "talent er overvurdert". Det var tilfeldig at han valgte akkurat golf...

slik leser nå jeg det ; -)
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Noen er langsiktig..

Post by Kaffekannen »

Franz wrote:Jeg blir veldig overrasket hvis han kan livnære seg som spillende proff. "Titusentimers-regelen" gjelder for de som allerede har valgt å satse - mao har de gjerne et tydelig talent. Hele poenget med denne "regelen" er at du trenger ti tusen timer for å bli proff, selv om du er aldri så god fra før.
Nei, der tror jeg du tar feil. Det er ikke en titusentimers-regel. Begrepet stammer såvidt jeg husker fra undersøkelser gjort på topputøvere innenfor forskjellige sporter som viste at det tok ca. 10 000 timer trening for å komme på det nødvendige nivået.

Når det er sagt tror jeg han valgte feil sport for å få det til. Det finnes tusenvis av golfspillere som er på samme tekniske spillemessige nivå som de få som faktisk er god nok til å leve av det men som ikke har det mentale med seg. Siden sporten ikke er reaksjonsbasert spiller hodet en større rolle enn f.eks. i ping pong

En annen greie er at mennesker lærer mye raskere motoriske ferdigheter når de er unge. Men seff, det hadde vært kult om han fikk det til.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen er langsiktig..

Post by Franz »

Kaffekannen wrote:
Franz wrote:Jeg blir veldig overrasket hvis han kan livnære seg som spillende proff. "Titusentimers-regelen" gjelder for de som allerede har valgt å satse - mao har de gjerne et tydelig talent. Hele poenget med denne "regelen" er at du trenger ti tusen timer for å bli proff, selv om du er aldri så god fra før.
Nei, der tror jeg du tar feil. Det er ikke en titusentimers-regel. Begrepet stammer såvidt jeg husker fra undersøkelser gjort på topputøvere innenfor forskjellige sporter som viste at det tok ca. 10 000 timer trening for å komme på det nødvendige nivået.
Tuller du?
Det var derfor jeg skrev "regel".
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Noen er langsiktig..

Post by Kaffekannen »

Franz wrote:
Kaffekannen wrote:
Franz wrote:Jeg blir veldig overrasket hvis han kan livnære seg som spillende proff. "Titusentimers-regelen" gjelder for de som allerede har valgt å satse - mao har de gjerne et tydelig talent. Hele poenget med denne "regelen" er at du trenger ti tusen timer for å bli proff, selv om du er aldri så god fra før.
Nei, der tror jeg du tar feil. Det er ikke en titusentimers-regel. Begrepet stammer såvidt jeg husker fra undersøkelser gjort på topputøvere innenfor forskjellige sporter som viste at det tok ca. 10 000 timer trening for å komme på det nødvendige nivået.
Tuller du?
Det var derfor jeg skrev "regel".
Leste bare første del av innlegget ditt tydeligvis for jeg forsto det slik at du mente at utøvere må trene 10 000 timer etter at de var definert som talent. Ut i fra siste innlegget til Koheim tolket han det på samme måte.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen er langsiktig..

Post by Franz »

Det er helt vanlig i en rekke idretter, særlig individuelle, å referere til "titusentimers-regelen". Dette er naturligvis ingen regel i ordets rette forstand, men en frase som refererer til forskning som kom frem til at man trenger tusen timer i året i ti år for å bli ordentlig god i noe, UAVHENGIG av talent/utgangspunkt.

The Dan Plan er en komprimering og kommersialisering av denne, etterhvert veldig utbredte, "regelen".
Franz
Guru
Guru
Posts: 1010
Joined: 14 Dec 2011, 22:34

Re: Noen er langsiktig..

Post by Franz »

Kaffekannen wrote:
Franz wrote:Jeg blir veldig overrasket hvis han kan livnære seg som spillende proff. "Titusentimers-regelen" gjelder for de som allerede har valgt å satse - mao har de gjerne et tydelig talent. Hele poenget med denne "regelen" er at du trenger ti tusen timer for å bli proff, selv om du er aldri så god fra før.
Leste bare første del av innlegget ditt tydeligvis for jeg forsto det slik at du mente at utøvere må trene 10 000 timer etter at de var definert som talent. Ut i fra siste innlegget til Koheim tolket han det på samme måte.
Ok, jeg burde skrevet "enten du er god eller dårlig". Sorry.
User avatar
mciljoy
Legende
Legende
Posts: 592
Joined: 19 Oct 2010, 14:27
Hcp: 5
Has thanked: 1 time
Been thanked: 1 time

Re: Noen er langsiktig..

Post by mciljoy »

Veldig morsom blogg og prosjekt ja, men han kommer jo selvfølgelig ALDRI til å spille på PGA-turen. Han kan kanskje få wild card en gang, det kan vel alle få?. Han er i 30-årene og etter all den treningen han har lagt ned er han fortstatt like ræva som meg. Og når jeg tenker på alle treningen jeg må legge ned for hvert hcp jeg skal ned så sier det seg selv at det aldri kan gå. Men jeg tipper han kan bli scratchspiller hvis han fullfører planen sin.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Noen er langsiktig..

Post by Lefthook »

Jack Nicklaus var +3 som 13 åring, om jeg husker rett.

Jeg er redd hvermannsen vil bruke minst 2/3 av de 10 tusen timene til å trene på dårlige og middelmådige slag, og sånt blir man ikke så veldig god av. Du kommer ingen vei i golf uten trening, men det kreves også talent for å nå langt.
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Noen er langsiktig..

Post by Shankermaker »

Tenker han må nå følgende nivåer for å ha en realistisk sjanse:
2500 tiner - singlehc
5000 timer - skratsj
7500 timer - + 3/4
10000 timer - mulighet på nationwide

Så han er på førstemålet nå, så får man se om resten går. Har mine tvil, men er så fasinert av at han i det hele tatt prøver at jeg gir han tvilen til gode. Det at han følger en så bra plan med trener er jo helt vesentlig, slik at alle timene han bruker er så effektive som mulig.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
koheim
Rookie
Rookie
Posts: 21
Joined: 15 Sep 2011, 11:02
Hcp: 11

Re: Noen er langsiktig..

Post by koheim »

Han (theDanPlan) spilte sin første konkurranser nå i helgen og gikk på 86 og 79 slag, tror han etter 2.700 timer har et handicap på ca 9-10. Så det er lang vei igjen, men denne personen har lagt et utrolig grunnlag og jeg tror at dette er veien å gå.

Håper han kan bevise at talent er oppskrytt :-) Da er det håp for oss alle...
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Noen er langsiktig..

Post by Drizzit »

Hvis han har brukt 2700 timer bare på å bli single hcp så har han ikke sjangs i helvete til å klare det.
Tror neppe han klarer noe særlig mer enn scratch i løpet av 10000 timer med tanke på at progresjonen blir tøffere og tøffere jo lavere en kommer.
User avatar
Kaffekannen
Guru
Guru
Posts: 2558
Joined: 14 May 2009, 15:53
Hcp: 8,8
Hjemmeklubb: Fana
Location: Bergen

Re: Noen er langsiktig..

Post by Kaffekannen »

Drizzit wrote:Hvis han har brukt 2700 timer bare på å bli single hcp så har han ikke sjangs i helvete til å klare det.
Tror neppe han klarer noe særlig mer enn scratch i løpet av 10000 timer med tanke på at progresjonen blir tøffere og tøffere jo lavere en kommer.
Med måten han har gått frem på med først halvmeters putter hele veien opp til fulle slag så er det ikke så lenge siden han slo slitt første ordentlige golfslag. Det er nok ingen som noensinne har lært golf på en mer "korrekt måte" så vi får se hva resultatet blir.
Hcp sesongstart 10,2/ nå 8,8 --> Målsetting - 7
i bagen
Mizubo 825 pro 4-pw PX 5,5
Vokey SM 50 grader
Ping tour 54 grader
Callaway X-series 56 grader
Taylormade #3 hybrid
Taylormade R9 3w
Taylormade R9 driver
Odyssey Ti Hot
eller Nike Method Drone
Post Reply