Lære driversving som nybegynnere

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
Fairway
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 297
Joined: 18 May 2010, 14:03

Lære driversving som nybegynnere

Post by Fairway »

Hei..

Vil lære driver vingen helt fra scratch...

Hvordan læres driver svingen til nybegynnere?

Menneskekroppen er vel slik at den lærer best ved å ta litt små steg helt opp til full sving for å bli komfortabel og huske svingen.

Tenker først på basis, GOBBS for så å lære seg oppsving, nedsving og gjennomsving alt med små steg.

Vet noen om videoer på nettet som tar disse stegene for seg?

Om det finnes et fast treningsprogram rundt dette hadde det jo vært supert...
Drizzit
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 414
Joined: 03 Feb 2011, 19:14
Hcp: ~
Hjemmeklubb: Sandnes GK
Has thanked: 14 times
Been thanked: 5 times

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Drizzit »

Tror ikke du trenger noen driver sving. Jeg for min del ha bare en sving, men endrer bare på oppstillingen for forskjellige type slag.

Når jeg slår driveren så stiller jeg meg opp med ballen litt innenfor venstre fot, og så hever jeg venstre skulder litt for å slå ballen på vei opp.
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by g0bben »

Hei
Håper ikke jeg kaprer denne tråden nå, men jeg lurer på det samme som Fairway her.
Jeg "lider" av samme problem som Mr. Fairway her. Jeg har aldri spilt med Driver men har lyst til å prøve i år.
Er det noen øvelser eller ting man kan trene på får å få denne kula til å gå rett?
Når jeg slå med en wood så får jeg en KJEMPE slice. og det er enda verre når jeg har prøvd en driver. Virker som jeg kommer utenfra og inn, det jeg ikke skjønner er hvordan jeg skal stille meg opp, og hvordan svingen skal være i forhold til ballen som er ved venstre hel. Det jeg mistenker er at når jeg svinger så er svingplanet mitt ikke helt plant, men i bue fra høyre til venstre. Altså at kølla kommer utenfra og inn. Jeg kan vel si at jeg fant utav dette når jeg prøvde å vir håndleddene mer ved impact, men da gikk ballen venstre og så kom den over til høyre igjen etter hvert. Denne erfaringen gjelder wood, men jeg regner med jeg har samme problem x2 med driver. Hvordan kan jeg fikse dette? Jeg har prøvd å bare slå med armene og ikke bruke beina og da går ballen mye rettere. Dette gjelder både 4 Wood og 3 Hybrid, men de går jo ikke så langt som når jeg treffer med en skikkelig sving.
Jeg hadde satt stor pris på om noen kunne hjulpet Mr. Fairway og meg her med noen treningstips, eller fremgangsmåter her.
Takk!
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Shankermaker
Rookie
Rookie
Posts: 47
Joined: 30 Mar 2012, 14:54
Hcp: 8,5
Hjemmeklubb: TGK

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Shankermaker »

Enig med Drizzt her, en bør bruke samme sving på alle slag (wood/hybrid/driver/jern). Og slice kommer som regel av åpent køllehode, men det hjelper jo ikke å komme med en ut til inn swing i tillegg.

Men etter mye leting på youtube så mener jeg at Shawn Clement er det klart beste til å lære nybegynnere å spille golf. Så sjekk han ut. Det som særlig har hjulpet min driver er at jeg ved starten av swingen står i samme posisjon som når jeg treffer ballen. Slik at jeg vet at hvis jeg kommer tilbake til starttidspunktet så er jeg sikker på at køllehode og kroppen er i riktig posisjon. Shawn forklarer dette på en meget god måte.
I baggen:
Sasquatch Nike Driver
Callaway Diable Edge 3W
Callaway Diablo Hybrid 4
Titleist AP1 912 4-PW
Callaway x-Force 52/60
Callaway Forged Copper Sand Wedge
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Sharky »

Regner med at du har samme "feilslag" når du bommer med jernene og? Forskjellen er egentlig at til lengre køllen blir til verre blir feilslaget pga større køllehastighet.

Måten å fikse dette på er å komme mer innenfra når du slår på ballen. Hvordan du skal klare dette er mye opp til deg selv og ting som kan hjelpe kan være alt i fra:
-ta kølla/baksvinger under svingsporet for å vri kroppen mer opp vekk fra ballen
-ta kølla/baksvinger utforbi svingsporet for så å la kølla falle ned på innsiden på toppen av baksvingen.
-Ikke starte nedsvingen med å vri kroppen, men heller prøve å senke høyre albue ned mot høyre hofte. Det er en ganske genial øvelse. Still deg opp uten kølle og vri deg opp til toppen av baksvingen. Prøv å føre høyre albue ned til hofta uten å miste balansen, ikke fokuser på hvordan du beveger bena eller hofta og la dette skje naturlig. Du vil med en gang se at når du begynne å senke høyre skulder/albue at hofta vil begynne å bevege seg til venstre, vri seg vekk og vola, herfra kan du svinge fint igjennom mot ballen uten å komme over toppen ;)

Lite tips til kan være å prøve å "kaste" høyrehanda di mot der du sikter etter at du har slått ballen. Når armen er strak så vil den selvfølgelig ikke kunne gå lengre frem og du må la den rotere i lag med skuldrene, men viss du klarer å tenke at du sender den innefra -> gjennom ballen -> ut mot flagget, så vil kanskje de hjelpe til å få deg på et rettere svingspor.

Alle som begynner å spille golf blir lært at de skal rotere hofte å skuldre for å genere kraft til å slå ballen, i seg selv er jo dette helt korret. Men når du som nybegynner fokuserer mer på å vri kroppen for å slå ballen langt så vil 95% overrotere skuldre og slå igjennom med armer og alt som er. De som heller burde bli sagt er at når en kommer til toppen av baksvingen, la køllen falle litt ned for så å vri høyre side av kroppen ut mot ballen.

Noe av dette er ting som jeg trener litt på for å komme mer "square" i balltreffet, og noe er ting som jeg vet andre benytter seg av og fungerer for dem. Du må prøve og teste å se hva som passer best for deg, og jeg håper at noe av dette kan komme til hjelp :)
"The more i practice, the luckier i get"
Sharky
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 198
Joined: 27 Oct 2011, 11:36
Hcp: 6,2
Hjemmeklubb: Jæren GK

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Sharky »

Har ikke sett noe særlig på de som blir nevnt her, men etterhvert som jeg mener selv at jeg forstår litt bak golfsvingen så har jeg nylig funnet mye hjelp av disse to. :)



"The more i practice, the luckier i get"
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by g0bben »

Takk for supre tips. dette skal jeg teste ut!
Jerna mine pleier å sitte som ett skudd. hvis jeg bommer med de så er det som regel at jeg slår i bakken før jeg treffer ballen, eller att jeg løfter hodet :P
men takk igjen
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by JanB »

Her skal du få det beste og kanskje det mest utradisjonelle tips for å lære seg powergame. I ditt tilfelle å bli dus med driveren.
Still opp med ballen på normal høyde på tee ("peg") og ballplassering midt mellom midten og framre fots hæl.
Nå skal du slå ballen MAX 100 METER. Du skal ta omlag en halvsving. dvs at den strake armen i baksvingen er maksimalt vanrett.
Sving helt vanlig og rolig gjennom. Kjør gjennomsving som vanlig og følg opp helt opp. Bli stående og se på ballen.
Jeg skal love deg at du ikke kommer til å klare 100 meter. Slaget ditt helt rett ut på driving range og minst 120 meter.
Hele hemligheten er at du ved å spille så kort, kommer til å være så slapp i hendene som du skal være.
Gjør denne svingen og slaget 10 ganger før du går videre.

Nå skal du øke bitte litt på baksvinglengden. Si til deg selv at du skal slå 130 meter.
Resultatet er gitt. Du kommer til å ha carry på 150. Vær like slapp i hendene og øk så etterhvert helt til det går til helv...
Da går du litt tilbake og starter derfra.
Det viktige er at du kjenner du fremdeles er rolig og løs i håndledd.
Så fort du lytter til den lille fa... som sitter på skulderen din og hvisker... "hei... pst.. dra til litt til nå... se om du klarer 200", så går det åt skogen.

Du skal finne DIN makspower. Det vil si kombinasjonen av lengden på baksving og rotasjonshastighet. Går du ut over de to parametre, hvor du kan gjenta svingen med sikkerhet, minsker du sjansen for å gjøre det du ønsker.

Eksempel for min kropp.: Dersom jeg tar nærmere 100% power, har jeg en treffprosent (altså et godt slag) på 40%. Går jeg derimot ned til 70-75% power, har jeg 90% gode slag. Jeg taper 25-50 meter, men lengde er svaret.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by g0bben »

Takk!
Dette skal prøves. må først bare få tak i en grei driver? Burde jeg gå for 10,5* eller 11*?
Skal ballplassering allid være midt mellom midten og framre fots hæl?
eller skal den etter hvert flyttes mer og mer mot helen?
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Flopp »

Hvis du sliter med slice kan det være et poeng å ha ballen helt frem mot venstre hæl. Dette slik at du får tid til å "lukke" kølla før balltreff!
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Lefthook »

Sharky wrote:Har ikke sett noe særlig på de som blir nevnt her, men etterhvert som jeg mener selv at jeg forstår litt bak golfsvingen så har jeg nylig funnet mye hjelp av disse to. :)
Blake og Tomasello har peiling.

Det som Tommasello sier om hinge action er viktig for få kontroll på de lange køllene.
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by g0bben »

Flopp wrote:Hvis du sliter med slice kan det være et poeng å ha ballen helt frem mot venstre hæl. Dette slik at du får tid til å "lukke" kølla før balltreff!
Problemet er ikke å lukke kølla, men at jeg kommer utenfra og inn. Jeg har prøvt å lukke kølla det jeg kan, men da tar bare ballen veien langt venstre før den hooker noe steggelig til venstre... :(
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Flopp »

En enkel og grei øvelse er å legge en gjenstand, f eks et headcover, like utenfor svingsporet mellom midten av stancen og høyre fot. dette tvinger deg til å komme fra innsiden, dette da et slag utenfra og inn vil treffe gjenstanden før ballen. (Var det forståelig?). Selv har jeg som svingtanke at jeg nærmest slepper hendene utover etter balltreff. Det er en tanke som hjelper for meg :-)
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Flopp »

Ser forresten at du sier det nytter å bare slå med armene. Det er etter min mening en veldig dårlig tanke. For meg er det slik at aktive armer nettopp skaper en uten fra og inn bevegelse. Dette fordi man har en tendens til å kaste kølla over toppen og på utsiden når man starter svingen med armene. Roter med kroppen, og la armene falle nedover - det gjør det mye lettere å komme fra innsiden.
Flopp
Rookie
Rookie
Posts: 25
Joined: 07 Oct 2010, 23:20

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Flopp »

Ser også at noe av det jeg sier er i motstrid til Sharky - så nå ble forvirringen komplett :-)
g0bben
Fast besvarer
Fast besvarer
Posts: 120
Joined: 01 Mar 2012, 07:45
Hcp: 22,4
Hjemmeklubb: Grimstad GK
Location: Grimstad

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by g0bben »

hehe
Jo takk for det.
Takk for gode tips igjen.
Jeg mente ikke at jeg skal slå kun med armene, men i desperasjones stund så prøvde jeg bare det, og da så det ut til å gå ganske rett. Var kun info i tilfelle det kunne hjelpe til i analysen hva jeg gjør galt.
Har sett ett par youyubefilmer nå på morgenen, og da tror jeg selv at jeg må få hendene lenger fra meg (lenger mellom meg og ballen) og prøve å senke svingplanet mitt litt, tror den er for bratt. Han på filmen sa jeg skulle sweepe ballen av pegen, så da får jeg prøve på det.
Grimstad Golfklubb

Jern: Callaway Diablo Edge
Wedges: Callaway
Putter: Ping B20
Driver: Callaway Diablo Octane 11,5
Driver: Tylormade R1

HCP 2014: 22,0 -> 22,4
HCP 2013: 24,3 -> 22,0
HCP 2012: 23,7 -> 24,3
HCP 2011: 31.8 -> 23,7
User avatar
wahwah
Forumvant
Forumvant
Posts: 69
Joined: 13 Oct 2010, 13:54

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by wahwah »

Når jeg sliter bruker det å hjelpe å gjøre det motsatte, altså slå en hook. Du må selvfølgelig være sikker på at det grunnleggende er på plass, men det bruker iallefall å hjelpe meg å stille inn svingplanet og timing.
Lefthook
Forumavhengig
Forumavhengig
Posts: 277
Joined: 06 Jan 2012, 16:48
Has thanked: 11 times
Been thanked: 19 times

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by Lefthook »

Jeg kan fortsatt huske min første gode drive. Det var i Trondheim. På sommersetra. Hull 5.

Dette var første eller andre året jeg spilte golf, og hver gang jeg tok en lengre kølle enn 7 så føltes balltreffet steinhardt. Tom Vollan hadde skaffet meg en super Mizuno driver og den passet perfekt. Topp moderne driver. Hode av stål og med stålskaft. Grafitt var på gang men ikke stuerent. Anyways, vi spilte en turnering tror jeg, og jeg hadde et sterkt ønske om å komme forbi en telefonstolpe der framme, for da hadde jeg en sjanse til å nå greenen på neste slaget. Balltreffet føltes mykere enn det pleide og jeg tenkte at dette blir bra. Og det ble det. Ballen seilte OVER telefonledningen og 20-30 meter til før den landet. Tror nok det var ny pers med 50 meter. Jeg lever fortsatt på den.....
User avatar
panserjohan
Forumvant
Forumvant
Posts: 63
Joined: 30 Jun 2011, 16:21
Hcp: 20,5
Hjemmeklubb: Klæbu GK
Location: Trondheim

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by panserjohan »

Uten å drepe tråden med banaliteter, kan alle nybegynnere kurere en del slice ved å vri høyre håndledd mer mot venstre. Mer "over" med andre ord. Jo mer over, jo nærmere en hook. Korriger meg om jeg bommer totalt, men det reddet livet til driveren min i allefall. Farlig nær å ta livet av den i fjor vår.
Golf is a game in which you yell “fore,” shoot six, and write down five.
User avatar
JanB
Legende
Legende
Posts: 840
Joined: 22 Dec 2008, 23:05
Hcp: 4,2
Hjemmeklubb: www.costablancagolfclub.com
Location: Costa Blanca
Contact:

Re: Lære driversving som nybegynnere

Post by JanB »

panserjohan wrote:Uten å drepe tråden med banaliteter, kan alle nybegynnere kurere en del slice ved å vri høyre håndledd mer mot venstre. Mer "over" med andre ord. Jo mer over, jo nærmere en hook. Korriger meg om jeg bommer totalt, men det reddet livet til driveren min i allefall. Farlig nær å ta livet av den i fjor vår.
Vi tar utgangspunkt i en vanlig høyrehåndsspiller. Tenk omvent for venstrespillere
Dersom man skal forstå de enkle faktorer i en sving er det slik:
Vi tar utgangspunktet i en synkronisert sving (dvs der rotasjon og baksvinglengde er synkronisert.)
1.) Ved ballplassering for langt fram, vil ballen gå til venstre
2.) Ved balplassering for langt bak, vil ballen gå ut til høyre
3.) Ved svak høyre hånd (når hånden vris over mot venstre og mot venstre hånd). Vil man få en skru mot høyre. Dette er fordi høyrehånden vil tilbake til sitt nøytrale leile som er mer over mot høyre.
4.) Dersom man har en sterk høyrehånd (at høyre hånd er vridd mer mot høyre) vil balle dreie over mot venstre (ofte en draw), fordi høyre hånd vil tilbake mot nøytral stilling.

Ser man disse 4 faktorer sammansatt kan man altså styre det meste man vil vel ballplassering og grep.

Eks.: En kontrollert fade gjøres da med en ballplassering litt lenger frem og med en svak høyrehånd.
Teaching Professional
http://www.jasol.eu
Costa Blanca
Spain
Post Reply