Treningstips til en novice

Alt uten en passende underkategori diskuteres her, samt antigolf-tema.
Post Reply
LeedsU878
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2012, 17:19

Treningstips til en novice

Post by LeedsU878 »

Hei!

Jeg har fulgt med herinne en stund nå, og må starte med å rose forumet – jeg har brukt mange timer på å lese spennende golftråder.

Lysten til å begynne med golf har vært der lenge, og for en måned siden dro jeg for første gang ut på en par 3-bane med en kompis. Det gikk som det måtte gå når man aldri har vært på en golfbane før, men det ga veldig mye mersmak.

Siden det har jeg vært ute på sammen banen 3 ganger til, hatt en halvtimes trening med en pro, og slått rundt 50 baller på driving-rangen; med andre ord er jeg en novice.

Sist jeg var ute på par 3-banen spilte jeg meg rundt med en score på 99 og hadde vel kanskje 50% bra utslag som havnet på eller i umiddelbart nærhet av greenen. Jeg har en tendens til å toppe ballen på utslag og sliter mye med chipping.

Jeg har jo blitt ganske hooked av dette og ønsker å forbedre meg og derfor er mitt spørsmål til dere: Hvordan bør jeg legge opp trening?

Bør jeg bruke mest tid på driving-rangen for å få inn svingen og bli trygg på utslag eller er det bedre å bruke så mye tid på banen som mulig?

På forhånd takk til alle!!
Skjelven
Rookie
Rookie
Posts: 40
Joined: 17 Jun 2011, 01:38
Hcp: 54

Re: Treningstips til en novice

Post by Skjelven »

Treningsområdet
kevin
Guru
Guru
Posts: 17360
Joined: 02 Jan 2009, 19:21
Has thanked: 289 times
Been thanked: 359 times

Re: Treningstips til en novice

Post by kevin »

Uten at jeg vet hvor mye tid du legger på rangen, så vil jeg si at du kan fint kutte ned på tiden der og heller bruke mer tid på nærspillstrening. Hvis du har bra tilgang på greener du kan chippe mot, og kanskje også pitche mot, så ville jeg brukt masse tid der. Det samme med bunker-trening, og ikke minst putting.

Og tenk kvalitet, ikke kvantitet. Det hjelper sikkert å dunke ut 1000 baller hver dag hvis du har tid, men litt mindre baller og ta bedre tid, da blir det nok enda bedre
User avatar
veggiss
Guru
Guru
Posts: 3674
Joined: 04 Oct 2010, 23:10
Hjemmeklubb: Asker Golfklubb
Location: Asker

Re: Treningstips til en novice

Post by veggiss »

Bruk mest tid på chipping, og få en god teknikk der. Det er direkte overførbart til et godt balltreff på fulle svinger.
Callaway Razr Fit 9°
Cobra AMP Cell 5-7 @ 18° Draw
Ping i20 4-UW
Ping Gorge 54° Custom, 58° TS
Mizuno MP T-10 64°
Ping Scottsdale Carefree
TaylorMade Lethal
User avatar
spiderboy
Legende
Legende
Posts: 675
Joined: 04 Jun 2009, 08:45
Hcp: 8.x
Hjemmeklubb: Trondheim golfklubb

Re: Treningstips til en novice

Post by spiderboy »

Henger meg på Veggiss her. En annen ting som funker i forhold til fullsving er trening i bunkeren. Tempo er det viktigste for et godt bunkerslag, og det drar du nytte av i fullsvingen også.
Men når det er sagt: Det er jo jævlig artig å dunke ball på rangen også da, spsielt med driveren :D
Taylormade R9 Driver 11.5*
Ping G10 4-wood
TM Rbz hybrid #4
Callaway Diablo Forged/Mizuno MP-53 4-PW
Callaway v-forged wedge 50, 54, 58
Byron Morgan 006 centershaft custom/Byron broomstick belly
LeedsU878
Rookie
Rookie
Posts: 2
Joined: 01 Jul 2012, 17:19

Re: Treningstips til en novice

Post by LeedsU878 »

Mange takk for tips så langt. Jeg drar ut på banen i dag og får da fokusere på pitching og chipping.
raffener
Forumvant
Forumvant
Posts: 82
Joined: 12 Aug 2011, 10:06
Hcp: Snart kategori 1
Hjemmeklubb: Hauger

Re: Treningstips til en novice

Post by raffener »

Anbefaler også å fortsette hos en pro, gitt at du får tid til å trene inn teknikken han gir deg.
Det kan virkelig gjøre underverker på kort tid, framfor å prøve altfor mye alene. Gjelder spesielt ift fullsving.
Bør virkelig gjøre dette så man lærer seg det grunnleggende ordentlig med en gang - grep, oppstilling og det grunnleggende i svingen. Det er mye enklere å retet opp feil når man har slått 500-1000 baller, ift når man har slått 10 000...
Post Reply